Youtube utan reklam mot månadsavgift lanseras i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jag hade stängt av adblock på varenda sida ifall jag kunde lita på att reklamen inte påverkade mitt eget surfande. Jag hade t.ex adblock på Sweclockers ett bra tag men stängt av efter att sidan funkade bättre, tror det var efter den senaste stora uppdateringen dom gjorde. Tänker sidorna på att reklamen inte ska vara så påliggande (är det rätt ord?) för användarna så hade inte saker som adblock behövts.

Påträngande eller irriterande kanske är ett bättre ord? Och jag använder själv adblock på många sidor där reklamen känns i vägen eller segar ner hela sidan (läs aftonbladet). Men jag förstår samtidigt att även de behöver få in pengar på något sätt alternativt gå i konkurs.

Så även om reklamen på youtube kan vara jävligt irriterande har jag adblock avslaget där. Då jag till 99% kollar på klipp som jag vill stötta.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Du som skapar musik borde väl ändå förstå att adblock tar bort pengarna till de som skapat klippet?
Totalbiscuit, Tek Syndicate, Unitlost etc har flera gånger påpekat hur adblock ger dem mindre pengar i fickan och hade det inte varit för patreon hade flera kanaler inte varit lika aktiva längre.

Man bör ha samma mentalitet med ad-block som när man röstar, Att en hoppar över att rösta påverkar knappt, men om alla väljer att inte rösta så brakar systemet samman.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Inte rätt att bara slänga all den där fina reklamen man får i brevlådan heller. Eller använda "ingen reklam" lapp. Analog adblocker eller hur blir det?
Tänk bara på alla pengar som dina lokala affärer går miste om!

Fast en mer passande liknelse hade ju varit om det var reklamen man får i brevlådan som finansierar hela postsystemet. För det är ju reklamen på hemsidor som finansierar hemsidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Det är väl ingen som förordar att det ska bli olagligt att blockera reklam. Om Google bestämmer sig för att implementera teknik för att motverka ad-blockers så är det också helt inom lagens ramar.

För övrigt är det ytterst få som blir miljonärer på YouTube, och i alla fall ingen som blir det "utan att göra ett skit".

Det var inte det jag menade. Såhär då... Jag vill ha 100Kr, men sitter jag utanför ICA och spelar munspel en hel dag så får jag 50Kr. Enligt mitt sätt att se det så får jag fixa de övriga 50 kronorna på annat sätt, medans, om jag fattat dig rätt, du tycker att folk skall ge mig 100Kr eftersom det är det jag vill ha.

Skrivet av Howark:

Det jag menade var att lagar, regler och även normer baseras på grundläggande moraliska tankar. Alla är de en del av moralen. Att vi ska göra rätt för oss är en norm i samhället, och är i många fall reglerat i lag. Kanske är inte adblock olagligt idag, men enligt samma princip som det är olagligt att stjäla, bidragsfuska och ladda ner upphovsrättsskyddat material, går processen ut på att man fuskar sig till någonting gratis som man egentligen ska betala för.

Miljön är inget strawman-argument. Min poäng var enkom att den ekonomiska principen bakom problem med kollektiva varor är densamma för båda fall. Använder du en moralisk princip som förkastar problematiken för det ena, gäller den rimligtvis för den andra. Med din logik kan vi alltså strunta i miljön, eftersom du skiter i om någon blir ledsen. Jag skulle inte vilja ägna mina dagar åt musik om jag inte kunde leva på det. Det drabbar även dig, även om jag är en halvkass musiker.

Det är inget tvång inblandat i Youtube. Vill du använda tjänsten betalar du för den, annars låter man bli. Att använda youtube är ingen mänsklig rättighet ( du verkar dessutom anse att det inte finns objekt moralitet över huvud taget). Det är en tjänst som tillhandahålls mot betalning, precis som SL.

Jag tycker det är annorlunda att inte läsa spam. Du får ju ingenting i utbyte. Det är ett erbjudande du väljer att tacka nej till. I detta fall använder du tjänsten men betalar inte för den.

Jag tycker att du tramsar. Nej, det finns ingen objektiv moral, såvida man inte är religiös, men då gäller den motalen bara de som tillhör just den trosuppfattningen. Man kan inte argumentera med gud.

