Välja grafikkort... 970/980/390/390x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

3,5GB användbart minne, känns inte som de sista 0,5GB är speciellt användbart med tanke på hastigheten på dem.

Är väl egentligen inte helt korrekt det heller.
Om grafikkortets minne tar slut använder det sig av ram minnet vilket är betydligt långsammare, men även om de sista 0,5GB i 970 är betydligt långsammare än övriga 3,5GB så är det fortfarande snabbare än att använda ram minnet.

Sen är det lite så också att om du kör något så pass tungt så att du behöver dom sista 0,5GB minne då har du redan innan kommit till läge där gpu'n i sig inte räcker till.
Tester har ju visat att kortet presterar bra även upp till 1440, men jag hade nog förordat 1080 med ett 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är väl egentligen inte helt korrekt det heller.
Om grafikkortets minne tar slut använder det sig av ram minnet vilket är betydligt långsammare, men även om de sista 0,5GB i 970 är betydligt långsammare än övriga 3,5GB så är det fortfarande snabbare än att använda ram minnet.

Sen är det lite så också att om du kör något så pass tungt så att du behöver dom sista 0,5GB minne då har du redan innan kommit till läge där gpu'n i sig inte räcker till.
Tester har ju visat att kortet presterar bra även upp till 1440, men jag hade nog förordat 1080 med ett 970.

Ett 970 har så pass långsamt sista 0,5GB minne att det påverkar spelupplevelsen extremt negativt om man går över 3,5GB, I nya titlar ser vi också att andelen minne som behövs blir högre och högre, vilket i sig pekar på att GTX 970 inte alls behöver flaskas av beräkningskraft innan man behöver gå över 3,5GB minne. Då litar jag betydligt mer på att ett Radeon 390 eller 390X kommer att ha en betydligt längre livslängd då man faktiskt får 8GB minne och detta i samband med crossfire-lösningar säkert kommer att innebära att dessa hänger kvar betydligt längre än GTX 970.

En SLI lösning spär bara på problemet med minneskonfigurationen gällande GTX 970 då minnet kommer att flaskhalsa beräkningskraften tämligen snabbt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ett 970 har så pass långsamt sista 0,5GB minne att det påverkar spelupplevelsen extremt negativt om man går över 3,5GB, I nya titlar ser vi också att andelen minne som behövs blir högre och högre, vilket i sig pekar på att GTX 970 inte alls behöver flaskas av beräkningskraft innan man behöver gå över 3,5GB minne. Då litar jag betydligt mer på att ett Radeon 390 eller 390X kommer att ha en betydligt längre livslängd då man faktiskt får 8GB minne och detta i samband med crossfire-lösningar säkert kommer att innebära att dessa hänger kvar betydligt längre än GTX 970.

En SLI lösning spär bara på problemet med minneskonfigurationen gällande GTX 970 då minnet kommer att flaskhalsa beräkningskraften tämligen snabbt.

Kan vara att kommande spel får den effekten, men jag tror inte det finns något som är släppt ännu, sen är det som jag sa att man bör inte satsa på ett 970 om man har för avsikt att spela i högre än 1080.

Sen håller jag med att 970 är inget direkt alternativ för SLI.

Men vi behöver inte dra hela denna saken igen, vi vet båda hur det är ställt med 970 kortet.
Jag blir bara irriterad när folk skriver kort och gott att det har 3,5GB vilket är fel hur man än vrider och vänder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan vara att kommande spel får den effekten, men jag tror inte det finns något som är släppt ännu, sen är det som jag sa att man bör inte satsa på ett 970 om man har för avsikt att spela i högre än 1080.

Sen håller jag med att 970 är inget direkt alternativ för SLI.

Men vi behöver inte dra hela denna saken igen, vi vet båda hur det är ställt med 970 kortet.
Jag blir bara irriterad när folk skriver kort och gott att det har 3,5GB vilket är fel hur man än vrider och vänder på det.

Därför jag lade till "3,5GB användbart minne" Stämmer bättre överens med verkligheten än att kortet bara skulle ha 3,5GB minne.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

@MacAllan: alltså bara 3.5 gig minne om du ska spela på höga upplösningar, då det var på tal mellan ett 390 och ett 970 så är inte ett 970 prisvärt då det bara har 3.5 gig minne.

Permalänk

Enda anledningen att välja ett r9 390 eller 390x är om man tänker expandera, då ett 970 inte riktigt kommer hänga med i vissa spel som är mer krävande för vramet då man använder fler än ett kort och kör i högre upplösningar. Men 970 är ett väldigt bra kort för priset, samma sak med r9 390.

Det handlar egentligen om man tänker fortsätta använda kortet en längre tid och expandera med flera kort eller om man bara kommer ha det i 1 - 2 år till. Jag tror ärligt talat inte att man behöver välja ett r9 390 eller 390x bara för grafikminnet.

