Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Välja mellan två jobb, hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Haha! Låter ju mysigt att ta en promenad till jobbet såhär i vårsolen, snabbt med cykel..... Du har ingen park du kan varva ned lite i då?

Haha, jo, det förstås

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Håll i dig nu

Jag gick Media/Samhäll på gymnasiet, thats it!
Snart 30 fyllda och har jobbat inom kvalitet i ca 7 år, som jag faktiskt gled in på av en ren slump!
Började som maskinoperatör 2006 direkt efter skolan, Kvalitetstekniker efter 3 år, chef efter 5 år och snart chef igen efter 7 år.
Att jag är driven och att jag har en talang för det jag gör har gjort att jag har tagit mig framåt

Som några andra skrivit anser även jag att det bästa alternativet är att flytta närmre det mer välbetalda jobbet.

Jag pendlar till jobbet, 5,5 mil enkel. Jag tycker det är ganska jobbigt att pendla var dag, det tar tid och kräver uppmärksamhet. Saker och ting dyker upp på vägarna och väglaget kan ställa till det.

Är maskinoperatör och finner det intressant att du fick operera maskiner utan någon erfarenhet, hur gick det till?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk

@Shamzin: Oj intressant ja ibland krävs det lite tur, men att jobba med något man gillar är alltid till ens fördel, lycka till med det nya jobbet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Som några andra skrivit anser även jag att det bästa alternativet är att flytta närmre det mer välbetalda jobbet.

Jag pendlar till jobbet, 5,5 mil enkel. Jag tycker det är ganska jobbigt att pendla var dag, det tar tid och kräver uppmärksamhet. Saker och ting dyker upp på vägarna och väglaget kan ställa till det.

Är maskinoperatör och finner det intressant att du fick operera maskiner utan någon erfarenhet, hur gick det till?

Där jag arbetar så kom krav på utbildning 2008/2009. Detta för att dem skulle kunna sålla bort folk dem inte ville ha kvar efter kraschen. Tidigare kunde vem som helst få jobbet.
Men bara för att man har erfarenhet/utbildning så betyder inte det att man kan sitt jobb. Det finns många som ändå inte har en aning vad dem håller på med eller förstår hur maskinen fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

@Herp Derp:

Tack för din input:)
Jag tror att jag hängt upp mig på pendlingen för den ligger på min smärtgräns.
Men det verkar jag om min gräns är rätt låg i förhållande till andra

Om det verkligen bara tar 40 minuter så är det absolut inget att hänga upp sig på, det kanske känns långt de första turerna, men efter ett par dagar så kommer du i princip bara känna att du hinner sätta dig i bilen och vips är du hemma

Jag kör mycket i jobbet då jag åker runt som servicetekniker i storkök och åker direkt ut till kund på morgonen, bor i Sollentuna i norra Stockholm och de platser som innan jag började jobbade med detta kändes som de var jättelångt bort typ Åkersberga, Norrtälje, Uppsala är avklarade på ett kick idag, enda gången jag finner det drygt att sitta i bilen är de gånger jag oavsett anledning blir tvungen att vara inne på firman i Nacka till 16, för då tar den 30 minuters sträckan 1½-2 timmar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Som några andra skrivit anser även jag att det bästa alternativet är att flytta närmre det mer välbetalda jobbet.

Jag pendlar till jobbet, 5,5 mil enkel. Jag tycker det är ganska jobbigt att pendla var dag, det tar tid och kräver uppmärksamhet. Saker och ting dyker upp på vägarna och väglaget kan ställa till det.

Är maskinoperatör och finner det intressant att du fick operera maskiner utan någon erfarenhet, hur gick det till?

Att flytta är inget alternativ i detta fallet, då jag precis köpt hus och arbetsplatsen ligger ute på vischan:)

Gällande maskinoperatör så är det precis som en annan person skriver, innan krisen såg allting annorlunda ut.
Jag fick ju börja som enkel bitplockare för att sedan lära mig hur maskinen fungerade Mot slutet så var jag rätt duktig på att ställa.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Shamzin
När jag läser det du skriver verkar det nästan som om du snarare väger personalansvaret mot att "behöva göra jobbet", snarare än att väga lön mot tid. I valet däremellan så välj det som känns utmanande.