I övrigt står det ingenstans, eller ens antyds, att det är meningen att man skall konsumera reklamen. Med ditt resonemang blir det ju också "omoraliskt" att ta en pissepaus i reklamavbrotten på TV. Jag tycker det känns som om du försöker bevisa något som inte går att bevisa, eller känner det som om ditt sätt att göra saker är hotat.. Men så är det ju inte. Precis som du har laglig rätt att konsumera reklamen så har jag laglig rätt att låta bli. Individuella fri och rättigheter är jag tar lättvindigt på. Jag är ingen jävla maskin vars syfte är att generera inkomst åt andra och jag kommer slåss till döds för att slippa bli utnyttjad av systemet mot min vilja, och jag har lagen på min sida.

Skrivet av simon253:

@Ozzed: Du som skapar musik borde väl ändå förstå att adblock tar bort pengarna till de som skapat klippet?
Totalbiscuit, Tek Syndicate, Unitlost etc har flera gånger påpekat hur adblock ger dem mindre pengar i fickan och hade det inte varit för patreon hade flera kanaler inte varit lika aktiva längre.

Man bör ha samma mentalitet med ad-block som när man röstar, Att en hoppar över att rösta påverkar knappt, men om alla väljer att inte rösta så brakar systemet samman.

Nu är det inte så att jag anser mig ha rätt till en inkomst. Om folk vill betala för min musik så gör de det, annars låter de bli.

Angående din röstningsliknelse så röstar jag i allra högsta grad. Jag visar att jag inte gillar reklamen, och inte tycker att skaparen av innehållet skall ha en krona, genom att, helt lagligt, låta bli att konsumera den. Det är underbart och bra eftersom de som ändå anser sig har rätt att suga pengar ur mig kan se sig i stjärnorna efter dem. På sidor där jag tycker att reklamen inte är i vägen har jag adblock av, som på Sweclockers. Men gör man störande reklam (som youtube) ska man inte få ett öre av mig. Om de varit så måna om inkomster som de påstår så hade de kunnat använda metoder som ser till att strömmen inte funkar om man har adblock, men nu har Google valt att låta oss konsumera reklamfritt innehåll kostnadsfritt så då tänker jag tacka och ta emot helt enkelt. Jag ser ingen anledning till att spela med i någon slags moraldokusåpa när resultatet av att inte göra det passar mina syften perfekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hmm.. flesta kanaler jag tittar på där har bytt från reklamklipp till att ha sponsorskap med riktade produktplaceringar och långa segment i videon där de snackar varmt om någon mindre bra produkt eller tjänst. Sånt kommer jag ju inte undan hur som helst.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hmm.. flesta kanaler jag tittar på där har bytt från reklamklipp till att ha sponsorskap med riktade produktplaceringar och långa segment i videon där de snackar varmt om någon mindre bra produkt eller tjänst. Sånt kommer jag ju inte undan hur som helst.

Nej precis. Det finns andra sätt att tjäna pengar. Reklam är ju smidigt för du slipper erbjuda en faktisk produkt, men hur vore det om de fick huvudet ur arslet och insåg att framtiden kanske ligger i sponsrat innehåll, kaffemuggar, t-shirts.. Vad vet jag. Men det är rent dinosaurietänk att göra sig beroende av en finansieringsmodell som varken har laglig rätt att avkräva folk pengar i utbyte mot tjänsten, eller folklig förankring. Om det var så att en majoritet i de lagstiftande församlingarna hade tyckt att det är rimligt att tvinga oss att konsumera reklam i utbyte mot tjänster så hade så skett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

På Twitch så räknar dem ju som att en Turbo medlem kollar på reklamen även om dem slipper därmed är det absolut ingen skillnad för den som streamar. Fungerar det annorlunda på Youtube eller? Detta borde väl vara den enklaste och bästa lösningen?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av kekkzor:

Det är väl bra om man använder youtube genom mobilen mycket antar jag, för min ad-blocker på datorn genom chrome gör så jag aldrig ser några annonser, antar att jag kan surfa vidare på den vågen.

Samma här, ser aldrig reklamen heller pga adblocker.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad videoskaparna livnär sig på har jag inte haft i åtanke alls so far. Det är för min del en separat diskussion som gäller mellan leverantör och kreatör.
Men på något sätt behöver ju infrastrukturen för en prestandaslukande videosite finansieras. Jag har ingen aning om vad det kostar per månad att hålla igång youtube, man antar att det går en och annan krona ;). Frågan är väl hur infrastrukturen ska finansieras på andra siter om folk nu skulle välja att lämna youtube på grund av betalningskrav/annonskrav till förmån för något annat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Påträngande eller irriterande kanske är ett bättre ord? Och jag använder själv adblock på många sidor där reklamen känns i vägen eller segar ner hela sidan (läs aftonbladet). Men jag förstår samtidigt att även de behöver få in pengar på något sätt alternativt gå i konkurs.

Så även om reklamen på youtube kan vara jävligt irriterande har jag adblock avslaget där. Då jag till 99% kollar på klipp som jag vill stötta.

Hur kan en Youtube kanal gå i konkurs? Innan Youtube Partners delades ut till höger och vänster gjorde folk videos på precis samma nivå som idag.

Jag använder adblock hela tiden. Till Youtube kombinerar jag även med skript så jag slipper se alla länkar till de mest "rekommenderade" och urusla kanalerna. Att någon pajas som öppnar en kartong framför en kamera får mindre reklamersättning för att jag använder adblock gör mig inte ett dugg bekymrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Hur kan en Youtube kanal gå i konkurs? Innan Youtube Partners delades ut till höger och vänster gjorde folk videos på precis samma nivå som idag.

Jag använder adblock hela tiden. Till Youtube kombinerar jag även med skript så jag slipper se alla länkar till de mest "rekommenderade" och urusla kanalerna. Att någon pajas som öppnar en kartong framför en kamera får mindre reklamersättning för att jag använder adblock gör mig inte ett dugg bekymrad.

Felformulerat av mig. Konkursen syftade på aftonbladet. Som sagt använder även jag adblock på sajter som har för irriterande reklam och som jag inte bryr om. Men det jag invände mot var att man kan inte komma och gnälla sen om de sätter allt bakom en betalvägg istället.

Permalänk
Medlem

"For years, YouTube’s fans have been telling us they want more — more choice when watching their favorite content"

Sen tar dom bort essentiella features som Collections...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Använder inte Youtube så mycket heller så vet inte om det är värt det. Tittar bara då och då.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag tycker att diskussionen kring hela youtube problematiken förs at fel hall. Som det är nu, kan man själv som skapare välja att köre MED eller UTAN reklam. I fortsättningen, är detta inte möjligt.

En vidare nakdel är att manga av dem som redan har en kommersialiserat kanal, inte kommer kunna leva pa den iom att youtube sänker ersättningen till skaparen ganska kraftigt med det nya systemet.
Det är huvudanledningen, varför sa manga youtube skapare reagerar starkt pa det.
Jag vet av egen erfarehet, hur mycket jobb det är att göra recensioner och tester av olika saker. Det är nästan ett heltidsjobb kan jag säga.
Det är enorma kostnader du har.
Kamerastativ (olika storleker och modeller), kameran själva (helst med bra 4k eller minst 1080p upplösning), belysningsset, reflektorer white boxes av olika storleker, mätteknik som oscillatorer och annat om man nu ska in i mer detaljerade tester och färgsensorer och grejer när man testar bildskärmar, kameror och annat stuff. Jag hade liggandes minst 15 olika objektiv med adaptrar passande till alla slags "standarder", bara för att kunna jämföra olika kameror och kunna ha en referens. Det kostar grabbar kan ja tala om för er.
Sen är införskaffning inte alls lätt, om man ser hur tillgängligheten pa vissa prylar är (jag säger bara one+ lurar tex).
Visst, gör man det för nöjes skull, men om det bara kostar tusentals pengar och inte ger tillräckligt, kan man lika väl lägga ner hela grejen. Eller helt enkelt fragat: "Vem har rad att köpa dem nyaste prylar, samt testteknik och kringutrustning, för att sen säljer det begagnat pa tradera med stor förlust, med tanke pa att man sitter nästan heltid för att producera testen?"
Nagot maste man ju fa leva av eller hur?

Jag vet ett antal kanaler, som har jobbat sig upp med hard krav pa sig själva, som nu äntligen efter flera ar kan leva sisadär pa det, som med det nya youtube modellen kommer ga minus igen.
Sa folk, blandar inte ihop youtube "skapare" som sitter och babbla meningslös skit, som har 1.5 miljoner subscribtions med folk som verkligen lägger arbete, pengar och talamod i detta.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Felformulerat av mig. Konkursen syftade på aftonbladet. Som sagt använder även jag adblock på sajter som har för irriterande reklam och som jag inte bryr om. Men det jag invände mot var att man kan inte komma och gnälla sen om de sätter allt bakom en betalvägg istället.

Aftonbladet hade nog kunnat överleva endast med hjälp av sina plusartiklar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Skrämmande att vissa kan tycka att det är "omoraliskt" att inte acceptera reklam...

Kommer aldrig att betala för youtube som tjänst om inte det börjar erbjudas mer än bara reklamfria klipp som inte ens google äger rättigheterna till.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Felformulerat av mig. Konkursen syftade på aftonbladet. Som sagt använder även jag adblock på sajter som har för irriterande reklam och som jag inte bryr om. Men det jag invände mot var att man kan inte komma och gnälla sen om de sätter allt bakom en betalvägg istället.

