Vad är tjusningen med action i film?

Permalänk
Medlem

blev lite nyfiken hur en actionfilm skulle bli om man klippte bort alla actionscener. Nån här som har för mycket fritid?

Jag personligen tycker det är ok med viss action men det är storyn och djupet av filmen som jag normalt är mer intresserad av. Man kan nästan räkna ut i förväg vilka filmer man troligen inte kommer att gilla genom att titta på vilka skådesspelare som finns med.
Flickvännen tycker annorlunda, hon vill ha det simpelt med massa adrenalin och fåordiga macho män som använder sina muskler mer än hjärnan. Ugh.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solemn:

Vi som inte är 10 år längre då?

Du menar ni gubbar som närmar er pensionen? Ni ska inte kolla action helt enkelt. Action idag är för publiken 1990 och yngre. Förutom gamla goda som bond, 24an och liknande.

Doppa ned en 4a cognac i kaffet, sätt på läsglasögonen och läs Djuren vid Ån - Bill Peet..

Dragonball Z är för den delen inte riktad till 10åringar. Jag själv är 23. Och dom jag känner som gillar det är runt 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Ofta när jag pratar med vänner och ser folks recensioner av filmer på internet så är det många som tycker action är kul. Ju mer action desto bättre verkar många anse. Själv tycker jag precis tvärtom. Om det är något som gör mig trött så är det actionscener. Ta till exempel Game of Thrones som jag tycker är rätt bra. Så länge det är story och folk pratar och historien utvecklas är jag någorlunda intresserad men så fort det blir utdragna actionscener saknar jag den gamla goda VHS tiden då man kunde ta remoten och spola fram. Samma sak gäller för typ alla nya superhjältefilmer också. Batman nr 2 (av de nya) tyckte jag var rätt kul med Jokern, men hela tiden avbröts upplevelsen med att de skulle slåss eller spränga saker. Sjukt frustrerande.

Jag förstår verkligen inte varför action är kul och min tjej tycker precis likadant. Visst att det är massa effekter och annat krussedull men det finns ju inget innehåll. Något exploderar, nån fäktas eller några slåss. Liksom vad är grejen?

Frågan är inte alls spydigt menad utan jag är verkligen intresserad av varför folk tycker långa actionscener är kul. Jag vill förstå och har såklart inget alls emot dem som tycker det är kul. Det är bara för mig som det är så främmande. Som jag skrev ovan så har jag många kompisar som tänder till som bara tusan på action i film.

Som person är jag ingen softis utan håller på med kampsport, gillar att åka motorcykel och är rätt våghalsig av mig. Så jag är inte direkt nån bokmal som undviker allt som är högljutt och skräller. Jag gillar bara inte action på film helt enkelt.

Så, vad är grejen? Help me understand!

Jag förstår vad du menar då jag själv knappast är för actionfilmer utan story. Fast det funkar även om det är action med finess. Transformers är ett praktexempel när action bara blir gäspningar, för finessen saknas och det känns inte som om man förstår karaktärerna. Man bryr sig helt enkelt inte om hur det går.

John Wick är en sån där rulle som dock är helt utan meningsfull story men där det hela görs med finess och jag älskade den.

Tycker X-men och Avengersrullarna är rätt så kassa också.

Men som du nämner, I Batman nr2 som du kallar den :), så vore storyn inte fulländad om det inte vore för kampen mellan The Joker och Batman och det faktum att The Joker spränger upp en sjukhus. Storyn drivs framåt av actionscenerna i min mening. Utan dom hade det inte varit en historia om två bad asses utan en historia om en rik kosplay joppe mot en rätt konstig filur i mammas smink.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Action är ofta en tröttsam transportsträcka (där fordonsjakter nog är det allra värsta), men sen finns det ju både bra och dålig action. I Game of Thrones är det generellt sett bara skräp, med kass koreografi (alternativt väldigt otränade skådespelare) och låg trovärdighet. Men, tog man bort alla actionscener så skulle det bli väldigt torftigt.

