Permalänk
Medlem

Gjorde jag något olagligt?

Hej på er.

Har blivit lurad på mitt jobb, och utan att tänka mig för så skicka jag iväg ett argt mail till chefen där jag kallade honom för idiot, och sa "fan ta dig ditt svin".

Frågan är, har jag gjort något olagligt?

Han skrev att han skulle vidarebefordra detta till Polis & Länsstyrelsen för arkivering för mina kommande arbetssökningar. Kan han göra detta?

Tack, vet inte vart annars jag kan vända mig.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

oroa dig inte

och det kommer inte kunna synas på framtida jobbsökningar. i värsta fall kan det flaggas på inom samma företag så klart att du kallat chefen för svin. men det är inget som polisen eller länsstyrelsen skulle bry sig om.

Permalänk
Medlem

Att utgå ifrån de du nämner här.
Olagligt skulle jag inte påstå men elakt/onödigt JA.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det är inte olagligt att vara otrevlig men däremot kan det kanske röra sig om ofredande om du fortsätter att skicka meddelanden. Har dock svårt att tro att det skulle leda till någonting och att det på något sätt skulle arkiveras hos polisen eller länsstyrelsen (??) är totalt skitsnack.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Så länge du inte skrev något hot/hotfullt så är det lugnt.
Men hur dum chefen än är så kan du ju försöka undvika liknande händelser i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Knappast, du har ju inte hotat honom eller något liknande.

Det är väl snarare du som borde kontakta polis/fack om det nu är så att han lurat dig?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Vad har du blivit lurad med? Det kanske är så att du skulle ha rätten på din sida, även om det du skrev till chefen nog var onödigt hårt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vad har chefjävlen gjort?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Psykopatchef much?
En bra personalchef skulle först frågat varför du skrivit så och också förklarat att sådant inte accepteras. Men alla kan bli upprörda, arga och göra misstag.
Att be om ursäkt är dock att rekommendera. Oavsett om du menade det eller inte. Och oavsett orsak.

Det är intressant på vilket sätt du (anser dig) blivit lurad.
Det är också intressant om ni haft meningsskiljaktigheter innan detta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Lite mer information tack *nyfiken*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är så att denna chefen har lovat mig en anställning muntligt, och lovade mig även att jag skulle börja få jobba direkt. Detta leder till att jag tackar nej till ett annat jobb. Jag försöker nå honom i 2 veckor, men inget svar, lämnar meddelande till hans medarbetare minst 5 gånger om att jag söker kontakt med honom. tillslut så skickar han ett mejl:

"Hej

Tyvärr är tjänsten är tillsatt av annan sökande.

Med vänliga hälsningar"

Tack för snabb respons iallafall, det är skönt att höra att jag inte ligger illa till. Jag vet att de jag skrev var onödigt, men jag blir bara så irriterad, hade liksom haft ett annat jobb nu om han inte hade lurat mig så.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Knappast, du har ju inte hotat honom eller något liknande.

Det är väl snarare du som borde kontakta polis/fack om det nu är så att han lurat dig?

Skrivet av beyondthemind:

Vad har du blivit lurad med? Det kanske är så att du skulle ha rätten på din sida, även om det du skrev till chefen nog var onödigt hårt.

Skrivet av sj6:

Vad har chefjävlen gjort?

Skrivet av Igelkott:

Psykopatchef much?
En bra personalchef skulle först frågat varför du skrivit så och också förklarat att sådant inte accepteras. Men alla kan bli upprörda, arga och göra misstag.
Att be om ursäkt är dock att rekommendera. Oavsett om du menade det eller inte. Och oavsett orsak.

Det är intressant på vilket sätt du (anser dig) blivit lurad.
Det är också intressant om ni haft meningsskiljaktigheter innan detta.

Skrivet av thexps:

Lite mer information tack *nyfiken*

Skickades från m.sweclockers.com

glömde citera!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Det är så att denna chefen har lovat mig en anställning muntligt, och lovade mig även att jag skulle börja få jobba direkt. Detta leder till att jag tackar nej till ett annat jobb. Jag försöker nå honom i 2 veckor, men inget svar, lämnar meddelande till hans medarbetare minst 5 gånger om att jag söker kontakt med honom. tillslut så skickar han ett mejl:

"Hej

Tyvärr är tjänsten är tillsatt av annan sökande.

Med vänliga hälsningar"

Tack för snabb respons iallafall, det är skönt att höra att jag inte ligger illa till. Jag vet att de jag skrev var onödigt, men jag blir bara så irriterad, hade liksom haft ett annat jobb nu om han inte hade lurat mig så.

Till skillnad från andra tycker jag du gjorde helt rätt! Man ska inte tåla vad fan som helst.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Det är så att denna chefen har lovat mig en anställning muntligt, och lovade mig även att jag skulle börja få jobba direkt. Detta leder till att jag tackar nej till ett annat jobb. Jag försöker nå honom i 2 veckor, men inget svar, lämnar meddelande till hans medarbetare minst 5 gånger om att jag söker kontakt med honom. tillslut så skickar han ett mejl:

"Hej

Tyvärr är tjänsten är tillsatt av annan sökande.

Med vänliga hälsningar"

Tack för snabb respons iallafall, det är skönt att höra att jag inte ligger illa till. Jag vet att de jag skrev var onödigt, men jag blir bara så irriterad, hade liksom haft ett annat jobb nu om han inte hade lurat mig så.

Inte ens din chef, nej skit i honom. Min första och enda negativa tanke var att du kanske (troligtvis) kunde få dåliga referenser, men du har ju aldrig ens jobbat för honom. Fult gjort av honom att lova tjänsten, svårt att styrka ett muntligt avtal dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Det är så att denna chefen har lovat mig en anställning muntligt, och lovade mig även att jag skulle börja få jobba direkt. Detta leder till att jag tackar nej till ett annat jobb. Jag försöker nå honom i 2 veckor, men inget svar, lämnar meddelande till hans medarbetare minst 5 gånger om att jag söker kontakt med honom. tillslut så skickar han ett mejl:

"Hej

Tyvärr är tjänsten är tillsatt av annan sökande.

Med vänliga hälsningar"

Tack för snabb respons iallafall, det är skönt att höra att jag inte ligger illa till. Jag vet att de jag skrev var onödigt, men jag blir bara så irriterad, hade liksom haft ett annat jobb nu om han inte hade lurat mig så.

Egentligen du som borde anmäla honom då. Ett muntligt avtal är ett muntligt avtal. (Vet iofs inte hur starkt det gäller vid jobb) Tyvärr lite svårt att bevisa dock.

Om detta kommer på tapeten på framtida arbetsintervjuer är det bara förklara vad han sagt.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Om ni har ett muntligt avtal att du ska få jobba kan du ta detta vidare, om du orkar. Du kan få ut skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Egentligen du som borde anmäla honom då. Ett muntligt avtal är ett muntligt avtal. Tyvärr lite svårt att bevisa dock.

Om detta kommer på tapeten på framtida arbetsintervjuer är det bara förklara vad han sagt.

Var ska jag vända mig för att ge det ett försök då?

Tack, o tack till alla som hjälper mig!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Om ni har ett muntligt avtal att du ska få jobba kan du ta detta vidare, om du orkar. Du kan få ut skadestånd.

Var kan jag vända mig då?

tack!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem

Hör av dig till den andra arbetsplatsen du tackade nej till också. Kan ju vara så att de inte tillsatt den platsen än om du har tur (Du har väldigt tur om de inte haft någon annan men värt ett försök iallafall!)

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Om ni har ett muntligt avtal att du ska få jobba kan du ta detta vidare, om du orkar. Du kan få ut skadestånd.

Fast då krävs det bevis mm? Har svårt att tro att man kan få skadestånd när det blir ord mot ord.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast då krävs det bevis mm? Har svårt att tro att man kan få skadestånd när det blir ord mot ord.

