Permalänk

Dator plötsligt seg

God kväll på er alla! Jag bor sedan ett år utomlands och att för stunden på besök Sverige, och passade då på att starta upp min stationära dator som står hemma och dammar. Alltså datorn har ej används sedan i princip September, och den har stått i ett varmt rum med alla kontakter och kablar utdragna. Och nu när jag igår tänkte förnöja mig med lite med CS Go, så har spelet i princip blivit ospelbart, hur laggigt som helst. Går ej att spela, när jag senast prövade datorn i December fungerade allt som det skulle. Har uppdaterat drivrutinerna och spelet, och har även ominstallerat spelet. Om datorn ej har använts, hur kan spelet ha blivit så mycket segare? Känns ju otroligt surt att en datorn som är ungefär ett år gammal, och som kostade 12000 kr redan ej går att använda. Om något kan hjälpa mig vore jag väldigt tacksam.

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt hjälpsamt om du kunde komma med dator specs samt FPS som du får ingame på csgo, under den senaste tiden har nämligen csgo uppdaterats en del och det har blivit en massa FPS drop problem.

Permalänk
Medlem

specs, samt ta bort sidoplåten o kolla om ingen av fläktarna är jammade (kan vara så att fläktarna inte funkar o därav throttlar cpu prestandan)

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk

Tack för svaren, har efter att ha sänkt inställningarna till det lägsta och 1280 x 720 omkring 35 i Fps, innan hade jag 200 på maxinställningarna.... Jag ska dessutom kolla nu när jag stänger av den efter eventuellt damm

Detta är mina stats:
Time of this report: 4/10/2016, 00:13:59
Operating System: Windows 10 Home 64-bit (10.0, Build 10586) (10586.th2_release_sec.160223-1728)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: Z97X-Gaming 3
BIOS: BIOS Date: 05/30/14 21:22:47 Ver: 04.06.05
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz (4 CPUs), ~3.5GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8050MB RAM
Page File: 4574MB used, 4755MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: 12
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
Miracast: Available, with HDCP
Microsoft Graphics Hybrid: Not Supported

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagleswordTW:

God kväll på er alla! Jag bor sedan ett år utomlands och att för stunden på besök Sverige, och passade då på att starta upp min stationära dator som står hemma och dammar. Alltså datorn har ej används sedan i princip September, och den har stått i ett varmt rum med alla kontakter och kablar utdragna. Och nu när jag igår tänkte förnöja mig med lite med CS Go, så har spelet i princip blivit ospelbart, hur laggigt som helst. Går ej att spela, när jag senast prövade datorn i December fungerade allt som det skulle. Har uppdaterat drivrutinerna och spelet, och har även ominstallerat spelet. Om datorn ej har använts, hur kan spelet ha blivit så mycket segare? Känns ju otroligt surt att en datorn som är ungefär ett år gammal, och som kostade 12000 kr redan ej går att använda. Om något kan hjälpa mig vore jag väldigt tacksam.

Något liknande har hänt mig flera gånger denna vår så jag kollade processer och prestanda i aktivitetshanteraren. (Det var så illa att min dator fick bluescreen två gånger då jag försökte starta om den.)

Jag noterade att Chrome hamnat i någon slags evighetsloop och den vägrade lägga ner. Problemet löstes genom att avinstallera Chrome och sedan radera mappar och registernycklar manuellt. Efter detta har min dator skött sig fint fint Givetvis ska du köra klassikerna som t.ex test av CPU/GPU temperatur, virus scan, blocka bort RAM-stickor osv. Mycket kan vara fel men i mitt fall var Chrome boven i dramat.

Permalänk
Medlem

Grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Något liknande har hänt mig flera gånger denna vår så jag kollade processer och prestanda i aktivitetshanteraren. (Det var så illa att min dator fick bluescreen två gånger då jag försökte starta om den.)

Jag noterade att Chrome hamnat i någon slags evighetsloop och den vägrade lägga ner. Problemet löstes genom att avinstallera Chrome och sedan radera mappar och registernycklar manuellt. Efter detta har min dator skött sig fint fint Givetvis ska du köra klassikerna som t.ex test av CPU/GPU temperatur, virus scan, blocka bort RAM-stickor osv. Mycket kan vara fel men i mitt fall var Chrome boven i dramat.

Okej! Men datorn har inte varit påslagen på tre månader och sist fungerade det utmärkt. Inget mjukvarumässigt kan väl ha skett då? Ska pröva andra spel imorgon, och kanske installera om steam. Det var inte alls så mycket damm i datorn iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av EagleswordTW:

Ta och ladda ner HWmonitor och FRAPS så får vi veta maxtemp på komponenterna, samt dina fps.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av rallyreavan91:

Ta och ladda ner HWmonitor och FRAPS så får vi veta maxtemp på komponenterna, samt dina fps.

Okej, via Fraps får jag fps på 35 på låga inställningar och HWmonitor visar 52 grader i grafikkortet samt omkring 47 i processorn. Det är väl ändå ganska låga siffror?

Permalänk
Skrivet av EagleswordTW:

Okej, via Fraps får jag fps på 35 på låga inställningar och HWmonitor visar 52 grader i grafikkortet samt omkring 47 i processorn. Det är väl ändå ganska låga siffror?

Edit: Vad har du för grafikkort?

Edit2: Får du ut okej fps i andra spel som du körde innan?

Okej - det är inte överhettning då och problemet borde vara på mjukvarusidan.

Nästa sak är att kolla om ramminnet är fullt och om bakgrundsprocesser snor sist kraft.

Därefter är det att installera om cs och uppdatera grafikdrivrutinerna.

Om inget av ovanstående hjälpt: Installera om datorn helt.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

@EagleswordTW: Kolla om du satte "Multicore Rendering" till "Disable" när du satte allt på låga inställningar för på en dator på 12000 kan det sänka fps:en enormt, men tror inte att det skulle vara hela problemet dock

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Skrivet av rallyreavan91:

Edit: Vad har du för grafikkort?

Edit2: Får du ut okej fps i andra spel som du körde innan?

Okej - det är inte överhettning då och problemet borde vara på mjukvarusidan.

Nästa sak är att kolla om ramminnet är fullt och om bakgrundsprocesser snor sist kraft.

Därefter är det att installera om cs och uppdatera grafikdrivrutinerna.

Om inget av ovanstående hjälpt: Installera om datorn helt.

Tackar för alla svar, nu har jag dock åkt tillbaka och kan därför inte koll upp mer på två månader men tack ändå kanske fixar den sig själv till dess haha

Skickades från m.sweclockers.com