Samma sak med "kärleksscener" - de går att stå ut med om de är korta, annars blir det bara en gäspframkallande inbromsning.

Ålder, personlighet, erfarenheter och hur mycket film och serier man har sett under sina dagar påverkar säkerligen. Gillade action fram till tonåren, men det var väldigt länge sedan nu.

Men visst, det finns actionfilmer med högt underhållningsvärde, omän kanske inte så många.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Ofta när jag pratar med vänner och ser folks recensioner av filmer på internet så är det många som tycker action är kul. Ju mer action desto bättre verkar många anse. Själv tycker jag precis tvärtom. Om det är något som gör mig trött så är det actionscener. Ta till exempel Game of Thrones som jag tycker är rätt bra. Så länge det är story och folk pratar och historien utvecklas är jag någorlunda intresserad men så fort det blir utdragna actionscener saknar jag den gamla goda VHS tiden då man kunde ta remoten och spola fram. Samma sak gäller för typ alla nya superhjältefilmer också. Batman nr 2 (av de nya) tyckte jag var rätt kul med Jokern, men hela tiden avbröts upplevelsen med att de skulle slåss eller spränga saker. Sjukt frustrerande.

Jag förstår verkligen inte varför action är kul och min tjej tycker precis likadant. Visst att det är massa effekter och annat krussedull men det finns ju inget innehåll. Något exploderar, nån fäktas eller några slåss. Liksom vad är grejen?

Frågan är inte alls spydigt menad utan jag är verkligen intresserad av varför folk tycker långa actionscener är kul. Jag vill förstå och har såklart inget alls emot dem som tycker det är kul. Det är bara för mig som det är så främmande. Som jag skrev ovan så har jag många kompisar som tänder till som bara tusan på action i film.

Som person är jag ingen softis utan håller på med kampsport, gillar att åka motorcykel och är rätt våghalsig av mig. Så jag är inte direkt nån bokmal som undviker allt som är högljutt och skräller. Jag gillar bara inte action på film helt enkelt.

Så, vad är grejen? Help me understand!

Beror ju helt på hur bra actionscenen är gjord och hur engagerad man är i dess utfall. Finns flertalet ohyggligt spännande och välgjorda actionscener (Terminator 2s biljakt, Heats bankrån, etc) som är jättebra, men har man inte lyckats med filmen runt om kring blir inlevelsen lika med noll. Vilket är varför du blir uttråkad.

Sen kan man se scenerna från olika perspektiv, såg den nyaste Terminator filmen och tyckte att en scen var grymt bra (när en atombomb sprängdes i San Francisco i introt) från en rent teknisk synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Vi som inte är 10 år längre då?

Är 35 och gillar Dragonball Z. Och så gillade jag titatic och tycker leo var super bra i den, jag tom grät på slutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Beror ju helt på hur bra actionscenen är gjord och hur engagerad man är i dess utfall.

Sant. Hur stort engagemang som lyckats byggas upp för antagonisterna eller protagonisterna spelar stor roll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Action i mindre extremt välproducerade doser kan komma undan med att mest vara häftiga. Riktigt bra action för dock handlingen framåt, vilket indirekt också kräver mindre doser.

Sen måste action också nå upp till ett mått av trovärdighet. Övernaturliga element som i övrigt platsar i filmens värld är ok, men väldigt ofta görs action bara ohyggligt korkad. Lite beroende på dagsform och hur snyggt det rent visuella är så "sväljer" man olika stora övergrepp på rim och reson. Detta skiljer förstås ännu mer från person till person.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Sen måste action också nå upp till ett mått av trovärdighet.

Håller med fullständigt. Hjälten blir aldrig träffad av kulorna som viner runt om kring hans huvud är väl en klassiker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Ni som inte gillar action borde ta en titt på Dragonball Z. Där har ni intressant action kan jag lova!

Nu har jag sett väldigt lite Dragonball över huvud taget, men har fått intrycket att de serierna passar in i följande kommentar:

Skrivet av nidnus:

Vore i och för sig en lite roligt frustrerande grej om de gjorde en film där de byggde upp en fight som aldrig blev av

Eller i alla fall att det tar väldigt lång tid att bygga upp inför en fight.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv

Tjusningen ligger i att uppleva vägen man inte valde själv. Militären blev aldrig aktuellt utan sitter och pluggar matte fysik och programmering till vardags. Då är det roligt att ha lite variation och få lite andra intryck än det ständiga intellektuella man blir matad med annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@nidnus:

Känner typ samma om science fiction.. Visst dataspel är en sak men film? Näääää

Tänk en thriller som börjar skitbra sen förvandlas alla till spöken??? Eller aliens? Svårt o känna nån spänning när allt ballar ur

Permalänk
Medlem

Tycker det är viss skillnad på "Action" när det gäller t.ex Transfomers 2/3 där det är 10 minuter långa actionscener där man vet man som kommer vinna...

Och Terminator 2 action. Synd båda kategoriseras under "Action"

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det största problemet i många filmer är att protagonisten är oövervinnelig. Den kan inte dö, så actionscenerna blir inte så intresanta då du redan vet att hjälten vinner. Det som gör att Terminator verkligen fungerar är att antagonisten är närmast oövervinnelig. Du kan göra vad som helst mot honom, och han fortsätter komma mot dig.

Målet med filmen ska inte vara actionen, det ska vara storyn. Action finns där för att den passar in i handlingen. Forma actionscenerna efter din story, och inte tvärtom. En hel del filmer är ju bara långa action montage med lite story inslängt mellan actionscenerna för att man måste ha någon handling, de filmerna har jag väldigt lite intresse av.

Men det viktiga för mig är verkligen att det finns en press. Att man åtminstånde tror att något riktigt dåligt kan hända protagonisten. Det är en av anledningarna till att jag älskar Tarantino. Han vågar dels göra sina protagonister både älskvärda och ej så älskvärda, och han vågar döda dem. Det gör att man inte helt vet hur det kommer att sluta. Jag kollade om Speed igår. En film med väldigt få actionscener, men en film med spänning rakt igenom. Den filmen fungerar då de lyckats bygga upp antagonisten så att han mycket väl skulle kunna spränga bussen när som helst. Det skapar en oro då man inte vet om utkomsten. Samma spänning behövs i actionfilmer.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Är väl ganska enkelt att bara sluta titta på actionfilmer då? Jag fattar inte hur det kan vara kul att se på skräckfilmer, så jag tittar inte på dom bara. Välgjord action är spännande, men det kan vara mycket komedi i det också. Mest är det dock spänningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Hur man ser en film är relevant i denna frågeställning anser jag.

Att se exempelvis Transformers på en vanlig tv 50 tums tv med tv ljud är enligt mig rätt kasst.

Men att smeta upp filmen med projektor på 108 tums duk med DTS + base shakers monterade i soffan och äkta 7.1 ljud är en helt annan upplevelse.

Fast Transformers är rätt skit oavsett vilken storlek på skärmen man har... Dåligt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Målet med filmen ska inte vara actionen, det ska vara storyn. Action finns där för att den passar in i handlingen. Forma actionscenerna efter din story, och inte tvärtom. En hel del filmer är ju bara långa action montage med lite story inslängt mellan actionscenerna för att man måste ha någon handling, de filmerna har jag väldigt lite intresse av.

Tänk så olika vi är. Jag kan utan vidare sätta igång exempelvis Crank/Crank 2 bara för det meningslösa våldets skull, på ungefär samma sätt som jag kan sätta igång Hackers för musikens skull.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Poängen med action är känslan av fara för att få upp pulsen på den som tittar.
Men detta kräver att filmen har dynamik -- att det inte är samma sak hela tiden, och att det är karaktärer som man kan engagera sig i.

Jag slöar också till vid de stora fältslags-scenerna i Sagan om ringen-filmerna. Särskilt vid Helms Deep.
Jag har också hört att folk brukar sova under Transformers -- stora robotar som slåss engagerar inte, och filmerna har inte mycket dynamik.

Skrivet av -=Mr_B=-:

... jag kan sätta igång Hackers för musikens skull.

Musiken var det enda bra i den filmen, i min mening. Det enda som motsvarade riktig hacker/datornörd-kultur på långa vägar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga att actiongenren tog ett kraftigt steg framåt i o med Die hard som kom 89 den filmen är svårslagen än idag

gillar den där skurkens karaktär, samt att det var en cliffhanger på slutet.

Permalänk
Skrivet av nidnus:

..............

Som person är jag ingen softis utan håller på med kampsport, gillar att åka motorcykel och är rätt våghalsig av mig. Så jag är inte direkt nån bokmal som undviker allt som är högljutt och skräller. Jag gillar bara inte action på film helt enkelt.

Så, vad är grejen? Help me understand!

Det här gäller givetvis inte för alla, men många av dem som verkligen gillar action och blir irriterade när det går för långsamt (eller att filmen är för lång ser man ibland klagomål på, jag menar vad tusan, tycker man filmen är tillräckligt bra för att titta på så vill man väl att den ska räcka åtminstone lite längre) har koncentrationssvårigheter.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

hardcore henry där har vi action!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

Näe, action ska det vara sen för det gärna vara lite spännande eller roligt det gör det samma, så länge man slipper dessa jobbiga dram filmer där folk inte löser problem med våld ush!

Ta t.ex. filmen Taken hur skulle den se ut utan action? http://www.imdb.com/title/tt0936501/?ref_=nv_sr_1

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Avstängd

Jag ser våldet som en förstärkning av karaktärer/historian o.s.v på ungefär samma sätt som svordomar används och är ofta en viktig del för att bygga så filmen inte känns för lam sen gillar jag en rejäl dos med våld då det känns som man kan ta ut gränserna i en upplevelse bortom verkliga livet men vist finns det roliga vålds fria spel/filmer men i människans jakt på dominans och makt är våldet tilltalande då vi kan leva oss in i karaktären och uppleva en simulerad att vara gud upplevelse utan hämningar som tilltalar dom flestas alterego och även om det är lite sjukt så är vissa saker svår att inte gilla

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag kollar nästan uteslutande på action. Finns det inga actionscener så är filmen ofta inte värd att se. Och alla bättre Sci-Fi / Thrillers innehåller även de en del action.

I undantags fall kan jag se en komedi, det är alltid kul att skratta. Men ren drama går ju bort direkt.

Jag har ju inte investerat i en bio i källaren för att kolla på folk som bara pratar med varann liksom, det ska ju smälla.
Jag skulle dock aldrig i mitt liv kolla på en actionfilm på en normalstor TV utan ett ordentligt ljudsystem (precis som någon annan var inne på tidigare i tråden). Det är ju en förolämpning mot filmskaparna. Finns ju absolut inget värde i en actionfilm om man inte kan känna explosionerna i kroppen, eller slukas upp helt av bilden i tex en biljakt eller rymdjakt.

Sen finns det problem med actionfilmer också. Många är "tråkiga" trots mycket action. Det beror främst på överanvändandet av CGI, det är helt enkelt inte intressant att se datoranimerade karaktärer slåss i all oändlighet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av PV52:

Det är väll dom som inte har så mycket action IRL som är mest kåta på actionfilm kan inte annat än hålla med dig TS

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är helt klart nöjd med slippa ha den typen av action som diskuteras här IRL Kan väl inte säga annat än att jag sörjer med dig och TS då, låter som hårda liv ni lever.

