Skärmen orsakar input lag i bf4?

Permalänk
Medlem

Skärmen orsakar input lag i bf4?

Hej, mitt första inlägg i detta forum.

Jag upplever ganska kraftig input lag i bf4, när jag gör snabba rörelser med musen så hänger inte grafiken med i spelet.

Jag kör allting all grafik på den lägsta inställningen eller off, jag har en cfg fil som ytterligare tar bort viss grafik t.ex. motion blur.
Jag kör med kboost i evga presicion x vilket gör att mitt grafikkort ligger på turbo frekvens hela tiden.
Jag har tagit bort alla energisparande funktioner i bios för processorn.
Jag har installerat directx via bf4 mappen vilket annars kan leda till microstutter om man inte gör det.
Jag kör med process lasso för att inte låta några kärnor sova.
Jag kör med win 8.1 fullt uppdaterat med senaste drivrutinerna för gpu.
Jag har en rival 300 mus med 1000 i polling rate, har provat med 3 andra möss och det blir mer eller mindre samma input lag.

I spelet har jag 99,5% av tiden över 60fps, har testat detta med programmet frame time analysis, min genomsnittliga framtime är 7,7 ms för cpu och 6,5 ms för gpu.

Jag har ett amd fx 6300 (ingen OC) med en evo 212 kylare, gtx 760 (inget OC), 8gb ram, ssd disk.

Så siffrorna tycker jag visar på att det är INTE hårdvaran som ger input lag för musen, utan, ***drummvirvel***. Skärmen. Jag har en "kontorsskärm" en Eizo ev2333w med va-panel och 7ms responstid för grey to grey. VA-panel ska tydligen vara väldigt långsamma och inte passa för spel.

Är min slutsats rimlig eller kan det vara något annat som ger input lag?

Permalänk
Medlem

Överklockade grafikkort och cpu:er kan skapa det fenomenet, testa att stänga av boost på gpu för att se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Kan du inte prova en annan skärm på datorn eller datorn på en annan skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Din cpu och grafikkort är inte det vassaste.
Prova en annan skärm och se då jag tror den är boven och funkar bra bara i word.

Permalänk
99:e percentilen

Vågar inte uttala mig om input lag på just VA-paneler, men jag vet precis hur segt 60 Hz är. Prova en 144 Hz-skärm hos en kompis så ska du få se på åka av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Låter som att din skärm har en ganska lång responstid. Om man är van vid 1 ms skärmar (som jag) så känns alla skärmar över 5 ms väldigt långsamma, speciellt vid FPS spel och avsett vilken bildfrekvens skärmen har!

Om möjligt, testa med en annan skärm (helst en "gamingskärm" med ~1ms responstid) och se om problemet kvarstår!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att det var skärmen till iaf 90%, jag köpte en Asus VG248QE. Och visst nu är det inte mycket att klaga på, vilket lyft!
Nästa steg blir en i5 eller i7 för att få ner frame time något och upp med fps.

Tack för svar allihopa.