Aldrig slut på problem med Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Aldrig slut på problem med Asus Z97-A

Japp, precis som titeln säger så har jag bara med problem med Z97-A tillsammans med min Intel 4790K.

Problem 1. Omöjligt att använda Linux Mint som boot priority 1 (Har två olika hårddiskar, en med Windows 7 och en med senaste Linux Mint). Gör man det så blir boot priority listan helt knäpp (Duplicering av alternativ tiofaldigt, skickar bild). Enda sättet att boota Linux är att manuellt gå in i UEFI vid varje boot och göra en boot override.

Så här blir det om man sätter "P4" som alternativ 1. Alla dessa är "trasiga" och leder ingen vart.

Syns dåligt men endast det valda alternativet går att boota. Resten av alternativen fungerar inte förutom Crucial som går till Windows.

Ibland dyker inte det korrekta alternativet för Linux upp. Alla dessa leder antingen ingen vart (inget händer när jag trycker på Enter) eller så bootar den Windows 7 i alla fall.

Alla alternativen som kallas "ubuntu" fanns inte innan jag försökte sätta Linux Mint som Boot Priority 1, och dom verkar föröka sig mer och mer ju fler gånger datorn försöker boota från Boot Priority 1 så länge Linux disken är satt där.

Problem 2. Moderkortet hänger sig vid POST och svarar inte på någon input alls, trots "All clear" pipet hörs strax innan frysningen. Har hänt tre gånger nu. Första gången var moderkortet inne på butik för reparation, butiken fann inget fel men gjorde en firmware uppdatering som löste problemet för mig. Kortet gick då fram tills för en vecka eller två sedan då datorn hängde sig, tvingade mig att starta om den via reset-knappen och då satt den fast igen tills efter ett par omstarter då den plötsligt bootade igen. Sedan idag, operativsystemets bluetooth drivrutin hängde sig vilket frös hela mitt GUI (CUI/Terminal UI svarade fortfarande), startade om datorn och nu sitter den och vägrar POST:a igen.

Har jag ett trasigt moderkort på något vis, eller är det en bugg eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste BIOS?

Vilka övriga delar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Senaste BIOS?

Vilka övriga delar?

Yes.

Crucial RAM (testat annat som jag vet är Ok, alla fyra olika slottar en och en)
Powercolor R9 280X (testat med bara iGPU)
Corsair AX750, har inte betett sig skunmt hittils.
Testat med och utan hårddiskar/SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem

Hinner inte kolla mer nu men googlar man verkar det finnas rätt mycket problem med boot av linux ihop med Asus Z97, men antagligen har du väl redan provat allt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hinner inte kolla mer nu men googlar man verkar det finnas rätt mycket problem med boot av linux ihop med Asus Z97, men antagligen har du väl redan provat allt?

Tja just nu kan jag inte göra något alls då det inte går att komma in i UEFI.

Hmm, tog bort CMOS batteriet och power-cyclade två gånger med bara SSD:n ikopplad och bara iGPU. Nu bootar den korrekt igen. Men varför blir det så här? Känns verkligen som om att det rör sig om någon UEFI/BIOS bugg...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841