Varning: Seagate 8TB Archive diskar är skräp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikaelmannen:

Om du fortsätter säga det tillräckligt länge blir det nog sanning till slut

Fortsätter med vad?
Det finns inget som är "sanningen", men det finns det som är rätt och fel.

Det är fel att bygga "statistik" när det är under fel former, som i fel miljö, olika antal diskar, och liknande grundläggande delar som måste finnas för att få bra statistik, som är korrekt och rättvis.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Köper man konsumenthårddiskar och använder den i en miljö de inte är byggda för så kan man inte använda det för statistik, likväl så kan kan inte använda det om man jämför ex 10 000 st diskar mot säg 400 st diskar, då för statistikens skull så måste antalet jämförda diskar vara lika för att få korrekt statistik.

De visar klart och tydligt att "enterprise-diskar" i regel inte är värt kostnaden.

Läs och förstå materialet på rätt sätt.

Nu har jag bara läst grundkursen på 7.5HP i statistik så jag är ingen expert... men hyffsad koll har man ju fått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

De visar klart och tydligt att "enterprise-diskar" i regel inte är värt kostnaden.

Läs och förstå materialet på rätt sätt.

Nu har jag bara läst grundkursen på 7.5HP i statistik så jag är ingen expert... men hyffsad koll har man ju fått.

Klart det är värt kostnaden, finns inget undantag. Seriösa företag kör enterprise hårddiskar.

Jag har läst det och förstår det, och det är fortfarande felaktigt uppbyggt.

* Olika antal diskar (Går inte att jämföra).
* De används i en felaktig miljö.

Vilket gör att deras "statistik" som de får ut är helt värdelös, då de inte kan jämföras mellan olika märken, och inte heller mot dess egentliga driftmiljö som de ska vara i.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Men fy fan vad jobbig den här tråden blev.
Alltså jag tolkar det som att Powernet inte lyckas uttrycka sig tydligt, för det verkar som han försöker säga: "Den statistik som Backblaze presenterar över sitt diskanvändande är inte relevant att titta på för hur hårddiskar sannolikt beter sig i hemmamiljö". Eller?

Vilket säkert kan stämma, sen att han väljer att uttrycka detta genom att omdefiniera vad statistik är, och hur statistik fungerar är ju djävligt olyckligt för tråden.

Skrivet av PowerNet:

Klart det är värt kostnaden, finns inget undantag. Seriösa företag kör enterprise hårddiskar.

Precis som allting annat så beror det ju på vad du ska göra.

Innan google började "hemligstämpla" information om sina datacenter så körde dom på så billig hårdvara som möjligt (typ ~2007), eftersom det viktiga var skalbarheten och att du fick hög pålitlighet genom mängden servrar/diskar etc, snarare än en enskild servers pålitlighet. Google är ju rätt seriösa.
På samma sätt så är Backblaze seriösa eftersom om du har 40tusen diskar igång, som alla har en ganska snarlik chans att gå sönder när dom kommer upp i åldern så måste du ändå byta ut dom löpande. Och då har det visat sig att för dom är den typ dubbla kostnaden för enterprise diskar inte ekonomiskt försvarbar.

Men givetvis, om du har ett litet företag som köper några servrar för ett par hundra tusen, då är det rätt vettigt att köra på enterprise diskar, eftersom det är en väldigt liten del av totala kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Mycket beror på bristande transport/dålig hantering, inte tillverkarfel.
Ingen här som trollar, varför tror du att vi trollar?
Vi är seriösa.
Nej, det är skillnad.
De skriver tydligt att blandningen kan variera, så har man otur så får man merparten vita och knappt några färgade alls.

Och din jämförelse haltar, då den inte är relevant.

Köper man konsumenthårddiskar och använder den i en miljö de inte är byggda för så kan man inte använda det för statistik, likväl så kan kan inte använda det om man jämför ex 10 000 st diskar mot säg 400 st diskar, då för statistikens skull så måste antalet jämförda diskar vara lika för att få korrekt statistik.

Klart kan man det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Om Backblaze inte fumlar bort folks saker och gör mer vinst med konsumentdiskar än enterprisediskar så är det ju ett smart val. Vilket är liksom poängen med dom flesta företag, att göra vinst.

