Lurad av min internetoperatör?

Permalänk
Avstängd

Lurad av min internetoperatör?

Eftersom vi fick fiber i lägenheten så beställde vi Universal Telecom. Det värsta valet jag gjort i mitt liv. Och nu när man vill avbryta tjänsten så finns det bindningstid !

När jag var inne på deras hemsida så såg jag ingenstans om någon bindningstid?

Och när jag ringde in till dom och beställde bredbandet så informerade dom INTE mig om någon bindningstid, inte har jag skrivit på något avtal heller.

Nu undrar jag vems sida lagen står på? Är det upp till mig att reda på om det är någon bindningstid eller är det deras jobb att informera om det?

Vad ska jag göra nu?

Permalänk

Alla har väl bindnings tid? är det inte så med allt idag?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Det är klart att det är upp till dig att undersöka om det är bindningstid (brukar nästan alltid vara bindningstid vad jag vet)...
Du har godkänt avtalet(som säkerligen gick att läsa via ett klick på en länk) innan du slutförde beställningen.

Du har således endast dig själv att skylla. Ingen har lurat dig.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av emina41:

Eftersom vi fick fiber i lägenheten så beställde vi Universal Telecom. Det värsta valet jag gjort i mitt liv. Och nu när man vill avbryta tjänsten så finns det bindningstid !

När jag var inne på deras hemsida så såg jag ingenstans om någon bindningstid?

Och när jag ringde in till dom och beställde bredbandet så informerade dom INTE mig om någon bindningstid, inte har jag skrivit på något avtal heller.

Nu undrar jag vems sida lagen står på? Är det upp till mig att reda på om det är någon bindningstid eller är det deras jobb att informera om det?

Vad ska jag göra nu?

Bindningstid borde ju vara deras uppgift att tala om, uppsägningstid däremot borde man räkna med att det finns och se vad som står i avtalet. När ni tecknade avtalet bör de ha berättat om det fanns en bindningstid, annars ska det bara vara att säga upp och vänta uppsägningstiden speciellt som de själva säger att bindningstiden kan vara 0 månader vilket betyder att den inte är samma för alla varianter av avtal heller.

Skrivet av SwedenVirre:

Alla har väl bindnings tid? är det inte så med allt idag?

Bindningstid är högst varierande. Däremot brukar det alltid finnas en uppsägningstid (idag oftast en månad)

Skrivet av Wh1spY:

Det är klart att det är upp till dig att undersöka om det är bindningstid (brukar nästan alltid vara bindningstid vad jag vet)...
Du har godkänt avtalet(som säkerligen gick att läsa via ett klick på en länk) innan du slutförde beställningen.

Du har således endast dig själv att skylla. Ingen har lurat dig.

Inte alltid bindningstid, och om det är det brukar man vad jag vet tydligt visa det i samband med att man beställer eller informera om det i samband med att avtal sluts. Däremot brukar det alltid finnas en uppsägningstid (idag oftast en månad).

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Gick in på deras sida för att jag var nyfiken hur lätt det var att missa bindingstiden angående bredband.
Fyfan såg det ingenstans!
Kom till sista sidan där jag lägger min beställningen och inte en enda gång fick jag ett träff med ctrl + f.
Gick in på FAQ och flera sidor, hittar ingen information någonstans.

Gör jag en googling på 'site:universal.se bindningtid' så får jag bara upp om mobilt bredband + mobiltelefoni, inget på bredband.
Kan vara att det finns inbakad i en pdf någonstans, men jag kan absolut förstå om du missade det.
Får man fråga hur lång bindningstiden var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emina41:

Eftersom vi fick fiber i lägenheten så beställde vi Universal Telecom. Det värsta valet jag gjort i mitt liv. Och nu när man vill avbryta tjänsten så finns det bindningstid !

När jag var inne på deras hemsida så såg jag ingenstans om någon bindningstid?

Och när jag ringde in till dom och beställde bredbandet så informerade dom INTE mig om någon bindningstid, inte har jag skrivit på något avtal heller.

Nu undrar jag vems sida lagen står på? Är det upp till mig att reda på om det är någon bindningstid eller är det deras jobb att informera om det?

Vad ska jag göra nu?

Har varit med om liknande, doc var det Bredbandsbolaget (Telenor) men dom sa att det var bindningstid 12månader och uppsägningstid 3 månader på telefon. Men när jag skulle flytta och inte ville ha adsl, då jag kunde få snabbare via koax som dom inte kunde erbjuda.
Så var jag tvungen att byta operatör och säga upp avtalet.
Då hette det att det var 18 månaders bindningstid helt plötsligt och inte fick man någonting annat under den tiden heller, fick varken adsl påkopplat till nya lägenheten eller som jag då ville ha istället ett mobilt bredband för pengarna jag skulle betala in under resterande 12 månader i abonnemangstid.
Fick istället bara betala för en tjänst jag aldrig fick, slängde modemet i flytten.
2år senare kom ett krav på att skicka in modemet till dom också eller betala ytterligare 500kr.
Tror även jag fick betala runt en tusenlapp för modemet i början med av avtalet.
Men dom tappade mig som både som privatkund och företagskund efter det.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

om inget anges är bindingstiden 1 månad hos universal telecom. läs mera på www.Qmarket.se

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av emina41:

Vad ska jag göra nu?

