Vive-förberedelser samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Gladaminer:

Ni som är lite snabba av er. Fästena för själva ljusfyrarna: vilken dimension är de? Tänker främst. Hur brett mellan hålen samt storlek på själva väggfästena. En annan undran. Kabellängd på ljusfyrarna. Förbereder lite nu innan morgondagen. Verkar anlända då. Lång väntan! Tack.

Längden på kablarna är ca 2.2-2.5 meter skulle jag påstå:
http://imgur.com/KFPe5W5
Om nu min dörr är 2 meter så

ljusfyrarna är ungefär 1 dm³ skulle jag gissa på, är inte hemma men känns rätt att säga så

Finns två fästen en under och en på baksidan

Vet inte hur det är med storleken på fästerna som följde med tyvärr

Permalänk
Skrivet av TheNobbeh:

Längden på kablarna är ca 2.2-2.5 meter skulle jag påstå:
http://imgur.com/KFPe5W5
Om nu min dörr är 2 meter så

Kuberna är ungefär 1dm3 skulle jag gissa på, är inte hemma men känns rätt att säga så

Finns två fästen en under och en på baksidan

Vet inte hur det är med storleken på fästerna som följde med tyvärr

Tack! Bussigt.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag hade velat köpa en lighthouse till. Har ju mina 2 monterade i vardagsrummet och skulle gärna ha en i datorrummet med så man kan spela sittande spel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Glöm inte att man också kan använda en stämp + slangklämma för att snabbt fästa fyrarna mellan golv/tak. Köpte mina på jula för en 100kr/st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Fan vad jag hade velat köpa en lighthouse till. Har ju mina 2 monterade i vardagsrummet och skulle gärna ha en i datorrummet med så man kan spela sittande spel.

Bra idé. Skulle passa mig också. Kanske något man inte tänker på alltid, men för roomscale i 180 grader räcker det utmärkt med 1st lighthouse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Glöm inte att man också kan använda en stämp + slangklämma för att snabbt fästa fyrarna mellan golv/tak. Köpte mina på jula för en 100kr/st.

Stämp? Har du någon länk funderar på om silvertejp håller för åh fästa i tak temporärt lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Stämp? Har du någon länk funderar på om silvertejp håller för åh fästa i tak temporärt lol

Skulle inte förlita mig på silvertejp eftersom jag har erfarenhet av att allt som är klistrat har en tendens att sakta men säkert lossna. Ganska förrädiskt då det känns som det sitter bra i början, men gravitationen vinner tillslut!

Försökte hitta länk till jula-stämpen men gav upp. Du kan ju se lite mer kommentarer kring detta här:

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4gkdap/probably_the_be...

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Stämp? Har du någon länk funderar på om silvertejp håller för åh fästa i tak temporärt lol

Hade kollat på teleskopstöttor eller stativ istället:

Kör själv med lösningen som KaZZoA tipsade om på sida 1
https://www.vidaxl.se/p/190026/2-ljusstativ-hojd-ca-78-230-cm
Tillsammans med
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/stati...

Har vän som kör med stöttor från byggmax tro jag han köpte tillsammans med GoPro fästen (har ingen länk)
https://www.byggmax.se/verktyg/stegar-och-byggst%C3%A4llninga...
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/s...
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Takstotta-...

Kan tänka mig att det är nått likande som
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/stati...
http://www.24.se/ljud-bild-foto/fototillbehor-m-o/ovriga-kame...
som polaren kör med men vill inte ta gift på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Skulle inte förlita mig på silvertejp eftersom jag har erfarenhet av att allt som är klistrat har en tendens att sakta men säkert lossna. Ganska förrädiskt då det känns som det sitter bra i början, men gravitationen vinner tillslut!

Försökte hitta länk till jula-stämpen men gav upp. Du kan ju se lite mer kommentarer kring detta här:

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4gkdap/probably_the_be...