Powernet kommer aldrig ge sig, har inga argument kvar och han anser att övriga värden kan inte statistik lika bra som han. Anser att backblaze är dumma i huvet för att dom maximerar sin vinst och att disk A går sönder 10 ggr oftare än disk B under samma förhållanden är inget som helst belägg för att disk A är sämre för testet gjordes inte hemma hos honom under dom kriterier han valt.

Därav "Om du fortsätter säga det tillräckligt länge blir det nog sanning till slut"

Hörs

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Klart kan man det.

Nej det kan man inte, då det inte är korrekta siffror från en verklig miljö.

Skrivet av Mikaelmannen:

Om Backblaze inte fumlar bort folks saker och gör mer vinst med konsumentdiskar än enterprisediskar så är det ju ett smart val. Vilket är liksom poängen med dom flesta företag, att göra vinst.

Powernet kommer aldrig ge sig, har inga argument kvar och han anser att övriga värden kan inte statistik lika bra som han. Anser att backblaze är dumma i huvet för att dom maximerar sin vinst och att disk A går sönder 10 ggr oftare än disk B under samma förhållanden är inget som helst belägg för att disk A är sämre för testet gjordes inte hemma hos honom under dom kriterier han valt.

Därav "Om du fortsätter säga det tillräckligt länge blir det nog sanning till slut"

Hörs

Jag har många argument, vilket jag redan sagt.
Jag har inte sagt att de är "dumma i huvudet" bara att de framstår som blufföretag.
Och jag har inte sagt att jag skulle göra testet, så vet inte vart du fått drt ifrån.

Men Backblazes "statistik" är 0 värd, då den grundar sig på olika antal diskar, felaktig miljö mm.

Eh va? Det är basic statistik vetande, du kan inte göra statistik med fel grunder....
Handlar inte om "sanning till slut" utan bara om sunt förnuft, och vetande hur statistik ska byggas upp.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Klart det är värt kostnaden, finns inget undantag. Seriösa företag kör enterprise hårddiskar.

Jag har läst det och förstår det, och det är fortfarande felaktigt uppbyggt.
* Olika antal diskar (Går inte att jämföra).
* De används i en felaktig miljö.

Vilket gör att deras "statistik" som de får ut är helt värdelös, då de inte kan jämföras mellan olika märken, och inte heller mot dess egentliga driftmiljö som de ska vara i.

Spännande resonemang, men väldigt fel. Klart du kan jämföra resultat med olika antaldiskar... Beroende på spridningen på utfallen så kan 400 diskar räcka för ett bra statistiskt underlag. Använder man sedan 10000diskar så blir det ingen skillnad.. Det är aboslut jämförbart.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Spännande resonemang, men väldigt fel. Klart du kan jämföra resultat med olika antaldiskar... Beroende på spridningen på utfallen så kan 400 diskar räcka för ett bra statistiskt underlag. Använder man sedan 10000diskar så blir det ingen skillnad.. Det är aboslut jämförbart.

Nej, jämför man säg 400 mot 410 så ja, men säg 50 000 mot 400 eller så är inte en bra jämförelse.

Så nej, det går inte att jämföra olika antal diskar när det skiljer så mycket.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, jämför man säg 400 mot 410 så ja, men säg 50 000 mot 400 eller så är inte en bra jämförelse.

Så nej, det går inte att jämföra olika antal diskar när det skiljer så mycket.

Nej, du har fel angående detta. Inse att det beror på datan. Beroende på spridningen på utfallen så kan du jämföra 400 mätpunkter mot 10000.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Nej, jämför man säg 400 mot 410 så ja, men säg 50 000 mot 400 eller så är inte en bra jämförelse.

Så nej, det går inte att jämföra olika antal diskar när det skiljer så mycket.

snälla nån.. du kan uppenbarligen ingenting om statistik så låtsas inte ens som det.

Skrivet av PowerNet:

Nej det kan man inte, då det inte är korrekta siffror från en verklig miljö.

vad pratar du ens om? vad är fel med sifforna och vad gör miljön overklig(?)