390 och 970 ligger på samma nivå i ren beräkningskraft. Men spelen är ofta mer optimerade för nVidias kort. Därför kan det vara skönt att välja ett nVidia kort då man får mer fps per krona idag, men notera att det kanske inte gäller i längden, vilket skulle tala för att man skulle välja ett r9 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJulmust:

390 och 970 ligger på samma nivå i ren beräkningskraft.

Nej, verkligen inte. Gtx 970 har samma beräkningskraft som R9 380. R9 390 har nästan 50% högre beräkningskraft gentemot Gtx 970. Beräkningskraft och spelprestanda är däremot två vitt skilda saker, därför har inte 390 50% högre FPS.

Faktisk beräkningskraft:

Prestanda form

R9 390

R9 380

Gtx 970

SP GFLOPS (beräkningskraft)

5120

3476

3494

DP GFLOPS (hög precisions beräkningskraft, vill man ha detta så bör man titta på professionella produkter då konsument versioner utav samma krets är alltid stympade.)

640

217.3

109

Minnesbandbredd, GB/s

384

182.4

192 för 3.5GiB
32 för 0.5GiB

Varför tror du att alla som håller på med cryptocoin mining kör AMD? AMDs GCN arkitektur är ett monster när det kommer till GPGPU. Sedan kräver AMDs GCN arkitektur väldigt bra trådning för att kunna utnyttja dess teoretiska kapacitet, så desto sämre ett GPGPU program trådar desto bättre presterar Nvidias arkitekturer som t.ex. Maxwell.

Korrigerade minnesbandbredden för Gtx 970
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Nej, verkligen inte. Gtx 970 har samma beräkningskraft som R9 380. R9 390 har nästan 50% högre beräkningskraft gentemot Gtx 970. Beräkningskraft och spelprestanda är däremot två vitt skilda saker, därför har inte 390 50% högre FPS.

Faktisk beräkningskraft:

Prestanda form

R9 390

R9 380

Gtx 970

SP GFLOPS (beräkningskraft)

5120

3476

3494

DP GFLOPS (hög precisions beräkningskraft, vill man ha detta så bör man titta på professionella produkter då konsument versioner utav samma krets är alltid stympade.)

640

217.3

109

Minnesbandbredd, GB/s

384

182.4

224 för 3.5GiB
32 för 0.5GiB

Varför tror du att alla som håller på med cryptocoin mining kör AMD? AMDs GCN arkitektur är ett monster när det kommer till GPGPU. Sedan kräver AMDs GCN arkitektur väldigt bra trådning för att kunna utnyttja dess teoretiska kapacitet, så desto sämre ett GPGPU program trådar desto bättre presterar Nvidias arkitekturer som t.ex. Maxwell.

Om man nu skall vara petig så är minnesbandbredden på 970 bara 192GB/s för 3,5GB minne och 32GB/s för 0,5GB, den totala bredden är 224GB/s som hela minnet delar på.
Spelar iofs mindre roll eftersom nvidias nya komprimering visat att dom inte behöver samma bredd som tidigare.

Permalänk

@philipborg: Intressant, har bara sett speltester av korten och då har jag bedömt att det verkar ganska likvärdiga.

Jag undrar, var kan man få tag på sådana här siffror? Har aldrig hittat något liknande, var väldigt intressant att se kortens råa prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om man nu skall vara petig så är minnesbandbredden på 970 bara 192GB/s för 3,5GB minne och 32GB/s för 0,5GB, den totala bredden är 224GB/s som hela minnet delar på.

Ja, du har rätt där.

Skrivet av MacAllan:

Spelar iofs mindre roll eftersom nvidias nya komprimering visat att dom inte behöver samma bredd som tidigare.

Ja och nej. Det förutsätter att du har komprimerbara texturer på minnet. Någonsin som definitivt är fallet för spel men oftast inte i rena beräkningar vilket var vad jag listade efter @MrJulmusts påståande att 390 och 970 hade samma beräkningskraft. Det är däremot en väldigt trevlig teknik men ingenting Nvidia är ensamma om. GCN 1.2 (R9 380 bl.a.) har även den Delta Colour Compression sedan vet jag inte hur den står sig gentemot Nvidias. Hade varit intressant att se ett test som jämförde AMDs och Nvidias komprimering, kanske finns har inte kollat.

EDIT:

Skrivet av MrJulmust:

@philipborg: Intressant, har bara sett speltester av korten och då har jag bedömt att det verkar ganska likvärdiga.

Jag undrar, var kan man få tag på sådana här siffror? Har aldrig hittat något liknande, var väldigt intressant att se kortens råa prestanda!

Wikipedia listar det mesta.
GeForce 900 serien
Rx 300 serien

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.