Men jag kan väl hålla med om att långdragen action inte är mycket att hänga i granen, och att det ska vara välgjort för att det ska ha något i filmen/spelet/serien att göra.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Det här gäller givetvis inte för alla, men många av dem som verkligen gillar action och blir irriterade när det går för långsamt (eller att filmen är för lång ser man ibland klagomål på, jag menar vad tusan, tycker man filmen är tillräckligt bra för att titta på så vill man väl att den ska räcka åtminstone lite längre) har koncentrationssvårigheter.

Och filmen skulle gå snabbare för att det är actionscener? Eller de med koncentrationssvårigheter har lättare att fokusera på våld? Varför skulle inte en film med snabb pacing funka bättre för någon som har svårt att koncentrera sig än en film med en långtragen och rätt trist actionsekvens?

Förstår inte riktigt logiken här, utveckla gärna.

Tror snarare att det handlar om att olika situationer greppar folk på olika sätt, och är man intresserad eller spänd av något så är det okej att det håller på längre för att man ändå kan hålla kvar fokus. Visst tycker ett kärleksdrama är det mest spännande som finns, och att slutstriden gärna kunde få vara snabbt avklarad, andra väntar på att de ska sluta prata om relationen man ändå vet vart den leder och få se på snygg koreografi, eller i strid med mycket känsla och spänning.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Jag kollar nästan uteslutande på action. Finns det inga actionscener så är filmen ofta inte värd att se. Och alla bättre Sci-Fi / Thrillers innehåller även de en del action.

I undantags fall kan jag se en komedi, det är alltid kul att skratta. Men ren drama går ju bort direkt.

Jag har ju inte investerat i en bio i källaren för att kolla på folk som bara pratar med varann liksom, det ska ju smälla.
Jag skulle dock aldrig i mitt liv kolla på en actionfilm på en normalstor TV utan ett ordentligt ljudsystem (precis som någon annan var inne på tidigare i tråden). Det är ju en förolämpning mot filmskaparna. Finns ju absolut inget värde i en actionfilm om man inte kan känna explosionerna i kroppen, eller slukas upp helt av bilden i tex en biljakt eller rymdjakt.

Sen finns det problem med actionfilmer också. Många är "tråkiga" trots mycket action. Det beror främst på överanvändandet av CGI, det är helt enkelt inte intressant att se datoranimerade karaktärer slåss i all oändlighet.

Ja där ser man. Men nu glömde du helt delen tråden handlar om, nämligen VARFÖR känner du så? Enligt det du lagt fram har filmer alltså inget värde alls om man inte har en fet hemmabio där man kan sitta och känna explosioner i kroppen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ja där ser man. Men nu glömde du helt delen tråden handlar om, nämligen VARFÖR känner du så? Enligt det du lagt fram har filmer alltså inget värde alls om man inte har en fet hemmabio där man kan sitta och känna explosioner i kroppen.

Helt enkelt för att man får en hårresande upplevelse av att kolla på en bra actionfilm. Fulländad njutning helt enkelt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Helt enkelt för att man får en hårresande upplevelse av att kolla på en bra actionfilm. Fulländad njutning helt enkelt.

Jag skulle nog säga att jag kan få en lika hårresande upplevelse av att titta på en bra thriller eller annan genre, men det är ju skönt att du har hittat din väg till fulländad njutning så lätt!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det är ju så klart olika, jag tycker ofta att action-scener är väldigt dåliga och tråkiga.
Jag gillar bra koreografi, det gäller såväl dans som slagsmålsscener som pang-pang scener. Snyggt koreograferade actionscener är fantastiskt och ger en sån härlig känsla.

Någon jämförde med att förklara tjusningen med sex för en asexuell och jag tycker det ligger något i det, det är svårt att förklara varför jag gillar det. Men jag gillar det.
Jag tycker mest det är tröttsamt med actionscener som inte lyckas skapa någon nerv eller känsla, men jag kan inte på rak arm förklara vad det faktiskt innebär.
Jag kan visa scener som lyckas och jämföra med dom som misslyckas.

Men precis som jag tycker om att kolla på folk som dansar snyggt är det kul att kolla på folk som slåss snyggt.
Det är en jämförelse jag kan ge.