Och om du hade kollat på deras statistik så hade du sett att dom inkluderar High rate och Low rate % vilket är konfidensintervallet.
Jag förstår inte hur man kan klaga på Backblaze, det är dom bästa (enda?) siffrorna man har att gå på som privatperson om man inte köper enterprise diskar.

Förövrigt så handlar tråden om Seagates Archive diskar.. är dom något att ha? en 8TB archive disk kostar lika mycket som en NAS med 2x 4TB diskar.

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/buffalo-l...
http://www.inet.se/produkt/4305026/seagate-archive-8tb-5900rp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det kan man inte, då det inte är korrekta siffror från en verklig miljö.
Jag har många argument, vilket jag redan sagt.
Jag har inte sagt att de är "dumma i huvudet" bara att de framstår som blufföretag.
Och jag har inte sagt att jag skulle göra testet, så vet inte vart du fått drt ifrån.

Men Backblazes "statistik" är 0 värd, då den grundar sig på olika antal diskar, felaktig miljö mm.

Eh va? Det är basic statistik vetande, du kan inte göra statistik med fel grunder....
Handlar inte om "sanning till slut" utan bara om sunt förnuft, och vetande hur statistik ska byggas upp.

Sen när är definitionen på statistik verklig miljö och vad är verklig miljö för dig? Du kan räkna på hur många grodor har dött pga folk har kastat Seagate diskar på dessa och räkna sedan hur många grodor som lever och hur många diskar som klarade sig. Kastar någon diskar på grodor som sport kan hen vara intresserad av att veta förväntade döda grodor respektive diskar, även om dessa diskar inte ursprungligen blivit rekommenderade av att slänga just denna serie på dessa grodor, utan rekommenderar deras speciella serie för denna sport.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

snälla nån.. du kan uppenbarligen ingenting om statistik så låtsas inte ens som det.

vad pratar du ens om? vad är fel med sifforna och vad gör miljön overklig(?)

Och om du hade kollat på deras statistik så hade du sett att dom inkluderar High rate och Low rate % vilket är konfidensintervallet.
Jag förstår inte hur man kan klaga på Backblaze, det är dom bästa (enda?) siffrorna man har att gå på som privatperson om man inte köper enterprise diskar.

Förövrigt så handlar tråden om Seagates Archive diskar.. är dom något att ha? en 8TB archive disk kostar lika mycket som en NAS med 2x 4TB diskar.

https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/buffalo-l...
http://www.inet.se/produkt/4305026/seagate-archive-8tb-5900rp...

Skrivet av Commander:

Sen när är definitionen på statistik verklig miljö och vad är verklig miljö för dig? Du kan räkna på hur många grodor har dött pga folk har kastat Seagate diskar på dessa och räkna sedan hur många grodor som lever och hur många diskar som klarade sig. Kastar någon diskar på grodor som sport kan hen vara intresserad av att veta förväntade döda grodor respektive diskar.

Så sjukt konstigt, men ändå precis samma sak haha

Om våra 3 inlägg inte får honom att förstå att han har fel, då är det bara att ge upp. Antagligen räcker detta inte, men vi vet ju åtminstone att vi har rätt

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande försöker argumentera med den här mannen...är bortom allt vett. Han blir motbevisad av flertalet medlemmar i varje tråd han härjar i där han tjatar om hur alla utom hans egna undersökningar inte återspeglar verkligheten och huruvida dom inte är pålitliga etc etc. Inse det grabbar, han är här för att trolla och enbart tjafsa utan några som helst konkreta påståenden (gäller enbart undersökningars debatten). Sluta slösa er tid på denne man då han aldrig kommer erkänna sig motbevisad.
Han ska dock ha creds för en sak, han bidrar till enormt många skratt då hans svar på allting i princip oftast lyder: Ni har fel och jag har rätt.
Som sagt underhållning på hög nivå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Eftersom backblaze bara ljuger borde man kanske göra en lista med statistik som är "verklighetsanpassad för folk med skygglappar och foliehatt"

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehallq:

Nej, du har fel angående detta. Inse att det beror på datan. Beroende på spridningen på utfallen så kan du jämföra 400 mätpunkter mot 10000.

