WD Black eller vilken HDD som helst?

Permalänk
Medlem

WD Black eller vilken HDD som helst?

Efter nästan 9 års tjänstgöring så har en av mina hårddiskar gett upp.

Disken ifråga är en Seagate ST3000DM på 3TB.

Tänkte nu ersätta denna disk med någon ny, minst 3TB stor.

Eftersom jag i övrigt förutom SSD:n endast har långsamma diskar funderade jag på en WD Black. Och då flytta över STEAM-biblioteket dit t.ex. som för närvarande tar upp 274GB, när jag inte installerat så många spel ännu.

Men är WD Black värd priset? För halva priset kan man få dubbla mängden utrymme om man istället väljer en lite långsammare disk, som jag hela tiden haft.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte i närheten av laddningstiderna som en SSD kan leverera jämfört med en WD Black disk, talar av egen erfarenhet. Jag skulle undvika att flytta spelbiblioteket till en mekanisk disk så gott det går, enda vitsen med en SSD är att OS och spel får rappare laddningstider.

Värd priset? Nja, jag köpte min på kampanjpris och visst är den snabbare än andra mekaniska diskar men jag skulle säga att prisskillnaden idag är för stor mellan en Black disk och en vanlig. Som du säger du får dubbla lagringsutrymmet för samma pris om du köper en WD Green 2TB jämfört med en WD Black 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Du kommer inte i närheten av laddningstiderna som en SSD kan leverera jämfört med en WD Black disk, talar av egen erfarenhet. Jag skulle undvika att flytta spelbiblioteket till en mekanisk disk så gott det går, enda vitsen med en SSD är att OS och spel får rappare laddningstider.

Värd priset? Nja, jag köpte min på kampanjpris och visst är den snabbare än andra mekaniska diskar men jag skulle säga att prisskillnaden idag är för stor mellan en Black disk och en vanlig. Som du säger du får dubbla lagringsutrymmet för samma pris om du köper en WD Green 2TB jämfört med en WD Black 1TB.

Har idag inget spel installerat på min SSD-disk. Är endast Adobe-paketet, Office-paketet och dylikt som är installerat på den utöver systemet.

Jag skrev kanske lite galet så det tolkades som att spelen ligger på SSD:n. Men det är alltså på min "Seagate ST3000DM" spelbiblioteket befinner sig. Och det är denna disk som gett upp.

Så därför undrar jag om det skulle vara värt att uppgradera till en WD Black som är snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Har idag inget spel installerat på min SSD-disk. Är endast Adobe-paketet, Office-paketet och dylikt som är installerat på den utöver systemet.

Jag skrev kanske lite galet så det tolkades som att spelen ligger på SSD:n. Men det är alltså på min "Seagate ST3000DM" spelbiblioteket befinner sig. Och det är denna disk som gett upp.

Så därför undrar jag om det skulle vara värt att uppgradera till en WD Black som är snabbare.

Jag vet inte om ja missa nåt här men....snabbare än vaddå?
Seagate ST3000DM och WD Black är båda 7200rpm så där vinner man inte mycket på kanske att ena är en aning tystare än den andra.

Jag tycker nästan du borde skaffa en fetare SSD d.v.s. om behovet och budget finns annars är WD black ett bra val.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hur är black snabbare? båda har ju samma rpm och cache?

Jag kör för övrigt black, men bara då jag en gång i tiden valde wd framför seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag vet inte om ja missa nåt här men....snabbare än vaddå?
Seagate ST3000DM och WD Black är båda 7200rpm så där vinner man inte mycket på kanske att ena är en aning tystare än den andra.

Jag tycker nästan du borde skaffa en fetare SSD d.v.s. om behovet och budget finns annars är WD black ett bra val.

Skrivet av Blofeld:

Hur är black snabbare? båda har ju samma rpm och cache?

Jag kör för övrigt black, men bara då jag en gång i tiden valde wd framför seagate.

Missade tydligen förut att det var 6GB-modellen av WD Black jag hade tittat på http://www.storagereview.com/wd_black_6tb_hdd_review vilken är snabbare än min gamla http://www.storagereview.com/seagate_barracuda_3tb_review_1tb...

SSD vet jag är betydligt snabbare ja. Men det är så dyrt för så lite utrymme. 1TB för 2500kr. För samma pris kan man köpa en WD Red 6TB. Jag har idag redan 4st WD RED 4TB, som fungerat fint i ett par år nu. 360 dagars upptid på dem just nu.

Permalänk
Medlem

Utöver mängden cache och varvtalet så påverkar ju även antalet diskar (eng. platters), styrkrets och anslutning läs- och skrivhastigheten. Även filsystemet och fragmentering spelar in.

Men det du betalar för är enligt min uppfattning mestadels pålitlighet och varumärke. Samtliga tillverkare tillhandahåller datablad med information som svart på vitt specar allt, inklusive mängd cache, varvtal, genomsnittlig söktid, genomsnittlig skriv- och läshastighet, ljudnivå, strömförbrukning, och garanti. Plocka fram dessa datablad för de diskar du är intresserad av, ställ dem mot varandra och ta ett beslut därefter.

De snabbare diskarna har, om jag minns rätt, en läshastighet närmare 180MB/s, och de billigare ligger runt 150MB/s. Det är en skillnad på 20%.

Permalänk
Medlem

Kan RAID0 av ett par billigare diskar vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag vet inte om ja missa nåt här men....snabbare än vaddå?
Seagate ST3000DM och WD Black är båda 7200rpm så där vinner man inte mycket på kanske att ena är en aning tystare än den andra.

En 9år gammal 7200RPM vs. ny 7200RPM.. klart det blir någon skillnad.
Skivorna (platters) i hårddiskarna har högre densitet talas om 2TB kommer släppas i år.. så givetvis borde den nya vara snabbare.
Men troligtvis så är även en 5000 RPM snabbare den med, jämfört med den gamla disken.

Permalänk
Medlem

Spel ska ligga på SSD. Punkt.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en mekanisk disk idag. Lägger hellre pengar på en bra SSD för att slippa de långa laddningstiderna och oväsnet. En 500 gigare räcker ju lätt till ditt spelbiblotek och du kommer inte ångra dig.
Jag förstår inte varför man skall ha flera terabytes lagring nu för tiden, vad är det ni lagrar???? Jag har tusentals foton och klarar mig utmärkt med molntjänster.
Ladda ned filmer osv gör väl ingen längre så...vad???

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag förstår inte varför man skall ha flera terabytes lagring nu för tiden, vad är det ni lagrar???? Jag har tusentals foton och klarar mig utmärkt med molntjänster.

Kan inte svara för TS men jag lagrar backups på DVDs och BDs. Moln-tjänster har man ingen kontroll över, man behöver inte vara speciellt konspiratoriskt lagd för att se problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

En 9år gammal 7200RPM vs. ny 7200RPM.. klart det blir någon skillnad.

Min ca 6 år gamla WD Black Magic 7200 rpm klarade ungefär 70 MB/s i läs. Möjligt att de större diskarna var något snabbare. Detta skall ställas mot dagens snurrdiskar som klarar ca 150 MB/s i läs.