Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sprawler:

Jag tror inte, jag vet att de överlämnar den till kennel och/eller säljer den.

Du kan inte garantera någonting där. Beror på. Dom kan inte bara dumpa den på en kennel, mottagaren måste vara villig att ta emot den. Likadant om dom inte lyckas sälja den. Sedan är det inte säkert att det blir så himla bra om dom måste truga någon halvlämplig mottagare. Lyckas dom inte hitta ägaren så har dom rätt att avliva hunden och gör så ofta, beroende på hur mycket tid dom vill lägga på det.

Det finns djurskyddsföreningar som avråder från att lämna in upphittad hund till polisen. För farligt. Den kan snabbt bli avlivad. Dom behöver inte ens ha gjort särskilt stora ansträngningar för att hitta ägaren, det räcker med att det gått 5 eller 10 dagar.

Att det är smidigast för polisen att snabbt avliva hunden är inget dom skryter med.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Du kan inte garantera någonting där. Beror på. Dom kan inte bara dumpa den på en kennel, mottagaren måste vara villig att ta emot den. Likadant om dom inte lyckas sälja den. Sedan är det inte säkert att det blir så himla bra om dom måste truga någon halvlämplig mottagare. Lyckas dom inte hitta ägaren så har dom rätt att avliva hunden och gör så ofta, beroende på hur mycket tid dom vill lägga på det.

Det finns djurskyddsföreningar som avråder från att lämna in upphittad hund till polisen. För farligt. Den kan snabbt bli avlivad. Dom behöver inte ens ha gjort särskilt stora ansträngningar för att hitta ägaren, det räcker med att det gått 5 eller 10 dagar.

Att det är smidigast för polisen att snabbt avliva hunden är inget dom skryter med.

Jo, Polisen har avtal med ett flertal kennlar just för att de ska kunna lämna ifrån sig omhändertagna och upphittade hundar direkt. Avlivning förekommer, men då handlar det om sjuka/skadade/farliga hundar och långt ifrån den utsträckning som du försöker måla upp. Hundarna säljs eller överlåts. Nuff said.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gått in till polisen igen, med hunden och sagt att hundens ägare är borta. Gör en polisanmälan på saknad person, säg till polisen att du inte har möjlighet längre att ta hand om hunden. Polisen måste hjälpa dig i det fallet, tex kontakta ägaren eller ta hand om hunden åt dig, mest troligast kommer den hamna på någon "övergivna djur" ställe. Det tråkigaste i det hela är att hunden mest troligast kommer avlivas isåfall.

Permalänk

Ägaren svarade när jag sa att jag kunde ta över ägarskapet om han verkligen inte ville ha hunden så nu får jag leta upp någon som har tid och kärlek att ge henne. Tackar för allt!

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Ägaren svarade när jag sa att jag kunde ta över ägarskapet om han verkligen inte ville ha hunden så nu får jag leta upp någon som har tid och kärlek att ge henne. Tackar för allt!

Med tanke på att hunden är registrerad (för det är väl alla hundar...) se till så du får det skriftligt.

Kan bli bråk senare om du ger bort en annans hund.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Med tanke på att hunden är registrerad (för det är väl alla hundar...) se till så du får det skriftligt.

Kan bli bråk senare om du ger bort en annans hund.

Det är skriftligt, eller ja ska ske imorgon. Hunden är registrerad i SKK så renrasig är hon också.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Du kan gå in på jordbruksverket sen skriva över hunden på dig. De krävs inget intyg från andra ägaren, såvida hunden är chippad. Då kan du sälja/placera om hunden. Om jag va du så skulle jag försöka med detta innan djuret avlivas.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Ägaren svarade när jag sa att jag kunde ta över ägarskapet om han verkligen inte ville ha hunden så nu får jag leta upp någon som har tid och kärlek att ge henne. Tackar för allt!

Med andra ord så var planen från din "kompis" att trötta ut dig alltså...kul kompis du har. Se till att få bra betalt för hunden så du i alla fall får betalt för mödan. Varför inte din "kompis" istället sålde hunden låter lite misstänkt. Luktar skumt hela grejen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Ägaren svarade när jag sa att jag kunde ta över ägarskapet om han verkligen inte ville ha hunden så nu får jag leta upp någon som har tid och kärlek att ge henne. Tackar för allt!

Vad svarade han?

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Vad svarade han?

Han lämnade hunden hos mig, insåg hur skönt det var utan och letade efter köpare, han hittade ingen så befriade jag honom från denna vackra varelse, hoppas han dör i ett dike...

Visa signatur

Hej

Permalänk

Allt är löst, han skriver över den på mig och har en riktig vän som inte är shady och jag känt i 6 år som ska ta över henne.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

vad är det för hund, hur gammal ??

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Din före detta vän nominerar jag härmed till Årets Rövhatt 2016!

Fy fan för sånt patrask, det borde vara kraftiga böter på att skaffa en hund utan att ta ansvar för att det är ett liv man faktiskt handhar.

Skönt att det löst sig nu i alla fall.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Lego Master

Vi hade en bakvänd situation när vi skaffade hund för ett gäng år sedan. En ytlig bekant till min sambo hade ett antal hundar, varav en de ville göra sig av med. Tydligen fick de inte pli på hunden och deras barn gillade inte honom.

Vi gick med på att ha honom ett par veckor som test, och det visade sig snabbt att han var rätt misskött. Ingen uppfostran att tala om, skavsår efter kedjekoppel på halsen osv. Schäfer/labrador-blandras. Han var såklart stissig och lite förvirrad, men snäll och bara väldigt "på" hela tiden.

Efter testperioden var vi rörande överens om att han inte borde gå tillbaka till ägarna, men de ville ha en drös pengar för honom. Vi sa i stort sett "vi kan ta hunden om ni vill bli av med honom, men ni får inga pengar". Inget svar, och ingen kom och hämtade honom, så vi ringde stället där chippningen var registrerad och bad dem skriva över honom på oss istället. Inga problem. Försäkrade honom dagen efter, och han levde lycklig hos oss i över tre år tills vi tyvärr fick avliva honom förra hösten när hans höfter havererade.

Men för oss var det alltså inga problem att ta över en hund ägarna uppenbarligen inte ville ha.

Kan tillägga att i vår omsorg var han både lättlärd och lugn, väldigt snäll mot vår son som kom året efter hunden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield