Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bilförsäkring?

Tja!
Har en bil från 2011 och en helförsäkring för den, nu tänkte jag sälja den och köpa en ny innan sommaren, då till frågan.
Den nya bilen är helt ny, antingen blir det en Jeep Renegate eller Skoda Yeti, ska man skaffa helförsäkring eller räcker det med halv när jag ska köpa en splitter ny bil?

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem

halv.

Permalänk
Medlem

Helt nya bilar har 3års vagnskadeförsäkring som ingår i priset.
Det borde din bilförsäljare informera om, dom brukar ombesörja teknande av försäkring också, åtminstone de bilmärken som har en märkesförsäkring.
Det måste man ju inte ta såklart, men halvförsäkring ska räcka de första tre åren.

\\ Rhames

Permalänk
Medlem

Glöm inte ställa på helförsäkring sen efter de 3åren dock, jobbar som bilmekaniker och hade en kund som kom in för egenskada. Kunden fick betala 21,000kr ist för självrisken för han hade glömt av att byta till helförsäkring efter ett halvår.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Tack, jag vill ha koll på vad som är brukligt att göra när man köper en ny bil, så tack alla!

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem

Tänk på att självrisken kan vara skyhög på vagnskadegarantin vilket kan vara ledsamt vid t.ex. skadegörelse. Skulle jag ha en ny och relativt fin bil och parkerat i områden där tvivelaktigt folk rör sig skulle jag nog fundera på att ta en helförsäkring bara för att kunna få 0 självrisk vid skadegörelse.

Permalänk
Medlem

De flesta brukar ha en tilläggsförsäkring för just sådana saker, t.ex. om någon repar lacken eller parkeringsskador.
Polisanmälan krävs vid skadeanmälan till försäkringsbolaget då de vill ha diarienummer på polisanmälan.
Brukar reducera självrisken, inte ta bort den.
Helförsäkring tar inte bort hela självrisken? åtminstone gör den inget mer än tilläggsförsäkringen som kan heta något i stil med "trygghetspaket" det varierar beroende på försäkringsbolag.
Jag har Volvia, (IF) och jag har halvförsäkring med trygghetspaket som täcker parkeringsskador etc. och djurkollision, tror inte att jag har noll i självrisk, men reducerad jämfört med självrisken på vagnskadegarantin är det, för den självrisken är smärtsamt hög.

\\ Rhames

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag tror att jag har bättre koll nu tack vare er!

Visa signatur

Bildblog: johaneek.eekonline.se

PC: i5 6600K, Radeon Vega 64, Corsair Vengeance LPX Black DDR4
LAPTOP: Microsoft surface book 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tänk på att självrisken kan vara skyhög på vagnskadegarantin vilket kan vara ledsamt vid t.ex. skadegörelse. Skulle jag ha en ny och relativt fin bil och parkerat i områden där tvivelaktigt folk rör sig skulle jag nog fundera på att ta en helförsäkring bara för att kunna få 0 självrisk vid skadegörelse.

Den högre självrisken tar ut sig i förhållande till prisskillnad på halv/hel.
Men kör ni på folk varannan vecka så är det ju en bra ide

Permalänk
Medlem

Ofta kan säljaren även bjucka på halvfsk första månaderna eller månaden. Så glöm inte att fråga om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Den högre självrisken tar ut sig i förhållande till prisskillnad på halv/hel.
Men kör ni på folk varannan vecka så är det ju en bra ide

Vet folk som fått sin nya BMW utsatta för skadegörelsen två gånger på ett halvår i områden som blivit mindre trevliga med åren. Tror det kostade 5k+ i självrisk per gång. De hade helt klart tjänat på helförsäkring med 0 självrisk vid skadegörelse. Allt beror på var man bor och hur man parkerar, det bestämmer risken.

Permalänk
Medlem

Normalt så ska skadegörelse täckas av halvförsäkringen efterdom den delen av försäkringen täcker skada av tredjepart och vagnsskadeförsäkringen (det som ingår till nya bilar) täcker skador som man själv är vållande till.

Permalänk
Medlem

Är det inte typ lag på helförsäkring när man köper ny bil? Såvida man inte betalar hela summan på en gång alltså..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xcluzive:

Är det inte typ lag på helförsäkring när man köper ny bil? Såvida man inte betalar hela summan på en gång alltså..

Nej det enda du måste ha är trafikförsäkring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla bara självrisken på "nybilsgarantin" kan vara helt galen. Kollar själv på en ny bil, tycker det är helt sjukt att de får kalla det "garanti" när det helt klart är en försäkring. Beroende på hur otur man har kan det nästan vara värt att ha en vanlig helförsäkring.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Normalt så ska skadegörelse täckas av halvförsäkringen efterdom den delen av försäkringen täcker skada av tredjepart och vagnsskadeförsäkringen (det som ingår till nya bilar) täcker skador som man själv är vållande till.

Vilket bolag har det så? De flesta jag har kollat har att skadegörelse ingår i vagnskadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vilket bolag har det så? De flesta jag har kollat har att skadegörelse ingår i vagnskadan.

Om man har nybil och halv hos Gjensidige kan man välja till en tjänst som betalar självrisken vid skadegörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Om man har nybil och halv hos Gjensidige kan man välja till en tjänst som betalar självrisken vid skadegörelse.

Ja att det finns speciella tillägg hos specifika bolag kan jag förstå, men det var inte alls vad du skrev. Du skrev att "Normalt skall skadegörelse täckas av halvförsäkringen..." vilket inte alls stämmer.