Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Välja mellan två jobb, hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Pendlingen i jobb nr2 ger även tid till att reda ut tankar, telefonsamtal eller någon skön podcast innan du träffar familjen

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja fråga vad din fru har tänkt göra efter barnledigheten?
Vill hon satsa på en karriär eller hon har ett jobb att gå till?

Har hon ett jobb att gå till och dessutom tycker det är OK att du är borta mycket (vilket du förmodligen kommer vara, ingen 8-16 tid här) så kör nr 2.

Av egen erfarenhet hade jag valt nr 1. Barnen är i uppväxtstadium, man vill inte missa det

Permalänk
Medlem

Tycker jobb 1 låter som mer jobb som måste ske på plats om jag skall vara ärlig. Jobb 2 låter mer flexibelt vilket ger mer tid med familjen.

Permalänk
Medlem

I slutändan är den enda som kan bestämma du, den första instinkten är oftast den rätta.
Ta det som känns rätt i hjärtat.

Som andra sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Den bilden jag har fått är att båda är snarlika i samtliga förmåner och gällande pension.
Pensionen är styrd av kollektivavtal och övriga förmåner är i princip obefintliga...

Kolla ändå upp om du har ITP pension i kollektivavtalet. ITP-1 är icke linjär:
- 4,5 % av lönen upp till 37 065 kr/mån
- 30 % på lönen över 37 065 kr/mån

Mao, kommer man över brytpunkten så får pensionsinbetalningarna en rejäl skjuts uppåt:
- Jobb 1: Lön 33 kkr, ITP 1.485:-/mån
- Jobb 2: Lön 45 kkr, ITP 1.668:-/mån + 2.380:-/mån = 4048:-/mån, dvs 2,7 gånger så hög pension som jobb 1.

Inte för att pensionen är allenarådande, men ha med den i beaktande när du väljer.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jobb 1 utan tvekan.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Flytta närmare #2?

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

@shamzin

En sak ingen nämnt är hur du tänker dig du skulle fungera som chef. Är du OK att ta jobbiga samtal med människor? Säga upp folk, säga till dem att de inte har gjort jobbet du förväntat dig av dem (om det nu är så) vid löneförhandlingar mm.

Gjorde ett liknande val för något år sedan, och valde #2 som jag är väldigt nöjd med idag. Mitt råd om du är osäker, ge chefsjobbet vad du har, funkar det så funkar det. #2 skulle jag gissa är mycket svårare att få ett erbjudande till på senare, än vad ett liknande jobb som #1 är.

//Nerus

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

@Shamzin: en nära bekant sätt i liknande sits: pengar vs familjetid.

Han valde pengar, också en chefsposition dock inom tillverkning. Senast vi talade mer filosofiskt så så han att han tror han gjort rätt val. Han kan alltid hitta en lägre tjänstemannaposition men med hans nuvarande tjänst så ger han sin fruga väldigt mycket större fritid med barnet. Hon tänker kanske till och med gå ner i arbetstid då deras ekonomi tillåter.

Men det var hans åsikt nu efter något år. För dig kan du bara själv känna vad som är bäst lösning. Jag tror i min enfald att man själv måste känna hur man är som person. En chefs post lastar mycket mer både fysiskt och psykiskt. Pengar kan dock samtidigt göra livet enklare... Du känner dig själv bäst TS!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Jag skulle vilja fråga vad din fru har tänkt göra efter barnledigheten?
Vill hon satsa på en karriär eller hon har ett jobb att gå till?

Har hon ett jobb att gå till och dessutom tycker det är OK att du är borta mycket (vilket du förmodligen kommer vara, ingen 8-16 tid här) så kör nr 2.

Av egen erfarenhet hade jag valt nr 1. Barnen är i uppväxtstadium, man vill inte missa det

Håller med om den här frågeställningen! Jag antar att du har ett intresse av att dela bördan med förskola osv med din fru/sambo (annars borde du inte skaffat barn;-) )

Men om du kan dra kl 16 kan du hämta på fsk säg 16:45. Alt lämna vid 8:15 om du kan börja kl 9 och jobba till 17 istället.
Med lite pendling hinner du släppa jobbet också vilket kan va svårt om du ska köra sex km från alt 1.

Jag skulle definitivt kollat hur ditt och fruns/sambons schema kan fungera ihop och vilket jobb som har bäst potential för att dina barn ska slippa va på fsk 0700-1745 varje dag!

Med det sagt hade jag (givit att ovan villkor va lika för båda jobben) valt nummer två.
Extra pengar du kan spendera till att spara tid osv som andra nämnt.

Edit: "du" i mitt svar är alltså TS, inte MickeMM !
Skickades från m.sweclockers.com

Edit: "du" i mitt svar är alltså TS, inte MickeMM !
Permalänk
Medlem

Efter att ha läst alla kommentarer och dina svar så säger jag Jobb 2 (chefstjänsten med hög lön).

Men som en skrev testa att provköra sträckan en gång och se hur det känns. Jag kör mkt bil i mitt jobb och det tycker jag är riktigt skönt, man får tid att tänka och planera upp nästa dag/veckan. När det är under 1 mil hem så blir det så pang på, sluta jobb, hemma, sätta igång (hinner inte varva ner). I och med bilkörningen hem så kan man just "varva ner" och komma hem "utvilad" och inte ha ngt jobbtänk i huvudet. Dessutom kan du kräma på bilsterion och sitta och sjunga och dunka på vilket kan vara svårt hemma med småbarnen och sovtider.

11 000 mer i månaden ska man inte underskatta och att du kan gå hem 16 varje dag på chefsjobbet är guld, jobb 1 kommer bli mkt mer övertid och jobbiga tider iom "chef" över allt där.

Grejer till hemmet/barnen, renoveringar, hushållsnära tjänster såsom fönsterputsning etc etc finns så mkt man kan göra med 11k extra varje månad.

Själv tror jag att Jobb 2 kommer ge mer frihet, mer tid med familjen och en bra ekonomisk situation!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Antar att du inte bor i Stockholm, 40 min resväg är ju inget.
Man kan ju lätt sitta 1-1,5 timme i kö för att ta sig igenom Essingeleden.
Ta jobbet som verkar intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kolla ändå upp om du har ITP pension i kollektivavtalet. ITP-1 är icke linjär:
- 4,5 % av lönen upp till 37 065 kr/mån
- 30 % på lönen över 37 065 kr/mån

Mao, kommer man över brytpunkten så får pensionsinbetalningarna en rejäl skjuts uppåt:
- Jobb 1: Lön 33 kkr, ITP 1.485:-/mån
- Jobb 2: Lön 45 kkr, ITP 1.668:-/mån + 2.380:-/mån = 4048:-/mån, dvs 2,7 gånger så hög pension som jobb 1.

Inte för att pensionen är allenarådande, men ha med den i beaktande när du väljer.

Om jag inte missförstod något när detta gicks igenom på jobbet så beror den kraftiga ökningen när man passerar 37k på att man då inte längre tjänar in pensionsrätter till den statliga pensionen. Man kommer inte att få 2,7 ggr högre pension, ökningen i inbetalningarna kompenserar bara för "bortfallet" i statlig pension på den del som överstiger 37k. I praktiken bör det bli ungefär som att man tjänar in pensionsrätter även på den bit som passerar taket på 37k vilket visserligen ger påtagligt högre pension, men inte riktigt så drastiskt så siffrorna ovan tyder på. Ungefär så förstod jag det i alla fall

Annars tycker jag jobb 2 låter mer förutsägbart, eftersom jobb 1 innebär ensamt ansvar för ett visst område så är risken att man måste vara kvar på jobbet tills allt är klart...vilket ibland kan innebära sena kvällar. Pendlingstid i sig är aldrig kul, men kan kan som sagt se till att utnyttja den till vettiga saker, som att se till att mentalt tugga igenom arbetsdagen så man inte tar med jobbet hem.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit nr1. Verkar lugnare. Pengar är inte allt, gjorde ett liknande val själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om jag inte missförstod något när detta gicks igenom på jobbet så beror den kraftiga ökningen när man passerar 37k på att man då inte längre tjänar in pensionsrätter till den statliga pensionen. Man kommer inte att få 2,7 ggr högre pension, ökningen i inbetalningarna kompenserar bara för "bortfallet" i statlig pension på den del som överstiger 37k. I praktiken bör det bli ungefär som att man tjänar in pensionsrätter även på den bit som passerar taket på 37k vilket visserligen ger påtagligt högre pension, men inte riktigt så drastiskt så siffrorna ovan tyder på. Ungefär så förstod jag det i alla fall

Jo, så har jag fattat det också, men man ska ha i åtanke att den statliga pensionen har försämrats genom åren. "Egna" inbetalade pensionspengar känns iaf tryggare för mig. Fast det är klart, det är ju bara min "känsla" och inget påtagligt. Dessutom kan det ju tänkas att staten i framtiden försöker nalla av dom pengarna också.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tack allesammans för era svar, det har lyft blicken för mig och fått mig att tänka till både en och två gånger. Processen för min anställning kommer mest troligt avslutas under nästa vecka, jobb 2 ska jag försöka få till en bil på och jobb 1 ska jag utreda exakt hur mkt operativt ansvar det innebär då de har varit luddiga med det innan.

Gällande pensionen så är det något jag måste kolla upp, dock låter jag inte det vara ledande argument för att välja jobb nr.2.

Just nu är det dött lopp i trivselfaktorn då båda arbetsplatserna verkar fantastiska.

Gällande frågeställningarna om jag kan ta de jobbiga samtalen så har jag gjort mkt liknande innan dock utan att vara lönesättande chef. (En projektledare kan ibland få agera "dagispappa" när vuxna personer inte kan leverera)

Gällande hur min sambo ska arbeta så är planen att hon ska arbeta 80% oavsett vilken tjänst jag tar så det blir oförändrat, och hon stöttar mig i vad jag än väljer.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Passar/trivs du i en chefsroll så ta det jobbet. Funkar det inte så funkar det inte, men du har åtminstone försökt.

Permalänk
Medlem

@Shamzin: Lycka till och återkom gärna och berätta hur det gick.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Shamzin: Lycka till och återkom gärna och berätta hur det gick.

Självklart

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tänk på framtiden och ta chansen på chefsjobbet så du får erfarenheten och får ner det på ditt CV. Att du ens funderar på det säger ju att du överväger det bättre betalda jobbet enligt mig.

Jag är i samma tidpunkt i livet och jag hade inte tvekat på jobb 2 av minst tre anledningar:
Bättre pengar, vilket innebär bättre ekonomisk trygghet för framtiden.
Bättre arbetslivs-erfarenhet.
Bättre på ditt CV för framtiden.

Du vet aldrig när du får chansen igen och om du inte gillar jobbet eller inte vill pendla långt så kan du alltid byta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Av rent intresse, får man fråga viken utbildning du gått samt din karriärs väg?

Permalänk
Medlem

Jag hade valt jobb 2, mer pengar, chefs position på cv, sedan så är inte under 90min pendlingstid per dag särskilt mycket. Och om du inte trivs så kan du alltid byta jobb efter en tid och samtidigt tjäna mer och spara för en jobb övergång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Av rent intresse, får man fråga viken utbildning du gått samt din karriärs väg?

Håll i dig nu

Jag gick Media/Samhäll på gymnasiet, thats it!
Snart 30 fyllda och har jobbat inom kvalitet i ca 7 år, som jag faktiskt gled in på av en ren slump!
Började som maskinoperatör 2006 direkt efter skolan, Kvalitetstekniker efter 3 år, chef efter 5 år och snart chef igen efter 7 år.
Att jag är driven och att jag har en talang för det jag gör har gjort att jag har tagit mig framåt

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Det är öppen landsväg i varierande kvalitet, ca 40 minuters pendling sommartid i vettig hastighet.

När det handlar om pendling så kan jag bara utgå från mig själv. Jag bor på Värmdö och åker kollektivt till Haninge. Tar ca 1 timma och 45 min dörr till dörr, nästan 4 timmar försvinner dagligen för mig i transport. Jag hade verkligen inte tvekat på 40 min restid ^^ 1 timma till gymnasiet hade jag också...

Men om du är rädd för att vara ensamvarg så låter det på dig som att du nästan bestämt dig? Att det är en utmaning med jobb nr 2 och att det är skrämmande låter nästan som standard. Det beror säkert från person till person men för det flesta är det bra att utmana sig själv, kul och utvecklande, du kommer förmodligen få bättre sinnesfrid om du kör med jobb nr2. Så slipper du scenariot där du sitter ensam och undrar hur det skulle varit med 12 arbetskamrater. Utvecklings potentialen är det som personligen skulle fresta mig lite mer då variation i jobbet är att eftersträva, för de flesta.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

@Herp Derp:

Tack för din input:)
Jag tror att jag hängt upp mig på pendlingen för den ligger på min smärtgräns.
Men det verkar jag om min gräns är rätt låg i förhållande till andra

Gällande variation och stimuli så har du rätt. Utmanas man inte och slutar färdas framåt så blir ALLA jobb en dålig situation.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tycker du ska testa på jobb nr 2. Om det skulle visa sig att det inte fungerar tror jag det är enklare att hitta ett nytt jobb av "typ 1" än vise versa.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

@Herp Derp:

Tack för din input:)
Jag tror att jag hängt upp mig på pendlingen för den ligger på min smärtgräns.
Men det verkar jag om min gräns är rätt låg i förhållande till andra

Gällande variation och stimuli så har du rätt. Utmanas man inte och slutar färdas framåt så blir ALLA jobb en dålig situation.

Hehe, blir också förvånad när folk sitter nästan 2h enkel väg, förvisso kollektivtrafik där man kan göra annat men ändå..!
Själv har man 15-20 min till jobbet och det är nog en sweetspot för mig. Men hade nog tyckt det var ok med 40 min också, lite mer tid att lyssna på nyheterna innan jobbet börjar samt samla sig inför arbetsdagen, hinner sällan äta frukost i bilen på den korta sträckan jag kör t ex
Håller dock med om att mer än ~40 min börjar kännas ganska rejält.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Hehe, blir också förvånad när folk sitter nästan 2h enkel väg, förvisso kollektivtrafik där man kan göra annat men ändå..!
Själv har man 15-20 min till jobbet och det är nog en sweetspot för mig. Men hade nog tyckt det var ok med 40 min också, lite mer tid att lyssna på nyheterna innan jobbet börjar samt samla sig inför arbetsdagen, hinner sällan äta frukost i bilen på den korta sträckan jag kör t ex
Håller dock med om att mer än ~40 min börjar kännas ganska rejält.

Hehe, jag blir lätt åksjuk så jag kan faktiskt inte jobba på bussen, pendeln eller tunnelbanan..... Riktig osis där. Det beror lite på vart man bor också, läste i någon tidning att det är i snitt ca 1 timma som är restiden för Stockholmare, där påverkar jag snittet ganska mycket men måste man så måste man.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Hehe, jag blir lätt åksjuk så jag kan faktiskt inte jobba på bussen, pendeln eller tunnelbanan..... Riktig osis där. Det beror lite på vart man bor också, läste i någon tidning att det är i snitt ca 1 timma som är restiden för Stockholmare, där påverkar jag snittet ganska mycket men måste man så måste man.

Jag påverkar också snittet i Stockholm. Jag har cirka 12-15min gångväg till jobbet (alternativt 5 min med bil ) Ibland önskar jag att jag hade 30-40min med bil så man kunde koppla av lite, lyssna på musik osv. innan man kommer hem till familjen

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Jag påverkar också snittet i Stockholm. Jag har cirka 12-15min gångväg till jobbet (alternativt 5 min med bil ) Ibland önskar jag att jag hade 30-40min med bil så man kunde koppla av lite, lyssna på musik osv. innan man kommer hem till familjen

Haha! Låter ju mysigt att ta en promenad till jobbet såhär i vårsolen, snabbt med cykel..... Du har ingen park du kan varva ned lite i då?

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |