AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

Permalänk
Medlem

Per definition skall en processorkärna ha minst en ALU och en FPU för att räknas som en fullgod kärna. Varje bulldozer modul har en FPU, i.e två kärnor delar på en FPU. Detta betyder att
om en flyttalslast körs på modulen kan enbart en av kärnorna använda FPUn vilket jag tror:

"Genom det här förfarandet kan inte kärnor i en modul arbeta självständigt, vilket påverkar prestandan negativt och gjort att bolagets åttakärniga processorer inte kan utföra åtta instruktioner samtidigt och oberoende."

syftar till.

Rätta mig gärna om jag har fel Yoshman!

Enligt mig ligger det alltså något i stämningen, men det skall bli intressant att se hur AMD och målsägande bygger sin aragumentation och vem som vinner i slutändan.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Avstängd

Tror AMDś advokater kommer äta up dom ganska snabbt då dom har 8 kärnor även om dom är delad i 4 moduler kommer man inte i från att det är 8kärnor men rätta benäningen kanske är mer 4st dualcore med någon delad komponent och är bara det klassiska att stämma allt och alla för att tjäna pengar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att instruktionsupsättningar idag är proprietära, men såpass viktigt som processorer är så borde det enligt lag vara öppna standarder som beslutas av ett oberoende organ, så att man lika gärna kan köpa en "ICA-Basic"-processor om man känner för det. Den här situationen vi har idag, med två aktörer, gör at Intel får alla pengar och AMD får all skit.

Och de som klankar ner på AMD borde tänka efter. Om AMD går i kånken kan ni se er om i stjärnorna efter en processor som inte kostar en halv månadslön.

Det är inte helt lätt och skulle kräva en grundläggande förändring i hela patentsystemet för att genomföra. Instruktionsuppsättningen i sig är inte skyddat av patent utan det är hårdvaruimplementeringen som är det. Det är därför det finns en del obskyra processorer som faktiskt har stöd för x86 genom olika typ av emuleringslager. Senast var det någon Kinesisk processor och det har länge ryktats att VIA håller på med en egen design som ska ta både ARM och x86. Det är fritt fram för instruktionerna i sig inte är skyddade. Problemet är att hårdvarupatenten är rätt luddigt skrivna så att det i praktiken inte går att göra en effektiv implementation av instruktionerna utan att trampa på ett patent.

Just emuleringslagret behöver för övrigt inte vara dåligt i sig. Både Apple och Qualcomm har ett sådant emuleringslager mellan en egen intern ISA och ARM i sina egna designer. Nvidias senaste ARM har också en sådan lösning. Till och med Intel själva kör tydligen sådant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Eller för den delen hur många kärnor PS3 har. Är det 1, 7, 8 eller 9?

PS3 borde inte vara några tvivel kring alls, den har 8 kärnor. En PowerPC kärna, som har två trådar via SMT samt sju SPEer (de har ju till och med egen minne). Ser inte hur det skulle kunna vara några frågetecken kring detta.

Tror även AMD och Nvidia är "safe" kring antal stream/CUDA-kärnor i GPUer. Antalet man specificerar här är inte alls samma sak som CPU-kärnor, en stream/CUDA-kärna är mer som ett fält i ett SSE/AVX-register. Man lär klara en eventuell liknande process där då man alltid säger "stream/CUDA-cores" vilket tydligt visar att det är en speciell form av kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om det är 8 riktiga kärnor eller ej är bara en definitions sak som skiljer sig beroende på vem du frågar. Arkitekturen är uppbyggd så. Inte mer med det.

Visst det är buisiness. Men varför sparka på någon som redan ligger ner?

Permalänk
Snusfri

Förvånad att detta inte skett tidigare faktiskt.

Tror detta kan bli nådastöten för AMD innan de köps upp, byter namn och blir en del av något annat stort företag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Haibane:

Per definition skall en processorkärna ha minst en ALU och en FPU för att räknas som en fullgod kärna. Varje bulldozer modul har en FPU, i.e två kärnor delar på en FPU. Detta betyder att
om en flyttalslast körs på modulen kan enbart en av kärnorna använda FPUn vilket jag tror:

"Genom det här förfarandet kan inte kärnor i en modul arbeta självständigt, vilket påverkar prestandan negativt och gjort att bolagets åttakärniga processorer inte kan utföra åtta instruktioner samtidigt och oberoende."

syftar till.