Precis, ett muntligt avtal gäller vid anställning precis som ett skriftligt men har du inget bevis på att det föreligger ett avtalsförhållande är det svårt att driva vidare processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Jo behöver nog någonting som kan visa att det faktiskt har varit ett muntligt avtal, ord mot ord kommer ju inte leda åt något håll.

Så något vittne kommer nog behövas för att verifiera det avtalet.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av sladhued:

Hej på er.

Har blivit lurad på mitt jobb, och utan att tänka mig för så skicka jag iväg ett argt mail till chefen där jag kallade honom för idiot, och sa "fan ta dig ditt svin".

Frågan är, har jag gjort något olagligt?

Han skrev att han skulle vidarebefordra detta till Polis & Länsstyrelsen för arkivering för mina kommande arbetssökningar. Kan han göra detta?

Tack, vet inte vart annars jag kan vända mig.

Ta det till tidningen De gillar snyfthistorier , till nästa gång muntligt ingenting om du inte har det inspelat få alltid allt nerskrivet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Var trevlig till nästa gång, det kan du bara vinna på. Men självklart gjorde han fel också och att han även skulle ge en dålig referens är ju väldigt fel om du inte jobbat där. Om du vid nästa jobbansökan inte får jobbet pga denna chefen så gör klart för dom att du aldrig jobbade där.

Permalänk

Du vill inte jobba för en dåre i alla fall.

Hur ser mejlkontakten ut? Står det inget om missat jobb osv.?

Skrivet av Commander:

Fast då krävs det bevis mm? Har svårt att tro att man kan få skadestånd när det blir ord mot ord.

...chefen skulle ju få detta dokumenterat. Det skulle i så fall visa tydligt på att något fattas i hans version då man inte skickar oförskämda mejl till random folk.
Man anmäler inte random folk heller, för den delen. Om man drar paralleller till vanliga domstolar så kan detta räknas som "bevis" ensamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Det är så att denna chefen har lovat mig en anställning muntligt, och lovade mig även att jag skulle börja få jobba direkt. Detta leder till att jag tackar nej till ett annat jobb.

Aha. Jag förstår dilemmat.
Läxan är att alltid tacka ja. Först när det är dags att skriva anställningsavtalet kan du fundera om du ska invänta besked från någon annanstans. Och du har troligtvis ändå "bara" en månads uppsägningstid ändå.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Hur ser mejlkontakten ut? Står det inget om missat jobb osv.?

...chefen skulle ju få detta dokumenterat. Det skulle i så fall visa tydligt på att något fattas i hans version då man inte skickar oförskämda mejl till random folk.
Man anmäler inte random folk heller, för den delen. Om man drar paralleller till vanliga domstolar så kan detta räknas som "bevis" ensamt.

Bevis för vadå?

Permalänk
Medlem

Muntligt avtal gäller ta det med facket.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Helt ärligt låter det som ett litet skitföretag som onekligen har en opålitlig chef, ta det som en lärdom att alltid ta saker skriftligt eller i värsta fall via mail innan du agerar på dem. Därefter skit i det, du vill inte vara kopplad till ett sådant företag på något sätt är min rekommendation, hans hot visar ju att han bara är ute efter att spela tuff och skrämmas.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om det är ett ställe du har tex haft praktik eller så kallad "arbetsträning" på ett tag i hopp om fast anställning så är det ju jävligt svinigt av chefen att inte anställa dig utan någon annan.

Är det ett ställe du aldrig jobbat på så är det väl lite mer 50/50, han har varit ett rövhål som inte håller sitt ord och du har varit godtrogen som tackat nej till andra jobb utan att ha ett avtal på papper.

Jag sitter själv i sitsen att jag jobbar heltid på en praktik/"arbetsträning" och hoppas på fast jobb efteråt och om han skulle lova mig fast jobb nu under tiden jag är där och jag sen inte skulle få jobbet efter praktiktiden är slut så skulle jag nog göra mig olycklig på han...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/