Permalänk

Ett par frågor om Viaplay.

Tjenare!

Det är ju så att NHL-säsongen drar igång inatt och jag och en polare behöver en streamingtjänst. Vi har båda kollat på NHL några år men har använt hockeystreams.com då deras pris, streamkvalité osv är betydligt bättre. Nu är det så att hockeystreams.com har haft problem men deras betalningstjänst så det kan ta 3-4 veckor innan vi kan köpa tjänsten igen.

Det enda alternativet vi har är då Viaplay som kostar 300kr/månad. Detta står på deras hemsida:

Du har endast rätt att registrera och använda Tjänsten på maximalt fyra (4) enheter

och:

Du kan strömma innehåll på maximalt två (2) registrerade enheter samtidigt.

Så skulle vi kunna köpa ett konto tillsammans och kolla matcher samtidigt? Det står mycket tydligt att man kan använda tjänsten på två enheter samtidigt, men gäller det även när vi är på olika nätverk och IP-adresser?

Sen min andra fråga är angående kvalitén. Förr så brukade viaplay endast streama NHL i 24fps vilket blir ganska svårt att kolla på hockey med. För ett tag sedan så uppdaterade dom deras spelare och skrev:

HTML-5-spelaren spelar upp material med en högre bildfrekvens vilket betyder att upplevelsen kommer att bli ännu bättre, speciellt när det gäller fartfyllda sportevent. (endast för google chrome)

Betyder detta att deras FPS är högre, finns det någon här som använder viaplay och märkt någon skillnad/ifall någon ska se NHL inatt, skulle ni kunna skriva ifall FPS:en var högre nu än förr, alltså ifall den inte längre är 24fps utan, runt 50-60? Detta var den största anledningen till att jag använda hockeystreams förut för deras fps låg på 60.

TLDR:

Kan man använda viaplay för att kolla på livesport på två olika enheter samtidigt även ifall vi kollar från olika nätverk/IP-adresser?
Är FPS:en på viaplay under sportevent bättre än förut? Den brukade ligga på runt 24, hur är det nu?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@The Oskar BB: Kvaliteten kan jag inte svara på gällande NHL sändningarna.

Men jag vet att man kan använda 4 olika klienter på olika nätverk och ip och jag är ganska säker på att samma gäller för 2 aktiva klienter samtidigt.
Mao så spelar det ingen roll om klienterna är på samma nätverk eller inte, det är 2 samtidiga inloggningar på kontot som är gränsen.

Permalänk
Medlem

Ta och prova på 1 mån gratis. Spela upp diverse filmer och se själv hur kvalitén är och vad för fps det ger. Sport ingår inte, men du får en uppfattning hur Viaplay fungerar och kvaliten som det erbjuder.
http://viaplay.se/package_movies

Själv kollar jag endast NHL via mobilen eller plattan. Helt okej bildkvalite och tyvärr vet inte om fps.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Osäker på hur Viaplay fungerar. Har bara deras testmånad och kvaliten är bra. Men minns när de hade OS och livestream. Den var riktigt dåligt. Men det var ju något år sedan. Jag har cmore och livesport där är riktigt dålig. Vet inte i vilken kvalité de sänder men den är inte jämförbar med deras filmutbud. Det är lite olika tekniker att sända livesport och "ondemand". Så att prova gratis filmpaket och besluta utifrån det kan vara lite vanskligt.

Permalänk
Medlem

@The Oskar BB:

Sist jag pratade med viaplay, var säkert 1 år sedan så gäller det för 4 enheter och 1 fast enhet.
Fast enhet innebär t.ex. Plastation 4 elller Xbox One, skulle kunna tänka mig att en tv oxå klassas som fast enhet, om den har en viaplay app.

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3 | Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB | Corsair XMS3 Vengeance 4GB DDR3 1600MHz | ASUS Radeon HD 6970 2GB OC | Corsair PowerSupply 850W Enthusiast Series | WD 1TB |