HTC Vive avknoppas till dotterbolag

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

HTC Vive avknoppas till dotterbolag

HTC avknoppar sin satsning på virtuell verklighet till ett separat dotterbolag för att säkra samarbeten och bli mer konkurrenskraftiga.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Ett väntat beslut. Är själv lite förvånad att det dröjde så pass länge.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

Men vad ska dom heta? Kort å gott Vive kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•G Pro•G433•G840XL•
•+X•

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Alltid bra att dela upp verksamheten som Sony också gjort nyligen

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Mar 2014

Kan nån förklara för mig hur det är en fördel att göra så här? Känns som att det skulle vara många gånger bättre att använda HTCs fulla tyngd än att splitta av till ett dotterbolag.

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av TheSlicker:

Kan nån förklara för mig hur det är en fördel att göra så här? Känns som att det skulle vara många gånger bättre att använda HTCs fulla tyngd än att splitta av till ett dotterbolag.

Om det ena företaget går i konkurs så påverkas inte det andra. Att ha alla delar i samma företag är som att lägga alla ägg i samma korg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne, nordväst
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av TheSlicker:

Siffror, istället för att allt går dåligt så är det bara ett dotterbolag som går dåligt. Det gör det enklare för deras ekonomer att hålla koll och på så sätt dra i spaken ifall något behövs göras.
Dessutom ser det bättre ut för investerare att kunna peka på något som går bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Tror stenhårt på att det här är början på slutet av HTC som mobiltillverkare. Så småningom så kommer "HTC VR" att bli ett fristående bolag från HTC. HTC Mobildivision går med förlust. Se vad Microsoft gjorde med sin mobilsatsning.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i7 2700K @ 4,4GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | CM Hyper 212+ | Zalman HP850 | Gigabyte GTX 770 Windforce 3x 4GB | Samsung 830 256GB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T & AOC 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av TheSlicker:

Ifall HTC förlorar massor efter en stor VR satsen så är det lätt att aktieägarna skyller på VR-delen även om det egentligen är beroende av något helt annat som t.ex. mobil marknaden.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av TheSlicker:

Det är rätt vanligt att man gör så här. Samsung och LG består t.ex. vart och ett av över 30 olika bolag, men från konsumenthåll pratar man bara om "Samsung" och "LG".