Nej det går inte. Ska det vara korrekt så ska det vara lika antal, inte 400 vs 10 000.

Skrivet av anon40704:

snälla nån.. du kan uppenbarligen ingenting om statistik så låtsas inte ens som det.

vad pratar du ens om? vad är fel med sifforna och vad gör miljön overklig(?)

Och om du hade kollat på deras statistik så hade du sett att dom inkluderar High rate och Low rate % vilket är konfidensintervallet.
Jag förstår inte hur man kan klaga på Backblaze, det är dom bästa (enda?) siffrorna man har att gå på som privatperson om man inte köper enterprise diskar.

Jo, jag kan statistik, kan du? Nej. Det visar du tydligt.
Har sagt det upprepade gånger:
Det går INTE att jämföra ex 400 diskar mot 10 000 diskar, inte heller ur en felaktig/overklig miljö.

Skrivet av Commander:

Sen när är definitionen på statistik verklig miljö och vad är verklig miljö för dig?.

Den miljön de är byggda för, dvs konsumentbruk, inte i en mycket kmer krävande servermiljö.

Skrivet av Adam West:

Att folk fortfarande försöker argumentera med den här mannen...är bortom allt vett. Han blir motbevisad av flertalet medlemmar i varje tråd han härjar i där han tjatar om hur alla utom hans egna undersökningar inte återspeglar verkligheten och huruvida dom inte är pålitliga etc etc. Inse det grabbar, han är här för att trolla och enbart tjafsa utan några som helst konkreta påståenden

Eh va?
Nej. Jag är inte motbevisad, och att ni inte kan statistik är inte mitt fel.
Vem trollar? Inte jag. Jag är helt seriös med att det inte går att jämföra så olika siffror, och inte heller från en felaktig miljö, dvs inte verklighetsbaserat.
Har lagt fram flera korrekta fakta i varje diskussion, men andra är så trångsynta och inte vill se fakta/och hur verkligheten är.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej. Jag är inte motbevisad, och att ni inte kan statistik är inte mitt fel.
Vem trollar? Inte jag. Jag är helt seriös med att det inte går att jämföra så olika siffror, och inte heller från en felaktig miljö, dvs inte verklighetsbaserat.
Har lagt fram flera korrekta fakta i varje diskussion, men andra är så trångsynta och inte vill se fakta/och hur verkligheten är.

Så här är det.

Man kan föra statistik över precis vad som helst.

Backblaze över hur många diskar av olika typer som går sönder i deras serverhallar.
Jag över hur många gröna ahlgrens bilar som finns i påsarna jag köper.
Luftfartsverket över hur många flygkilometer det går per flygkrasch.
Försäkringsbolagen över hur många BMW som är inblandade i trafikolyckor.

All exempel ovan är verkliga, kan utföras i verkligheten och ge något av värde för den som för statistiken.
Backblaze behöver inte veta hur deras diskar hade betett sig i en vanlig hemma pc eller hur serverdiskar hade klarat sig i deras miljö för att föra statistik över sina diskar.
Luftfartsverket behöver inte veta vilka typer av flygplan som flög hur många kilometer för att föra statistik över flygkilometer per krasch.
Försäkringsbolaget behöver inte veta vem som körde varje BMW som var inblandad i en olycka för att föra statistik över hur många olyckor de var inblandade i.

Däremot kan inte den statistiken användas för att bevisa precis vad som helst.

Backblazes statistik betyder inte att 40% (eller vad det nu var för procentsats) av Seagates diskar går sönder inom en viss tid om man använder dem i datorn hemma.
Luftfartsverkets statistik betyder inte att alla flygplanstyper är precis lika benägna att krascha.
Försäkringsbolagets statistik betyder inte att du löper x procents risk att vara inblandad i en olycka bara för att du köpt en BMW. Kanske är det istället en viss typ av förare som är överrepresenterad i olycksstatistiken och som tenderar att ofta köra BMW.

Att man inte kan använda viss statistik för att bevisa påstående X betyder inte att statistiken per automatik är "fel" eller "overklig", oavsett vad du anser.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Så här är det.

Man kan föra statistik över precis vad som helst.

Backblaze över hur många diskar av olika typer som går sönder i deras serverhallar.
Jag över hur många gröna ahlgrens bilar som finns i påsarna jag köper.
Luftfartsverket över hur många flygkilometer det går per flygkrasch.
Försäkringsbolagen över hur många BMW som är inblandade i trafikolyckor.

All exempel ovan är verkliga, kan utföras i verkligheten och ge något av värde för den som för statistiken.
Backblaze behöver inte veta hur deras diskar hade betett sig i en vanlig hemma pc eller hur serverdiskar hade klarat sig i deras miljö för att föra statistik över sina diskar.
Luftfartsverket behöver inte veta vilka typer av flygplan som flög hur många kilometer för att föra statistik över flygkilometer per krasch.
Försäkringsbolaget behöver inte veta vem som körde varje BMW som var inblandad i en olycka för att föra statistik över hur många olyckor de var inblandade i.

Att man inte kan använda viss statistik för att bevisa påstående X betyder inte att statistiken per automatik är "fel" eller "overklig", oavsett vad du anser.

Nej det kan man inte.

För att jämföra två diskar mot varandra så måste det grunda sig i lika antal diskar som grundsiffror, för att få korrekt statistik som kan jämföras.
Dina exempel är verkliga ja, för att de är under de förutsättningarna då de använts i korrekta miljöer.

Men lika statistik går inte att få till på ex hårddiskar som används i servermiljö, när de är byggda för konsumentbruk, då är det utanför sitt användningsområde då de slits betydligt mer.

Och du vet att ex Transportstyrelsen, försäkringsbolagen etc rensar ur i statistiken? Ex tar bort de fallen där det står klart att det var en "självmordspilot" (en bilförare eller annan förare som självmant styr in i annan bil, bergvägg etc).
Vilket ger att den statistiken blir statistik, inte felaktig eller inte tagen ur verkligheten.

"Statistiken" Backblaze presenterar är uppbyggd på fel sätt, då dels det som sagt är olika antal diskar, och de är använda i fel miljö.
Notera att det handlar om jåämförelsen mellan 2 olika modeller jag pratar om, inte den enskilda statistiken för en egen modell och dess siffror.

Utan har du 40 000 WD diskar så går det iunte att jämföra mot 55 000 Seagate diskar rakt av i % då det grundar sig på olika antal hårddiskar, dock kan man ju dra "vissa" slutsatser inom en enskild disk/märke i %, men det
går likväl inte att jämföra de olika modellerna rakt av då de bygger på olika antal diskar i grunde, och inte heller på grund av att de är använda i fel miljö.

För att få jämförbar och korrekt statisik så måste vissa parametrar stämma, ex antal, och vilken miljö de är använda i.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Quote : PowerNap

Han säger:

Skitsnack. Statistik bygger sällan, eller aldrig på att man jämför lika stora poster. Man skaffar ett underlag som är statistiskt signifikant, och räknar sedan med den upplösningen minsta nämnaren ger.

Men sedan heter det:

Och ja, statistik bygger på att man jämför lika antal för att få den korrekt.

Slut citat.

Sluta mata trollet .

Klockrent. Vi försöket ju få han att inse att han säger emot sig själv, men det går inte in riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunitic:

Och det får vi veta om någon vecka när de gått igen helt annan setup. Dock foftfarande raid.

Hur gick det förresten?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@PowerNet:

Filmens titel är riktad mot PowerNet, slutklämmen till oss andra som har rätt

Btw, till er som röstar upp PowerNet, hoppas ni gör det av ironi annars blir jag lite mörkrädd. Läs statistik på högskolan så öppnas nog en ny värld för er.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

Klockrent. Vi försöket ju få han att inse att han säger emot sig själv, men det går inte in riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger inte emot mig själv. Har sagt hela tiden att det inte går att jämföra två så olika siffror.

Skrivet av ehallq:

Filmens titel är riktad mot PowerNet, slutklämmen till oss andra som har rätt

Btw, till er som röstar upp PowerNet, hoppas ni gör det av ironi annars blir jag lite mörkrädd. Läs statistik på högskolan så öppnas nog en ny värld för er.

