Tesla 3 - Någon som reserverat eller står i kön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fast varför nöja sig med en 'billig' Tesla Model 3 om man nu behöver en "penisförlängare", varför inte köpa de dyrare modellerna istället?
Fast sen när Model 3 rullar ut finns ju risken att folk misstar din dyra Tesla för en billig model 3, så lika bra att köpa en Bugatti Veyron när du ändå håller på...

Finns många bilar som kostar under 400kkr som kan vara alldeles tillräckligt för många.
Begagnat köp är vanligt för bil och där kan det finnas många tusenlappar att spara för den som är lite budgetmedveten.
Vill man ha en Tesla, man har råd och räckvidd och laddningsmöjligheter inte är något problem, visst köp en Tesla.
Men ganska trångsynt att säga att ingen som inte har 400kkr 'som ligger och skräpar' ska ha bil överhuvudtaget.

Däremot kan cykel vara ett alldeles utmärkt sätt att transportera sig om man åker själv med ingen eller liten packning och relativt korta avstånd.

Du noterade inte att det var ett "sluta trolla"-inlägg från mig?

Trolldeg?

Ryck upp dig nu.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. Det finns inga superchargers i Stockholm, Göteborg eller Malmö däremot i exempelvis Gävle, Lidköping, Värnamo och Falkenberg. Det finns inga långt norrut men det lär väl bero på att det inte finns så många Tesla där, men kanske också att det är vanligare att bo i villa där och således är behovet mindre.
Utan villa (eller garage/parkering med eluttag) så är man ointressant som målgrupp för alla elbilar och laddhybrider. Det är inget Tesla kan lösa utan antingen får man själv investera i en parkeringsplats med el eller så får man se till politikerna att lösa detta genom att bygga fler laddstolpar i bostadsområden och liknande.

Inte helt sant, det finns en Superchargerstation med 4 laddare vid Max i Infra City i Sollentuna/Upplands Väsby i norra Stockholm

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ryck upp dig nu.

Varför inte

Skrivet av EyeNEye:

Du noterade inte att det var ett "sluta trolla"-inlägg från mig?

Trolldeg?

Tyckte mest det var tråkig attityd

Har tyvärr ingen deg till dig.
ICA kan hjälpa dig

Hursomhelst så blir det spännande att se hur det ser ut med fordonsparken om 5-10 år.
Om elbilar är något som slagit stort eller om det är ganska nischat, ungefär som idag fast lite fler.

Vet att Jay Leno är rätt så positiv till elfordon. Något i stil med om de flesta kör elbilar så kan fortfarande entusiaster som han köra bilar med förbränningsmotor för att man gillar ljudet/känslan/etc.
Jag gillar den idén, att man får bort den mesta nyttokörningen på något miljövänligare, att man får renare luft i städerna. Men fortfarande har möjlighet att ha någon bensin bil eller motorcykel som entusiastfordon.

Spelar ju mindre roll om bensinen är dyr om man bara kör några hundra mil om året och njuter av de turer man tar.
Sen är det ju långt ifrån alla som har motorfordon som intresse. Så långt ifrån alla kommer bry sig om att ha bensin bil och/eller motorcykel om de redan har elbil som täcker deras behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Varför inte

Tyckte mest det var tråkig attityd

Har tyvärr ingen deg till dig.
ICA kan hjälpa dig

Hursomhelst så blir det spännande att se hur det ser ut med fordonsparken om 5-10 år.
Om elbilar är något som slagit stort eller om det är ganska nischat, ungefär som idag fast lite fler.

Vet att Jay Leno är rätt så positiv till elfordon. Något i stil med om de flesta kör elbilar så kan fortfarande entusiaster som han köra bilar med förbränningsmotor för att man gillar ljudet/känslan/etc.
Jag gillar den idén, att man får bort den mesta nyttokörningen på något miljövänligare, att man får renare luft i städerna. Men fortfarande har möjlighet att ha någon bensin bil eller motorcykel som entusiastfordon.