Rätta mig gärna om jag har fel Yoshman!

Enligt mig ligger det alltså något i stämningen, men det skall bli intressant att se hur AMD och målsägande bygger sin aragumentation och vem som vinner i slutändan.

Så processorer utan en FPU har inga kärnor alls?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

tror nån som är bara ute efter pengar. om han förlorar detta mål blir de nog dyrare än för amd xD

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Om man kan stämma ett företag för att man bränt sig på deras kaffe så vettefan vart detta kan leda...

Det fallet var inte så fånigt som folk generellt tar det... http://www.lectlaw.com/files/cur78.htm

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Så onödigt. Vilse leda människor som inte har kunskap, anmäl allt och alla då. Hoppas att AMD vinner

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

PS3 borde inte vara några tvivel kring alls, den har 8 kärnor. En PowerPC kärna, som har två trådar via SMT samt sju SPEer (de har ju till och med egen minne). Ser inte hur det skulle kunna vara några frågetecken kring detta.

Tror även AMD och Nvidia är "safe" kring antal stream/CUDA-kärnor i GPUer. Antalet man specificerar här är inte alls samma sak som CPU-kärnor, en stream/CUDA-kärna är mer som ett fält i ett SSE/AVX-register. Man lär klara en eventuell liknande process där då man alltid säger "stream/CUDA-cores" vilket tydligt visar att det är en speciell form av kärnor.

En är låst till OS och sen har den en nionde bonuskärna som är avstängd för yield. Sen är det två olika typer av kärnor. Mest nyfiken på hur flexibel den stämningsglade herren i artikeln är när det gäller definitionen av en kärna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det ä ju lite abstrakt vad en kärna är och bör vara. Men för de flesta har Bulldozer 8 kärnor, om än annorlunda och sämre presterande kärnor med delade resurser. I princip alla program verkar identifiera Bulldozer som att den har 8 trådar.

Och vill man ha mer information i detalj så finns informationen. Det är knappast som om att AMD hållit detta hemligt. Men när det marknadsför processorn så ligger det närmare till hands att säga 8 kärnor än att börjar bli betydligt mer teknisk än vad normalanvändaren måste veta. Marknadsföringen har ju inte lovat någonting om hur varje kärna presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och de som klankar ner på AMD borde tänka efter. Om AMD går i kånken kan ni se er om i stjärnorna efter en processor som inte kostar en halv månadslön.

Priset styrs av tillgång och efterfrågan, och konsekvensen av att försöka sätta ett för högt pris blir att efterfrågan minskar, vilket är början till slutet för vilket företag som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det hade de definitivt inte kunnat då den har 4 kärnor och simulerar 4 till och det är vad Intel har sagt att det gör från början.

Enligt vems definition av kärna då? Bara för att du tycker en sak gör det inte det till rätt. Det finns inget rätt eller fel här.

Intel, IBM och Oracle/SUN räknar en kärna per kontroller, även om den kontrollern kan exekvera flera trådar samtidigt (vilket är vad HT gör).

Medan på säg grafikkortsmarknaden så räknar både Nvida och AMD flera kärnor per kontroller om kontrollern kan exekvera flera trådar samtidigt.

Båda sätten att räkna har förekommit storskaligt under en lång tid. AMD är ensamma om det på CPU-marknaden så vitt jag vet, men de gör det inte till att de har fel (eller rätt).

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur man bör definiera en CPU-kärna. Kan det vara så enkelt som att man bör kunna förvänta sig att en CPU-kärna har alla nödvändiga aspekter för att på egen hand exekvera en tråd likt en 1-kärnig processor?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

... vore ju otroligt trist om han vinner då det i praktiken är väldigt irrelevant huruvida t.ex. FX-8350 har fyra eller åtta kärnor.

En i mitt tycke rimlig dom skulle han nog tolka som "close, but no cigar".
* Jag skulle vilja ge honom rätt i att AMD varit vilseledande gällande antalet kärnor.
* En lämplig påföljd skulle vara att AMD tvingas gå ut offentligt med en ursäkt och korrekta uppgifter. Eventuellt även någon form av böter för falsk marknadsföring.
* Ingen kund kan anses ha lidit skada, så därför blir det inga skadestånd till kunderna.
______________________________

För övrigt är den gamla historien om McDonalds kaffe irrelevant. Skadestånd utdömdes därför att kaffebryggaren i det specifika fallet levererade kaffe med markant högre temperatur än den skulle ge. Om kaffet hållit "rätt" temperatur hade det inte varit några problem.

Då är det värre med till exempel Husqvarnas motorsågar, som på den amerikanska marknaden måste ha ett extra tjockt kapitel med varningstexter i manualen. Visste ni till exempel att man inte ska försöka stoppa den löpande kedjan med hjälp av handen när man använder sågen?

Permalänk
Inaktiv

De gör nog såhär för att få ner priset på AMD och köper det sen för en krona eller dyligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Per definition skall en processorkärna ha minst en ALU och en FPU för att räknas som en fullgod kärna. Varje bulldozer modul har en FPU, i.e två kärnor delar på en FPU. Detta betyder att
om en flyttalslast körs på modulen kan enbart en av kärnorna använda FPUn vilket jag tror:

"Genom det här förfarandet kan inte kärnor i en modul arbeta självständigt, vilket påverkar prestandan negativt och gjort att bolagets åttakärniga processorer inte kan utföra åtta instruktioner samtidigt och oberoende."

syftar till.

Rätta mig gärna om jag har fel Yoshman!

Enligt mig ligger det alltså något i stämningen, men det skall bli intressant att se hur AMD och målsägande bygger sin aragumentation och vem som vinner i slutändan.

Kan du plocka fram standarden som beskriver hur en kärna ska vara uppbyggd som stödjer ditt påstående, du vet en standard typ ISO/DIN/IEC etc? & inte hur man traditionellt bygger en kärna eller hur andra gör eller vad andra tror/tycker/anser!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Haibane:

Per definition skall en processorkärna ha minst en ALU och en FPU för att räknas som en fullgod kärna. Varje bulldozer modul har en FPU, i.e två kärnor delar på en FPU. Detta betyder att
om en flyttalslast körs på modulen kan enbart en av kärnorna använda FPUn vilket jag tror:

"Genom det här förfarandet kan inte kärnor i en modul arbeta självständigt, vilket påverkar prestandan negativt och gjort att bolagets åttakärniga processorer inte kan utföra åtta instruktioner samtidigt och oberoende."

syftar till.

Rätta mig gärna om jag har fel Yoshman!

Enligt mig ligger det alltså något i stämningen, men det skall bli intressant att se hur AMD och målsägande bygger sin aragumentation och vem som vinner i slutändan.

@Zotamedu har redan rätta den uppenbara vurpan i ditt resonemang här, finns ju rätt många CPU-designer utan flyttalsdel. Fram till och med 386 var ju flyttalsdelen en separat krets även för x86.

Personligen tycker jag AMDs modulkoncept rätt uppenbart är en form av SMT.

SMT är hyfsat väl definierat, att kunna hantera flera trådar per CPU-kärna är inte tillräckligt för SMT. T.ex. så klassas inte SPARC T1/T2 som att ha SMT, trots att de kunde ha fyra trådar aktiva per kärna. De implementerade i stället en flertrådteknik som kallas temporal multithreading.

En "riktigt" multikärnig CPU kan inte heller klassas som SMT då ett krav är att vissa beräkningsresurser ska delas.

AMD ville själva kalla sitt koncept för CMT (Cluster based MultiThreading), men en modul uppfyller alla krav för att kallas SMT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så processorer utan en FPU har inga kärnor alls?

Bra fråga. Om processorn är ment for generella beräkningar så hade jag nog svarat nej,
den har inga riktiga kärnor. Dock så håller definition av en "kärna" på att luckras upp lite
av intressanta nya ideer som heterogeneous muticores.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Eller kanske "åtta kärnor"

En "modul" är inte en ren kärna.

Nej vem har sagt det. BD har 4 moduler som ger 8 kärnor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nej vem har sagt det. BD har 4 moduler som ger 8 kärnor.

Precis, en BD-cpu innehåller upptill 4 moduler, i var modul finns det 2st kärnor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

En är låst till OS och sen har den en nionde bonuskärna som är avstängd för yield. Sen är det två olika typer av kärnor. Mest nyfiken på hur flexibel den stämningsglade herren i artikeln är när det gäller definitionen av en kärna.

Att en är låst till OS måste ju vara helt irrelevant, det är ju uppenbart en kärna ändå. Ingen skulle kalla PS4/XBO för något annat än 8-kärniga trots att två kärnor är låsta till OSet samt att det rent implementationsmässigt är två fyrkärniga CPUer man stoppat in i samma krets.

Varje SPE har även en egen uppsättning ALUer, egen uppsättning register etc. Även om SPEer främst är tänkt att jobba med flyttalsintensiv kod så kan de (till skillnad från en GPU) kompilera och köra "vanlig" program. På alla tänkbara sätt är det en separat kärna.

Är ju alltid en SPE som är avstängd p.g.a. yield, så finns ju ingen rimligt anledning att räkna den. Både Intel och AMD har CPU-modeller där det funnits kärnor på kretsen som av olika anledningar inte varit aktiva. Har aldrig varat tal om något annat än att bedöma dem efter antalet kärnor som faktiskt går att använda på något sätt.

Skrivet av skruvis:

Precis, en BD-cpu innehåller upptill 4 moduler, i var modul finns det 2st kärnor.

Det vet vi ju inte än. Är precis det som stormogulerna i det amerikanska rättssystemet ska avgöra

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Bra fråga. Om processorn är ment for generella beräkningar så hade jag nog svarat nej,
den har inga riktiga kärnor. Dock så håller definition av en "kärna" på att luckras upp lite
av intressanta nya ideer som heterogeneous muticores.

Standarden som beskriver hur en riktig kärna ska vara uppbyggd utan att länka till hur andra bygger sina kärnor eller vad som tycks/tror etc.?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag kan inte ett skit om cpuer kärnor och dylikt. Men jag har ju svårt att tro att han bara har fantiserat ihop det hela. Han måste ju vara införstådd med att en rättegång kostar pengar. Pengar som han får hosta upp ifall det visar sig att han har fel. Han verkar ju tro på sig själv tycker jag. Han kanske har rätt, vem vet innan rättegången är över?

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det ä ju lite abstrakt vad en kärna är och bör vara. Men för de flesta har Bulldozer 8 kärnor, om än annorlunda och sämre presterande kärnor med delade resurser. I princip alla program verkar identifiera Bulldozer som att den har 8 trådar.

Program skiljer i allmänhet inte på olika typer av trådar. Intels hyperthreading t.ex. ger defenitivt inga extra kärnor men ändå syns varje kärna med HT som två "CPU:er".

Permalänk
Medlem

Idiotisk stämning, de åtta kärnorna finns ju där. Bara för att de används i par och fungerar som fyra stycken pipelines istället för åtta betyder ju inte att det inte finns åtta kärnor.

Vad är härnäst, en stämning för att ett ljudkort med en 3-kärnig signalprocessor endast har en ljudingång och inte tre?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mr:Bandit:

Jag kan inte ett skit om cpuer kärnor och dylikt. Men jag har ju svårt att tro att han bara har fantiserat ihop det hela. Han måste ju vara införstådd med att en rättegång kostar pengar. Pengar som han får hosta upp ifall det visar sig att han har fel. Han verkar ju tro på sig själv tycker jag. Han kanske har rätt, vem vet innan rättegången är över?

Spekulation/tyckande från min sida, men skulle säga att killen har rätt (hoppas dock innerligt att han förlorar).

Om detta nu kommer till en punkt där man formellt kommer specificera exakt var en "kärna" är så borde med all rimlighet en sådan definition ta i beaktande SMT. Den uppenbara tekniska distinktionen borde då bli att det är SMT om beräkningsenheter eller andra delar av exekveringspipeline delas. AMDs moduldesign delar inhämtning av instruktion, avkodning (är separat i Streamroller/Excavator) och flyttalsenhet (finns två pipelines, men bara en FPU per modul). Pipelines är inte separata kärnor, Bulldozer designen har två heltals pipelines och två pipelines för minnesoperationer per tråd, Skylake har fyra beräkningspipelines (alla former av beräkningar) och fyra pipelines för minnesoperationer men det är fortfarande bara en kärna, en kärna som är superskalär.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Only in Corporate America.
Hoppas att AMD istället stämmer skiten ur denna troll. Det är verkligen ingen skillnad på gamar och advokater.

Permalänk
Medlem

Nån borde tipsa den här killen om att stämma biltillverkare som uppger att de säljer fyrhjulsdrivna bilar.