Uppgradering av CPU eller GPU?

Permalänk

Uppgradering av CPU eller GPU?

Hejsan!

En polare till mig sitter på en dator med ett par år på nacken. Vi känner att han bör kanske uppgradera antingen gpu eller cpu för att få lite extra kraft ur sin dator. Datorn klarar i dagsläget inte av spel som Witcher 3 eller Rise of the tomb raider särskilt bra.

Han sitter på en FX 6300 som CPU och en Radeon 280 som GPU.

Är FX 6300 en stor bottleneck för han?

Vad skulle ni rekommendera att han först uppgraderar? En CPU+mobo som vi kikar på är 4690k +Asus Z97-a för 3200kr eller antingen en 290x som för tillfället ligger på 2800kr på Webhallen.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Båda alternativen ger lyft för datorn men jag tror 4690k + Z97 ger mest lyft för pengarna
skulle själv satsat på de

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Båda alternativen ger lyft för datorn men jag tror 4690k + Z97 ger mest lyft för pengarna
skulle själv satsat på de

Tackar! Skylake är inte värt 500kr+ extra för cpu o mobo? Måste ju även köpa nya ram minnen eftersom det endast är ddr4 som jag förstår det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag säger 290x.
Varför ska man uppgradera CPU när GPU är flaskhals och kommer fortsätta vara det?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Vad har du för moderkort och CPU-kylare? Har du överklockat? Jag skulle försökt överklocka CPUn och tryckt i ett 290X

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk

Har sett FX8350@4,6GHZ få spö i de flesta spel av en I3 6100..rätt patetiskt ändå

Visa signatur

I5 4690K||GTX970||Z97-HD3 Rev2:1||Samsung 240GB SSD||CM V700Guld||H440||1TB Seagate||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av LPG:

Jag säger 290x.
Varför ska man uppgradera CPU när GPU är flaskhals och kommer fortsätta vara det?

Därför att man vill aldrig att CPU ska vara flaskhals då dagens spel överhuvudtaget inte testas i CPU-begränsade lägen.

Stark CPU + svag GPU: väldigt konsekvent prestanda, må vara låg men går att lösa genom att sänka grafiska inställningar
Svag CPU + stark GPU: ger bättre genomsnittlig FPS men kan i vissa spel ge så stor variation i FPS att det i praktiken blir en horribel upplevelse.

Naturligtvis är det bästa om båda komponenterna är starka, men det är inte alltid möjligt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Grilljohan:

Vad har du för moderkort och CPU-kylare? Har du överklockat? Jag skulle försökt överklocka CPUn och tryckt i ett 290X

Ska höra med han idag vad han har för mobo och se om han kan OC isf.

Om den int skulle gå o OC, skulle du ändå rekommendera GPU byte först?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Därför att man vill aldrig att CPU ska vara flaskhals då dagens spel överhuvudtaget inte testas i CPU-begränsade lägen.

Stark CPU + svag GPU: väldigt konsekvent prestanda, må vara låg men går att lösa genom att sänka grafiska inställningar
Svag CPU + stark GPU: ger bättre genomsnittlig FPS men kan i vissa spel ge så stor variation i FPS att det i praktiken blir en horribel upplevelse.

Naturligtvis är det bästa om båda komponenterna är starka, men det är inte alltid möjligt.

Om jag skulle övertala honom o skaffa en freesync skärm så skulle väl detta var ett mindre problem?

Båda komponenterna måste ju givetvis bytas ut men vad är bäst först? Kanske större skillnad på fps med 290x medans CPUn kommer hänga med i ev 5+ år.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pellefant:

Om jag skulle övertala honom o skaffa en freesync skärm så skulle väl detta var ett mindre problem?

Båda komponenterna måste ju givetvis bytas ut men vad är bäst först? Kanske större skillnad på fps med 290x medans CPUn kommer hänga med i ev 5+ år.

Om planen är att byta båda skulle i alla fall jag börja med CPUn av flera skäl.

  • i princip alla dagens spel är fortfarande möjliga att köra på ett 280, framförallt ihop med en Intel CPU

  • om datorn används till mer saker än spel så blir t.ex. 4690/6600 ett rejält lyft medan en snabbare GPU gör noll där

  • väntar själv i princip aldrig in kommande saker, men sitter man på ett 280 idag kanske man inte uppgraderar jätteofta och i det läget känns det inte helt meningslöst att vänta in 14/16 nm GPUerna

  • finns inga kända nyheter på CPU fronten som kommer göra dagens CPU-modeller obsolete inom överskådlig tid, i5-2500k är ju fortfarande en OK modell

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Om planen är att byta båda skulle i alla fall jag börja med CPUn av flera skäl.

  • i princip alla dagens spel är fortfarande möjliga att köra på ett 280, framförallt ihop med en Intel CPU

  • om datorn används till mer saker än spel så blir t.ex. 4690/6600 ett rejält lyft medan en snabbare GPU gör noll där

  • väntar själv i princip aldrig in kommande saker, men sitter man på ett 280 idag kanske man inte uppgraderar jätteofta och i det läget känns det inte helt meningslöst att vänta in 14/16 nm GPUerna

  • finns inga kända nyheter på CPU fronten som kommer göra dagens CPU-modeller obsolete inom överskådlig tid, i5-2500k är ju fortfarande en OK modell

Kanon. Jag tror du har övertygat mig.

Som jag skrev tidigare i ett annat inlägg så är väl inte skylake värt den extra pengen? Just nu på inet 4690k + Asus z97-a för 3200 och skylake + mobo kostar väl 500kr extra iaf. Plus att jag måste köpa ddr4 minnen isf.

AMD nya CPU ska ju släppas relativt snart också iof men det är väl väldigt osäkert om hur det kommer se ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Kanon. Jag tror du har övertygat mig.

Som jag skrev tidigare i ett annat inlägg så är väl inte skylake värt den extra pengen? Just nu på inet 4690k + Asus z97-a för 3200 och skylake + mobo kostar väl 500kr extra iaf. Plus att jag måste köpa ddr4 minnen isf.

AMD nya CPU ska ju släppas relativt snart också iof men det är väl väldigt osäkert om hur det kommer se ut.

Beror på definitionen av relativt snart
ZEN ska väl släppas i slutet av 2016 eller början av 2017.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Tycker det är extremt onödigt att uppgradera CPU i detta fallet då han kommer fortsätta få skitprestanda även med ny CPU. Nya GPUer finns tillgängliga troligtvis först i sommar som tidigast, vill han vänta så länge så får han väl det om han så vill, hade dock själv inte gjort det.

Witcher 3 och ROTB kör bra på en 6300 för den delen. Att uppgradera CPU ger knappt något.
http://wccftech.com/witcher-3-cpu-benchmarks-fx-63008350-i7-4...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT