"6700k DDR4 vs. 4790k DDR3" 800kr skillnad, behöver tips!

Permalänk
Medlem

"6700k DDR4 vs. 4790k DDR3" 800kr skillnad, behöver tips!

Som rubriken lyder, jag vill gärna få lite input i mitt nästa köp av dator. Jag har byggt ihop två system, det ena är från skylake serien och det andra haswell. Är värt 800kr extra för ett nytt skylake?

Har sett några reviews på youtube och det verkar som att det knappt är 5% ökning i fps. Funderar på om Skylake blir mer effektivt i framtiden då dx12 börjar användas.

Permalänk

Tänk på framtida uppgraderingar... Kör på Skylake.

Permalänk
Medlem

Bara du som kan avgöra om den lilla förbättringen är värt den summan. Framtidssäkert? Nja. Tycker Intel ändrar socket-storlek stup i kvarten.

Permalänk

6700

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem

För 800kr skulle jag troligtvis gått på Skylake, men det har på senare tid funnits Haswell uppgraderingspaket till kampanjpriser (hos inet bl a, men inte för närvarande tror jag) som givit en prisskillnad på runt 1500kr, och då väljs Haswell ganska lätt för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Bara du som kan avgöra om den lilla förbättringen är värt den summan. Framtidssäkert? Nja. Tycker Intel ändrar socket-storlek stup i kvarten.

Jo men på 1151 finns det i alla fall en chans till att det kommer något som är en bra uppgradering från 6700k (inte troligt dock) men intel lär inte släppa något nytt till 1150. Skiljer det bara 800kr skulle jag välja den nyare plattformen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att uppgradera cpu på flera år är tanken givetvis. Skulle inte tro att 1151 är standard socket om 5 år och vad annars gör Skylake systemet "future-proof"? Det enda jag har läst är en effektivare cpu användning när Dx12 kommer, om detta nu är fallet. Det jag är rädd för är att jag lägger extra pengar på ett system som ändå behöver bytas ut om ev. Nvlink implementeras som en standard bland de nya moderkorten när Pascal kommer ut.

Har inga planer på att köpa ett nytt graffkort idag utan tanken är ett refreshat system som håller för blivande graffkort 2 år framöver. Tror ni att PCI Express 3 kommer hålla såpass länge?

Jag är egentligen redan över budget med Skylake, så det känns överflödigt. Ska nog vänta tills Black Friday och förhoppsningsvis snappa upp någon bra deal. Sen finns ju även en risk att AMDs nya Zen kanske pumpar upp CPU utvecklingen, då jag får känslan av att Intels dominans har gjort att dom medvetet dämpar CPU utvecklingen så länge det går. Därför kanske det är bättre med ett sämre system idag för 2k mindre och en full upgrade när det verkligen händer något revolutionerande.

Hahah, blir ju galen av all denna strategiska planering av pc köp.. Vad har ni för idéer kring långsiktig prestanda/$? Ultimata målet är fet grafik med VR på en nice AAA titel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jag kommer inte att uppgradera cpu på flera år är tanken givetvis. Skulle inte tro att 1151 är standard socket om 5 år och vad annars gör Skylake systemet "future-proof"? Det enda jag har läst är en effektivare cpu användning när Dx12 kommer, om detta nu är fallet. Det jag är rädd för är att jag lägger extra pengar på ett system som ändå behöver bytas ut om ev. Nvlink implementeras som en standard bland de nya moderkorten när Pascal kommer ut.

Har inga planer på att köpa ett nytt graffkort idag utan tanken är ett refreshat system som håller för blivande graffkort 2 år framöver. Tror ni att PCI Express 3 kommer hålla såpass länge?

Jag är egentligen redan över budget med Skylake, så det känns överflödigt. Ska nog vänta tills Black Friday och förhoppsningsvis snappa upp någon bra deal. Sen finns ju även en risk att AMDs nya Zen kanske pumpar upp CPU utvecklingen, då jag får känslan av att Intels dominans har gjort att dom medvetet dämpar CPU utvecklingen så länge det går. Därför kanske det är bättre med ett sämre system idag för 2k mindre och en full upgrade när det verkligen händer något revolutionerande.

Hahah, blir ju galen av all denna strategiska planering av pc köp.. Vad har ni för idéer kring långsiktig prestanda/$? Ultimata målet är fet grafik med VR på en nice AAA titel.

Kan vara intressant att i7 6700K inte kommer finnas i lager innan nyår. Se tidigare nyheter på SweC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Kan vara intressant att i7 6700K inte kommer finnas i lager innan nyår. Se tidigare nyheter på SweC

Den finns i butik på Inet just nu. Igår fanns den i webblager. Jag säger dock inte att det kommer vara lätt att få tag i.

Permalänk
Medlem

Varför är i princip alla ''köprådstrådar'' alltid från användare som samma månad/dag registrerat sig? Man börjar ju bli fundersam om det är samma troll som skapar varenda tråd för att slösa våran tid. Sorry till @Borggren4 för att jag tog upp det i just din tråd.

OnT: Kör på Haswell om du tänkt behålla datorn med dessa delar i ett bra tag, köp Skylake om du känner att du kommer få sug inom snar framtid att uppgradera komponenter.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

Den finns i butik på Inet just nu. Igår fanns den i webblager. Jag säger dock inte att det kommer vara lätt att få tag i.

Det går nog, men kan vara bra att väga in att det kan bli lite irriterande att precis när du bestämt dig så kommer detta problem :-).

Jag skulle ha kört på Skylake, vet inte riktigt varför, men 800 är inte så mycket på det stora hela, konstigt resonemang, men i vart fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Varför är i princip alla ''köprådstrådar'' alltid från användare som samma månad/dag registrerat sig? Man börjar ju bli fundersam om det är samma troll som skapar varenda tråd för att slösa våran tid.

Det låter långsökt. Behöver man köpråd kanske man inte har någon dator och är då således inte aktiv på Sweclockers? /foliehatt av

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jag kommer inte att uppgradera cpu på flera år är tanken givetvis. Skulle inte tro att 1151 är standard socket om 5 år och vad annars gör Skylake systemet "future-proof"? Det enda jag har läst är en effektivare cpu användning när Dx12 kommer, om detta nu är fallet. Det jag är rädd för är att jag lägger extra pengar på ett system som ändå behöver bytas ut om ev. Nvlink implementeras som en standard bland de nya moderkorten när Pascal kommer ut.

Jag brukar resonera precis likadant, ur prestandasynvinkel är det inte värt det, även om det inte är ett populärt resonemang. Framtidssäkerhet är en väldigt överskattad term vad gäller datorkomponenter.

800kr ligger precis på gränsen och väger för mig. Under 500kr känns givet, över 1000kr känns givet i andra riktningen.

Permalänk
Medlem

Kan bara tillägga att jag personligen ställde mig själv samma fråga, men när jag såg att Inet sålde 4790k + Asus Z97-A för 3949kr så blev valet väldigt enkelt, speciellt med tanke på att jag även slapp köpa nya ram-minnen.

6700k + Z170-A + 16GB DDR4 = 6738kr.

Permalänk
Medlem

Jag har 4970k och jag är ändå sugen på att köpa 6700k, så valet för mig hade varit enklet. 6700k hade varit självklart för mig, när det inte skiljer mer än lite kaffepengar för dig.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Varför är i princip alla ''köprådstrådar'' alltid från användare som samma månad/dag registrerat sig? Man börjar ju bli fundersam om det är samma troll som skapar varenda tråd för att slösa våran tid. Sorry till @Borggren4 för att jag tog upp det i just din tråd.

OnT: Kör på Haswell om du tänkt behålla datorn med dessa delar i ett bra tag, köp Skylake om du känner att du kommer få sug inom snar framtid att uppgradera komponenter.

Hahah, kan inte tala för andra. Själv har jag varit en gammal sweclockare men inaktv sen några år tillbaks. Gjorde mitt bästa att försöka få tillbaks kontot men lyckades inte.

Skrivet av kronwalled:

Jag brukar resonera precis likadant, ur prestandasynvinkel är det inte värt det, även om det inte är ett populärt resonemang. Framtidssäkerhet är en väldigt överskattad term vad gäller datorkomponenter.

800kr ligger precis på gränsen och väger för mig. Under 500kr känns givet, över 1000kr känns givet i andra riktningen.

Exakt, sa ungefär samma till mig själv, problemet är just 800 lappen som gränsar åt båda hållen. Verkar knappt finnas riktiga argument för Skylake.. låter Black Friday bestämma ödet.