Vart läser ni era nyheter? Inrikes/Utrikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Då är det inte mycket nyheter utöver datorspel och elektronik?

...behövs väl inte så mycket mer? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Lokalnyheter, GPs hemsida. Slökollar DN.se ibland men jäklar vad de gått ner sig senaste åren.

Prenumererar på Economist. Mycket intressant innehåll men man får ha lite filter för ögonen när man läser. De är åtminstone ganska öppna och tydliga med vad de tycker och hur de vinklar.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bonzajen:

Då är det inte mycket nyheter utöver datorspel och elektronik?

Inrikes fraktal och utrikes Intel och AMD och ibland får man lite juridik nyheter när copyswed eller Apple har stämt nån. Vad mer behöver man veta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Svenska Dagbladet är väl den tidning jag läser dagligen. Händer att jag tittar in på andra dagstidningar ibland, men kvällsblaskor som Aftonslasket och Expressen försöker jag undvika i största möjliga mån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toivo83:

...behövs väl inte så mycket mer? =P

Man måste ju vara beredd om det skulle bli ett 3e världskrig!

Permalänk
Medlem

Blir mest svt nyheter och sen vlt.se för lokalnyheter.
Förrut läste jag dn.se men tröttnat då blivit för mycket tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

Det finns väl ingen tidning som inte har en egen agenda eller politisk inriktning?

Det närmaste du kommer är nog sveriges radio. Därmed inte sagt att de är närmast en majoritets sanning, bara att de har ett särskilt uppdrag att vara utan egen agenda och politisk inriktning samt är bemannade med utbildade journalister.

Att ha åsikter är ingen konst. Därför kan reddit och forum vara en bra debattplattform.
Men att opartiskt leverera grundad information är en utmaning. Därför får man ha respekt för tex public service även om de inte är felfria.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag läser på Aftonbladet, Dagens Industri och CNN.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

/r/worldnews och firatider. Är jag rasist nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Det närmaste du kommer är nog sveriges radio. Därmed inte sagt att de är närmast en majoritets sanning, bara att de har ett särskilt uppdrag att vara utan egen agenda och politisk inriktning samt är bemannade med utbildade journalister.

Att ha åsikter är ingen konst. Därför kan reddit och forum vara en bra debattplattform.
Men att opartiskt leverera grundad information är en utmaning. Därför får man ha respekt för tex public service även om de inte är felfria.

Jag tycker SVT/SR är värst av dom alla, privata bolag är iaf ärliga i att dom vinklar sina nyheter och gör vad dom kan för att dölja den världsbild som dom tycker är fel.
Radiotjänst drar in 7 miljarder per år på TV licensen för att vi ska få just oberoende nyheter, men hur funkar det?
http://radiotjanst.se/Documents/Arsredovisning/%C3%85rsredovi...

Det är bara att kolla hur dom röstar, 52% av SVTs och 54% av SRs "journalister" röstar MP. http://www.affarsvarlden.se/hem/politik/article3466937.ece

Och då är det bara att titta på hur oberoende SVT/SR hanterade det hela när Åkesson spelade poker för sina egna pengar och jämföra det med Romson när hon målade med miljöfarlig och förbjuden färg, tankade förbjuden grön diesel och dumpade orenat kloakvatten rakt i Östersjön.
Eller SVTs valvaka där dom är tvungna att intervjua Åkesson efteråt och vad gör dom, jo dom höjer volymen på kommunisternas valvaka och kör den så högt i bakgrunden så det är svårt att höra vad Åkesson säger, DDR fasoner.
Ett oberoende mediebolag skulle aldrig ens få för sig att göra nått sånt.
Sen alla debattprogram där två ja-sägare ska debattera med varandra...

Årets julvärd och vem som ringen in det nya året är ju också helt i linje med SVTs propaganda. Efter Ernman var klar för klockringningen så trodde jag att vi skulle få Arnstad som julvärd men SVT lyckades hitta ett ännu bättre alternativ, En antisemit som ska fira en judes födelse med det svenska folket... bra jobbat SVT. https://ordet09.wordpress.com/2011/11/01/en-gang-ar-ingen-gan...

SVT/SR påstår att dom är oberoende men dom försöker inte ens dölja att dom inte är det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag får i princip alla mina nyheter från Omni, som refererar till andra nyhetsaktörer. Skönt att ha allt samlat.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag tycker SVT/SR är värst av dom alla, privata bolag är iaf ärliga i att dom vinklar sina nyheter och gör vad dom kan för att dölja den världsbild som dom tycker är fel.
Radiotjänst drar in 7 miljarder per år på TV licensen för att vi ska få just oberoende nyheter, men hur funkar det?
http://radiotjanst.se/Documents/Arsredovisning/%C3%85rsredovi...