Om du letar ekonomiska argument så är det viktigt att jämföra äpplen med äpplen. För att få de 9000 extra i bruttolön måste du pendla 50 mil/vecka, eller ca 2000mil/år. Det är rätt mycket. Jag hittade vid tillfälle en site där man kunde räkna ut sin bilkostnad/mil och min bil låg där på ca 40kr/mil inklusive värdetapp, service etc, men då är inte min bil vald för pendling så det går säkert att få ned. Du får dra av ca 40000/år, vilket gör att din beskattningsbara inkomst blir ca 42000 och på det som överstiger 37500 får du betala statlig skatt 5% extra. Mao kommer du får ca 46000 + 40000 kr/år mer netto, vilket nästan helt kommer ätas upp av dina pendlingskostnader.
Slutsatsen är att om du inte pendlar med en bil optimerad för billig drift är lönen på de båda jobben i princip densamma, men ett av jobben är mycket mer ansvar och kostar tid med familjen. Å andra sidan har det jobbet högre meritvärde och det är näst intill omöjligt att värdera arbetsglädje.

Permalänk
Medlem

Kan du få en tjänstebil till nr 2 skulle du spara en slant på det. Med tanke på att du med råge kommer över brytpunkten (som i år ligger på 430 200 kr) så är det ganska mycket du slipper skatta på, beroende på hur mycket bilen kostar såklart. Jag har för mig att det är 7,5 basbelopp vilket innan har varit ca 333 000 kr.

På det sättet kan du spara in på bil/transportkostnaden. Du äger ju inte bilen så alla kostnader står inte du för, värst är värdeminskningen såklart och den slipper du ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Shamzin
När jag läser det du skriver verkar det nästan som om du snarare väger personalansvaret mot att "behöva göra jobbet", snarare än att väga lön mot tid. I valet däremellan så välj det som känns utmanande.

Om du letar ekonomiska argument så är det viktigt att jämföra äpplen med äpplen. För att få de 9000 extra i bruttolön måste du pendla 50 mil/vecka, eller ca 2000mil/år. Det är rätt mycket. Jag hittade vid tillfälle en site där man kunde räkna ut sin bilkostnad/mil och min bil låg där på ca 40kr/mil inklusive värdetapp, service etc, men då är inte min bil vald för pendling så det går säkert att få ned. Du får dra av ca 40000/år, vilket gör att din beskattningsbara inkomst blir ca 42000 och på det som överstiger 37500 får du betala statlig skatt 5% extra. Mao kommer du får ca 46000 + 40000 kr/år mer netto, vilket nästan helt kommer ätas upp av dina pendlingskostnader.
Slutsatsen är att om du inte pendlar med en bil optimerad för billig drift är lönen på de båda jobben i princip densamma, men ett av jobben är mycket mer ansvar och kostar tid med familjen. Å andra sidan har det jobbet högre meritvärde och det är näst intill omöjligt att värdera arbetsglädje.

Jag gjorde en uträkning på Konsumentverket gällande bilen jag äger idag (Skoda kombi, diesel)
Total kostnad per mil för den bilen blir ca 22kr enligt den uträkningen baserat på 2500 mil per år.
Alltså ca 5200:- i månaden skattat och utan 30% i skattereduktion.

Skrivet av Thex:

Kan du få en tjänstebil till nr 2 skulle du spara en slant på det. Med tanke på att du med råge kommer över brytpunkten (som i år ligger på 430 200 kr) så är det ganska mycket du slipper skatta på, beroende på hur mycket bilen kostar såklart. Jag har för mig att det är 7,5 basbelopp vilket innan har varit ca 333 000 kr.

På det sättet kan du spara in på bil/transportkostnaden. Du äger ju inte bilen så alla kostnader står inte du för, värst är värdeminskningen såklart och den slipper du ta.

Förmånsbil är vägen att gå i detta läget, får jag igenom det är saken helt enkelt biff!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Förmånsbil är vägen att gå i detta läget, får jag igenom det är saken helt enkelt biff!

Självklart, försök med det! Tänkte ifall det inte går att få så skulle tjänstebil kunna vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Självklart, försök med det! Tänkte ifall det inte går att få så skulle tjänstebil kunna vara ett alternativ.

Hur skulle han få tjänstebil menar du? Han verkar ju inte behöva köra i tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur skulle han få tjänstebil menar du? Han verkar ju inte behöva köra i tjänsten.

Det är skapligt många som har tjänstebil trots att inte tjänsten kräver det. Tjänstebil är kanske ett uttryck som används felaktigt? Det jag menar är helt enkelt att man får leasa bilen av företaget där kostnaden dras på bruttolönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det är skapligt många som har tjänstebil trots att inte tjänsten kräver det. Tjänstebil är kanske ett uttryck som används felaktigt? Det jag menar är helt enkelt att man får leasa bilen av företaget där kostnaden dras på bruttolönen.

Tror du menar förmånsbil. En Tjänstebil står väl företaget för allting samt äger den helt, har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Tror du menar förmånsbil. En Tjänstebil står väl företaget för allting samt äger den helt, har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du har rätt i att det är förmånsbil som är det rätta namnet. Däremot äger företaget bilen oavsett, skillnaden är då att man själv betalar bränsle och får skatta för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Tror du menar förmånsbil. En Tjänstebil står väl företaget för allting samt äger den helt, har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

När man menar tjänstebil så brukar oftast ex. poolbilar eller fordon som endast får nyttjas i tjänsten menas, dvs. dom får inte nyttjas privat och är då inte föremål för förmånsbeskattning.

För övrigt tycker inte jag 40 minutes pendlingssavstånd bör avskräcka från ett jobb som i övrigt tilltalar, bor man i Stockholm så är det ju mer eller mindre standard oavsett färdsätt, som många har påpekat.

Permalänk
Medlem

Sådär,
Har fått arbetet på båda ställen och får löne och förmånsanbud på måndag från båda två.
Tankegången lutar åt att om jobb 1 lyfter lönen till 35000:- i månaden så kommer jag ta det.
Min magkänsla säger mig att det är rätt val för mig i min livssituation:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@thex @bart112 ah just de ja, tack för rättningen ang. tjänstebil.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Förmånsbil kan vara lite klurigt och det är inte säkert att man tjänar så mycket som man tror.

Två vanliga sätt att hantera förmånsbil hos företag är:

  1. En "äkta" förmån, dvs man har sin lön på X kronor och utöver det får man en förmånsbil. Jag tror att detta oftast sker hos företag där bilen faktiskt används i tjänsten.

  2. En "falsk" förmån där bilens kostnader dras från bruttolönen. Jag tror detta är rätt vanligt hos företag där bilen inte används speciellt mycket i tjänsten.

Skillnaden i en egen kostnad är ganska stor mellan sätten. Något förenklat kan man väl säga att vid en "falsk" förmån så kostar bilen ungefär lika mycket som förmånsvärdet, så man bör nog ta reda på vilka kostnader som dras från bruttolönen och sen räkna mer exakt på det för att se om hur mycket man tjänar på det jämfört med t.ex. privatleasing.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Sådär mina vänner:
Det slutade med att jag valde Jobb nr.1

Motivering: Lönemässigt fick jag upp till en nivå av 35000:- i månaden.
Betald övertid och fri flex.
Tjänstetelefon samt valfri dator som "extra förmån"

Avståndet ifrån ungarna, tiden och belastningen som arbetet kommer kräva av mig samt att pendlingen skulle äta upp löneökningen mot jobb 2 gjorde att jag valde såhär.

Jag är väldigt nöjd och arbetsgivaren på jobb nr.2 tog det bra och bad mig höra av mig när ungarna är äldre för då vill han ha mig i sitt team.

Slutet gott allting gott

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Shamzin:

Det är alltid kul att höra hur det gick, så det är roligt att du skriver det.

Det verkar som du tog ett bra beslut

Permalänk
Medlem

@aradove:

Ja det känns så iallafall, nu kommer jag få den tiden med ungarna som jag vill ha tillsammans med en ekonomisk stabilitet.

Och jag slipper pendla 10 mil om dagen!

Karriären kan jag utveckla vidare senare, är ju ändå bara 30 i år:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch