Snabbtest: Grafikprestanda i Tom Clancy's The Division

Permalänk
Medlem

Där ser man, det tog inte längre tid än såhär innan Fury X sopade mattan med Titan X lägg därtill en priskillnad på 4000kr! så är Fury X ett oerhört attraktivt kort.

Permalänk
Hjälpsam

En fundering om testmetodiken, vore det inte bättre att sänka till medium eller låg, i högre upplösningar, nu blir det ju löjligt låga fps i 4k även för de kraftfullaste korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En fundering om testmetodiken, vore det inte bättre att sänka till medium eller låg, i högre upplösningar, nu blir det ju löjligt låga fps i 4k även för de kraftfullaste korten.

Jo fast å andra sidan, vad spelar hög upplösning för roll och man tar bort nästan alla effekter? Då har du i princip bara en sak, upplösning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

har riktigt dålig prestanda i detta spel tyvär med mina 780 SLI de hänger inte med längre

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Första spelet på länge som fungerar mer eller mindre lika bra på både AMD- och Nvidia-kort? AMD har till och med en liten fördel. Roligt!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant med testet, spelet tycks i alla fall fungera bättre för mig med den gamla drivrutinen från Nvidia. Fraps mätning finns med också i båda testerna

Test med 360,00 https://www.youtube.com/watch?v=m96xBCelkFE
Test med 364,51 https://www.youtube.com/watch?v=Z6OgCrlvm_4 ( bör gå att se snart )

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Avstängd

När man har råd och möjlighet att skaffa speldatorer med kort ifrån bägge aktörerna så kan man fnysa lite smått åt alla dessa "fanboys".

Tråkigt däremot för dem som inte har råd med mer än ett kort. Majoriteten skaffar bara ett kort även om de har råd med flera.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av elajt_1:

Jo fast å andra sidan, vad spelar hög upplösning för roll och man tar bort nästan alla effekter? Då har du i princip bara en sak, upplösning.

Japp, man förlorar hur man än gör.
Jag avvaktar med en uppgradering till 4k.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf

Permalänk
Medlem

Apropå AMD och Nvidia, har ni läst detta: http://www.extremetech.com/gaming/224216-is-nvidias-physx-cau... ?

Har SweClockers uppmärksammat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nja försökte var lite ironisk med att syfta på att det egentligen inte blir något spelbart flyt med höga inställningar och upplösning över 1080p, oberoende vad vad du har för hårdvara.
Det pratas nämligen så mycket om 1440p och hajpen 2160k men tydligt är att detta är långt mycket längre bort än vad man vill tro.

Jag vet inte riktigt om jag fullt håller med. Vi har definitivt nått punkten då högre upplösning med lägre inställningar ger (iaf enligt mig) en subjektivt bättre bild än vice versa. (Speciellt upp till 2560x1440.)

Sitter idag på en 3840x2160 skärm (införskaffade den för arbetesutrymmet, inte för spel) och det flyter på riktigt bra. Har inga problem att driva det. Sitter däremot på ett rätt biffigt grafikkort (295x2) så det är ju inte något lättdrivet men verkligen långt ifrån omöjligt. (Märker däremot hur VRAM börjar strypa lite, men inget kritiskt problem ännu.)

Vad man ska tänka på är ju att sweclockers redaktionen kör samma inställningar i alla upplösningar medans i ett verkligt scenario brukar man kunna sänka AA rejält med högre upplösning. Sedan är det många inställningar som tar mer än dem ger som ofta finnes i presets. I ett verkligt scenario så konfigurerar man mer inställningarna. (Ett exempel är godrays i fallout4.)

Men visst, jag håller med om att det är lite löjligt hur Nvidia och AMD gapar om spelande i 3840x2160 med singelt mellanklass kort. Det krävs biffigare hårdvara, inget snack om saken.

