Gjorde jag något olagligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Gjorde jag något olagligt?

Hej på er.

Har blivit lurad på mitt jobb, och utan att tänka mig för så skicka jag iväg ett argt mail till chefen där jag kallade honom för idiot, och sa "fan ta dig ditt svin".

Frågan är, har jag gjort något olagligt?

Han skrev att han skulle vidarebefordra detta till Polis & Länsstyrelsen för arkivering för mina kommande arbetssökningar. Kan han göra detta?

Tack, vet inte vart annars jag kan vända mig.

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

oroa dig inte

och det kommer inte kunna synas på framtida jobbsökningar. i värsta fall kan det flaggas på inom samma företag så klart att du kallat chefen för svin. men det är inget som polisen eller länsstyrelsen skulle bry sig om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Att utgå ifrån de du nämner här.
Olagligt skulle jag inte påstå men elakt/onödigt JA.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Det är inte olagligt att vara otrevlig men däremot kan det kanske röra sig om ofredande om du fortsätter att skicka meddelanden. Har dock svårt att tro att det skulle leda till någonting och att det på något sätt skulle arkiveras hos polisen eller länsstyrelsen (??) är totalt skitsnack.

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Maj 2015

Så länge du inte skrev något hot/hotfullt så är det lugnt.
Men hur dum chefen än är så kan du ju försöka undvika liknande händelser i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Asus x99-a, intel i7 5820k @4,5GHz, Titan X (Pascal), HyperX fury ddr4 16Gb @ 2400MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, NZXT H440, custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Knappast, du har ju inte hotat honom eller något liknande.

Det är väl snarare du som borde kontakta polis/fack om det nu är så att han lurat dig?

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2007

Vad har du blivit lurad med? Det kanske är så att du skulle ha rätten på din sida, även om det du skrev till chefen nog var onödigt hårt.

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

Vad har chefjävlen gjort?

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Psykopatchef much?
En bra personalchef skulle först frågat varför du skrivit så och också förklarat att sådant inte accepteras. Men alla kan bli upprörda, arga och göra misstag.
Att be om ursäkt är dock att rekommendera. Oavsett om du menade det eller inte. Och oavsett orsak.

Det är intressant på vilket sätt du (anser dig) blivit lurad.
Det är också intressant om ni haft meningsskiljaktigheter innan detta.

Kan en del om trä

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Lite mer information tack *nyfiken*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Det är så att denna chefen har lovat mig en anställning muntligt, och lovade mig även att jag skulle börja få jobba direkt. Detta leder till att jag tackar nej till ett annat jobb. Jag försöker nå honom i 2 veckor, men inget svar, lämnar meddelande till hans medarbetare minst 5 gånger om att jag söker kontakt med honom. tillslut så skickar han ett mejl:

"Hej

Tyvärr är tjänsten är tillsatt av annan sökande.

Med vänliga hälsningar"

Tack för snabb respons iallafall, det är skönt att höra att jag inte ligger illa till. Jag vet att de jag skrev var onödigt, men jag blir bara så irriterad, hade liksom haft ett annat jobb nu om han inte hade lurat mig så.

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Samlooh:

Knappast, du har ju inte hotat honom eller något liknande.

Det är väl snarare du som borde kontakta polis/fack om det nu är så att han lurat dig?

Skrivet av beyondthemind:

Vad har du blivit lurad med? Det kanske är så att du skulle ha rätten på din sida, även om det du skrev till chefen nog var onödigt hårt.

Skrivet av sj6:

Vad har chefjävlen gjort?

Skrivet av Igelkott:

Psykopatchef much?
En bra personalchef skulle först frågat varför du skrivit så och också förklarat att sådant inte accepteras. Men alla kan bli upprörda, arga och göra misstag.
Att be om ursäkt är dock att rekommendera. Oavsett om du menade det eller inte. Och oavsett orsak.

Det är intressant på vilket sätt du (anser dig) blivit lurad.
Det är också intressant om ni haft meningsskiljaktigheter innan detta.

