Alla framtida Microsoft-spel kommer till PC

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Och Microsoft har gjort en 180* på uttalandet.

"Every new title published from Microsoft Studios that we showed onstage at E3 this year will support Xbox Play Anywhere and will be easily accessible in the Windows Store."

Ni får bara E3 spelen.

Kan mycket väl vara så att man inte vill inkludera Halo 6.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att dom gör en sån här stor satsning och sen ändå ska ha några planerade exklusiva till xbone. Dom kanske bara vill vara fria att kunna ändra sig senare utan gnäll?

Men Halo är väl enda IP som inte var med på E3 typ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jag som står och väger mellan en Xbox one eller ps4, detta tippar ju lätt skålen till Xbox fördel om jag får alla spel jag köper till min PC också...eller har jag tolkat det fel? Är det bara MS egna spel?

Det gäller dom spelen som väljer att utnyttja funktionen.

Men för mig betyder detta att det är pc + ps4 som är den givna kombinationen. Då har man alla Sony och Microsoft exklusiva spelen och allt pc med bara två maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Squallie: Ja egentligen, nu var ju funktionen inte så bra som den lät från början, men du har hursomhelst helt rätt, vet inte hur jag tänkte där..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Visst, att man vill locka folk till sin produkt via exklusiv mjukvara, fine förstår det. Men vore det inte fint om spel som är rena mästerverk nådde ut till en bredare skara och på sätt fick in mer pengar? Jag har en känsla av att de flesta som endast köper konsoler trots exklusiva titlar faktiskt mest köper det pga. priset "och all in one"/plug and play upplevelsen. Tror inte majoriteten helt plötsligt skulle köpa egna datorkomponenter och börja sätta ihop datorer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Testpilot

@fermia: Var inte mitt inlägg originellt, men jag förstår folk som inte tycker om Windows 10 store

Det buggar, har taskig layout och navigering, spelen vi fått "från XONE" har varit otroligt taskiga portar o.s.v.
Anser personligen att MS har långt att gå innan Windows Store kan ses som något hot i huvudtaget till Uplay, Origin, Steam, Bnet eller GOG.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Devil May Cry:

Visst, att man vill locka folk till sin produkt via exklusiv mjukvara, fine förstår det. Men vore det inte fint om spel som är rena mästerverk nådde ut till en bredare skara och på sätt fick in mer pengar? Jag har en känsla av att de flesta som endast köper konsoler trots exklusiva titlar faktiskt mest köper det pga. priset "och all in one"/plug and play upplevelsen. Tror inte majoriteten helt plötsligt skulle köpa egna datorkomponenter och börja sätta ihop datorer.

Saken med exklusiva spel är att locka och sedan låsa in användare till sin plattform.

tex. PS4/XOne går Sony/MS +/-0 på ren hårdvara, men de tjänar enorma pengar på Royalty för alla spel som säljs till konsollen. Så har man en handfull spel som kan locka människor till sin konsol/plattform, då tjänar man mer på mersälj av resterande titlar runt om än just sina "in-house 1st party"-titlar.

TL;DR: De tjänar mer på att sälja andra spel än sina egenutvecklade. 1st Party spel är lockvara för plattformen mer än något annat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Saken med exklusiva spel är att locka och sedan låsa in användare till sin plattform.

tex. PS4/XOne går Sony/MS +/-0 på ren hårdvara, men de tjänar enorma pengar på Royalty för alla spel som säljs till konsollen. Så har man en handfull spel som kan locka människor till sin konsol/plattform, då tjänar man mer på mersälj av resterande titlar runt om än just sina "in-house 1st party"-titlar.

TL;DR: De tjänar mer på att sälja andra spel än sina egenutvecklade. 1st Party spel är lockvara för plattformen mer än något annat.

Jovisst det tror jag med, men det är ingen kontradiktion mot det som jag skrev. Daniel som lirar fifa med sina polare kommer inte gå över till PC bara för att Halo nu inte är exklusivt till Xbox. Lite det jag menar.

Väldigt många som spelar är inte s.k hardcore. De vill bara ha en plattform trycka på en knapp och spela. Att sätta sig in i datorkomponenter är en självklarhet för oss men inte för de som inte är intresserade av det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Verkligen jättebra av Microsoft att börja satsa på PC plattformen! Är dock lite tveksam till hur pass bra Windows Store kommer att fungera som plattform för speldistribution.

Äsch, det är väl kung det när dom droppar bakåtkompatiblitet vid nya versioner eller har buggar som berör få system som går ignorerade och man inte kan lösa eftersom det är nedlåst. Fördelen med Steam, Uplay etc. är ju att det ligger som ett litet umbrella ovanpå en spelinstallation som man faktiskt kan göra något med och som faktiskt kommunicerar med datorn på ett normalt vis.

Men det är bara jag. Jag är född bitter.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det kommer säkert funka bra framöver, men trist att man måste ha så många olika plattformar, steam , origin, uplay, gog galaxy.. blir ju helt galet till slut.

Alternativet till denna frihet och konkurrens är ju att det blir en enda butik för alla spel och appar för Windows (precis som App Store för iOS).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Kravet är ju ett digitalt köp, vilket helt dödar bytesmarknaden - som jag själv anser att konsolen är riktigt bra till. Spelat klart ett spel, sälj det, köp ett nytt.

Fast, nu kör jag PS4 och Mac, så jag slipper dåliga optimeringar och Microsoft Store. 👍

Jag tror du har tiden emot dig. Är nog inte så långt bort förrens försäljning av spel på optiskt media i princip är utdött.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@fermia:
Till att börja med är vsync påtvingat för samtliga spel och går inte att stänga av, vid anniversary update av Windows 10 kommer man kunna stänga av vsync för vissa titlar. Samt att allt kallas för "app", inte fan installerar jag "appar" på min dator, jag installerar program och spel. Att använda en plattform som tvingar en att kalla allt för "appar", åt helvete med det.

Applikationer. Appar är en förenkling och förkortning av det.

Vsync är ju också en förkortning (som du inte verkar ha något problem med).

Personligen så bryr jag mig inte det minsta vad man kallar det. Det viktiga för mig är att de fixar alla de tekniska bristerna (som tex vsync).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Alternativet till denna frihet och konkurrens är ju att det blir en enda butik för alla spel och appar för Windows (precis som App Store för iOS).

Eller att de iaf kör webbbaserade lösningar som inte kräver en klient som tar resurser i onödan. Eller att de samlar alla butiker under en gemensam klient, men det är väl utopi.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Eller att de iaf kör webbbaserade lösningar som inte kräver en klient som tar resurser i onödan. Eller att de samlar alla butiker under en gemensam klient, men det är väl utopi.

Jo, det hade ju varit ännu smidigare.

Är även på många telefoner onödiga lösningar med krångliga appar som kunde enklare lösts med rena webbaserade tjänster.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/