Tips F.LUX - för er nattvandrare

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Har du testat dessa (gunnar) terminal/gamer glasögon? Har fått för mig att vad flux gör på mjukvarunivå gör dessa glasögon meningslösa.

Alltid ogillar "gunnar-glasses" då jag anser att det bara är ett sätt för företaget att tjäna pengar på ovetande gamers. Terminal-glasögon däremot trodde jag bara var för folk som även i vanliga fall har glasögon?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Alltid ogillar "gunnar-glasses" då jag anser att det bara är ett sätt för företaget att tjäna pengar på ovetande gamers. Terminal-glasögon däremot trodde jag bara var för folk som även i vanliga fall har glasögon?

Så kan det vara. Har i ärligt talat inte nog bra koll. Tycker också Gunnar's har varit lite överprisade, men nu när de var ner på 299kr tänkte jag ge de en chans, gick dock ur sortimentet innan jag fick chansen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Man kan ju skriva in en annan geografisk position, så att skärmen tonas ner när det väl är mörkt här.

När jag kollade när solen går ner på olika ställen på vår planet (SunCalc), så går solen ner vid 18:38 i Beni-Mellal Province, Morocco, medan solen går ner 16:18 nära mig. Då kan du ju helt enkelt bara välja platsen i Morocco (eller någon annan plats, beroende på när du vill att skärmen ska dimmas ner, så att säga), och så får du det du önskar dig med programmet.

Nej att sitta och leta olika tidszoner orkar jag inte hålla på med. Får nog försöka hitta en bättre mjukvara istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag hittar bara Night Mode och Safe Mode. Vart hittar du Darkroom Mode?

Ligger precis under Night Mode när jag högerklickar på ikonen i "Taskbar"

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har själv "low blue light" inbyggt I min skärm. Tar bort de blåa som irriterar ögonen. Men är flux bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej att sitta och leta olika tidszoner orkar jag inte hålla på med. Får nog försöka hitta en bättre mjukvara istället.

Håller med. Körde med det förut men om poängen med att göra skärmens ljus mindre blått och starkt vid kvällstid för att inte störa sömnen så vill man ju faktiskt ha blått starkt ljus på morronen, speciellt den där kvarten framför skärmen innan färd till arbete, medan det fortfarande är kolsvart ute. Inte vill man sova direkt man kommit hem från jobbet heller. Att ställa in sin plats till Marocko kanske går men det känns som att de ignorerat ganska många latituder?

Ja, lite skönt för ögonen, men bara när man såg kontrasten mellan orange, dimmig skärm jämfört med ljusstark blå.

Därtill upplevde jag inte min sömn eller vakenhet dagen efter som annorlunda efter att ha sett orange film/serier/spel kvällen innan så programmet kändes tämligen värdelöst till sist.

Edit. För sömn vore ett program som placerar alla ens grannar i jättelika gelékuber kvällstid mycket bättre.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Keeper of Traditions

@Kolsvart Katt:
De finns open source-alternativ så i värsta fall får man väl försöka skapa något eget.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

@Kolsvart Katt:
De finns open source-alternativ så i värsta fall får man väl försöka skapa något eget.

Låter vettigt, om inte de alternativen redan låter en ställa in intervallet själv.

Menar, för nattsuddare tror jag f.lux är vettigt (inte för att det hade blivit det mindre om man själv bestämde över tiderna) men för människor i Sverige och på liknande latituder som jobbar 8-5 och inte har sömn-vaken-cykler som är helt anpassade till naturen så ser jag ingen större mening.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kolsvart Katt:

Därtill upplevde jag inte min sömn eller vakenhet dagen efter som annorlunda efter att ha sett orange film/serier/spel kvällen innan så programmet kändes tämligen värdelöst till sist.

f.lux i sig gör dig varken pigg, trött eller sugen på skumtomtar. Däremot är ljus med kort våglängd (blått) en av de faktorer som styr din dygnsrytm, som i sin tur styr när du blir trött, hungrig, bajsnödig, när du är som starkast, snabbast med mera.
Det finns gott om forskning som pekar på att man förskjuter sin dygnsrytm om man utsätter ögonen för kortvågigt ljus sent på kvällen, men det är inte den enda faktor som spelar in så hurpass kraftig effekten är varierar naturligtvis. Ljuset en monitor avger är oftast inställt så att det innehåller en stor del blått och det är här f.lux kommer in i bilden.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Menar, för nattsuddare tror jag f.lux är vettigt (inte för att det hade blivit det mindre om man själv bestämde över tiderna) men för människor i Sverige och på liknande latituder som jobbar 8-5 och inte har sömn-vaken-cykler som är helt anpassade till naturen så ser jag ingen större mening.

Sömnbrist är ett av de största hälsoproblemen i västvärlden och någonstans mellan en tredjedel och 75% av oss sover i genomsnitt för lite. Det är oftast inte påtagligt att man får för lite sömn utan kroppen reglerar sina funktioner utifrån vilka förutsättningar den har. På samma sätt som om man äter för lite sänks din potential om du sover för lite. Man orkar mindre, får sämre reaktionsförmåga, sämre koordinationsförmåga, sämre minne, du får koncentrationssvårigheter, immunförsvaret fungerar sämre, du blir sämre på problemlösning och att resonera, sömnbrist har en direkt koppling till att bli deprimerad, du blir mindre kreativ, social och blir mer pessimistisk. Eftersom grundförutsättningarna för din överlevnad är desamma oberoende av hur mycket du sover är det allting "extra" som blir lidande.
Det är naturligtvis väldigt tjorvigt att vårt samhälle (ännu) inte är anpassat till våra biologiska förutsättningar, och att klockan 08:00 för de allra flesta faktiskt är för tidigt för att prestera bra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

f.lux i sig gör dig varken pigg, trött eller sugen på skumtomtar. Däremot är ljus med kort våglängd (blått) en av de faktorer som styr din dygnsrytm, som i sin tur styr när du blir trött, hungrig, bajsnödig, när du är som starkast, snabbast med mera.
Det finns gott om forskning som pekar på att man förskjuter sin dygnsrytm om man utsätter ögonen för kortvågigt ljus sent på kvällen, men det är inte den enda faktor som spelar in så hurpass kraftig effekten är varierar naturligtvis. Ljuset en monitor avger är oftast inställt så att det innehåller en stor del blått och det är här f.lux kommer in i bilden.

Jag har ingen lust att argumentera långt och länge men jag förstår inte varför du citerar mig och skriver det du skriver.

Först skriver du att f.lux inte påverkar dig nämnvärt, som jag tolkar det, sedan att f.lux kommer in i bilden för att dämpa blått ljus från datorskärmen. Vi kan väl konstatera att studier säger att blått ljus om kvällen är dåligt för kroppens funktionalitet, mest påtagligt sömnen, och att f.lux och andra program som gör datorskärmljuset mindre blått ämnar att dämpa denna störning?

Skrivet av twit:

Sömnbrist är ett av de största hälsoproblemen i västvärlden ..

Ja, vad nu det har med det jag skrev att göra.

Skrivet av twit:

Det är naturligtvis väldigt tjorvigt att vårt samhälle (ännu) inte är anpassat till våra biologiska förutsättningar, och att klockan 08:00 för de allra flesta faktiskt är för tidigt för att prestera bra.

Hehe, här är vi överens; f.lux vill att man ställer in programmet efter ens geografiska plats ljusförhållanden, så att blått ljus är igång väldigt sent på sommaren och till tre ungefär på vintern - vilket vore väldigt bra om vårt samhälle var anpassat till våra biologiska förutsättningar, men det är det inte. Samhället är anpassat till 8-5, sommar som vinter. Verkar det rimligast att lägga till en inställning i F.lux så att det kan hjälpa en att hålla en stabil rytm, sommar som vinter, eller att på något magiskt vis anpassa samhället till våra biologiska förutsättningar?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej att sitta och leta olika tidszoner orkar jag inte hålla på med. Får nog försöka hitta en bättre mjukvara istället.

Latmask

Skrivet av Jonny Myran:

Ligger precis under Night Mode när jag högerklickar på ikonen i "Taskbar"

Nope. Det enda jag ser när jag högerklickar på ikonen nere vid klockan, är samma som jag nämnde innan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Absolut!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Latmask

Nope. Det enda jag ser när jag högerklickar på ikonen nere vid klockan, är samma som jag nämnde innan.

Skumt, har du senaste versionen?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En alldeles för stor latmask, om jag får vara alldeles för ärlig

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Skumt, har du senaste versionen?

Yes. Jag laddade hem programmet och installerade det strax innan jag skrev mitt första inlägg i den här tråden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

En alldeles för stor latmask, om jag får vara alldeles för ärlig

Varför då?

Det är en enkel sak att lägga till i ett program, men istället tror utvecklaren att denne vet vad som är bäst. Helknäppt!

Att då kanske ta tag i det själv och lösa problemet genom att skapa någon egen variant, hur är det att vara lat?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför då?

Det är en enkel sak att lägga till i ett program, men istället tror utvecklaren att denne vet vad som är bäst. Helknäppt!

Att då kanske ta tag i det själv och lösa problemet genom att skapa någon egen variant, hur är det att vara lat?

Vi har redan haft den diskussionen; den funktionen som du vill ha, existerar redan i programmet, men du är för lat för att ens använda den, samtidigt som du suckar efter en likadan funktion.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Vi har redan haft den diskussionen; den funktionen som du vill ha, existerar redan i programmet, men du är för lat för att ens använda den, samtidigt som du suckar efter en likadan funktion.

Nej, den finns inte. Att välja en annan tidszon är inte ens i närheten av samma sak.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, den finns inte. Att välja en annan tidszon är inte ens i närheten av samma sak.

Du vill välja när programmet ska lägga på och ta bort hinnan, korrekt? Alltså, vilken tid på dygnet. Exakt detta gör tidszonsfunktionen. Det enda du behöver göra, är att välja en helt annan tidszon och så får du det du suckar så otroligt mycket över. Vad mer finns det att klaga på egentligen?!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Yes. Jag laddade hem programmet och installerade det strax innan jag skrev mitt första inlägg i den här tråden.

Hittade det här:

"How do I use the new warmer colors and "Darkroom" mode on Windows?
These features require a small change to your system and a reboot. You can look in the "Lighting at Night" menu and choose "Expand Color Range". f.lux will ask for Administrator access and offer to reboot your PC Now or Later. After your next reboot, you will be able to access more dramatic color changes."

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Du vill välja när programmet ska lägga på och ta bort hinnan, korrekt? Alltså, vilken tid på dygnet. Exakt detta gör tidszonsfunktionen. Det enda du behöver göra, är att välja en helt annan tidszon och så får du det du suckar så otroligt mycket över. Vad mer finns det att klaga på egentligen?!

Nej, tidszonsfunktionen kan enbart följa förprogrammerade tider. Det finns alltså ingen chans till manuell ändring.

Om jag vill slå av och på två separata gånger under ett dygn, vilken tidszon väljer jag då, månens?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Laddade ner programmet eftersom att alla andra var så nöjda med det. Wow...
Att jag inte har laddat ner det förut!
Om ni har fler god-like appar/program så får ni gärna göra en tråd om dessa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Alltid ogillar "gunnar-glasses" då jag anser att det bara är ett sätt för företaget att tjäna pengar på ovetande gamers. Terminal-glasögon däremot trodde jag bara var för folk som även i vanliga fall har glasögon?

Har man en PC så kan man ju ladda ner F.lux, medan om man har en PS4/Xbox/valfri konsol.. så blir det väldigt mycket svårare. Detta löser man med ett par glasögon, från Gunnars.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Hittade det här:

"How do I use the new warmer colors and "Darkroom" mode on Windows?
These features require a small change to your system and a reboot. You can look in the "Lighting at Night" menu and choose "Expand Color Range". f.lux will ask for Administrator access and offer to reboot your PC Now or Later. After your next reboot, you will be able to access more dramatic color changes."

Aha! Super-duper Tack!

Skrivet av Dunder:

Nej, tidszonsfunktionen kan enbart följa förprogrammerade tider. Det finns alltså ingen chans till manuell ändring.

Om jag vill slå av och på två separata gånger under ett dygn, vilken tidszon väljer jag då, månens?

Vadå? Vill du ha bort hinnan när det är mörkt, eller ha kvar hinnan när det är ljust?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Vadå? Vill du ha bort hinnan när det är mörkt, eller ha kvar hinnan när det är ljust?

Både och.

På natten, tidigt på morgon och sent på kvällen kan det gärna vara på. Sen får det gärna vara på under tiderna då jag jobbar med datorn.

Men under alla andra timmar vill jag absolut inte ha på det, då det förstör bilden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Både och.

På natten, tidigt på morgon och sent på kvällen kan det gärna vara på. Sen får det gärna vara på under tiderna då jag jobbar med datorn.

Men under alla andra timmar vill jag absolut inte ha på det, då det förstör bilden.

Är det inte bara att dra i inställningen tills du blir nöjd? Det är ju inte automatiskt, men det är ju inte särskilt mycket jobb, speciellt eftersom tidpunkten man vill ha en viss inställning kan variera från dag till dag.

Permalänk
Medlem

Ett fel många gör är att köra på tok för hög brightness på sina skärmar. Testa att kika på TFTcentrals ICC-profiler och ställa in era skärmar efter deras inställningar.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm

Som synes så ligger de flesta på <40 av 100 i brightness, sedan jag klivit ner på 15-25 så upplever jag inte längre behovet av f.lux. Beror kanske på skärm och känslighet men värt en titt i alla fall

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kronwalled:

Är det inte bara att dra i inställningen tills du blir nöjd? Det är ju inte automatiskt, men det är ju inte särskilt mycket jobb, speciellt eftersom tidpunkten man vill ha en viss inställning kan variera från dag till dag.

Tja man kan ju trippa runt problemet och låtsas som att det inte är ett problem i all oändlighet, men det går inte att undgå att något så simpelt borde finnas från start.
Det fanns definitivt medan de testade funktionaliteten i början, sen bytte de ut det mot att enbart följa tidszoner.

Men strunt samma, det går som sagt att lösa med annan mjukvara.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Använt i några år, oumbärligt program! Min Sömn störs inte av blått ljus av vad jag känt av, men använder det för att det är betydligt behagligare mot ögonen. Jag blir nästan tröttare utan filtret.

Kan tipsa om Twilight som är samma sak på Android.

Skrivet av simonw:

Ett fel många gör är att köra på tok för hög brightness på sina skärmar. Testa att kika på TFTcentrals ICC-profiler och ställa in era skärmar efter deras inställningar.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm

Som synes så ligger de flesta på <40 av 100 i brightness, sedan jag klivit ner på 15-25 så upplever jag inte längre behovet av f.lux. Beror kanske på skärm och känslighet men värt en titt i alla fall

Jag har så låg brightness som möjligt, men den måste vara högre på dagen och sedan lägre på kvällen, och vem orkar sitta och fippla med skärm menyn varenda dag? Längtar tills dator monitorer får ljussensor likt mobiler och tv-apparater.

Permalänk
Medlem

Bara jag som avskyr f.lux tydligen
Ser ut som skit, precis som alla värdelösa gunnar etc.

Blir aldrig trött i ögonen även efter en hel dag sittandes framför skärmen, detta med en halvdan 120hz TN skärm dessutom.
Jag har dock aldrig helt nedsläckt då jag avskyr det, alltid någon lampa igång.