Att lära sig PHP eller Node.js 2016?

Permalänk
Medlem

Att lära sig PHP eller Node.js 2016?

Tjenare Sweclockers!

Jag har på sistone filat på mina JS kunskaper och vill nu gå vidare till ett serverinriktat språk.

Har läst runt lite om node.js och PHP på internet men förstår inte riktigt vilket språk som gör vad eller hur de fungerar. Jag tolkar node.js som en "extension" eller dylikt till JavaScript som hanterar serversidan av webb, men hur mäter sig node med PHP? Eftersom PHP är äldre är det väl mer etablerat och kanske därför bäst att lära sig först?

Vad är "bäst" att lära sig?
Är båda teknologier eftertraktade på svenska marknaden?
Utbildningar inom detta?
Specifika skillnader mellan de två språken?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hej,

Om du redan kan Javascript hyfsat så bör steget inte vara så stort att lära dig Node.js.

Det känns som om användningen av Node.js ökar kraftigt så jag misstänker utan att veta säkert att det är/kan bli väldigt eftertraktat. Båda språken har sina fel och brister men är fullt kapabla att göra det du behöver.

Out of the box är Node.js snabbare enligt vad jag läst och hört, så det kan vara nåt att ta med i beräkningen.

En av de stora fördelarna med PHP är att i princip alla webbhotell har servrar med en LAMP (Linux, Apache, Mysql, PHP) setup vilket gör PHP till ett lockande alternativ om du inte vill köra egen server. Ska du köra Node.js får du nog oftast betala mer eller köra VPS/egen server.

Eftersom PHP är äldre finns det också mer information tillgänglg, men det kommer mer och mer för Node.js med.

Jag har själv inte använt Node.js speciellt mycket, så någon med mer erfarenhet kanske har mer bra saker att säga om det.

Hoppas detta är till någon hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gildar:

Om du redan kan Javascript hyfsat så bör steget inte vara så stort att lära dig Node.js.

Ok, så node.js kommer alltså vara betydligt enklare än PHP, då jag redan kan JS. Det känns ju som ett ganska lätt beslut isf

Skrivet av Gildar:

Det känns som om användningen av Node.js ökar kraftigt så jag misstänker utan att veta säkert att det är/kan bli väldigt eftertraktat. Båda språken har sina fel och brister men är fullt kapabla att göra det du behöver.

Känns trist att köra på något som kanske inte ens blir "det nya stora", men med tanke på JS framgång så blir detta nog fallet hursomhelst. Vad jag tolkar härifrån är att node.js kan klara av det allra mesta som PHP kan?

Skrivet av Gildar:

Eftersom PHP är äldre finns det också mer information tillgänglg, men det kommer mer och mer för Node.js med.

Håller med om att det finns mer information om PHP, men samtidigt så finns det väl en risk att informationen blir utdaterad (tänker mest eventuella bloginlägg, yt videos.)

Tack så mycket för svaren!

Permalänk
Medlem

Node.js/ JS finns det gott om hjälp att få med online.

Skriver en hel del node js applikationer och tycker det fungerar strålande.
Som tidigare talare sa, kan du JS så bör node inte vara några problem alls, snarare så att det kommer ge dig en hel del gratis. Lycka till!