ROG Maximus VI Extreme Problem vid strömavbrott

Permalänk
Medlem

ROG Maximus VI Extreme Problem vid strömavbrott

Hej!

Sen några dagar har min dator börjat bete sig konstigt vid uppstart. Jag har datorn kopplad till en grenkontakt som jag stänger av när jag ej använder datorn. När jag sedan slår på strömmen i grenkontakten, väntar några sekunder och startar datorn går den igång i ca 3 sekunder, stänger ner och startar sedan upp igen men visar då en bild där det står*

"Press F1 to recover BIOS settings"

Jag går då in i Bios, laddar "Default settings", sparar och avslutar. Datorn startar upp och laddar in till Windows utan problem.

Om jag sedan stänger av datorn, men ej bryter strömmen i grenkontakten och försöker starta den igen funkar det utan problem.

Har Bytt batteriet på moderkortet, Clearat CMOS:en, ställt in rätt tid och datum i BIOS. Även uppdaterat Moderkortets BIOS till senaste, 1603, men problemet kvarstår.

Vad kan detta bero på? Har ej ändrat något i Bios, CPU:n är ej överklockad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men att hålla på att bryta strömmen som du gör ökar risken för att du skickar en strömspik genom hela systemet med otrevliga följder. Dvs inget att rekommendera.

Vad är anledningen till att du bryter strömmen på detta vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Rätta mig om jag har fel, men att hålla på att bryta strömmen som du gör ökar risken för att du skickar en strömspik genom hela systemet med otrevliga följder. Dvs inget att rekommendera.

Vad är anledningen till att du bryter strömmen på detta vis?

Hade ingen aning om det faktiskt. Bara stängt av strömmen för att tyckt det varit onödigt att den varit påslagen när jag
inte använder den. Haft datorn i 3 år och aldrig haft problem med det men får väl helt enkelt lämna den påslagen nu.

Visa signatur