Om de vill sätta allt bakom en betalvägg, så gör det. Jag kommer iaf inte gnälla, men det är samtidigt inte säkert att jag kommer stötta det.

Det kommer snabbt visa sig om det fungerar eller inte. Är folk inte villiga att betala så är de inte, och du blir sittande där med dina klipp och åter igen, ingen inkomst.

Problemet är att folk tar för givet att alla har rätt att "kräva" ersättning för vad de lägger upp på Youtube. Och det är exakt här felet är med dagens youtube, mot vad det en gång skapades för. Det skapades för att ge möjlighet att sprida gratis denna kreativitet, inte att utpressa folk på pengar för det. Vill de ha betalt, sälj det till ett TV-bolag.

Youtube kanske behöver gå i graven, och få konkurrenter som är vettiga igen... vi får se vad som sker.

Permalänk
Medlem

adblock har funkat för mig i flera år och det är gratis.....

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Medlem

På samma sätt som kopiering inte kan jämföras med stöld kan man inte säga att blockering av reklam är stöld eller omoraliskt. Såna påståenden är rent trams. Det är teknisk utveckling som affärsmodeller inte hänger med i. I det här fallet blockerar folk reklam av den enkla anledningen att den ofta är irriterande och påträngande och den trenden kommer förmodligen inte vända i första taget. Det finns då ett antal olika lösningar för den som lever av reklam:
1. Skapa ”bättre” reklam
2. Hitta andra sätt att leverera reklamen på
3. Sluta leva på reklam

Så fungerar det i en fri marknad. Hitta nya vägar eller bli utkonkurrerad.

Det är inte upp till mig som konsument att gå ”out of my way” för att finansiera någons verksamhet om jag inte absolut vill det. Den som försöker leva på en verksamhet måste försöka göra pengar på mitt konsumtionsmönster inte tvärtom. Jag kan välja att donera till någon som spelar munspel på gatan men jag behöver inte. Den personen har ingen rätt att kräva pengar av mig för att den lägger ner tid och energi. Jag kan dock välja själv att donera. Inga konstigheter.

Det är upp till verksamheten själv att hitta sätt att tjäna pengar. I en fri marknad finns det ingen garanti för att jag ska kunna leva på att streama på twitch, spela in låtar och lägga upp på youtube eller lägga upp filmklipp. Det spelar ingen roll om personen själv eller någon annan _tycker_ att det ska vara så, om nog många människor på planeten helt enkelt inte vill se dina filmklipp eller se dig spela så kan du inte leva på det. Gå till arbetsförmedlingen som alla andra eller försök hitta andra sätt.

Svårt? Ja, men inte omöjligt.

Om människor lägger upp sina verk på en sida utan någon form av prenumeration eller paywall så kan man inte komma sedan och gråta över att människor tittar på klippen gratis (lika dumt som att SVT la upp stream på nätet och sedan kommer radiotjänst och kräver att alla datoranvändare ska betala tv-avgift). Det är ett förjävla dumt sätt att resonera på och din verksamhet ”förtjänar” enligt marknadsprincipen att bli försvinna eftersom du lägger resurser på att skapa en produkt som inte resulterar i pengar. Det är en risig kalkyl.

Det är precis samma gnäll som från skivbolag/Hollywood/artister. Till skillnad från vad de säger så är det inte en mänsklig rättighet att tjäna pengar på döda/döende affärsmodeller. Hitta nya sätt eller bli utkonkurrerad. Skillnaden när det gäller de stora drakarna (t.ex Hollywood) är att de väljer istället att kringå/slå ut marknadsprincipen genom lobbying mot lagstiftarna och få dem att göra saker och ting olagliga bara för att de inte lyckats hitta/vill inte hitta andra sätt att SKYDDA SIN VINST i en ny era av konsumtion.

Är det rättvisa? Att försöka stoppa en teknikrevolution för att skydda sin egen vinst. Great.

Flera i den här tråden, och i många copyright-diskussioner, argumenterar på samma sätt som USAs kongress resonerade i början av 1900-talet. Man var så bestörta över hur många jobb den tidiga mekaniseringen tog bort att man på allvar _funderade över att lagstifta bort teknologisk utveckling_

Ska vi tillbaka dit? Ska vi inte passa på att lagstifta bort oväder och mygg samtidigt?

