Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Galaxy S7 eller s7 edge

Väljer mellan dessa två modeller och tänkte höra efter om vilken jag ska välja?

Nu har de varit ute ett tag. De självklara sakerna som större skärm mm har jag koll på. Men hur är det i vardagligt användande? Jag gillar Edge, men jag är rädd för att den blir för "klumpig" i byxficka och andra sammanhang vid vardagligt användande. Jag cyklar mycket och har telefonen i ryggfickan. En stor anledning till s7 är att den är vattentät, det regnar ju ibland när man cyklar.

I butiken har jag hållit i båda, Edgen är rätt ok, jag har inte stora händer.
En sak som jag tyckte vid en hastig test av telefonerna, var att Edges större skärm innebar inte högre upplösning i form av snyggare ikoner utan ikonerna på hemskärmen var "större". Side by side såg det lite tristare ut än vanliga galaxy. Synvilla, är det sämre upplösning i PPI på Edge?

Kamerorna misstänker jag skiljer väldigt lite. Hoppas på att kameran är grym, har sett bra bilder, men sett en recension där LG g5 såg bätre ut. (säger inget om kameran i sig, utan testaren kan helt enkelt föredragit lg och tagit bättre bilder.)

Sen återstår färgval...... Guld tyckte jag först inte alls om, har vant mig. Titanium som jag sett på nätet gillar jag men ingen säljer den här med abonnemang. Vit och svart...

Tacksam för råd. Edge-funktionerna tilltalar mig, men som sagt, min största rädsla är att den kommer att vara för klumpig och kännas för stor i fickor mm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vattentålig*

Samma upplösning ja, Samma PPI nej då Edge'ns skärm är lite större.
Kamerorna är precis likadana (Nåja. Det verkar vara lite slumpmässigt vem som får Sony eller Samsung)
Ang. ikonerna så kan man ändra DPI till två olika värden, möjligt att ena modellen hade annan DPI?

Vad har du för lur nu? Det skiljer endast 0.4" mellan S7 och S7 Edge..

Permalänk
Medlem

Jag har en vanlig S7a, hade innan en S6 Edge.
Jag tycker du ska köra på den vanliga modellen, främst för att edge blir jobbigt efter ett tag(snett text, feltryckningar etc). Edgen är bara design och fyller egentligen ingen funktion som är ett måste enligt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Har en s7 edge, tycker den är super.
Sen handlar de väl om vad man vill ha, vill du ha en större eller mindre telefon?
Gillar du edge-funktionen?

Hur som helst så är det ju samma telefon, bara storleken och en feature som skiljer i stort sett.
Själv gillar jag edgen just för att den är större, edge-funktionen är väl inte superimponerande även om jag kommit på mig själv att använda den väldigt ofta till mina vanligaste kontakter/appar.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vattentålig*

Samma upplösning ja, Samma PPI nej då Edge'ns skärm är lite större.
Kamerorna är precis likadana (Nåja. Det verkar vara lite slumpmässigt vem som får Sony eller Samsung)
Ang. ikonerna så kan man ändra DPI till två olika värden, möjligt att ena modellen hade annan DPI?

Vad har du för lur nu? Det skiljer endast 0.4" mellan S7 och S7 Edge..

Har haft en Galaxy s5, som är sönder nu, har iphone 6 på jobbet och har en Oneplus x just nu medan jag väntar på att köpa en s7. Bestämde mig igår på edge,
Kommer in på Elgiganten på fredag då köper jag den guldiga modellen.

Skrivet av Antagligen:

Har en s7 edge, tycker den är super.
Sen handlar de väl om vad man vill ha, vill du ha en större eller mindre telefon?
Gillar du edge-funktionen?

Hur som helst så är det ju samma telefon, bara storleken och en feature som skiljer i stort sett.
Själv gillar jag edgen just för att den är större, edge-funktionen är väl inte superimponerande även om jag kommit på mig själv att använda den väldigt ofta till mina vanligaste kontakter/appar.

Gillar också edge funktioner, gillar att kunna komma åt och med få kanpptryckningar skicka sms till en viss kontakt eller ringa en viss kontakt mm.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska köra på S7 Edge.
Den vanliga känns mycket mer "B" än vad Edgen gör.
Plus att dom fula kanterna runt bildskärmen försvinner mycket mer också som även gör att telefonen ger en mycket skönare känsla.
Har haft den i 2 veckor och är super nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Har haft en Galaxy s5, som är sönder nu, har iphone 6 på jobbet och har en Oneplus x just nu medan jag väntar på att köpa en s7. Bestämde mig igår på edge,
Kommer in på Elgiganten på fredag då köper jag den guldiga modellen.

Gillar också edge funktioner, gillar att kunna komma åt och med få kanpptryckningar skicka sms till en viss kontakt eller ringa en viss kontakt mm.

Varför byta ut din Oneplus X???

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Varför byta ut din Oneplus X???

Olika anledningar, köpte den för att testa tills jag hade bestämt mig för en annan lur. Sen om beslutet skulle komma inom några veckor eller ett halvår till ett år, ja.... det fick kvitta.
Helt ok telefon, det lilla jag har fått använda den. Batteritiden är sisådär vid användning. Shysst skärm.
Stör mig på en del saker som har med deras version av cyogenmod att göra. Bluetooth i bilen ser man inte vilka låtar som spelas, vissa appar går inte att installera utan att fulladda från andra sidor än Google play. (Till exempel GoPro appen)

Plus en hel del andra små störiga saker som jag kunde "leva med" för att den var så billig typ.
Barnen behöver nya telefoner, därav går den till någon av dem.
Droppen som fick bägaren att rinna över till att inte köpa fler Oneplus är utöver ovan nämnda och icke nämnda fel, deras kundsupport.
Så länge telefonen fungerar så är den ok, börjar den strula.... ja....jag har varit utan lur snart en månad. och det på ett ärende som "bara" var en RMA retur och jag skulle få en replacement telefon.

Minneskortsläsaren fungerade inte, jag trodde det först var problem med mjukvaran , läste på deras forum att det var stora problem med det, testade alla workaround som fanns men inget hjälpte. Som tur var kontaktade jag supporten innan 15 dagar hade gått från leverans vilket innebar att jag hade rätt att få en ny telefon.
Och den processen skojar man inte om. Fler olika besked som jag har fått hit och dit, besked som är tvärtemot vad en annan har sagt osv. De läser inte ens tickets märker man utan svarar rent nonsens, "goddag yxskaft" typ. Varje svar tar minst två dagar att få ett nytt svar på.....
jag har behov av bra support då jag inte har möjlighet att vara utan telefon längre tid. Därav aldrig mer Oneplus, Jag varnade dem i dagarna att jag istället väljer pengarna tillbaks vilket jag också har rätt till istället för ny lur så lång tid som detta enkla ärendet tar.
Forumen är ganska fulla med frågor om buggar, mm, dålig support osv..
Blev ett långt svar på en kort fråga.