Permalänk
Medlem

2gb eller 4gb?

Sitter i tankarna på att skaffa ett nytt grafikkort och det är Nvidia som gäller. Har nämligen köpt mig en Nvidia Shield Android Tv och vill kunna streama mina spel från Pcn till den och då krävs det ju just ett Nvidia kort. Kortet jag kollar på är ett GTX 960, ligger inom min budget, men min fråga nu är kommer man märka någon skillnad om man väljer 2gb eller 4gb prestandamässigt?? Jag är lite inne på ett Asus GeForce GTX 960 Strix 2gb (1990:-) eller Gigabyte GeForce GTX 960 Windforce 4gb (2290:-).
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Om du enbart skall använda datorn till att streama till din Shield klarar du dig på 2GB.
Men om du tänker spela på datorn bör du köpa kortet med 4GB.

När det gäller grafikkort är mängden grafikminne det samma som framtidssäkerhet.
Nu för tiden bör du undvika köpa grafikkort med mindre är 4GB grafikminne.

Jag råder dig att lägga ut 300:- extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om du enbart skall använda datorn till att streama till din Shield klarar du dig på 2GB.
Men om du tänker spela på datorn bör du köpa kortet med 4GB.

När det gäller grafikkort är mängden grafikminne det samma som framtidssäkerhet.
Nu för tiden bör du undvika köpa grafikkort med mindre är 4GB grafikminne.

Jag råder dig att lägga ut 300:- extra.

Tack för snabbt svar. Detta kortet va det jag kollade på först http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3217479 men hittade även detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3119701 kanske liiiite bättre?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att 4GB på ett 960 är ovärt, men 300:- kanske betyder mindre för dig.
Tror inte att du någonsin kommer gå över 2GB vram på det kortet och även ha fps som inte liknar ett bildspel.
2GB vs 4GB gör inget på prestandan, bara hur mycket som går att lagra i minnet.

Spelar själv i 2560x1440, har en extra skärm (1920x1080) och ofta jävligt många program/flikar öppna. Går aldrig över 2GB vram.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle säga att 4GB på ett 960 är ovärt, men 300:- kanske betyder mindre för dig.
Tror inte att du någonsin kommer gå över 2GB vram på det kortet och även ha fps som inte liknar ett bildspel.
2GB vs 4GB gör inget på prestandan, bara hur mycket som går att lagra i minnet.

Spelar själv i 2560x1440, har en extra skärm (1920x1080) och ofta jävligt många program/flikar öppna. Går aldrig över 2GB vram.

Tack för ditt svar! Såg en test i GTA5 där dom jämförde 2vs4 i vram och om man vill ha höga inställningar på draw distance så räckte inte 2gb till, det använde 3,5gig

Permalänk
Permalänk
Medlem

Att köra med höga texturer brukar dra ordentligt på vram utan att stort prestandatapp. Därför är det trevligt med mycket vram även på halvtröga kort. Att köra med låga texturer brukar se väldigt tråkigt ut. Det är helt och hållet en fråga om din budget och hur viktigt det är att spela.

Oavsett så skulle jag hellre ha nvidia med 2gb än amd med 2gb, då nvidias drivrutiner hanterar minnesbrist bättre.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Med just GTX 960 så gör inte mer minne någon skillnad, för de spel som ändå når över 2GB i använt grafikminne orkar processorn ändå inte driva särskilt bra. Så 4GB för just det här kortet är helt onödigt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

kom på nu att jag har pciexpress 2.0 på mitt nuvarande mobo, läste nått om att 2.0 inte klarar 4gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

kom på nu att jag har pciexpress 2.0 på mitt nuvarande mobo, läste nått om att 2.0 inte klarar 4gb?

? Stämmer inte. Det har bara med bandbredden på PCI-e porten att göra, den är så hög ändå så det kommer inte påverka ditt 960 av att du har v 2.0 och inte 3.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

? Stämmer inte. Det har bara med bandbredden på PCI-e porten att göra, den är så hög ändå så det kommer inte påverka ditt 960 av att du har v 2.0 och inte 3.

Ok så med andra ord funkar 4gb på 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Ok så med andra ord funkar 4gb på 2.0?

Ja

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lustigt;
Det billigare kortet (1990:-) är lägre klockat, avsevärt kortare har lite färre utgångar (antagligen ett fel att det står att det har 3 fläktar)

Det dyrare kortet (2280:-) är högre klockat, längre, har fler (DP)utgångar och en backplate.

Jag som trodde att man fick betala extra för kortare kort.

Jag tror du klarar dig på en DP, en HDMI och två DVI, framförallt om du skall streama
Alltså hade jag tagit det billigare, sett till att chassit är välventilerat och klockat upp det om jag tycker att det går långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Lustigt;
Det billigare kortet (1990:-) är lägre klockat, avsevärt kortare har lite färre utgångar (antagligen ett fel att det står att det har 3 fläktar)

Det dyrare kortet (2280:-) är högre klockat, längre, har fler (DP)utgångar och en backplate.

Jag som trodde att man fick betala extra för kortare kort.

Jag tror du klarar dig på en DP, en HDMI och två DVI, framförallt om du skall streama
Alltså hade jag tagit det billigare, sett till att chassit är välventilerat och klockat upp det om jag tycker att det går långsamt.

Så du tycker inte att jag ska ta det som är högre klockat för bättre prestanda? Eller det kanske är så liten skillnad så det spelar ingen roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Så du tycker inte att jag ska ta det som är högre klockat för bättre prestanda? Eller det kanske är så liten skillnad så det spelar ingen roll?

Skickades från m.sweclockers.com

De har samma kylare så du borde kunna klocka upp kortet.
Det slog på några GHz om jag minns rätt.
Jag tror att de extra Displayportarna och backplate är vad som kostar extra med det "dyrare" kortet.
Det verkar som att du inte behöver något av dessa.
Det var så jag resonerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

De har samma kylare så du borde kunna klocka upp kortet.
Det slog på några GHz om jag minns rätt.
Jag tror att de extra Displayportarna och backplate är vad som kostar extra med det "dyrare" kortet.
Det verkar som att du inte behöver något av dessa.
Det var så jag resonerade.

Då tackar jag för din hjälp, får nog bli detta kortet då

Permalänk
Medlem

Då var kortet beställt och jag vill passa på att tacka alla här för hjälpen!