Satsar man däremot på 144FPS så råder jag verkligen att man stannar kvar på 1920x1080 ett tag till samt överklockar sin CPU rejält.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

har gtx 970 å e super nöjd me grafiken på high i alla fall. men undrar om fps är låst i 60 i spelet? kör med fraps. bara en undran från mig.
super kul spel såhär långt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ännu bättre är att man kan få tag i fury kort för runt 4300kt om man har tur och där jävöar är det pris/prestanda. Amd gör prisvärda kort likförbannat sp köper folk nvidia bara för att.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Hur var det nu med 4K uhd?Det krävs mer än 4gb vram i nyare spel som kommer är det alltid ett himla ståhej om här hos vissa.Vilket kort ligger etta på den 4K listan med "endast" 4 gb vram:-)))hehe

Kanske snart är dags att slänga ut mina gtx 980 och gå till det röda laget igen:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

ett 7970 är 1bild/s efter Nvidias 970 i 4K ???? vad är det som händer??? 7970 kom år 2012

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ser ut som mitt gtx 580 får det jobbigt i 1440p i detta liret, börjar nog bli dags för en uppgradering snart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

Visst är det Ubisoft, men av det jag hört och sett verkar Massive fått mycket fria händer i detta projekt. Även motorn i spelet är kodat in-house. Det är vad som räddar detta.

Gameworks känns ju bara onödigt och jag förväntar mig att AMD:s knappa ledning ökar vid nästa drivrutinsläpp.

Riktigt bra om det är så.

Jo, jag skulle tro att AMD kan klämma ur mer prestanda i nästa drivare som släpps. Samt att vi nog lär se prestandaförbättringar över tid med förstås. Men det borde nog även Nvidias kort få förstås.

Skrivet av elajt_1:

Fast man får ju inte underskatta effekten upplösning ger samtidigt tycker jag. Många nya spel ser faktiskt rätt okej ut även med low/medium och kan man kombinera detta med 2560x1440 eller 3840x2160 så är det inte så dåligt som det kanske kan låta. Beror samtidigt på vad man prioriterar förstås.

Skrivet av Fire_Ice:

Första spelet på länge som fungerar mer eller mindre lika bra på både AMD- och Nvidia-kort? AMD har till och med en liten fördel. Roligt!

Far Cry Primal visade på ungefär samma siffror, också Ubisoft titel men inget Gameworks vad det verkar.

Underliga tider...

Skrivet av philipborg:

Jag vet inte riktigt om jag fullt håller med. Vi har definitivt nått punkten då högre upplösning med lägre inställningar ger (iaf enligt mig) en subjektivt bättre bild än vice versa. (Speciellt upp till 2560x1440.)

Sitter idag på en 3840x2160 skärm (införskaffade den för arbetesutrymmet, inte för spel) och det flyter på riktigt bra. Har inga problem att driva det. Sitter däremot på ett rätt biffigt grafikkort (295x2) så det är ju inte något lättdrivet men verkligen långt ifrån omöjligt. (Märker däremot hur VRAM börjar strypa lite, men inget kritiskt problem ännu.)

Vad man ska tänka på är ju att sweclockers redaktionen kör samma inställningar i alla upplösningar medans i ett verkligt scenario brukar man kunna sänka AA rejält med högre upplösning. Sedan är det många inställningar som tar mer än dem ger som ofta finnes i presets. I ett verkligt scenario så konfigurerar man mer inställningarna. (Ett exempel är godrays i fallout4.)

Men visst, jag håller med om att det är lite löjligt hur Nvidia och AMD gapar om spelande i 3840x2160 med singelt mellanklass kort. Det krävs biffigare hårdvara, inget snack om saken.

Satsar man däremot på 144FPS så råder jag verkligen att man stannar kvar på 1920x1080 ett tag till samt överklockar sin CPU rejält.

Du tar upp flera bra punkter här, jag gör själv ungefär lika. Primärt kör jag min 2560x1440 skärm och pressar normalt sett upp grafikinställningarna så högt jag kan (i regel väldigt högt) för att komma runt 60 FPS. Typ allt ser fantastiskt ut i 2560x1440, något av de bästa uppgraderingar jag gjort ärligt talat och då körde jag 1920x1200 primärt innan.

När jag vill ha prestanda har jag en 1920x1080 144Hz FreeSync-skärm som jag oftast med lätthet kan pressa upp mina spel i 144Hz där det behövs. Ser inte speciellt bra ut, varken när jag måste sänka inställningar eller vad kombinationen TN och 1920x1080 ger. Bilden blir väldigt pixlig och lågupplöst när man är van vid bättre men just den höga bildfrekvensen gör det värt.

Dying Light är för mig snudd på ospelbart på min 2560x1440 skärm i 60FPS. Blir illamående, speciellt när man står på något och börjar svaja. Glömmer jag aktivera V-Sync så blir jag extremt illamående. Men i 90+ (oftast 110-130) FPS på FreeSync-skärmen går det riktigt bra. Vettefan vad det är och det är nog det enda spelet jag märkt av detta.