Det är bara att kolla hur dom röstar, 52% av SVTs och 54% av SRs "journalister" röstar MP. http://www.affarsvarlden.se/hem/politik/article3466937.ece

Och då är det bara att titta på hur oberoende SVT/SR hanterade det hela när Åkesson spelade poker för sina egna pengar och jämföra det med Romson när hon målade med miljöfarlig och förbjuden färg, tankade förbjuden grön diesel och dumpade orenat kloakvatten rakt i Östersjön.
Eller SVTs valvaka där dom är tvungna att intervjua Åkesson efteråt och vad gör dom, jo dom höjer volymen på kommunisternas valvaka och kör den så högt i bakgrunden så det är svårt att höra vad Åkesson säger, DDR fasoner.
Ett oberoende mediebolag skulle aldrig ens få för sig att göra nått sånt.
Sen alla debattprogram där två ja-sägare ska debattera med varandra...

Årets julvärd och vem som ringen in det nya året är ju också helt i linje med SVTs propaganda. Efter Ernman var klar för klockringningen så trodde jag att vi skulle få Arnstad som julvärd men SVT lyckades hitta ett ännu bättre alternativ, En antisemit som ska fira en judes födelse med det svenska folket... bra jobbat SVT. https://ordet09.wordpress.com/2011/11/01/en-gang-ar-ingen-gan...

SVT/SR påstår att dom är oberoende men dom försöker inte ens dölja att dom inte är det.

Jag noterar att du inte säger emot min poäng och att du föredrar partiska presentationer av "nyheter".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Jag läser mina nyheter här på sweclockers. Allt annat är ointressant eller politiskt vinklat..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varierar.

Nyheter allmänt:
Svd.se

Nyheter höger:
Avpixlat.info
Friatider.se

Nyheter vänster:
expo.se

Läser både allmänt, höger och vänster, för att själv skaffa mig en egen bild av vad som är sant. Mellantinget, så att säga.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Avstängd

Jag kolla nyheter på dom här sidor.

http://avpixlat.info/ http://www.svt.se/ http://www.idg.se/ http://www.sweclockers.com/

Har tröttnat på http://www.aftonbladet.se/ och http://www.gp.se/ då dom skriver mycket skit som inte stämmer.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

/r/worldnews och firatider. Är jag rasist nu?

Självklart, alla som inte läser nyheter från PK-maffian är rasistfascistdödsknarknazister.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

liveleak

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Nordfront, avpixlat, friatider, motgift och flashback.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Forumkommentarer, speciellt gällande nyheter är sällan opartiska.
Kolla här på forumet när omvärldspolitik eller "företag A vs företag B" diskuteras, knappast sällsynt med vridna åsikter.
Skillnad på journalister och en sådan som jag som skriver i kommentarsfält vad jag tror eller tycker kan ha hänt. Däremot är det självklart bra att samla in information från mer än ett ställe, självfallet!

Grejen med forum är dock att du får olika åsikter och synvinklar och utifrån dessa kan bilda din egen bild. Läser du bara en eller kanske två tidningar som är lika varandra får du bara ena sidan av myntet.

Själv läser jag både forum och tidningar kritiskt. En del verkar tro att man kan lita blint på alla tidningar som "funnits länge" för de är ju så klart aldrig opartiska eller vinklade.

Permalänk
Medlem

CNN, BBC, EuroNews, Sky News, Al Jazeera English, i24News, Sydsvenskan, Skånskan, Avpixlat, Exponerat, Fria Tider, Nyheter idag, SVT Rapport/Sydnytt/Aktuellt, Flashback.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Jag noterar att du inte säger emot min poäng och att du föredrar partiska presentationer av "nyheter".

What? jag skulle föredra om SVT/SR åtminstone försökte vara opartisk eftersom det är det jag är tvingad att betala dom för.
Att begära att ett privat media företag skulle vara opartisk är så verklighetsfrånvändande så jag tror inte ens MP skulle komma på en sån idé.
Bland dom privata media företagen så väljer jag så klart dom som jag anser speglar sanningen, vem gör inte det?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Omni, Reddit och ibland måste man tyvärr använda sig av Friatider.
Brukade hålla mig till DN och SVD men tacka fan för Omni.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

/r/worldnews och andra källor så som liveleak, flashback osv

friatider är lika vidriga som aftonbladet, undvik skitsidan
jag förstår inte hur någon kan läsa deras nyheter och ta allting seriöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Om man vill ha det till mobilen, finns det någon vettig app?

http://m.reddit.com finns. Så slipper du ladda ner en app.

Permalänk
Avstängd

The telegraph, dailymail och The guardian.

Permalänk
Medlem

Sydsvenskan, SVT Rapport/Aktuellt samt text-TV för snabb uppdatering och Cornucopia?

Jag är ingen mediehatande tomte som anar konspirationer bakom varje hörn, men sista året har de verkligen gått ner sig. SVT webbnyheter har fått vissa Aftonbladet-influenser, och vissa saker som tas upp i sändningarna är blytunga ickenyheter. Sydsvenskan har jag läst sedan lågstadiet, drygt 20 år, och jag har läst Per T Ohlssons krönikor med stort intresse under alla år, men kvaliteten på tidningen skönk markant efter de köpte upp HD för ett år sedan. Saknar sportjournalisten Anja Gatu, hon bara försvann utan att jag märkte det. Tidningen är mycket tunnare och artiklarna kortare numer, framför allt på vardagarna. Det känns som det är 5 personer som gör hela tidningen, man vet vad som kommer stå i analyserna.

Tittade förbi Helsingborgs dagblad fram till de blev uppköpta, Sveriges sista oberoende tidning med en del intressanta reportage, men nu är det ju samma skit.

Skrivet av foxzox7:

SVT och dagens nyheter (förutom nyheterna om Ryssland. Nästan så man tror att NATO betalat dem att skriva negativt om Putin...)

Haha. En fascistisk kleptoman ska inte strykas medhårs. Svensk media kunde gott vara mer vaksam på rysk desinformation.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pepparkakor:

/r/worldnews och andra källor så som liveleak, flashback osv

friatider är lika vidriga som aftonbladet, undvik skitsidan
jag förstår inte hur någon kan läsa deras nyheter och ta allting seriöst

Förlåt att jag lägger mig i men är inte Flashback rätt ganska otrevliga, våldsamma och väldigt aggressiva i sina åsikter?
Är själv medlem där men avviker politik avdelningen eftersom det ända som man hör där är en massa kränkningar och sjuka kommentarer mot invandrarna. Jag säger inte att man inte får vara emot invandring men jag tycker bara att det som personerna i flashback gör mot invandrarna är helt övergränsen eftersom jag tycker inte att vi ska behandla invandrarna som skit bara för att vi anser att för mycket invandring i vårt land inte är bra. Jag tycker forum som sweclockers och loading är mer skönare att läsa än flashback eftersom folket är mer trevliga mot varandra och inte idiotförklarar varandra hela tiden. Fast i vissa avdelningar i flashback såsom psykologi, musik mat, godis och snacks så är folket mer trevliga där än de i politik eller religion avdelningen.

Permalänk
Inaktiv

@yusuke40: mjo flashback har sina stunder men jag undviker deras forum om invandring och integration och inrikes politik, annars så läser jag endast om aktuella brott osv

Permalänk
Medlem

Utrikes: Infowars, Reddit, RT, diverse youtubekanaler..

ord
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Inaktiv

Beror på vad man menar med nyheter.
Inom generell datorteknik så är det sweclockers, idg.se som jag kollar på. Från dessa kanaler får jag blandad information som jag gogglar vidare på. Och med jämna mellanrum så googlar jag på olika saker och ser vad som har hänt.

Nyheter vad som har hänt i världen är problematisk i sverige, då jag inte vet en enda vettig nyhetskanal utan extrempolitisk inriktning. Allt är arbetarnas/kapitalisternas fel eller så är det någon folkgrupp.
Så jag skummar igenom diverse sidor för att få information om något har hänt sedan använder jag utländsk media för att få en någorlunda korrekt bild. (norska/danska tidningar tycker jag är bättre än svenska)
Jag använder dock våra vanliga tidningar för att få ett gott skratt, sedan finns det en regel att om en tidningen skriver något positivt om något de ogillar, så är det positiva ofta inte överdrivet och vice versa. Så genom att läsa olika medier och ta med vinklingsfaktorn i kalkylen borde man få ut bra information. De tidningar som jag har allra minst förtroende för är våra största dagstidningar, då de så många gånger medvetet väljer att vilseleda sina läsare med felaktig information.
Men hur pålitlig tidningen är beror som sagt på vad ämnet är.