Kan man returnera en vara pga vilseledande presentation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som tur är så är huden väldigt svår att penetrera med de flesta substanser. För övrigt har jag aldrig ägt en kabel som jag haft inomhus som stämmer in på din beskrivning.
Är nog lite som larmen om t.ex. akrylamid i chips och BPA i termopappersrullar...

Då har du haft tur. Har fått göra mig av med flertalet sladdar p.g.a. detta. Ibland kan man se på andra sätt de är övermättade med mjukgörare; de glimmar på utsidan och känns lite klibbiga. Det är inte nödvändigtvis så att de luktar även om det är de som går att avslöja fortast.

Huden är kroppens yttre barriär och är byggd för att skydda mot substanser. Det finns dock många ämnen som diffunderar genom huden. Ex. på detta är tensider, bensin/aceton, fetter, hormoner, de flesta opolära ämnen m.m. Även vatten passerar hudskiktet, även om det går långsamt. Ftalater och bisfenol (BPA) har tyvärr huden ingen större barriäreffekt på.

BPA i termopappersrullar är ju numera förbjudet, även BPA i produkter avsedda till barn. Det tog dock tyvärr lång tid innan man blivit så klok att man förstod vad farligt BPA är och i synnerhet hur farligt det var även i låga koncentrationer. Det är många som har blivit skadade av detta för att man länge trodde det var ofarligt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det senaste man kommit fram till är just att exponering i form av kvitton inte är riskabelt ens för en kassörska, såvida inte personen äter en större mängd sådant papper regelbundet.

Jag har inte påstått att det är ofarligt, jag bara säger att miljöalarmism nästan alltid är på felaktiga grunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det senaste man kommit fram till är just att exponering i form av kvitton inte är riskabelt ens för en kassörska, såvida inte personen äter en större mängd sådant papper regelbundet.

Jag har inte påstått att det är ofarligt, jag bara säger att miljöalarmism nästan alltid är på felaktiga grunder.

Måste fråga efter källa på det då etablerad vetenskap säger motsatsen: https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_paper#Health_and_enviro... och http://www.pnas.org/content/112/5/1475.full.pdf (se sid. 1479)

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Måste fråga efter källa på det

Citat:

Under de senaste åren har forskare kopplat värktabletter till kronisk huvudvärk, njursvikt och ofrivillig barnlöshet. En ny dansk studie visar att paracetamol har tre gånger så stor hormonpåverkande effekt på testiklar och spermakvalitet som de ökända mjukgörarna ftalater i PVC-plast.

–Skillnaden är att vi får i oss enormt mycket mer paracetamol via receptfria värktabletter. Det finns ingen i hela världen, absolut ingen, som under sin livstid får i sig så mycket hormonstörande ämnen från ftalater som det finns i en enda huvudvärkstablett, säger Henrik Leffers tidigare forskningschef på Rigshospitalet i Köpenhamn.

Hans budskap är att vi fullständigt blandat ihop stora risker med små. Medan vi oroar oss för mycket små utfällningar som räknas i biljondelar av gram av bisfenol A från nappflaskor eller kassakvitton använder vi stolpiller med 125 mg renframställt – precis lika hormonstörande – paracetamol till våra spädbarn.

–Du skulle behöva äta flera hekto kassakvitton för att uppnå en motsvarande risk av bisfenol.

http://www.svd.se/paracetamol-hade-inte-godkants-i-dag

Problemet med såna här hälsolarm är som sagt att de så gott som alltid utgår ifrån folks känslor. Sen har jag såklart inte sagt att det är ofarligt att äta kassakvitton till lunch varje dag heller, men lite BPA har ingen dött av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Köp inte Deltaco. De tar alla möjliga genvägar och fusk med material och specifikationer, som ibland är direkt skadligt. Sladdar av plast som "läcker" och sakta löses upp av sig själva, osäkra nätagg etc. Är förvånad att de inte fått någon anmälan på sig ännu. Men de vet kanske hur man kommer undan.

Och jag kan inte tänka mig att du får fraktavgiften tillbaka.

Har inte stött på dessa kablar, kör både hdmi och nätverkskablar. Inga har fällt ut något eller färgat av sig, låter som du fått riktiga måndagsex till kablar. Tycker deltaco leverar hyfsad kvalitet till priset.

Så vad för kablar har du fått tag i?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

medans vi spårar ut tråden ytterligare kan vi klaga lite på klorparaffiner i stavmixrar.

Ontopic: TS borde få fraktavgiften tillbaka.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

http://www.svd.se/paracetamol-hade-inte-godkants-i-dag

Problemet med såna här hälsolarm är som sagt att de så gott som alltid utgår ifrån folks känslor. Sen har jag såklart inte sagt att det är ofarligt att äta kassakvitton till lunch varje dag heller, men lite BPA har ingen dött av.

Problemet är ju att många gånger kan det ta generationer innan vi ser effekterna. Cigaretter hade aldrig godkänts idag heller... men de ansågs verken skadliga utan tom hälsosamma på 50-talet.

Så jag håller med @Erwya här. Vi tror vår kropp tål allt, men faktum är att den verkar mer och mer såbar för varje generation, där fler och fler defekter, gen-fel och skador sker. Vi oroar oss för miljön och vår energi konsumtion, där kärnkraft är tabu! Lik fan är det helt okej att utsättas för rökning som är farliga än Tjernobyl själv. Vi verkar glömma bort att det inte krävs mycket för att skada oss själva heller.

Så du bör nog säga "... har ingen dött av **** än!

Ang Deltaco, så tycker jag de gör bra saker, för priset. Mao, det finns bättre saker, ingen tvekan om det. Men de produkter de säljer är budget produkter, och till ett budget pris. Om där är en specifikation på kabeln eller krav för att den ska fungera, så håller dessa kablar var jag sett också denna märkning.
Lite som biltema olja... det följer specifika tester och krav på den. Så länge den gör det, är det minst lika bra som all annan olja som också gör det.

@Tandoori_Chicken Förvänta dig 1,5x batteriet. För när den börjar närma sig slutet så blir det svårare att ladda med hyfsad ström, och iPad verkar kräva en hel del ström för att acceptera laddning. Det är ändå en hel del energi för pengarna. Vill du ha det billigare får du nog bygga ett eget paket med gamla laptop batterier (som måste testas, laddas mm.).

Permalänk
Medlem

@Tandoori Chicken: Ville tipsa om denna produkt, kostar ca 240:- och gratis frakt.
Hur kapaciteten är i verkligheten låter jag vara osagt, men du kan säkert få fram det med några sökningar.
Vinsic 20000mAh Power Bank

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II