Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk

När jag byggde ihop mitt G60 Satan så råkade jag ut för något som inte hänt mig förr. Det beror säkert på något som jag har gjort fel, men följande inträffade i alla fall:

Allt verkade frid och fröjd, jag köpte några extra ISO-enter i olika färger och testade dessa. Vad som nu händer är att en av enter-knapparna fastnar i min ena stabilizer. Jag försöker få loss knappen men den sitter som berget. Jag tänkte att jag måste ju för tusan få loss knappen, så jag tar i lite till. Detta resulterar i att knappen kommer loss, men.. den sliter med sig den inre delen av staben PLUS att den sliter loss ena stabilizern från PCBt. Som om inte detta vore nog så böjer den även en del av plåten som sitter över staben.

Blev sisådär lagom glad av det inträffade..

Staben gick att pussla ihop utan att ta loss alla switchar från plåt och pcb. Plåten fick jag böja tillbaka så gott det gick, men det ser inte helt hundra ut. Så just nu fungerar tangentbordet igen, men med en annan enter-knapp (som jag antagligen aldrig kommer våga ta loss).

Dold text
Permalänk
Medlem

använder du dig av verktyget för att ta bort enter-tangenten?

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

@Rutger Janåker:
Är väl en av anledningarna till att Zeals "skruv-in" -stabbar är poppis. Det händer emellanåt: varifrån köpte du stabbarna? "Äkta" eller "chans"? (oavsett: gött att du slapp löda loss allt!)

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@Rutger Janåker:
Är väl en av anledningarna till att Zeals "skruv-in" -stabbar är poppis. Det händer emellanåt: varifrån köpte du stabbarna? "Äkta" eller "chans"? (oavsett: gött att du slapp löda loss allt!)

Stabbarna är knappast några högkvalitativa über-stabs inte, utan det är stabs som jag fick med när jag köpte ett gh60-kit. Men jag räknade med att de åtminstone skulle hålla för mer än ett byte av keycap, haha. Det tråkigaste är ju att aluminiumplåten blev böjd och att det inte gick att få tillbaka den exakt som den var och att det dessutom blev lite små märken i den. Men men.. jag slängde på lite "glidmedel" på stabbarna samt i spåren på Enter-knappen och hoppas nu på att detta räcker för att jag ska slippa att det upprepar sig när jag ska ta av den nästa gång. Men staben sitter rätt dåligt fast i pcbt måste jag säga.

Men nu är man en erfarenhet rikare. Jag har aldrig ens tidigare tänkt på att det finns bra och dåliga stabs, det känns liksom som en så liten grej att snåla med när man tillverkar dem. Plåten har ju en jäkla weak-spot precis där den böjde sig också, vet inte vad det kommer sig att plåten inte sitter ihop där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Skulle rekommendera att ta bort alla saker med diverse stabilisers (enter, spacebar, shifts) med fingrarna istället.
Tror att den bröts av pga det är mycket svårare att gå en jämn kraft när man använder sig av verktyget, med tanke på hur hårt vissa tangenter sitter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vilka profiler föredrar ni? OEM vs cherry? Kollat lite på keycaps och har märkt att cherry tenderar att vara dyrare.

Jag tycker man kan dela upp de olika profilerna i "Cylindriska" vs "Sfäriska" och "Uniforma" vs "Skulpterade" vs "stepped" (och G20/Chiclet/Flata)

Dvs dels formen/intrycket/avtrycket på topp-ytan och dels profileringen/höjden mellan de olika raderna (och kombinationerna av dessa), samtidigt tycker jag att typen av brytare och brädan i sig spelar in!

Cylindriska: DCS, OEM (Tai-Hao), Cherry, Topre/Leopold
Sfäriska: SA, DSA, Q/QS, XDA, K (devlin)

Skulpterade/stepped: SA (typ: 1-1-2-3-4-3), DCS, Cherry, OEM, K-serien
Uniforma: SA (typ: alla rad-3), XDA, DSA, K, Q, QS, G20

Samtidigt spelar tjockleken och materialet (ABS vs PBT) (samt brädan och brytaren) "stor" roll för Upplevelsen IMO.

För spel gillar jag: Uniforma (alla rader med samma profil/höjd), t.ex. DSA/XDA/G20/SA rad3 (helst på Topre-bräda om det är taktila brytare, annars linjärt)
För jobb/ordbajs gillar jag Cylindriska och skulpterade/stepped (främst cherry(gmk)/topre/leopold) på taktil/topre-brytare.
För att titta på: Där älskar jag Skulpterad Sfärisk högprofil (typ: SA 1-1-2-3-4-3): grymmt snygga att titta på (och visst: det _går_ att skriva på också. (och spela).. fast aningens långsammare) och där spelar brytaren ingen roll.

Kortare sagt: Jag gillar alla profiler, på det stora hela.

Men alla funkar, till allt, för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag tycker man kan dela upp de olika profilerna i "Cylindriska" vs "Sfäriska" och "Uniforma" vs "Skulpterade" vs "stepped" (och G20/Chiclet/Flata)

Dvs dels formen/intrycket/avtrycket på topp-ytan och dels profileringen/höjden mellan de olika raderna (och kombinationerna av dessa), samtidigt tycker jag att typen av brytare och brädan i sig spelar in!

Cylindriska: DCS, OEM, Cherry, Topre/Leopold
Sfäriska: SA, DSA, Q/QS, XDA, K (devlin)

Skulpterade/stepped: SA (typ: 1-1-2-3-4-3), K, DCS, Cherry, OEM, K-serien
Uniforma: SA (typ: alla rad-3), XDA, DSA, K, Q, QS, G20

Samtidigt spelar tjockleken och materialet (ABS vs PBT) (samt brädan och brytaren) "stor" roll för Upplevelsen IMO.

För spel gillar jag: Uniforma (alla rader med samma profil/höjd), t.ex. DSA/XDA/G20/SA rad3 (helst på Topre-bräda om det är taktila brytare, annars linjärt)
För jobb/ordbajs gillar jag Cylindriska och skulpterade/stepped (främst cherry(gmk)/topre/leopold) på taktil/topre-brytare.
För att titta på: Där älskar jag Skulpterad Sfärisk högprofil (typ: SA 1-1-2-3-4-3): grymmt snygga att titta på (och visst: det _går_ att skriva på också. (och spela).. fast aningens långsammare) och där spelar brytaren ingen roll.

Kortare sagt: Jag gillar alla profiler, på det stora hela.

Men alla funkar, till allt, för mig!

Oj, tack för ett utförligt svar. Letade efter keycaps till ett novatouch och tänkte i princip köpa PBT blanks eller möjligtvis mörk engraving då jag inte planerar att spendera så mycket pengar går fancy caps bort direkt.

Permalänk
Medlem

Matt3os beamspring-inspirerade hattar (/dev/tty MT3) i dyesubbad PBT är påväg upp på MD:
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-matt3o-devtty-custom-...

Permalänk
Inaktiv

@Khers:
Lär ju bli ett köp! (vitt på grått/grått på vitt: diskret, snyggt, stilrent och enkelt: me like!)
*/me ställer larmet på 15.00 CEST (?) (9 AM EST), 17 April*

Permalänk
Medlem

@anon257891: Ja, till och med en sådan tråkmåns som jag, som inte tycker om sfäriska hattar, lär nog köpa bara för det ser så hemskt trevligt ut.

Permalänk
Inaktiv

@Khers:
Som jag sa nyss (ovan): Jag älskar att titta på höga sfärsika hattar! Och med bonusen att de har "tråkig" (dvs klassisk och stilren) färgsättning gör det ju än bättre!
(Jag har sett diskussionen på DT... men har tydligen inte sett den på ett tag: trodde inte att det var "färdigt" för GB ännu: en trevlig överaskning!)

Permalänk
Medlem

Snyggt set. Är höga hattar inte svåra att skriva på? Antar att det kommer blir dyrt ($100?)

Använder ni wrist rests förresten? Har kikat lite på filcos variant i trä. Osäker på att droppa 400 på något man kanske kommer att använda.

Permalänk
Inaktiv

@aaaaaaaaaa:
Gör ditt eget: #12165577 eller beställ av @Laine , behövs inga 400 pengar för det!

(och du kan testa om det är något för dig t.ex. genom att stapla böcker framför tangentbordet (eller något annat du har hemma: plankor, kartong, dagstidningar, grytor...)

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: tråkigt när sånt där händer! Har varit orolig att det ska hända på någon bräda där jag har en plate. Jag skulle rekommendera att såga av plåten där den är böjd. Då har du fri tillgång till din stab om det skulle hända igen. Då kan du dessutom beställa hem en ny stab och byta om det skulle vara så.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

@SYRE:

Nu sitter den där den sitter, men det är ju enkelt att i framtiden knipsa av plåten där om det skulle behövas. Det är inte alls omöjligt att jag har något med det hela att göra själv också. Det är mitt första tangentbords-bygge och jag hade ingen tidigare erfarenhet av lödning etc (även om just staben inte hade något med lödande att göra). Man kan dock tycka att man borde klara av att klicka fast en stab i kretskortet.

Men jag ser nu även andra små "defekter" såsom att vissa knappar sitter lite lite snett, men jag antar att det får vara som det är, som ett litet minne av mitt första hemmabygge. Nu är jag sugen på att testa ett 40%

Permalänk
Inaktiv

@Andreaz1: Ja, jag designade dom själv. Du kan få min template om du skulle vara sugen på att beställa. Dom är inte kompatibla med belysning men jag är en sån grabb som inte gillar det så det är lugnt.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Välkommen in i klubben! När man väl börjat vill man bara testa fler olika layout, brytare, plates, stabs osv osv Det där med att vara noggrann med att alla brytare sitter i när man väl börjar löda lärde jag mig tidigt. Men det hände så sent som häromdagen att jag missat att en brytare inte riktigt satt sig ordentligt

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

@SYRE:

Haha, ja nu sitter jag och letar efter någon relativt billig 40% DIY. Men den enda jag hittat är denna men det blir lite jobbigt att behöva ha någon fn-kombination för att skriva åäö känner jag. I övrigt så verkar det vara svårare att komma undan billigt med 40% än med 60%.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Jag rekommenderar dig att köpa ett Let's split! Billiga pcber och det går att få tag på allt som behövs relativt enkelt. Billigt om man inte har bråttom heller. Om det är intressant kan jag se efter vad jag har för länkar, annars borde du kunna hitta länkarna om du kollar in mina tidigare inlägg

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

@SYRE:

Jag antar att ett Let's split är vad det låter, ett delat? Jag har nämligen redan ett delat (Mistel Barocco). Men vore kul att se hur det ser ut, för egen del bör det helst inte vara allt för avancerat att slänga ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

@SYRE:

Jag antar att ett Let's split är vad det låter, ett delat? Jag har nämligen redan ett delat (Mistel Barocco). Men vore kul att se hur det ser ut, för egen del bör det helst inte vara allt för avancerat att slänga ihop.

Det är lite med jobb då man måste löda dit dioder och controllers själv, men det är inte direkt svårt, bara lite mer jobb Såhär ser ett av mina två Let's split ut:

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

@SYRE:

Snyggt, men jag tror tyvärr inte att ortholinjärt är min grej. Vill nog ha ett 40% som sitter ihop.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nära att köpa en Vortex poker men lite fundersam på om jag kommer saknar pil-tangenterna. Förstår att man kan använda fn-knappen men tänker ändå att man blir lite för minimalistisk. Ni som har den lr liknande, saknar ni pil-tangenterna? Inga problem med spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saknar de inte alls. Har gått över till att föredra denna lösning över dedikerade piltangenter

Permalänk
Skrivet av tapaza80:

Är väldigt nära att köpa en Vortex poker men lite fundersam på om jag kommer saknar pil-tangenterna. Förstår att man kan använda fn-knappen men tänker ändå att man blir lite för minimalistisk. Ni som har den lr liknande, saknar ni pil-tangenterna? Inga problem med spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kan jag endast tala för mig själv, men min största oro innan jag skaffade ett 60% var att jag skulle sakna just piltangenterna. I själva verket visade det sig att jag inte alls saknade dem. Jag har dem på FN+IJKL och det räcker gott och väl till mig. Jag använder aldrig piltangenterna i spel heller, där är det WASD som gäller. Men som sagt, det kan ju skilja från person till person.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte ett poker. Men så som jag lagt piltangenterna på mina 60% så tycker jag de är mycket smidigare att komma åt än på ett TKL eller fullsize. Man måste ge det tillräckligt med tid för att övervinna det gamla muskelminnet bara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seville57:

Du borde be en Mod flytta "vår diskussion" till allmänna diskussioner å frågor om t - bord.

Så länge du har ett svenskt Win så har/får du svensk tangentbordslayout(om du inte har ändrat till t.ex till ANSIlayout). Jag bara kopplade in mitt ANSI t - bord å har svensk tangentbords layout.

Har inga Å, Ö å Ä på mina ANSI keycaps sets men köpte 2st ANSI base set på Massdrop för några år sen å det fanns extra kit att köpa till så man fick ISO layout.

http://i.imgur.com/R5s3icd.jpg
Det vita t - bordet är ett ANSI Ducky One RGB YOTG med Jukebox SA keycaps set (Round 1) + extra kits. Dom 2st orange Pumpinks tillhör inte Jukebox SA setet.

Det svarta är ett ISO/Nordic Ducky Shine 3 osså med Jukebox SA ANSI base kit + internationalt ISO kit + extra kits.

Denna länk är till Round 2 av Jukebox SA, inget Internationalt ISO kit fanns med denna gång.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Vad har du för t - bord?

Cherry MX keycaps sets har ett standard mått på Ctrl, Win, Alt å FN/Menu + Spacebaren, se länk.
http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...

Ducky, Das mm i andra raden i länken har standard mått på Ctrl, Win, Alt å FN/Menu + Spacebar. Gäller både ANSI å ISO t - bord.

Står om Cherry MX brytare i denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekaniska...

Ja, ber om ursäkt. Har inget tangentbord alls än men har lärt mig mycket av det du sagt så tackar för det.

Skrivet av anon281286:

@Andreaz1: Ja, jag designade dom själv. Du kan få min template om du skulle vara sugen på att beställa. Dom är inte kompatibla med belysning men jag är en sån grabb som inte gillar det så det är lugnt.

Det skulle vara väldigt snällt, är inte i tankarna på att beställa än men jag tror jag kan lära mig mycket av att se hur din template ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Aw. The search goes on men tack för länken i alla fall. Jag försökte ladda ner deras mall och göra min egen design men jag förstod mig inte på Illustrator för fem öre och med skola och allt är det inget jag har tid att lära mig just nu heller tyvärr.

Kan annars tipsa om programmet Inkscape, det programmet använde jag när jag skickade min beställning från wasd och det var rätt lätt att få till filerna utan att ha några direkta bildredigeringskunskaper sedan tidigare tycker jag.
Om du inte tänkt göra din egen font eller något sådant, det har jag inte en aning om hur man gör.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Ja, ber om ursäkt. Har inget tangentbord alls än ....

Men.. men.. hur, vad... hur fick du till detta? *förvirrad*