Spelar ju mindre roll om bensinen är dyr om man bara kör några hundra mil om året och njuter av de turer man tar.
Sen är det ju långt ifrån alla som har motorfordon som intresse. Så långt ifrån alla kommer bry sig om att ha bensin bil och/eller motorcykel om de redan har elbil som täcker deras behov.

Tråkig attityd, när det jag skrev blev behandlat med ironi? Nej du. Du får läsa om inläggen.

Ontopic: Väldigt tveksamt att elbilar skulle vara nischat. Det är framtiden. Bara infrastrukturen som måste hänga med och kostnaden måste ner för att nå ut till alla.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ontopic: Väldigt tveksamt att elbilar skulle vara nischat. Det är framtiden. Bara infrastrukturen som måste hänga med och kostnaden måste ner för att nå ut till alla.

Nja, man kan väl säga att elbilar är/har varit nischat?
Totalt sätt av Sveriges fordonspark, eller globalt för den delen, är det väl än så länge en relativt liten del som är elbilar.
Sen är det väl inte konstigt eftersom det inte har funnits så stort utbud. Det är ju inte så konstigt att Tesla Model S med priser runt miljonen inte har blivit någon folkbil likt hur 'alla' hade Volvo eller Saab förr i tiden (I Sverige).
Finns andra märken som gör elbilar, men de har väl inte heller slagit på stort ännu?
Om du går ut till en parkering utanför något köpcentra, hur stor andel av bilarna på parkeringsplatsen är elbilar?

Det är lite som inom datorer, VR och SSD fanns redan på 90-talet, men VR var väl miljonbelopp på den tiden och SSD grymt dyra också så det var väldigt nischat. Men nu har det kommit en ny våg. För SSD känns det som att det blivit etablerat vid det här laget och VR är åtminstone inom rimliga gränser för någorlunda vanliga konsumenter.

Wikipedia nämner elbilar redan på 1800 talet, bla
"English inventor Thomas Parker, who was responsible for innovations such as electrifying the London Underground, overhead tramways in Liverpool and Birmingham, and the smokeless fuel coalite, built the first production electric car in London in 1884, using his own specially designed high-capacity rechargeable batteries."

Också enligt Wikipedia så började leveranser av Model S under 2012
Det är "nyligen" i sammanhanget.
Tesla Roadster "general production" 2008. Det är ju lite längre tillbaka, men i så fall har jag sett fler Model S i verkligheten än vad jag sett Tesla Roadster.

Längre tillbaka än så är det väl mest golfbilar man sett som går på el.

Ser man i backspegeln så tycker jag att man kan säga att elbilar har varit nischat. I dags läget, ja det har ju gått framåt, men så himla vanliga är de väl ändå inte?
Ser man framåt så finns det potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

http://www.svd.se/latt-att-ga-vilse-i-laddningsdjungeln
Har du erbjudigt dig att själv stå för kostnaden av uppgradering från motorvärmare till laddstation, eller är det som vanligt någon annan som ska betala?

Först och främst vill jag ha någon form av svar från min hyresvärd. Frågan jag ställde är hur som ser på el-bilar och att har för planer framåt. Om det t.ex. kommer erbjudas dedikerade parkeringsplatser för el-bilar och vilka typer av laddare som då kan vara aktuella.

Som vanligt så är det inte "någon annan som betalar" utan det slås sannolikt ut på hyrorna och/eller läggs på en extra kostnad som det gör idag om man har carport med el-uttag.

Permalänk
Medlem

Lite surt att de bilarna som visats inte är "halvkombi" eller hatchback som det också kallas.
Sedanluckan är faktiskt inget jag är intresserad av.
Elon har ju uttalat sig och sagt att Model 3 kommer komma i flera utföranden, får hoppas en hatchback släpps samtidigt och att det går att välja (när det väl är dags), annars står jag nog över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Tesla är lite som Apple. De gör bra produkter som jag skulle kunna tänka mig att köpa men deras fanatiska kunder skapar en instinktiv avsky mot märket.
Resultatet av detta blir att jag antagligen inte kommer köpa deras produkter då jag inte vill bli ihopklumpad med dessa fanatiker..

Skickades från m.sweclockers.com

Måste säga att jag helt missat alla fanatiker, måste hängt på fel forum.
Har iofs en polare som är tekniknörd som har fått köra en Model S en månad och blev såld efter det, men kan knappast kalla honom för fanatiker heller. Men han är nog mer tekniknörd generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Först och främst vill jag ha någon form av svar från min hyresvärd. Frågan jag ställde är hur som ser på el-bilar och att har för planer framåt. Om det t.ex. kommer erbjudas dedikerade parkeringsplatser för el-bilar och vilka typer av laddare som då kan vara aktuella.

Som vanligt så är det inte "någon annan som betalar" utan det slås sannolikt ut på hyrorna och/eller läggs på en extra kostnad som det gör idag om man har carport med el-uttag.

Jo men det är ju lite det jag menar.
Om det kostar 100lax att göra uppgraderingen till en laddstation, och sedan ökar strömförbrukningen dessutom 100faldigt jämtemot en vanlig motorvärmaranvändning (1h/dag vintertid).
Är du beredd att stå för den kostnaden om det ska betala av sig på säg 3år (100 000 SEK installation/3år/12mån + (2000 mil*2 KwH*2) SEK/12mån) ~= 3500/mån extra?
Då har jag inte med i beräkningen att elpriset kan bli ännu dyrare pga säkringar som måste uppgraderas.

För att det "slås ut på hyrorna" är precis samma sak som samtliga grannarna som inte har elbil står för merparten av din bensinkostnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Inte helt sant, det finns en Superchargerstation med 4 laddare vid Max i Infra City i Sollentuna/Upplands Väsby i norra Stockholm

Det beror förstås på vad man räknar till Stockholm. Området där stationerna ligger hör varken till Stockholms kommun eller tätorten Stockholm, däremot Stockholms län. Dock får jag erkänna att jag inte har jättebra koll på geografin där borta då jag hör hemma på västkusten och jobbar på ett danskägt företag och därmed sällan är där utan rör mig mer mellan Köpenhamn, Malmö, Göteborg och Oslo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jo men det är ju lite det jag menar.
Om det kostar 100lax att göra uppgraderingen till en laddstation, och sedan ökar strömförbrukningen dessutom 100faldigt jämtemot en vanlig motorvärmaranvändning (1h/dag vintertid).
Är du beredd att stå för den kostnaden om det ska betala av sig på säg 3år (100 000 SEK installation/3år/12mån + (2000 mil*2 KwH*2) SEK/12mån) ~= 3500/mån extra?
Då har jag inte med i beräkningen att elpriset kan bli ännu dyrare pga säkringar som måste uppgraderas.

För att det "slås ut på hyrorna" är precis samma sak som samtliga grannarna som inte har elbil står för merparten av din bensinkostnad.

Jo men så är det med allt man gör med hyresvärdar och föreningar. Jag har inget intresse av en sandlåda, buskage eller cykelgarage mm, men jag betalar för det ändå. Samma med höghusen i vår förening som vi i låghusen får stå för hissars driftkostnad och deras fasad som ska tvättas med jämna mellanrum. På samma sätt så kanske jag duschar lite längre än jag "borde" en morgon, för det är skönt, men å andra sidan så kanske grannen duschar betydligt varmare än jag gör.

Så om uttag sätts/erbjuds för att kunna köra motorvärmare till din bensinbil eller laddning till din el-bil med förmånligt pris och avtal, så ser jag inget fel i det, då det är något som dessutom kan tilltala pot köpare av lägenheter att möjligheten finns. För det största problemet idag mot el-bilar är just att hyresrätt- eller bostadsrättsägare sitter med händerna knutna för de kan inte få dessa möjligheter, så att som förening kunna locka med det kan nog locka en hel del.

Eller tycker du att man ska gå andra hållet och de som tex ska åka hiss får dra sitt kort som sen blir debiterade X antal kronor på sin hyra för el och service på hissen?

Btw @snajk tycker det är konstigt att inte Malmö har detta (inte för att jag tvivlar på dig). Men med tanke på mängden Tesla som finns i västra hamnen så är det mysko. Sen vet jag att tex Emporia har ju laddstationer i sitt parkeringsgarage.
Min poäng är det går säkert att kompromissa om kostnaderna, där kanske föreningen gör ladd-stationer och kan sälja detta för lite extra hyra per månad, där du får en elmätare som läses av elektroniskt. I vår förening så har vi gemensamt el-avtal, och jag får individuell elräkning varje månad. Borde inte vara omöjligt att kunna få samma för bilens laddstation.

Fel i stycke
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jo men det är ju lite det jag menar.
Om det kostar 100lax att göra uppgraderingen till en laddstation, och sedan ökar strömförbrukningen dessutom 100faldigt jämtemot en vanlig motorvärmaranvändning (1h/dag vintertid).
Är du beredd att stå för den kostnaden om det ska betala av sig på säg 3år (100 000 SEK installation/3år/12mån + (2000 mil*2 KwH*2) SEK/12mån) ~= 3500/mån extra?
Då har jag inte med i beräkningen att elpriset kan bli ännu dyrare pga säkringar som måste uppgraderas.

För att det "slås ut på hyrorna" är precis samma sak som samtliga grannarna som inte har elbil står för merparten av din bensinkostnad.

Nu pratar du om en fullfjädrad laddstation, mitt ambition var mer att få till så att kanske 2 till 4 av våra 20 carportplatser förbereds för att ladda elbil men även att få en inblick i hur dom tänker runt el-fordon. Ett vanlig shucko-plugg som klarar 10A och se över att elnätet klarar att leverera detta känns betydligt säkrare än alla de ful-tips för att ta sig runt timers o.s.v. som folk delar med sig av på forum.
Att utrusta dessa med elmätare eller att man betalar en schablon känns inte som något extremt avancerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Btw @snajk tycker det är konstigt att inte Malmö har detta (inte för att jag tvivlar på dig). Men med tanke på mängden Tesla som finns i västra hamnen så är det mysko. Sen vet jag att tex Emporia har ju laddstationer i sitt parkeringsgarage.

Kolla kartan. Men tanken med superchargers är ju inte, som nämnt ovan, den dagliga laddningen utan laddning vid längre turer och således ligger de mellan större städer på lämpliga avstånd snarare än i städerna. Vilket innebär att de inte riktigt hjälper så mycket om man bor i lägenhet utan egna laddmöjligheter, i alla fall inte om man inte bor i lägenhet på dessa orter mellan större städer, som Falkenberg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Utveckla gärna varför den är undermålig.

Undermålig var lite fel ord. Tänkte mest bara på att man inte får speciellt mycket för de pengarna, när man jämför med andra bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på vad man räknar till Stockholm. Området där stationerna ligger hör varken till Stockholms kommun eller tätorten Stockholm, däremot Stockholms län. Dock får jag erkänna att jag inte har jättebra koll på geografin där borta då jag hör hemma på västkusten och jobbar på ett danskägt företag och därmed sällan är där utan rör mig mer mellan Köpenhamn, Malmö, Göteborg och Oslo.

Jo Sollentuna är en av de kommuner som tillhör Stockholms tätort, men det är väl inte det lättaste att hålla koll på om man inte bor i närheten
Saxar följande från Wikipedia bara för att klargöra

Citat:

Tätorten Stockholm avgränsas i väster av Mälaren och i nordväst av Stäket. Järvafältet utgör en så kallad grön kil (obebyggt område) som sträcker sig ned mot bland annat Kista och Rinkeby. I norr sträcker sig den sammanhängande tätbebyggelsen upp till Infra City (Upplands Väsby).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Hur tror ni det kommer att se ut med elstolpar i Sverige dom kommande åren? majoriteten av Sveriges befolkning bor ju i lägenhet och jag ser aldrig några elstolpar på vanlig hyrparkering.
Just nu så känns det som att äga hus är ett måste om man ens ska fundera på en Tesla. Hoppas på en stor utveckling där för ska jag köpa en ny bil så är det definitivt bara en elbil som gäller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Hur tror ni det kommer att se ut med elstolpar i Sverige dom kommande åren? majoriteten av Sveriges befolkning bor ju i lägenhet och jag ser aldrig några elstolpar på vanlig hyrparkering.
Just nu så känns det som att äga hus är ett måste om man ens ska fundera på en Tesla. Hoppas på en stor utveckling där för ska jag köpa en ny bil så är det definitivt bara en elbil som gäller.

Vanliga stolpar för motorvärmaren finns väl vid varje parkering? Jag kan då inte minnas att jag någonsin sett en som saknar det.
Kanske beror på hur långt upp man bor. Här är det fortfarande minus på nätterna så motorvärmaren går varje dag

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Som du själv skriver, bor man i koplorulorika i jämtland med 4 platser vid varje parkering så kanske det är investerar i stolpar. Men i lite mer tätbebyggda ställen, typ "fjollträsk" som ni så gärna höjtar till om så är det en lyx att ha elstolpe på sin parkeringsruta.

Skrivet av BergEr:

Vanliga stolpar för motorvärmaren finns väl vid varje parkering? Jag kan då inte minnas att jag någonsin sett en som saknar det.
Kanske beror på hur långt upp man bor. Här är det fortfarande minus på nätterna så motorvärmaren går varje dag

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Vanliga stolpar för motorvärmaren finns väl vid varje parkering? Jag kan då inte minnas att jag någonsin sett en som saknar det.
Kanske beror på hur långt upp man bor. Här är det fortfarande minus på nätterna så motorvärmaren går varje dag

Många som bor i städerna har inte sin egen parkeringsplats utan man har ett område på några kvarter där man få ställa bilen längs trottoaren (om man hittar en plats d.v.s.) för en månadskostnad. För den typen av parkering som är rätt vanlig finns det inte några laddstolpar alls.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Som du själv skriver, bor man i koplorulorika i jämtland med 4 platser vid varje parkering så kanske det är investerar i stolpar. Men i lite mer tätbebyggda ställen, typ "fjollträsk" som ni så gärna höjtar till om så är det en lyx att ha elstolpe på sin parkeringsruta.

Låter som att du är arg? Även om det är 50 parkeringar till ett område så har alla stolpar här. Även gästplatserna har så klart stolpe.
Ligger inte Fjollträsk i Jämtland? Är lite kass på geografin där nere kring Danmark.

Skrivet av Söderbäck:

Många som bor i städerna har inte sin egen parkeringsplats utan man har ett område på några kvarter där man få ställa bilen längs trottoaren (om man hittar en plats d.v.s.) för en månadskostnad. För den typen av parkering som är rätt vanlig finns det inte några laddstolpar alls.

Ah, drygt system. Vintertid får man inte ens parkera efter vägarna här så har man bil lär man fixa en fast plats (22-06 så man inte stör skottning).
1920:- exkl el per år för mig atm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ah, drygt system. Vintertid får man inte ens parkera efter vägarna här så har man bil lär man fixa en fast plats (22-06 så man inte stör skottning).
1920:- exkl el per år för mig atm.

Här är det gatan eller varmgarage som gäller, jag ville inte ställa mig på gatan för att det är som du säger drygt så jag får pynta 2375 kr per månad, ingen elbilsplats heller. Fanns elbilsplatser i ett annat garage men tror det var kö, de kostade 3000 kr per månad. Min mor som bor i en förort betalar 200 kr per månad för sin plats inklusive el för motorvärmare så det är ju inte hela regionerna det gäller.