Åt vilka håll borde jag sätta min PSU och CPU-fläkt?

Permalänk
Medlem

Åt vilka håll borde jag sätta min PSU och CPU-fläkt?

Hej!

Skaffade mig ett Fractal Design R5 chassi och jag har två frågor.
1. Borde jag sätta nätaggregatet med fläkten neråt eller uppåt? Jag har den just nu uppåt
2. Åt vilket håll borde CPU-fläkten vara riktad? Just nu är den åt detta håll (inte mot ram-minnerna)

Om jag skulle ändra hållen på dessa, varför skulle det bli bättre? Blir temperaturen bättre och låter datorn mindre?

Tack och god jul!

Permalänk
Medlem

@Kofläsk: Jag skulle rekommendera dig att vända nätaggregatet med fläkten neråt istället för uppåt då den tar frisk och kall luft utifrån chassit istället för den varma luften inuti som blivit uppvärmd av alla dem andra komponenterna

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

nätaggregasfläkten neråt, cpu fläkten ska flöda bakåt mot fläkten i baken på chassit.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooD:

@Tydh: Jag skulle rekommendera dig att vända nätaggregatet med fläkten neråt istället för uppåt då den tar frisk och kall luft utifrån chassit istället för den varma luften inuti som blivit uppvärmd av alla dem andra komponenterna

Okej tack för svaret! Får ta att göra det!

Skrivet av Defender:

nätaggregasfläkten neråt, cpu fläkten ska flöda bakåt mot fläkten i baken på chassit.

Just nu så snurrar cpu-fläkten mot den backre chassifläkten, var det så du menade?

Permalänk
Medlem

Har du ett semipassivt nätagg så ska fläkten vara uppåt.

Du ska montera kylaren enligt bild B

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet bör vara neråt, och fläkten åt sidan.