Permalänk
Medlem

Hur bra är telias Wifi Router

Tja!

Har nydligen fått fiber indraget i huset och eftersom jag är den ända tekniska i huset och att farsan står som ägare för hela huset så får han hålla i alla beställningar med internet osv. Därför har det blivit att när han har beställt fiber så har telia skickat med deras egna trådlösa router och jag undrar om den är något bra? Här är bild på alla specs på routern. Kanske mer värt att köpa en riktig router istället? Kanske en ASUS RT-AC66U? Kommer köra 100/100 med Cat6 kabel i hela huset.

Mvh Jocke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckonzz:

Tja!

Har nydligen fått fiber indraget i huset och eftersom jag är den ända tekniska i huset och att farsan står som ägare för hela huset så får han hålla i alla beställningar med internet osv. Därför har det blivit att när han har beställt fiber så har telia skickat med deras egna trådlösa router och jag undrar om den är något bra? Här är bild på alla specs på routern. Kanske mer värt att köpa en riktig router istället? Kanske en ASUS RT-AC66U? Kommer köra 100/100 med Cat6 kabel i hela huset.

Mvh Jocke

Är det ett hyreshus med separata hyreslägenheter? Lite oklart formulerat.

Det fanns inte med någon bild på några specs om vilken router det är. Har Telia fiber själv och har deras Technicolor AC router och den fungerar klockrent med mitt 100/100. Får ut 146/156 när jag kollar med min Sony Xperia Z2 med bredbandskollen. Ja jag vet att det är högre än vad jag skrev att jag har men så är det på min stationära som körs trådat också, där får jag ut 126/123.

Ingen aning hur den står sig i övrigt men jag får full täckning i hela lägenheten som med min förra router hade problem då hela lägenheten är betong och routern står i ena änden av en långsmal lägenhet. Nu är det funktionellt även i köket längst bort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reckonzz:

Tja!

Har nydligen fått fiber indraget i huset och eftersom jag är den ända tekniska i huset och att farsan står som ägare för hela huset så får han hålla i alla beställningar med internet osv. Därför har det blivit att när han har beställt fiber så har telia skickat med deras egna trådlösa router och jag undrar om den är något bra? Här är bild på alla specs på routern. Kanske mer värt att köpa en riktig router istället? Kanske en ASUS RT-AC66U? Kommer köra 100/100 med Cat6 kabel i hela huset.

Mvh Jocke

Jag har också fiber från Telia och använder deras router, dock inte till det trådlösa där jag har en Ubiquiti AC-Lite, mest på grund av att det är betydligt lättare att placera en sådan AP-disk än att sätta hela routern på det bästa stället. Många spyr galla över Telias router, men jag håller inte alls med. Den har funkat ypperligt för mig under de tre åren jag haft den. Till och med när vi bodde i USA ett år och var beroende av att den funkade här hemma för att kunna VPN'a hem och kolla på svensk TV så funkade den klanderfritt utan ett enda driftstopp. Port forward har varit knepigt med den någon gång, men om man gör inställningarna och sedan startar om den så har allt funkat för mig sedan. Finns helt enkelt ingen anledning att köpa någon annan router. I alla fall för mig finns det inget mervärde att få av att lägga den tusenlappen på en ny router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag har också fiber från Telia och använder deras router, dock inte till det trådlösa där jag har en Ubiquiti AC-Lite, mest på grund av att det är betydligt lättare att placera en sådan AP-disk än att sätta hela routern på det bästa stället. Många spyr galla över Telias router, men jag håller inte alls med. Den har funkat ypperligt för mig under de tre åren jag haft den. Till och med när vi bodde i USA ett år och var beroende av att den funkade här hemma för att kunna VPN'a hem och kolla på svensk TV så funkade den klanderfritt utan ett enda driftstopp. Port forward har varit knepigt med den någon gång, men om man gör inställningarna och sedan startar om den så har allt funkat för mig sedan. Finns helt enkelt ingen anledning att köpa någon annan router. I alla fall för mig finns det inget mervärde att få av att lägga den tusenlappen på en ny router.