Ah tack. Ja de där verkar ju va rätt så optimalt om man inte har lämpliga garderober och överskåp. Tripod stativ stjäl ju roomscale utrymme.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Själv köpte jag mig ett par stativ för fotobelysning från Kjell, vilket funkar utmärkt. Lite dyrare än vissa andra alternativ, men dom höll förvånansvärt hög kvalité och kom även med små bags för transport. Dom saknar visserligen tilt-funktion, men jag har inte haft några problem med trackingen så här långt med roomscale på ca 220cm höjd, annars kan man som nämnt ovan köpa det till.

Det känns som att tripods är bästa alternativet om man enkelt vill kunna flytta på fyrarna, tex om man skiftar mellan roomscale och sittandes, eller olika lokaler. Man riskerar inte att skada några ytor på varesig väggar eller tak, men det gäller å andra sidan att det är ett stabilt golv, annars kan dom vingla om man klänger och hoppar runt för mycket. Kan även ställas på möbler. Enkelt att ställa undan vid behov.

Teleskopstöttor känns klockrent om man vet vart man vill ha kamerorna men inte vill borra i väggen, samt ha möjlighet att kunna flytta på dom hyfsat enkelt. Fördel att det även blir stabilare än stativ med rätt inställning. Nackdelar är å andra sidan att man kan skada färgen på taket om det står en längre tid, man blir beroende av att taket är fast och har en viss höjd, och så ser det kanske inte så vackert ut med "arbetsredskap" i rummet (mindre flickvän/fru-vänligt).

Det jag var minst förberedd på var att själva Linkboxen och sladdarna till headsetet måste fästas på något sätt, någonstans. Annars drar man lätt runt den med headsetet samt såklart riskerar skador om man råkar dra eller snubbla på sladden. HDMI- och USB-sladdarna som tillkommer för Linkbox->dator var väldigt korta (ca 0.5m) och tillåter inte direkt mycket frihet vad gäller placering.
Jag funderar på en lösning med velcro på sidan av datorn, när jag hinner/orkar ta tag i det dvs

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fråga ersätter revive den ordinarie dashboarden för steam VR? Förut körde man något "dashboardinit" men de har vart borta ett tag. När jag ominstallera revive så om revivedashboard upp där i stället.

Om det är något med detta som gör att teaterläget vägrar gå igång förväntar sig dashboardinit körs? Frågan är hur får man in dashboardinit igen. Avinstallerar jag revive så blir det tomt där på applikationer som körs vad de verkar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det här är ju sjukt. Beställde min vive från elgiganten och den blev skickad i fredags. Nu när jag söker på paketet så har den suttit fast på samma ställe i 3-4 dagar nu. Bring verkar inte ha någon koll på vad som hänt... Ni som beställt från elgiganten, skickades den i ett ytteremballage?

Permalänk
Skrivet av felix05:

Det här är ju sjukt. Beställde min vive från elgiganten och den blev skickad i fredags. Nu när jag söker på paketet så har den suttit fast på samma ställe i 3-4 dagar nu. Bring verkar inte ha någon koll på vad som hänt... Ni som beställt från elgiganten, skickades den i ett ytteremballage?

Har inte beställt från elgiganten men tro att de bara skickar iväg det så som det inkom till dem från HTC, så här kom mitt iallafall från inet:
http://imgur.com/iDbNZV0

hoppas ditt kommer snart dock, finns inget värre än att behöva vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja, nu är den ju köpt från Irland (via htc) så är eu konsumenträtt som gäller. (väl?) Hur som helst pratade jag med en supporttekninker i lördags, som lovade att de skulle fixa detta asap. Idag fick jag ett mail från HTC om att de ville att jag skulle skicka min connectorbox (som de ju redan haft inne en gång) och min 3-in-1 kabel (som jag ju fick i fredags av dem) då det "antagligen är dessa som är trasiga". Läser dock på konsumenteuropa att det verkar som konsumentverket redan driver ärende mot htc i europa. (gällande vive/garanti) Så nästa steg är att höra av mig dit.

Jag vill verkligen uppmärksamma folk på att _inte_ köpa något från HTC europa. Köp från svensk butik och låt dem ta hand om ev supportärende. Deras support är extremt dålig. De vägrar helt enkelt att reparera eller byta ut bevisat trasiga enheter. Vägrar också återbetalning om dom inte anser att något är trasigt. Så beware (om man inte gillar att driva juridiska ärenden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNobbeh:

Har inte beställt från elgiganten men tro att de bara skickar iväg det så som det inkom till dem från HTC, så här kom mitt iallafall från inet:
http://imgur.com/iDbNZV0

hoppas ditt kommer snart dock, finns inget värre än att behöva vänta

Har varit i kontakt med bring men de har inte återkommit till mig ännu, vad fan gör man? Det är uppenbart att det hänt något med min försändelse. Nästan fem dagar nu och ingen statusuppdatering... de tyckte själva att något inte verkade stå rätt till. Ska man kontakta elgiganten? Det är ju inget litet paket så det kan ju inte bara försvinna så där. Det handlar ju om en stor summa pengar så man blir ju nojig. Nån sommarpraktikant som snott paketet kanske... vilken flyt man kan ha, 1 på 1000000 att det händer liksom.

Permalänk

Jag hade tänkt att ha min htc vive i vardagsrummet, måste man ha skärm, tangentbord och mus uppkopplad hela tiden eller kan man styra allting med handkontrollerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hicksmarine:

Jag hade tänkt att ha min htc vive i vardagsrummet, måste man ha skärm, tangentbord och mus uppkopplad hela tiden eller kan man styra allting med handkontrollerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror nog lite på applikation men en del lir går att styra helt med handkontrollerna. Interfacet är dock totalt sönderbuggat ofta går det inte avsluta spel eller ändra inställningar eller något.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Hicksmarine:

Jag hade tänkt att ha min htc vive i vardagsrummet, måste man ha skärm, tangentbord och mus uppkopplad hela tiden eller kan man styra allting med handkontrollerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med min Vive i vardagsrummet och har datorn i rummet bredvid. Alla spel som man spelar med Vives handkontroller kan man starta, avsluta och navigera med utan tangentbord/mus. Däremot är det som oqvist säger, att mjukvaran är så buggig att du kommer bli tvungen att springa fram och tillbaka för att starta om Steam VR ibland.

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk till 10m hdmi/usb kablar som fungerar till viven.

Denna skall visst fungera riktigt bra upp till 50 fot/15m. Tyvärr skeppar de inte till Sverige.

Permalänk
Medlem

Hur många här har fått igång vives mjukvara på windows 10? Gjort en ominstallation men får fortfarande error 208 hittar inte skärmen. Något med direct mode som inte är kompatibelt med windows 10 home?

Nästa steg blir ominstallation av windows 8.1 pro se om man kan få tillbaks teaterläget. Eller är windows 7 mer problemfritt med Vives mjukvara? Nästa steg vete fasen hitta annat moderkort X 1080 måste ju va kompatibelt...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Efter ren ominstallation av 8.1 pro så går kameran igång. Får någon förvrängd vy inte direkt så man kandirekt kan utläsa vad man tittar på men det är månne för att jag har allt mörklagt gissningsvis. steamvrs teaterläge är tillbaks också.

Trist att det verkar förgjort att få igång under windows 10 bara

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt för mig under windows 10.
Dock är det en helt ren windows 10 installation, med enbart antivirus,chrome samt steam+steamvr installerat.

Permalänk
Medlem

Ringde och butiksbokade min på Inet Barkarby den 23:e, hämtade den direkt efter jobbet, snabbt och smidigt. Känns skönt att ha Inets bra support i ryggen om det händer något, men peppar peppar allt har fungerat perfekt Kör Win 7.

Ska bara jaga stativ för den ena av mina lighthouse, bra tips i denna tråd!

P.s. Kolla ifall du behöver en mini-dp till dp kabel, det ingår inte, fick åka in och köpa en enkom då mitt kort bara har 1 hdmi (som går till tv:n).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur många här har fått igång vives mjukvara på windows 10? Gjort en ominstallation men får fortfarande error 208 hittar inte skärmen. Något med direct mode som inte är kompatibelt med windows 10 home?

Nästa steg blir ominstallation av windows 8.1 pro se om man kan få tillbaks teaterläget. Eller är windows 7 mer problemfritt med Vives mjukvara? Nästa steg vete fasen hitta annat moderkort X 1080 måste ju va kompatibelt...

Skrivet av oqvist:

Efter ren ominstallation av 8.1 pro så går kameran igång. Får någon förvrängd vy inte direkt så man kandirekt kan utläsa vad man tittar på men det är månne för att jag har allt mörklagt gissningsvis. steamvrs teaterläge är tillbaks också.

Trist att det verkar förgjort att få igång under windows 10 bara

Jag har ett 980 och sitter på en snart ett år gammal installation av W10, med mycket mög installerat
Jag har inte haft ett enda problem med att få VIVE att fungera.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem

Mm min dator är verkligen inte VR vänlig. Riften klagar på att jag inte har usb 3.0 portar av någon anledning Intel Z87 Pro. Ska se om jag kan hitta något nytt bios eller något.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ominstallation av Operativsystem verkar va melodin. Igång i både 8.1 och windows 10 Pro nu.
Jag är lite sugen på att köpa vr cover lädret någon här som hunnit få dem än?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Beställde den mjuka varianten den 22 maj, de skickades 27 juni, så det är väl fortfarande några veckor kvar innan jag får dem. Zzzz...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fråga!

Jag har nu idag satt upp min HTC Vive för första gången. En sak blir jag inte klok på. Det är suddigt! Jag har glasögon (närsynt -2, -2.5) och har läst att det går utmärkt att ha glasögon i Viven. Utmärkt tänkte jag. Men det blir inte bra. Någon som har läst om det finns de som har glasögon som helt enkelt inte kan få en skarp bild i Viven med glasögon?

Det är lite bättre än när jag kör med glasögon men inte mycket tyvärr. Jag har också provat att ta bort ansiktskudden och det blir liite bättre. Det spelar inte heller så stor roll när jag snurrar på avståndsvreden eller den knappen som man ställer mellanrummet mellan linserna med.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Fråga!

Jag har nu idag satt upp min HTC Vive för första gången. En sak blir jag inte klok på. Det är suddigt! Jag har glasögon (närsynt -2, -2.5) och har läst att det går utmärkt att ha glasögon i Viven. Utmärkt tänkte jag. Men det blir inte bra. Någon som har läst om det finns de som har glasögon som helt enkelt inte kan få en skarp bild i Viven med glasögon?

Det är lite bättre än när jag kör med glasögon men inte mycket tyvärr. Jag har också provat att ta bort ansiktskudden och det blir liite bättre. Det spelar inte heller så stor roll när jag snurrar på avståndsvreden eller den knappen som man ställer mellanrummet mellan linserna med.

Jag har brytningsfel i mindre grad. Glasögonen gör faktiskt att det blir skarpare för mig när man tittar ner i linsen och känns inte obekvämt.

Prova sätt supersampling till 1.5 så ska du se att det blir mycket skarpare. Det är trots allt inte helt skarpt i normal utförandet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Jag satte den på 2.2 och då blev det bättre men ändå inte skarpt. Jag kan köpa att det är lite pixligt. Det var faktiskt inte så farligt som jag trodde men jag vill ha det skarpt ändå.

Då är det vara att hoppas att VR-lens Lab börjar med sin försäljning av linser snart!

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero