Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skärmkalibering med spectrometer (2 x u3014)

Permalänk
Medlem

Skärmkalibering med spectrometer (2 x u3014)

Jag äger två Dell U3014 och det är hopplöst att få dem att vara likadant kalibrerade. Detta är extra tydligt på färgneutrala vita och grå ytor. Den högra är för närvarande röd och den vänstra grön. Dessa skärmar kommer förkalibrerade men dessa profiler är helt olika!

Jag överväger nu att inhandla en X-Rite i1 Display Pro för att göra om hårdvarukalibreringen, är det någon som har erfarenhet hur pass bra detta kan bli och kan ge tummen upp eller ned för ett sådant köp?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag äger två Dell U3014 och det är hopplöst att få dem att vara likadant kalibrerade. Detta är extra tydligt på färgneutrala vita och grå ytor. Den högra är för närvarande röd och den vänstra grön. Dessa skärmar kommer förkalibrerade men dessa profiler är helt olika!

Jag överväger nu att inhandla en X-Rite i1 Display Pro för att göra om hårdvarukalibreringen, är det någon som har erfarenhet hur pass bra detta kan bli och kan ge tummen upp eller ned för ett sådant köp?

Jag har en i1 Display Pro som jag kör mot två U2412M. Funkar klockrent. Har aldrig fått tillbaka foton från labbet och blivit missnöjd sen jag skaffade den. Har du bara kört mjukvarukalibrering hittills? Det kan aldrig bli så bra som med hårdvarukalibrator. Alla skärmar är olika, även de förkalibrerade = hårdvarukalibrator FTW.

Men om det bara handlar om att du vill att de båda skärmarna ska vara lika är det kanske lite overkill - poängen ligger ju i att bli synkad mot "tredje part".

Hur det är med de berömda superperfekta Macskärmarna som alla designers använder vet jag inte - undrar om fotografer med Mac inte kalibrerar sina skärmar...?

Permalänk
Medlem

@guermantes: Har inte provat mjukvarukalibrering alls, har du nåt tips på mjukvara till det? Om jag tittar i min nVidia kontroll panel så är det väldigt basic vad som går att göra.

Jag jobbar inte med tryck och fotografi, men som utvecklare kan jag ändå se en poäng i att ha kalibrerat skärmarna sådant att användare med bra kalibrerade skärmar får samma upplevelse som det är tänkt. Dock är huvudsyftet ändå att få båda skärmarna att ha samma kalibrering

Är förresten förvånad att u2412m har hårdvarukalibrering, har dessa på jobbet så då kan jag testa där med!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Vad gäller Mac skärmar så har jag alltid förmodat att det går att kalibrera, men jag vet inte.

Däremot är jag allergisk mot full-blanka skärmar och förvånas över att detta är standard även på 27" iMac och Cinema displayerna. Min u3014 som har diffuseringsfilter tappar ljusstyrka från sidan, inte på grund av panel typen (IPS) utan för att diffuseringsfiltret inte är uniformt som det är på t.ex. u3011. En iMac är ju spegelblank och skickar förmodligen väldigt lite ljus åt sidorna och bör alltså vara ganska ljussvag där.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Bildexpert 📺

Ganska få skärmar kan kalibreras, dvs att förändringen sker i skärmen så att skärmen återger korrekta färger mot en korrekt källa. Det man gör med X-Rite i1 Display Pro m.fl är att man mäter skärmens fel och kompenserar detta via grafikkortet. Där finns det förstås gränser för hur mycket fel man korrigera. Så ju mer korrekt skärmen är från början, desto mindre måste grafikkortet kompensera. En stor gräns finns också i mjukvaran som följer med mätarna.

Dells fabriksjustering är helt okey. De skickar med mätpapper på "fabrikskalibrering" som dels visar att de faktiskt är olika och dels endast visar mätningar som fortfarande kan rymma stora skillnader. Att ange färgtemperatur är till exempel missvisande eftersom färgtemperatur endast anger balansen mellan rött och blått. Men det är "good enough" och därför kommer en X-Rite i1 Display Pro att hjälpa med att få snarlik färgåtergivning mellan två exemplar.

Med Macar är det också profilering som gäller. Jag har mätt Apples skärmar, Ima, Macbook-modeller etc. de senaste åtta åren eller så. Felen är, med några undantag, ganska små och därför är det sällan några problem att profilera skärmarna utan kvalitetsförluster.

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Jag äger två Dell U3014 och det är hopplöst att få dem att vara likadant kalibrerade. Detta är extra tydligt på färgneutrala vita och grå ytor. Den högra är för närvarande röd och den vänstra grön. Dessa skärmar kommer förkalibrerade men dessa profiler är helt olika!

...

Låter som dina skärmar lider av ett fenomen som kallas "tinting", kommer från det engelska ordet tint som betyder...

tint" svensk översättning
Resultat: 1-15 av 15
tint {substantiv}

tint {substantiv} (även: nuance, shade, suggestion, tinge)
nyans {substantiv}

tint {substantiv} (även: shade, tinge)
färgton {substantiv}

Tveksam till att du kan kalibrera bort det men när du lagt +20 000 på skärmar så spelar väl 2500 till ingen större roll?
Tycker absolut du ska ge det ett försök.

Det du skulle ha gjort är att byta skärmarna med en gång... Initierar du ett byte nu så kommer du antagligen få ett begagnat exemplar som kanske har samma problem eller något annat men tja, skickar de ut en skärm så borde den ju inte vara totalt värdelös eller hur?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]: Auch, jag hoppas verkligen du har fel. Jag känner till utbytesgarantin och det är ett problem att man får "refurbished" skärmar som ibland kan ha samma eller andra fel. I värsta fall får man väl skicka i retur tills man får det man vill ha

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmarna kommer också att driva med tiden. Så även om du lyckas matcha två exemplar idag är det inte säkert det är likadant om ett halvår. Mätare är lösningen.

Permalänk
Medlem

Om du inte avser använda X-rites mjukvara kan du spara lite pengar på en Colormunki Display. Det är samma hårdvara som i1 Display Pro. Skillnaden är mjukvaran som följer med och att Colormunkin är något långsammare.

Alternativet är då att köra exempelvis ArgyllCMS och DisplayCAL. Det är open source mjukvara som kommer ge klart bättre profiler än X-rites mjukvara. Gäller dock att lära sig en del om hur det funkar.

Sen precis som Laxpudding påpekar råder det lite begreppsförvirring här. Hårdvarukalibrering i dessa sammanhang avser att kunna ändra direkt i skärmens LUT. Det är i regel bara proffsskärmar som har stöd för det. I stället sker kalibreringen i grafikkortets LUT, vilket ger kvalitetsförluster.