1920x1080 är så pass lättdrivet idag att man klarar sig med rätt seg hårdvara. Men jag håller också med de som tycker att 2560x1440 och uppåt börjar kräva lite väl mycket av ens kort men det beror också på vad man prioriterar. Sedan skadar ju inte en högupplöst skärm när man gör annat än spelar förstås.

Permalänk
Datavetare

Som vanligt gnäll kring Gameworks. Är det aldrig någon som funderar varför så många spel använder Gameworks? Hur mycket tid och pengar tror ni spelutvecklarna har möjlighet att lägga på relativt subtila effekter som ljussättning/skuggor?

Specifikt använder detta spel Horizon Based Ambien Occlusion (HBAO+), en teknik som främst lastar shader-delen och en teknik som därför passar GCN. HBAO+ har fungerat mycket bra på GCN i de titlar jag sett det användas.

Vidare använder spelet också Percentage-Closer Soft Shadows (PCSS), en annan teknik som främst laster shader-delen och därmed en perfekt match för GCN.

Spel som är shader-tunga tenderar att skala i princip linjärt med frekvensen hos GPUn i Maxwell/Kepler, något som också visar sig här där EVGA 970 är 11 % snabbare än 970 referens och det med en turbo-klocka som är 13 % högre än referens. Samma sak gäller andra kort, något man får tänka på när man jämför t.ex. 980Ti med Fury X, i princip får man lägga på ~10 % på 980Ti resultaten för att få en bild av hur de 980Ti folk faktiskt använder presterar.

Sedan måste jag invända mot detta påstående i artikeln:

"Vid maxade 3 840 x 2 160 pixlar är det AMD som drar det längsta strået och lägger sig på en generellt högre nivå än Nvidia-kortet. Den som inte är finkänslig med bildfrekvensen kan här gå upp till "Medium" och få konsolliknande prestanda."

En PC som ligger runt 30 FPS är inte jämförbar med en konsol. Har kört en del Rise of the Tomb Raider och Just Cause 3 både på XboxOne och PC, XBO siktar på 30 FPS i båda fallen och det är en riktigt behaglig upplevelse medan samma absolut inte kan sägas om PC om man snittar runt 30 FPS, där man vill lägga sig runt 60 FPS.

Förklaringen är rätt enkel, konsoler har betydligt bättre kontroll på sin render-pipeline så variansen i latensen mellan spelmotorn och resultatet på skärmen kan hållas klart läger på en konsol jämfört med PC. En PC behöver högre högre FPS för att ge samma upplevd prestanda (något som inte är så svårt givet HW i XBO/PS4...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

kan tillägga att jag har samma 970 kort som i testet och kör på ultra och har stort sett 60fps. dippa nån enstaka gång till 50 fps men det märktes ingen skillnad. har ej nån överklockad i5 skylake som i testet.
som sagt är helnöjd.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Det blir alltid en bedövande tystnad när det går bra för AMD

Det kan inte bero på att detta är ännu ett ointressant skitspel från Ubisoft?

Permalänk
Medlem

Sitter på 2st fury x och CF funkar "jättebra" just nu men nya drivare imorgon enligt amd. Dock fick jag inte de resultaten som sweclockers fick i sina test med mina kort om man inte öppnade gamla ccc och slog av CF helt. För mig verkar det som mitt första kort störs av att bara veta att det andra kan användas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ashwind:

Sitter på 2st fury x och CF funkar "jättebra" just nu men nya drivare imorgon enligt amd. Dock fick jag inte de resultaten som sweclockers fick i sina test med mina kort om man inte öppnade gamla ccc och slog av CF helt. För mig verkar det som mitt första kort störs av att bara veta att det andra kan användas

Ubisofts titlar fungerar typ aldrig bra i CF/SLI vid lansering så det är nog som det "ska vara".

Borde se bättre ut om någon dag förhoppningsvis, både för Radeon i ditt fall men också de som kör Geforce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

I betan hade jag väl ganska ok prestanda, minimalt med grafiska buggar osv. Men ganska segt spel.

Ja, det var ju en beta. Det du säger är som att gå till bilfabriken, se en ofärdig bil och säga att den är ful som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nja försökte var lite ironisk med att syfta på att det egentligen inte blir något spelbart flyt med höga inställningar och upplösning över 1080p, oberoende vad vad du har för hårdvara.
Det pratas nämligen så mycket om 1440p och hajpen 2160k men tydligt är att detta är långt mycket längre bort än vad man vill tro.
Nej men det är enklare att höja upplösningen ;/

Har man en bra skärm med G-SYNC så flyter det på bra i 1440p o.s.v.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ja, det var ju en beta. Det du säger är som att gå till bilfabriken, se en ofärdig bil och säga att den är ful som fan.

Hur tänkte du nu? Uppenbarligen gav jag signaler om att spelet var bra redan i betan gällande prestanda och buggar men att själva gameplayen var dålig (åsikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

har riktigt dålig prestanda i detta spel tyvär med mina 780 SLI de hänger inte med längre

Ligger på ca 47 fps med mina 780 på high 1440 upplösning provade 4k det gick inte haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Som vanligt gnäll kring Gameworks. Är det aldrig någon som funderar varför så många spel använder Gameworks? Hur mycket tid och pengar tror ni spelutvecklarna har möjlighet att lägga på relativt subtila effekter som ljussättning/skuggor?

Specifikt använder detta spel Horizon Based Ambien Occlusion (HBAO+), en teknik som främst lastar shader-delen och en teknik som därför passar GCN. HBAO+ har fungerat mycket bra på GCN i de titlar jag sett det användas.

Vidare använder spelet också Percentage-Closer Soft Shadows (PCSS), en annan teknik som främst laster shader-delen och därmed en perfekt match för GCN.

Spel som är shader-tunga tenderar att skala i princip linjärt med frekvensen hos GPUn i Maxwell/Kepler, något som också visar sig här där EVGA 970 är 11 % snabbare än 970 referens och det med en turbo-klocka som är 13 % högre än referens. Samma sak gäller andra kort, något man får tänka på när man jämför t.ex. 980Ti med Fury X, i princip får man lägga på ~10 % på 980Ti resultaten för att få en bild av hur de 980Ti folk faktiskt använder presterar.

Sedan måste jag invända mot detta påstående i artikeln:

"Vid maxade 3 840 x 2 160 pixlar är det AMD som drar det längsta strået och lägger sig på en generellt högre nivå än Nvidia-kortet. Den som inte är finkänslig med bildfrekvensen kan här gå upp till "Medium" och få konsolliknande prestanda."

En PC som ligger runt 30 FPS är inte jämförbar med en konsol. Har kört en del Rise of the Tomb Raider och Just Cause 3 både på XboxOne och PC, XBO siktar på 30 FPS i båda fallen och det är en riktigt behaglig upplevelse medan samma absolut inte kan sägas om PC om man snittar runt 30 FPS, där man vill lägga sig runt 60 FPS.

Förklaringen är rätt enkel, konsoler har betydligt bättre kontroll på sin render-pipeline så variansen i latensen mellan spelmotorn och resultatet på skärmen kan hållas klart läger på en konsol jämfört med PC. En PC behöver högre högre FPS för att ge samma upplevd prestanda (något som inte är så svårt givet HW i XBO/PS4...).

Detta är en titel som HBAO+ fungerar bra på.
HBAO verkar inte påverka mycket, PCSS och HFTS ganska rejält.
Kanske blir bättre med en ny drivare och/eller patch.

http://www.computerbase.de/2016-03/the-division-benchmark/#ab...

Min misstänksamhet mot Gameworks grundar sig helt enkelt på att så många GW-titlar misslyckats kapitalt.
Denna är ett glädjande undantag, RoTR fungerar också ganska bra vad jag förstått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fotnot: Till skillnad från Nvidia har inte AMD någon ny drivrutin färdig för Tom Clancy's The Division vid publiceringstillfället. Av denna anledning rekommenderar AMD senaste tillgängliga drivrutinen Radeon Software Crimson 16.2.1 Hotfix

Hehe.... som att hälla salt på såret.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ett 7970 är 1bild/s efter Nvidias 970 i 4K ???? vad är det som händer??? 7970 kom år 2012

nvidia kort är inget vidare när det kommer till ren beräkningskraft. Nedskalade kretsar som därmed tillåter hög klockfrekvens och hjälps på traven av att utvecklare samarbetar med nvidia.

Inget snack om saken, nästa kort blir uppgraderingen av r9 fury x, ångrar verkligen att jag valde 980ti över r9 fury x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Så länge AMD finns att tillgå så kommer jag ALDRIG att gå över till dom gröna.

Samma här. Mitt Fury X är grymt, men jag vill ändå ha polaris, mums!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT