Permalänk
Testpilot

Ändra i databas i ASP

Jag håller på att göra en gästbok i ASP men hur gör jag för att ändra i ett inlägg föra att tex ta bort fula ord. Det måsta finnas något bättre sätt än att ta bort inlägget och sen skriva ett nytt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

En enkelt replace() kan användas:

text = replace(text, "fan", "*")

så ersätts alla fan med *. Dock Kommer Stefan att bli Ste* i detta fall. Ta en titt på Regular Expressions om du vill lösa det.

EDIT: Länk.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Jag menar inte så, utan att man ändrar i databasen om man stavade fel, som knappen ändra fungerar här i forumet

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Aah, okey. Varje post har ett unikt id-nummer (om det inte har det så fixa det). Sedan använder du "SELECT * FROM [tabell] WHERE ID = [nummer]" så får du fram rätt post.

Lite dåligt förklarat, men jag är stressad

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen kan du använda SQL UPDATE