Permalänk
Medlem

Hela googles affärside grundar sig på att servera reklam. Hurvida det är vettigat att ett enormt reklamnätverk dominerar internet är kanske inte direkt relevant i denna diskussion men det finns ett antal problem i modellen. Detta transkriberade tal tar upp några vädigt bra poänger och kommer även med några vettiga lösningar http://idlewords.com/talks/what_happens_next_will_amaze_you.h... .

Permalänk
Medlem

10 dollar är inga dollar.
Men lite obekvämt är ju att detta börjar bli mer och mer poppis...

Visst man får välja sina strider, eller snarare var man vill supporta / slippa reklam, men skulle jag pröjsa 10 dollar per månad per sajt jag dagligen besöker skulle jag bli tusenlappar fattigare per månad.

Och till er som säger adblock, har ni alltså adblockers som lyckas ta bort reklamen som spelas innan youtubeklippen?

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Firkraag:

Längtat efter detta, blir en prenumeration direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

"Längtar"? Finns gott om andra saker som är väldigt mycket mer intressanta att längta till än att Google ska börja tjäna mer pengar.

Permalänk
Medlem

Stackars PewDiePie, Markiplier, Jacksepticeye och m.m stora Youtubers.

De tjänar via annonser som nästan alla gör, hur ska det gå?

Dom flesta kommer ju att vilja gå över dit, precis som Spotify Premium.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

kollar säkert 1000 videos per månad. säg att youtube tar minst 5 dollar utav den summan.
det är 0.5 cent per view. hur fördelas det, är det 0.5 cent per view till kanalen jag kollar på eller?
och detta kommer ju bara innehållsskapare att förlora på.
tycker youtube skjuter sig själva i foten nu. dom kommer ju ge upphov till att någon annan tar upp kampen emot youtube. innehållsskaparna kommer gå till de som ger dom bäst cash.

fast när räknat på det så kommer inte innehållsskaparna att förlora på det om dom får 0.5 cent per view. så jag skulle anta att det innehållsskaparna får är mycket mindre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Miikks:

"Längtar"? Finns gott om andra saker som är väldigt mycket mer intressanta att längta till än att Google ska börja tjäna mer pengar.

Reklam på videoklipp samt livestreams är bland det störigaste jag vet, men vägrar samtidigt att använda adblock därmed prenumererar jag på Twitch turbo och har sett fram emot att YouTube ska få ett liknande alternativ. Jag ser inte problemet?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Och till er som säger adblock, har ni alltså adblockers som lyckas ta bort reklamen som spelas innan youtubeklippen?

Absolut. Sedan jag började använda Adblock för ca. 5 år sedan har jag inte behövt se en enda reklam innan ett Youtube-klipp på mina datorer.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Jo, AdBlock brukar iaf fungera på youtube.. Vissa videos har börjat ta sig förbi

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

10 dollar är inga dollar.
Men lite obekvämt är ju att detta börjar bli mer och mer poppis...

Visst man får välja sina strider, eller snarare var man vill supporta / slippa reklam, men skulle jag pröjsa 10 dollar per månad per sajt jag dagligen besöker skulle jag bli tusenlappar fattigare per månad.

Och till er som säger adblock, har ni alltså adblockers som lyckas ta bort reklamen som spelas innan youtubeklippen?

Mitt i prick!

Jag betalar gärna för digitala tjänster och förväntar mig inte att få allt gratis.
Men jag kan helt enkelt inte bli betalkund hos 3-4 tidningar, 4-5 film/TV-kanaler, Youtube, Spotify, Storytel osv.
Någon form av samordning där sajter har gemensamma prenumerationer måste komma förr eller senare.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur t.ex adblock användare reagerar om dom portas från Youtube.

Reklam = Pengar.
Youtube + Drift = Kostar pengar.

Jag är glad att Youtube inte blivit en betaltjänst trotts antalet adblock användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Tomika:

Jag undrar hur t.ex adblock användare reagerar om dom portas från Youtube.

Ja dom känner väl sig säkert kränkta eller något annat...

Som jag ser det så är dealen på YouTube att man får tillgång till content mot att man får se reklam. Om nu YouTube märker att den finansieringsmodellen inte fungerar längre pga adblock så är det ju logiskt att de börjar kika på en annan modell och väljer att ta betalt per månad eller liknande. Det är inte konsumentens rättighet att diktera hur finansieringen av en tjänst går till. Man kan välja att nyttja tjänsten eller inte, så enkelt är det.

Sen jämförelsen med att sätta upp "Ej reklam" på brevlådan är ju bara larvig. Det är ju inte så att du får gå och plocka vad du vill i mataffären bara för att du har tittat på reklamen som du fått i brevlådan.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::