Skaffa en till skärm, endast Displayport ledigt

Permalänk
Medlem

Skaffa en till skärm, endast Displayport ledigt

Skaffade ett Sapphire R9 390 och vart hur nöjd som helst. Nu när det är dags att skaffa en till skärm så märkte jag att just denna gpu-modell endast har 1st dvi-d, 1 hdmi och 3st Displayport. Tanken hade inte slagit mig förr. Har dvi på bildskärmen och hdmi till projektorn. Då återstår bara Displayport. Antalet prisvärda och bra skärmar med Displayport-stöd går att räkna på fingrarna så jag måste hitta en lösning för att konvertera signalen till hdmi eller vi. Förslag hur detta görs smidigast? Något man behöver ha i åtanke?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Och detta ska funka utan krux?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan: ja, det ska det. har själv en sån och funka utan problem för att köra på en skärm som inte har DP.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Antalet prisvärda och bra skärmar med Displayport-stöd går att räkna på fingrarna ...

Prisjakt listar 997 skärmar med DP, hur många fingrar har du egentligen?

Men dual mode DP (eller DP++) har förmågan att skicka ut en single link HDMI- eller DVI-signal (HDMI och DVI är samma signal), så man kan använda en enkel passiv adapter för att konvertera DP till single link HDMI eller DVI. Och de flesta grafikkort med DP har dual mode DP, så jag utgår ifrån att även ditt 390 har det. Om man kör Eyefinity så finns det vissa fall där en aktiv adapter ändå krävs, men jag är inte så insatt i det.

Adaptern som Bernd_P1 länkade är aktiv och bör fungera, men det kan hända att det även fungerar med en billigare passiv adapter (t.ex. en DP till DVI-kabel). Men jag vågar inte lova att en passiv adapter fungerar.