Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Så det är alltså bäst att kortsluta spolen med en sladd mellan punkterna och utgå ifrån det som du skrev i förra inlägget? Och sen hålla tummarna förstås

Det är vad jag hade gjort i alla fall

Permalänk
Medlem

Är det inte en vanlig diod som är paj då, det ser ut som så? En sån där kan du ju köpa på elfa säkert. Jag satte dit en diod på en surfplatta där den interna dioden hade gått sönder. Nu kan ju orsaken till att den här dog vara något som förstör den nya dioden (om det nu är en diod). Men testa att löda dit en ny, och vänd den åt rätt håll.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Det är vad jag hade gjort i alla fall

Alright, får se vart det bär av

Skrivet av blade80:

Är det inte en vanlig diod som är paj då, det ser ut som så? En sån där kan du ju köpa på elfa säkert. Jag satte dit en diod på en surfplatta där den interna dioden hade gått sönder. Nu kan ju orsaken till att den här dog vara något som förstör den nya dioden (om det nu är en diod). Men testa att löda dit en ny, och vänd den åt rätt håll.

Tror inte det är en diod Hade varit lite lömskt ställe att sitta på tycker jag...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Hej igen allihopa

Resultat: Det sket sig Hade för stor lödkolv för att komma åt ordentligt, och efter mycket pillande så lossade kabeln ändå, och sen lossade även spolen och sen gick det inte att löda fast något alls på den ytan som blev efteråt.
Kanske går att lämna in någonstans och få det fixat istället Har varken de rätta verktygen eller skillsen känner jag xD

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Det går inte att sätta en liten lod-klick eller löda dit en liten kabelstump där spolen satt?

Om du orkar fortsätta så kan du annars dra en sladd så här: (kommer ge samma resultat)

Tror inte det kommer vara värt att lämna in det, men du kanske har någon lokal firma som kan vara lite schysst? Är tråkigt med trasiga mekaniska brädor, de är ju gjorda för att hålla "en evighet"

Det är så här man skaffar sig de rätta skillsen Jag hade kannibaliserat brädan och plockat keycaps och brytare snarare än att lämna in den om jag inte lyckas fixa den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Det går inte att sätta en liten lod-klick eller löda dit en liten kabelstump där spolen satt?

Om du orkar fortsätta så kan du annars dra en sladd så här: (kommer ge samma resultat)
http://i.imgur.com/rnJhpGt.jpg
Tror inte det kommer vara värt att lämna in det, men du kanske har någon lokal firma som kan vara lite schysst? Är tråkigt med trasiga mekaniska brädor, de är ju gjorda för att hålla "en evighet"

Det är så här man skaffar sig de rätta skillsen Jag hade kannibaliserat brädan och plockat keycaps och brytare snarare än att lämna in den om jag inte lyckas fixa den själv.

Nope funkar inte alls, tror det är ytan som har bränts sönder och bara "flagnar" av allt som kommer på, så löd-tenn får liksom inget att greppa tag i på de ytorna, så här ser det ut:

Ska testa senare idag igen när jag vaknar, vi införskaffade en ny lödkolv + nya spetsar så ska väl gå LITE enklare nu hoppas jag
Om jag failar nu så slaktar jag skiten och plockar caps + brytare som du föreslagit

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Det går inte att sätta en liten lod-klick eller löda dit en liten kabelstump där spolen satt?

Om du orkar fortsätta så kan du annars dra en sladd så här: (kommer ge samma resultat)
http://i.imgur.com/rnJhpGt.jpg
Tror inte det kommer vara värt att lämna in det, men du kanske har någon lokal firma som kan vara lite schysst? Är tråkigt med trasiga mekaniska brädor, de är ju gjorda för att hålla "en evighet"

Det är så här man skaffar sig de rätta skillsen Jag hade kannibaliserat brädan och plockat keycaps och brytare snarare än att lämna in den om jag inte lyckas fixa den själv.

Uppdatering:
Det vill inte funka, trots att jag satt fast kabeln nu :/ Kan man typ mäta med multimeter när den är igång nu med sladden kopplad och se huruvida saker och ting funkar och vart det "bryter"?
Så här ser det ut just nu, där superlimmet endast är till för att säkra upp lödningarna

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@vompen:
Det ser ut som att det finns en bit av ledaren bredvid kontakten du kan mäta på. Du bör nu ha låg resistans mellan de utmarkerade punkterna.

Då det fortfarande inte funkar hade jag kollat så att samtliga matnings-pinnar på processorn har 5V. Går att se i databladet, sida 27. De pinnar som ska ha 5V är de som benämns VDD (VSS är jord). Då mäter du spänning mellan respektive VDD-pinne och någon jordad punkt. Sedan hade jag kollat (resistansmätning) att ledarna för usb-data från kontakt till processor är intakta (bör vara ~33Ohm). Jag markerade upp hur du kan mäta för data-banorna på USB, här hade jag mätt ända bort från usb-kontakten du kopplar till datorn till processor-benet, bara för att vara på säkra sidan.

Det kritiska är ju processorn, övrigt på kretskortet bör det väl bara vara usb-passtrhough, tangentbords-matrisen och lite prylar för backlight? Vilket inte borde behövas för att tangentbordet ska dyka upp på datorn...

Det enda som behövs för att processorn ska gå igång BÖR vara data-ledarna för USB ä, kristallen (sitter på andra sidan av kortet), matningsspänning och eventuellt någon konding är intakta. Någon annan som har något förslag?

Om du ska börja plocka switchar sedan så finns det en hel del videos/guider (snabbt googlat). Det är rätt pilligt utan en desoldering gun, men det är ju bra löd-träning om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

@vompen:
Det ser ut som att det finns en bit av ledaren bredvid kontakten du kan mäta på. Du bör nu ha låg resistans mellan de utmarkerade punkterna.
http://i.imgur.com/D8VILC2.jpg
Då det fortfarande inte funkar hade jag kollat så att samtliga matnings-pinnar på processorn har 5V. Går att se i databladet, sida 27. De pinnar som ska ha 5V är de som benämns VDD (VSS är jord). Då mäter du spänning mellan respektive VDD-pinne och någon jordad punkt. Sedan hade jag kollat (resistansmätning) att ledarna för usb-data från kontakt till processor är intakta (bör vara ~33Ohm). Jag markerade upp hur du kan mäta för data-banorna på USB, här hade jag mätt ända bort från usb-kontakten du kopplar till datorn till processor-benet, bara för att vara på säkra sidan.
http://i.imgur.com/qPqrxm7.jpg
Det kritiska är ju processorn, övrigt på kretskortet bör det väl bara vara usb-passtrhough, tangentbords-matrisen och lite prylar för backlight? Vilket inte borde behövas för att tangentbordet ska dyka upp på datorn...

Det enda som behövs för att processorn ska gå igång BÖR vara data-ledarna för USB ä, kristallen (sitter på andra sidan av kortet), matningsspänning och eventuellt någon konding är intakta. Någon annan som har något förslag?

Om du ska börja plocka switchar sedan så finns det en hel del videos/guider (snabbt googlat). Det är rätt pilligt utan en desoldering gun, men det är ju bra löd-träning om inte annat.

Du får ursäkta mig men nu hängde jag inte riktigt med Första mätningen med resistansen fattade jag och där fick jag 0.00 i resultat, men de andra sakerna fattade jag inte riktigt hur jag skulle mäta...?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@vompen:
Lite sent svar, inte haft så mkt tid.
Ang. dataledarna på USB-sladden du kopplar in i datorn: De två pinnarna i mitten av USB-kontakten ska ha kontakt ända ner till pinnarna på processorn (på respektive ben). Om du mäter resistansen från processor-ben till pin i USB-kontakten så bör du ha ungefär 33Ohm.

Vi har tidigare bara kollat en av VCC-pinnarna på processorn (när du mätte över C9), jag hade även kollat så den andra har 5V. För det kan du mäta över C5 (spänningsmätning).