Så vitt jag vet, så får bara bindningstid förekomma med andra erbjudanden. Så om du fick halva priset i 3 månader så kommer du oftast ha en bindningstid på 1år hos stort sett alla leverantörer. Skulle nog säga att det är du som konsument som måste ta reda på detta, informationen finns säkert på deras hemsida.

Tyvärr så tvivlar jag på att du kan göra så mycket för att häva bindningstiden.

Permalänk
Medlem

Men varför använder du inte bara ångerrätt? Funkade finfint för min farmor som pga sin okunnighet fick en kass deal och jag upplyste henne om det.

Permalänk
Medlem

Enda jag hitta vart denna länk efter att jag klickat mig igenom allt tills jag kom till en ruta med "Jag har tagit del av och godkänner tjänstens allmänna villkor." där blir man länkad vidare till alla avtal. Jag valde stadsnät fiber där de även lurar på en med telefoni samtidigt om man inte är uppmärksam. Väljer man detta så gäller 18 månaders bindningstid. Tar man utan telefoni blir det 0 månader bindningstid.

Du verkar ha beställt via telefon, om de inte har nämnt något om bindningstid där så är det de som gäller. Förutsatt att du inte har godkänt ett annat avtal som de har skickat i efterhand via post eller e-post där bindningstid har nämnts. Har du inte ingått något sådant avtal bör du utan problem kunna bestrida detta, alternativt använda ångerrätt.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte skrivit på några avtal och när jag beställde bredbandet så ringde jag in till dom och beställde bredband därifrån.

Bara en fråga av ren nyfikenhet. Om jag nu vill betala hela summan på en gång , alltså dessa månader som jag har kvar, går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emina41:

Jag har inte skrivit på några avtal och när jag beställde bredbandet så ringde jag in till dom och beställde bredband därifrån.

Bara en fråga av ren nyfikenhet. Om jag nu vill betala hela summan på en gång , alltså dessa månader som jag har kvar, går det?

När du ringde in till dem, fick du inte ingå ett muntligt avtal då?
I sådana fall så finns det en inspelning, där du godkänt avtalet.

Om inget avtal är ingånget är det ju bara att avsluta... finns inget de kan göra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

När du ringde in till dem, fick du inte ingå ett muntligt avtal då?
I sådana fall så finns det en inspelning, där du godkänt avtalet.

Om inget avtal är ingånget är det ju bara att avsluta... finns inget de kan göra.

Nope. Inget muntligt avtal. Beställde bara och det var det..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emina41:

Univeral är med i Telekområdgivarna, ta kontakt med dem om du har problem.
http://telekomradgivarna.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Netforce:

om inget anges är bindingstiden 1 månad hos universal telecom. läs mera på www.Qmarket.se

Om inget annat anges är bindningstiden 0 månader och uppsägningstiden 1 månad.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emina41:

Jag har inte skrivit på några avtal och när jag beställde bredbandet så ringde jag in till dom och beställde bredband därifrån.

Bara en fråga av ren nyfikenhet. Om jag nu vill betala hela summan på en gång , alltså dessa månader som jag har kvar, går det?

Hur länge sedan var det du beställde? Vad är det med tjänsten du inte gillar? dessa saker spelar in och sedan bör du få ett avtal hem efter beställning, är det beställt på telefon så be om en kopia på det inspelade samtalet i sin helhet.

EDIT:
Enligt detta dokument är det inga bindingstider på stadsnäten
http://www.universal.se/Content/pdf/Tjanstespecifika_villkor_...

EDIT2:
Här gäller för avtal med stadsnät med, du måste ha någon annan tjänst, om du inte uttryckligen sagt ja till det i samtalet när de erbjudit så ska det inte finnas någon avtalstid
http://www.universal.se/Content/pdf/Allmanna_villkor_Stadsnat...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Det är klart att det är upp till dig att undersöka om det är bindningstid (brukar nästan alltid vara bindningstid vad jag vet)...
Du har godkänt avtalet(som säkerligen gick att läsa via ett klick på en länk) innan du slutförde beställningen.

Du har således endast dig själv att skylla. Ingen har lurat dig.

kan även ha varit ett muntligt avtal, vet att när jag jobbade på ett telefonföretag så sa dom att avtalsreglerna kommer på posten. då räcker bara en beställning

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@emina41
Av ren nyfikenhet vad är de som dom har lura dig på? Bindning tiden?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@emina41
Av ren nyfikenhet vad är de som dom har lura dig på? Bindning tiden?

Men läs inlägget.

Till @emina41: Du ska ha fått ett avtal på posten efter beställningen. Läs igenom det.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@emina41

När du beställer en vara eller tjänst via telefon ingår du ett muntligt avtal eftersom du muntligen meddelar företaget att du behagar köpa dess vara eller tjänst. Företaget har möjlighet att spela in detta samtal så att de kan bevisa att muntligt avtal finns. Om man beställer något över telefon kan företaget inte hänvisa att villkoren för avtalet finns på deras hemsida. De måste delge till relevant information alternativt skicka avtalet hem till dig. Om det i avtalet framkommer något villkor eller liknande du inte accepterar har du således rätt att häva avtalet. Om de däremot kan bevisa att de delgett dig denna information eller om du inte läst igenom de papper de skickat till dig (där bindningstid framgår) kan du inte hävda att du inte blivit informerad. Dock tycker jag personligen att bindningstid är så pass relevant information, så att det borde framgå vid beställning i telefon.

Sen har du, även om du accepterat bindningstiden, ofta möjlighet att häva avtalet med hänvisning till distansavtalslagen. Men då får det inte gå mer än två veckor från att du mottagit varan/tjänsten. I detta fall då det gäller ett abonnemang försvinner ofta denna möjlighet så fort du börjat använda tjänsten, då måste du i så fall påvisa att tjänsten inte motsvarar dina förväntningar för att få häva avtalet (till exempel att utlovad hastighet inte uppnås).

Så om du vill ha mer hjälp måste vi nog få mer info.
När beställdes tjänsten?
Har du börjat använda den?
Vad står det i de papper de skickat till dig?
Varför vill du säga upp den?

Permalänk
Medlem

Kan dom inte leverera tjänsten som du har beställt eller är det för mycket problem med tjänsten.Kom dock ihåg ifall problemen ligger i din utrustning kan du ej utnyttja ångerrätten.

Så jag ställer väl frågan jag med.Varför är du ej nöjd med din tjänst??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Märkligt

Mycket märkligt. Jag har ingen bindningstid på mitt fiber, leverantör T3.
Vill minnas att när jag valde, hade INGEN av de stora operatörerna bindningstid. däremot 1 mån uppsägningstid på samtliga.

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Om inget annat anges är bindningstiden 0 månader och uppsägningstiden 1 månad.

Skrivet av D1976:

Mycket märkligt. Jag har ingen bindningstid på mitt fiber, leverantör T3.
Vill minnas att när jag valde, hade INGEN av de stora operatörerna bindningstid. däremot 1 mån uppsägningstid på samtliga.

Är exakt detta som gäller för mig också, om jag nu inte specifikt tecknar något annat.

@emina41 Tecknar man ett abonnemang eller ett avtal om tex billigare första 3 månaderna så måste ett avtal finnas, där all info ska finnas. Om detta görs muntligt via telefon så ska alla viktiga detaljerna även meddelas över telefon och du ska få hemskickat all info, svart på vitt.

Säljare är jävliga på att "snåla" på denna info, men om de gör det, så har de heller inget giltigt avtal, och det är bara att bestrida om du inte fått infon. Det är som att skriva på ett tomt A4a sida där avtalet sedan "skrivs ut på", vilket ju självklart inte är giltigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emina41:

Nope. Inget muntligt avtal. Beställde bara och det var det..

För att du ska kunna beställa en tjänst, så måste du acceptera ett avtal, muntligt eller skriftligt.
När du beställde så fick du svara ja på frågor, du fick ange adress och personnumer, och kanske något mer.

Detta är ditt avtal.

OBS! Under detta så ska mottagaren av beställningen, dvs kundtjänst konfirmera din beställning.
Då nämns vilken typ av tjänst, bindningstid och pris. Detta ska dom ha inspelat.

Finns inte det så är det bara att
bestrida och säga upp tjänsten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R6 Black TG | CPU : AMD Ryzen 5 2600X | Mobo: ASUS ROG Strix X470-F | SSD: WD BLACK SN750 SE NVme @ 1Tb | Memory: DDR4 @ 32 Gb | GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1060 6Gb | Screen: AOC 24" @ 1920x1080 60Hz |Keyboard: Logitech G910 | Mouse: Logitech G903 | O/S: Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av amadeor:

För att du ska kunna beställa en tjänst, så måste du acceptera ett avtal, muntligt eller skriftligt.
När du beställde så fick du svara ja på frågor, du fick ange adress och personnumer, och kanske något mer.

Detta är ditt avtal.

OBS! Under detta så ska mottagaren av beställningen, dvs kundtjänst konfirmera din beställning.
Då nämns vilken typ av tjänst, bindningstid och pris. Detta ska dom ha inspelat.

Finns inte det så är det bara att
bestrida och säga upp tjänsten.

Håller med! Be om inspelning av det muntliga avtalet. Om de inte har det så säg att du inte har fått den nödvändiga informationen och vill häva köpet.