håller med här den har fungerat utmärkt för mig också.

har den äldre versionen utan 5Ghz wifi Tg 789vn eller något sådant fungerat felfritt sen jag skaffade fiber 5år+ sen.

möjligen har jag funderat på att köpa en egen bara för att få 5Ghz men tror inte äns jag har något som kan använda det här hemma och mottagningen på wifi är ok oftast 3-5 pinnar i hela lägenheten och uppkoppling med 70-130Mbit (max 300Mbit) från routern beroende på var man är i lägenheten men oftast högre lokalt än vad jag har in genom fibern (80-98Mbit)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Hör av dig till Telia och be att få den nya med 5GHz och AC, ska inte vara några problem att få den bytt. En polare till mig fick sin bytt när han märkte hur snabb och stabil min var.

Permalänk
Medlem

Då verkar det som den Routern jag får nu vara något att behålla! Har använt mig av deras router under tidigare år och har inte funkat något vidare därav jag frågade. Bor för övrigt i 3vånings radhus så lär väll märka hur det blir med wifi. Nu har jag typ inget wifi i källare, dock så är routern nu på högsta våningen och fiber routern kommer komma ner till mitten våningen så förhoppningsvis löser det sig på den fronten.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

@Rouge of Darkness: Hör av dig till Telia och be att få den nya med 5GHz och AC, ska inte vara några problem att få den bytt. En polare till mig fick sin bytt när han märkte hur snabb och stabil min var.

njae inte lönt när jag ändå får ut vad jag ska ha. åt vardera hållet och inte har problem med den.
speciellt när jag inte äns tror jag har något som kan använda varesig AC eller 5ghz...

möjligen om min telefon som är modell från 2015 kan men varken mitt Wii eller min laptop kan iaf som är typ de ända 2 andra som ansluter via wifi.

eller syftade du på att ja inte får ut 100+ från min fiber?

det är inte routerns fel det är överbelastning på det urgammla teliastadsnätet som jag är inkopplad på kan därför variera lite mellan 80-100Mbit beroende på tid på dygnet oftast ligger jag på 95+ iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Damens Macbook Pro från 2012 har stöd för 5GHz så nog finns det stöd för det på äldre modeller. Min Sony Vaio från runt 2013 har det också.

Min Xperia Z2 telefon har både 5GHz och AC.

Men är du säker på att du inte har stöd i någon produkt du kan tänkas använda det till så är det ju inte lika prioriterat att få den bytt. Dock är det i allmänhet starkare antenner och en nyare modell vilket säkert tillför en del förbättringar.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

@Rouge of Darkness: Damens Macbook Pro från 2012 har stöd för 5GHz så nog finns det stöd för det på äldre modeller. Min Sony Vaio från runt 2013 har det också.

Min Xperia Z2 telefon har både 5GHz och AC.

Men är du säker på att du inte har stöd i någon produkt du kan tänkas använda det till så är det ju inte lika prioriterat att få den bytt. Dock är det i allmänhet starkare antenner och en nyare modell vilket säkert tillför en del förbättringar.

laptopen är nån gammal HP med en intel singel eller dubbelkärnig cpu och 8600M grafik från typ 2008 om inte ännu äldre tippar att den knappt har stöd för N standarden eftersom den knappt kan köra youtubevideos i 720p (inte problem med buffring bara för slö för så "högupplöst"...

telefonen möjligen kanske Huawei p8 lite men tror den bara har N också.

Wii är jag helt säker på att det bara är B/G/N standard på Wifi delen.

och inget behov av starkare signal som sagt 3-5 staplar i hela lägenheten (70-75 kvadrat massa snetak ja inte behöver betala för så osäker på yta) och mellan 75-130Mbit hastighet till det jag har på wifi som jag ändå bara använder till websurf och youtube typ.

så allt över typ 15Mbit är overkill mer eller mindre på Wifi...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen till AC routern, är sjukt bra för att vara en ISP utskick.

Skickades från m.sweclockers.com