Permalänk

Datorn fryser vid spelande.

Hej alla Sweclockers!

Hoppas någon här kan hjälpa mig med ett problem jag har. Det är såhär att när jag spelar (mest GTA V) så fryser hela min dator så man får stänga av den manuellt på knappen och ibland får jag en bluescreen så den restartar själv. Detta händer mest på GTA V men har även hänt på CS:GO och DayZ. Mina temps och så är det inga problem med utan ligger på normala nivåer både idle och load. Ursäkta rörigt inlägg, men hoppas någon kan hjälpa mig.

Tack på förhand.

(BS-meddelande och gear, se bilder nedan!)

Bluescreen
Gear

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem

Ladda ner BlueScreenView och se vad det är som orsakar krashen. Vilket nätagg har du? Testat köra Memtest86 för att kolla dina minnen?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

@Xeno88: Tack för tipset, de ska jag ladda ner direkt Jag har ett EVGA Supernova G2 750W och nej jag har inte gjort något test på datorn sen detta började men om du har tips på bra testprogram till CPU, GPU och RAM så tar jag gärna emot dom

Edit: Här är bild på vad BlueScreenView säger.

BSV

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem

@Perkele27

Har du överklockat datorn? Googlade på bluescreenen och det vanligaste felet verkar vara ostabil OC.

Du kan testa ladda ner Prime95 och köra "Small FFT" test för att stressa cpun.

Memtest86 kan du använda för att testa minnet.

Furmark används för att testa GPU.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

@Xeno88: Datorn är helt oklockad då jag inte vågat röra de alls Men vad tycker du man ska ha för testtider på datorn för att veta säkert?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem

@Perkele27
Kör Prime95 två timmar (eller mer om du känner för det) och håll koll på temperaturerna, du kan använda HWMonitor för att hålla koll på alla temp sensorer i datorn.

Kör Furmark en timme och håll koll på temperaturerna, speciellt gpun.

Memtest86 kan ta lite tid men låt den göra två eller mer test.

I min erfarenhet så är det väldigt vanligt att felande drivrutiner kraschar ntoskrnl.exe så de kan vara en bra ide att uppdatera drivrutinerna för ditt moderkort, grafikkort etc.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

@Xeno88: Jag testade köra igång en small FTT på Prime95 och kärnorna var snabbt uppe på 100% i load och temps steg också fort till 100°C, körde programmet i ungefär 5 min. Furmark har jag, men inte kört de ännu och gjorde ett memtest som inte visade indikationer på några fel. Mitt grafikkort har senaste drivrutinerna i NGE och drivrutiner för brädan kastade jag in nya o fräscha när jag gjorde omformatering för inte så länge sedan Kommer köra alla tester någon dag då de inte finns tillräckligt med tid just nu, så får vi se vad diagnosen blir. Vet inte om Prime95 tempsen och de är normala annars kanske en koll av kylare o byte av kylpasta skulle vara på sin plats

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING, AMD Ryzen 3900X, ASUS TUF GAMING 3080, 32 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200 Mhz, Corsair Force MP510 M.2 NVMe, EVGA Supernova G2 750W.