Skrivet av thexps:

Lite mer information tack *nyfiken*

glömde citera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fridhelmsplan; Stockholm.
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av sladhued:

Det är så att denna chefen har lovat mig en anställning muntligt, och lovade mig även att jag skulle börja få jobba direkt. Detta leder till att jag tackar nej till ett annat jobb. Jag försöker nå honom i 2 veckor, men inget svar, lämnar meddelande till hans medarbetare minst 5 gånger om att jag söker kontakt med honom. tillslut så skickar han ett mejl:

"Hej

Med vänliga hälsningar"

Tack för snabb respons iallafall, det är skönt att höra att jag inte ligger illa till. Jag vet att de jag skrev var onödigt, men jag blir bara så irriterad, hade liksom haft ett annat jobb nu om han inte hade lurat mig så.

Till skillnad från andra tycker jag du gjorde helt rätt! Man ska inte tåla vad fan som helst.

Chassi: Fractal Design Define R5 (vit) MB: ASUS ROG MAXIMUS VII HERO RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB CPU: Intel Core i7-4790k GPU: ASUS GeForce STRIX GTX 980 Ti SDD: Samsung 850 EVO 250GB HDD1: Seagate 1TB HDD2: WD 1TB PSU: EVGA SuperNova G2 1300w Skärm: Acer 27" XB270HU Tangentbord: CM Storm QuickFire TK (Cherry MX Brown) Mus: Logitech G500 Hörlurar: Astro A50

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av sladhued:

"Hej

Med vänliga hälsningar"

Inte ens din chef, nej skit i honom. Min första och enda negativa tanke var att du kanske (troligtvis) kunde få dåliga referenser, men du har ju aldrig ens jobbat för honom. Fult gjort av honom att lova tjänsten, svårt att styrka ett muntligt avtal dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av sladhued:

"Hej

Med vänliga hälsningar"

Egentligen du som borde anmäla honom då. Ett muntligt avtal är ett muntligt avtal. (Vet iofs inte hur starkt det gäller vid jobb) Tyvärr lite svårt att bevisa dock.

Om detta kommer på tapeten på framtida arbetsintervjuer är det bara förklara vad han sagt.

i5 8600k @5GHz, MSI Z370-A PRO, Noctua nh-d15, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, EVGA 1070 TI SC, Corsair RM1000, Fractal Design Define S, ASUS VG248, Windows 10pro x64, Sony xz1 Compact, SAAB 9-5 2.3t, Xbox One.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011

Om ni har ett muntligt avtal att du ska få jobba kan du ta detta vidare, om du orkar. Du kan få ut skadestånd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av MyRus:

Egentligen du som borde anmäla honom då. Ett muntligt avtal är ett muntligt avtal. Tyvärr lite svårt att bevisa dock.

Om detta kommer på tapeten på framtida arbetsintervjuer är det bara förklara vad han sagt.

Var ska jag vända mig för att ge det ett försök då?

Tack, o tack till alla som hjälper mig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av kjellapa:

Om ni har ett muntligt avtal att du ska få jobba kan du ta detta vidare, om du orkar. Du kan få ut skadestånd.

Var kan jag vända mig då?

tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Hör av dig till den andra arbetsplatsen du tackade nej till också. Kan ju vara så att de inte tillsatt den platsen än om du har tur (Du har väldigt tur om de inte haft någon annan men värt ett försök iallafall!)

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av kjellapa:

Fast då krävs det bevis mm? Har svårt att tro att man kan få skadestånd när det blir ord mot ord.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3466Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Commander:

Fast då krävs det bevis mm? Har svårt att tro att man kan få skadestånd när det blir ord mot ord.

Precis, ett muntligt avtal gäller vid anställning precis som ett skriftligt men har du inget bevis på att det föreligger ett avtalsförhållande är det svårt att driva vidare processen.

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Jo behöver nog någonting som kan visa att det faktiskt har varit ett muntligt avtal, ord mot ord kommer ju inte leda åt något håll.

Så något vittne kommer nog behövas för att verifiera det avtalet.

Server: HPE Gen8 / UNRaid 6.x.x
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av sladhued:

Hej på er.

Har blivit lurad på mitt jobb, och utan att tänka mig för så skicka jag iväg ett argt mail till chefen där jag kallade honom för idiot, och sa "fan ta dig ditt svin".

Frågan är, har jag gjort något olagligt?

Han skrev att han skulle vidarebefordra detta till Polis & Länsstyrelsen för arkivering för mina kommande arbetssökningar. Kan han göra detta?

Tack, vet inte vart annars jag kan vända mig.

Ta det till tidningen De gillar snyfthistorier , till nästa gång muntligt ingenting om du inte har det inspelat få alltid allt nerskrivet.

LOQUE Preorder | 8700k | Z370I | 2x8GB Corsair | 1080TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Var trevlig till nästa gång, det kan du bara vinna på. Men självklart gjorde han fel också och att han även skulle ge en dålig referens är ju väldigt fel om du inte jobbat där. Om du vid nästa jobbansökan inte får jobbet pga denna chefen så gör klart för dom att du aldrig jobbade där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2007

Du vill inte jobba för en dåre i alla fall.

Hur ser mejlkontakten ut? Står det inget om missat jobb osv.?

Skrivet av Commander:

...chefen skulle ju få detta dokumenterat. Det skulle i så fall visa tydligt på att något fattas i hans version då man inte skickar oförskämda mejl till random folk.
Man anmäler inte random folk heller, för den delen. Om man drar paralleller till vanliga domstolar så kan detta räknas som "bevis" ensamt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av sladhued:

Det är så att denna chefen har lovat mig en anställning muntligt, och lovade mig även att jag skulle börja få jobba direkt. Detta leder till att jag tackar nej till ett annat jobb.

Aha. Jag förstår dilemmat.
Läxan är att alltid tacka ja. Först när det är dags att skriva anställningsavtalet kan du fundera om du ska invänta besked från någon annanstans. Och du har troligtvis ändå "bara" en månads uppsägningstid ändå.

Kan en del om trä

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av SoilBleed:

Hur ser mejlkontakten ut? Står det inget om missat jobb osv.?

...chefen skulle ju få detta dokumenterat. Det skulle i så fall visa tydligt på att något fattas i hans version då man inte skickar oförskämda mejl till random folk.
Man anmäler inte random folk heller, för den delen. Om man drar paralleller till vanliga domstolar så kan detta räknas som "bevis" ensamt.

Bevis för vadå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Sep 2002

Muntligt avtal gäller ta det med facket.

Intel Core i7-6700K Skylake ASUS Z170 PRO GAMING
Crucial DDR4 2133MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Acer 27" LED Predator XB271HUA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Helt ärligt låter det som ett litet skitföretag som onekligen har en opålitlig chef, ta det som en lärdom att alltid ta saker skriftligt eller i värsta fall via mail innan du agerar på dem. Därefter skit i det, du vill inte vara kopplad till ett sådant företag på något sätt är min rekommendation, hans hot visar ju att han bara är ute efter att spela tuff och skrämmas.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göingeträsk
Registrerad
Mar 2007

Om det är ett ställe du har tex haft praktik eller så kallad "arbetsträning" på ett tag i hopp om fast anställning så är det ju jävligt svinigt av chefen att inte anställa dig utan någon annan.

Är det ett ställe du aldrig jobbat på så är det väl lite mer 50/50, han har varit ett rövhål som inte håller sitt ord och du har varit godtrogen som tackat nej till andra jobb utan att ha ett avtal på papper.

Jag sitter själv i sitsen att jag jobbar heltid på en praktik/"arbetsträning" och hoppas på fast jobb efteråt och om han skulle lova mig fast jobb nu under tiden jag är där och jag sen inte skulle få jobbet efter praktiktiden är slut så skulle jag nog göra mig olycklig på han...

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/