Ni har rätt? Haha, låt mig skratta. Ni vet ju inte ens hur statistik ska byggas upp, och vad som ska jämföras.

@gummybearkiller "Skitsnack. Statistik bygger sällan, eller aldrig på att man jämför lika stora poster. Man skaffar ett underlag som är statistiskt signifikant, och räknar sedan med den upplösningen minsta nämnaren ger.

Men sedan heter det:

Och ja, statistik bygger på att man jämför lika antal för att få den korrekt."

Nej. Ska två olika diskar jämföras i driftsäkerhet så ska underlaget vara korrekt, dvs lika antal diskar, rätt förutsättningar (rätt miljö).
Vilket jag sagt hels tiden, vilket ni inte förstår/inser, annars går det inte att jämföra.

Och så kan du ju vårda ditt språk med i fortsättningen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Ledsen men kan inte hålla mig. Powernet må påstå att han kan statistik men godkänd på någon tentan kan han omöjligt ha blivit.

Naturligtvis kan man göra en statistisk jämförelse av felfrekvensen hos tex 400 HGST diskar och 10000 Seagate, däremot blir naturligtvis felmarginalen i mätningen större av de 400 HGST diskarna eftersom det underlaget är mycket mindre.

Huruvida felmarginalen är så stor att resultatet är oanvändbart beror naturligtvis på dels vilken modell man använder för sina beräkningar samt en rad andra faktorer som kan tänkas inverka på resultatet varav en del är kända och andra inte. Man kan göra statistik av vad som helst, huruvida resultaten blir signifikanta beror på empiri, urval och metod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det kan man inte, då det inte är korrekta siffror från en verklig miljö.
Jag har många argument, vilket jag redan sagt.
Jag har inte sagt att de är "dumma i huvudet" bara att de framstår som blufföretag.
Och jag har inte sagt att jag skulle göra testet, så vet inte vart du fått drt ifrån.

Men Backblazes "statistik" är 0 värd, då den grundar sig på olika antal diskar, felaktig miljö mm.

Eh va? Det är basic statistik vetande, du kan inte göra statistik med fel grunder....
Handlar inte om "sanning till slut" utan bara om sunt förnuft, och vetande hur statistik ska byggas upp.

Så du påstår alltså att deras serverpark är en illusion?

Skrivet av PowerNet:

Nej, jämför man säg 400 mot 410 så ja, men säg 50 000 mot 400 eller så är inte en bra jämförelse.

Så nej, det går inte att jämföra olika antal diskar när det skiljer så mycket.

Det är verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

....
Nej. Ska två olika diskar jämföras i driftsäkerhet så ska underlaget vara korrekt, dvs lika antal diskar, rätt förutsättningar (rätt miljö).
Vilket jag sagt hels tiden, vilket ni inte förstår/inser, annars går det inte att jämföra.

Och så kan du ju vårda ditt språk med i fortsättningen.

Det är fel, inse det. Det är Fel. Beroende på utfallen så behöver man inte ha lika antal, det är irrelevant. Läs på statistik på högskolan så ska du också inse det. Det är du mot folk som är utbildade i ämnet, du måste ju inse att du har fel? Det är du mot forskning. Det är du mot bekräftade teorier. Det är du mot fakta. Det är du, som har fel

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Denna tråd är nog den bästa jag har läst. känner man sig lite nere är det bara att titta in här och läsa lite så mår man genast bättre igen

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Adam West: @PowerNet: @ehallq: @era909: Ni delar helt klart inte samma åsikter så kan ni lägga ner ert tjafs om vem som har rätt?!
Börjar bli väääldigt tröttsamt att flera sidor endast handlar om det...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter:
Vi försöker bara lära PowerNet att förstå sig på statistik, det är inga åsikter, det är fakta

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brainsplitter:

@Adam West: @PowerNet: @ehallq: @era909: Ni delar helt klart inte samma åsikter så kan ni lägga ner ert tjafs om vem som har rätt?!
Börjar bli väääldigt tröttsamt att flera sidor endast handlar om det...

Som gammal moderator undrar jag lite hur tråden fortsatt så länge utan att ha styrts tillbaks till trådens ämne.
Moderatorerna behöver lösa detta, trådskaparen hjälps verkligen inte av sidospåret om statistik och hur sådant räknas. Sidospåret kommer inte försvinna då minst en inblandad person aldrig kommer ge sig.

Likt någon ovan undrar även jag hur det går för trådskaparen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I och för sig ska man inte jämföra äpplen mot päron sägs det. Jag förstår det här med statistik hyfsat bra och det Backblaze anger som "Low rate" och "Hig Rate" är de intressanta siffrorna man ska jämföra. Det är inom dessa värden man får samma sannolikhet på värdena. Det är därför man för större spridning ju färre man testar och ju mer de testade varierar mellan exemplaren.

Men samtidigt så är vissa diskar flera år gamla och andra ganska nya. Så jämför man de som är ganska nya får man endast med början på badkarskurvan. Då får man väl kolla på första året den äldre disken var i drift och jämföra med första året hos en nyare disk.

Men vi vet bara hur det var historiskt och endast hur det var just hos Backblaze i deras miljö. Men det är ändå en verklig statstik som finns och man får väl granska den kritiskt. Men HGST Megascale 4000 och seagate ST4000DM000 är två 4 TB diskar som är ungefär lika gamla i snitt så dessa kan vi jämföra. Seagatedisken ligger inom intervallet 2,8 - 3,3 % fallerade diskar per år och HGST-disken 0,7 - 1,2 % fallerade diskar per år. Intervallen överlappar inte varandra så man kan med stor sannolikhet (>95 % brukar man ange) säga att man får denna felfrekvens inom dessa intervall även om man hade tittat på ett oändligt antal diskar under samma förutsättningar. Just här så har HGST modellen varit bättre. Å andra sidan får de också kolla på prislappen, kanske är det värt för dem att ha en högre felfrekvens om de är billigare i inköp? Antagligen är detta orsaken att de köpt så många Seagate trots allt då dessa varit mera prisvärda i slutändan.

Men att jämföra exempelvis WD Red 4Tb med Toshiba 4TB ger inte så mycket eftersom de haft så få av dem. Dessutom är Toshiba-disken mycket nyare och de kanske haft en enstaka som gått sönder nästan direkt vilket gett större spridning trots fler testade exemplar än WD Red. Man kan inte säga vilken av dem som är bäst för dem i det långa loppet.

Nu gällde tråden Seagates 8TB disk och den finns inte alls med i statistiken. Jämför vi de två 6TB diskarna från Seagate och WD så överlappar konfidensintervallen något. Båda skulle kunna ha en verklig felfrekvens på 3,5% om man testar oändligt antal. Men det lutar åt att Seagate-disken är bättre under deras driftsförhållanden (det statistiska underlaget är säkrare och genomsnittet antyder en lägre felfrekvens). Men vi vet inte detta tillräckligt säkert innan man testat fler diskar. Det kan också vara så att WD går oftare sönder när de är nya och då kan statistiken slå över åt andra hållet när Seagate-diskarna börjar gå sönder om något år. så sett är det ju bättre om en disk går sönder i början när det fortfarande finns garanti och sedan håller längre om de inte går sönder i början. Så man måste tänka kritiskt och försöka förstå att hela sanningen visar sig först när modellerna är uttjänta och inte längre finns att köpa. Vad ska vi då ha statistiken till när det redan är för sent?

Källa: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-q3-2015...

Man ska väl ta statistiken för vad den är och kanske försöka undvika de värsta modellerna om man inte kan få dem riktigt billigt eller med bra garanti. Köpte faktiskt själv några ST3000DM001 trots vetskapen om att risken är stor att de kan gå sönder i förtid. Fick 4 stycken för 1800 kr begagnat och de var i princip nya så jag räknar med att de fungerar i ca 2 år i snitt (nya normala diskar räknar jag med håller i 3-4 år). Kanske ett dumt köp men samtidigt kostar dessa mera på tradera så jag skulle kunna sälja och byta dem utan större förlust om jag hinner innan de pajar...