Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

All denna predikan och allt du vågar satsa på din superhäst utan risker är två ynka månadslöner.
Tycker det säger en hel del om hur "idiotsäkert" du tycker att crypto är.

Jag sitter också på en del crypto, men för mig är detta pengar som jag är helt beredd på att ev. förlora då jag har huvud nog att analysera riskerna. En analys som jag gör för att riskklassa alla investeringar oavsett om dessa må vara fastigheter, aktier, crypto etc.

Råder dig att läsa lite marknadsekonomi eller liknande då du verkar lite utanför lådan så att säga på det mesta som rör ekonomi och handel.

Förstår inte varför du och andra tror att jag inte är redo att förlora 50k? Nu är det betydligt mer idag, men en investering är alltid en risk, att riskera lite mer ön aktier för runt 100x pengarna om vi ser till avkastning.

Min fråga är besvarad, majoriteten här vet delvis inte mer än vad bitcoin är, och ännu större majoritet är rädda för att investera.

Då vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Förstår inte varför du och andra tror att jag inte är redo att förlora 50k? Nu är det betydligt mer idag, men en investering är alltid en risk, att riskera lite mer ön aktier för runt 100x pengarna om vi ser till avkastning.

100 gånger insatsen är inte fy skam. Stort grattis! Hade jag varit i din sits så hade jag cashat ut en del av vinsten i varje fall, säg hälften dvs 2.5 miljon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Förstår inte varför du och andra tror att jag inte är redo att förlora 50k? Nu är det betydligt mer idag, men en investering är alltid en risk, att riskera lite mer ön aktier för runt 100x pengarna om vi ser till avkastning.

Min fråga är besvarad, majoriteten här vet delvis inte mer än vad bitcoin är, och ännu större majoritet är rädda för att investera.

Då vet jag

Problemet om du kanske inte har märkt det är ditt sätt att uttrycka dig på.
Du har skrivit flera gånger att det inte finns några risker om man investerar i crypto utan bara oändliga möjligheter.

Egentligen tror jag nog inte att du är så pass naiv som dina kommentarer framhäver men det är det ända vi som läser har att gå på. Men ditt larviga sätt att påstå att alla är okunniga i crypto bara för att de inser riskerna som finns borde du lägga av med. Jag med säkert oändligt många fler här har varit med och brutit (mining) massa valutor tidigt i deras cykler.

Att alltid gå in med inställningen att jag vet mest och bäst som du verkar göra kommer man inte långt med i livet. Försök istället lära av andra och väx i ditt eget kunnande.

Permalänk
Medlem

@oouhdawg:

Ah perfekt tack!
Har du tips på någon sida man kan läsa lite mer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

100 gånger insatsen är inte fy skam. Stort grattis! Hade jag varit i din sits så hade jag cashat ut en del av vinsten i varje fall, säg hälften dvs 2.5 miljon.

100x mer ön genomsnittliga avkastningen på aktier. Räkna på 4-5% svkastning och gångra det med 100. 400-500% sedan juni.

Däremot har jag folk jag sitter med som sitter lite roligare till procentuellt, och insatsmässigt. Men har följt deras historik långtgående tillbaka och det ser väldigt fint ut.

Kommande åren är ju då kryptovalutor slår på riktigt, det hittills är bara en peocentdel av vad som komma skall.

Hittills är det bara bitcoin, vänta på ethereum och Neo så får vi ses på grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Har väl lagt in kanske 2 månadslöner och har mångdubblat det sen i juni. Blankolånet har ju varit nära till hands måste jag säga men jag skippade det. Fortsätter det såhär så har jag ju cashat av lägenheten om ett år, klagar inte.

Två måndaslöner är inget när du talar dig så varm kring krypto och försöker haussa på så att fler ska hoppa på utan att göra en vettig analys innan. Har själv handlat med krypto och haft egen miner. 400-500% är inget speciellt om man arbetar som daytrader. Se graf nedan när jag handlade med hävstång i silvercertifikat under 2010-2011. Jag trodde jag var odödlig precis som du tror att du är just nu. Sedan kom en enorm korrigering ingen dödlig kunde förutspå och jag han ut medan jag fortfarande låg 500% plus istället för 1000%. Många runtomkring mig förlorade dock pengar istället för att vinna då de kom in för sent.

Sensmoralen i den här historien är att det finns inga hundraprocentiga investeringar och allt kommer med en risk. Stoppa bara in pengar i krypto du är beredd att förlora. Övertyga inte nära och kära att hoppa på utan att de gör en egen analys. För går det åt helvette är det dig de kommer skylla på och inte marknaden. Många i min omgivning förlorade miljonbelopp efter silverkraschen. Personer som hade blivit övertygade av sånna som predikade likt du gör nu med kryto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiano:

Två måndaslöner är inget när du talar dig så varm kring krypto och försöker haussa på så att fler ska hoppa på utan att göra en vettig analys innan. Har själv handlat med krypto och haft egen miner. 400-500% är inget speciellt om man arbetar som daytrader. Se graf nedan när jag handlade med hävstång i silvercertifikat under 2010-2011. Jag trodde jag var odödlig precis som du tror att du är just nu. Sedan kom en enorm korrigering ingen dödlig kunde förutspå och jag han ut medan jag fortfarande låg 500% plus istället för 1000%. Många runtomkring mig förlorade dock pengar istället för att vinna då de kom in för sent.

http://forumbilder.se/GA532/2011-05-29-10-51-59-preview.png

Sensmoralen i den här historien är att det finns inga hundraprocentiga investeringar och allt kommer med en risk. Stoppa bara in pengar i krypto du är beredd att förlora. Övertyga inte nära och kära att hoppa på utan att de gör en egen analys. För går det åt helvette är det dig de kommer skylla på och inte marknaden. Många i min omgivning förlorade miljonbelopp efter silverkraschen. Personer som hade blivit övertygade av sånna som predikade likt du gör nu med kryto.

http://forumbilder.se/DBRT5/2014-02-05-01-26-33.jpg

Du tog ut pengar. Jag nämnde ovan vilka förlorarna är. Folk som tar ut pengar i nedgångar, och folk som köper scam-coins.

250.000 kr (200k vinst) sedan juni. 5 månader och 200.000 vinst. 40.000 netto i månaden.

Att du tycker att det är lite jämfört med folk som köpte bitcoin tidigt, no shit. Jag påstår inte att jag är en kung inom krypto. Ändå tjänar jag runt 100x mer än standardpersonen som stoppar pengar i aktier. Och då har jag knappt flyttat runt pengarna.

5 Månader till och 500% så ligger jag på 1,250,000 (1,2 miljoner) i vinst.

Det handlar inte om att skryta om sina egna pengar, det handlar att få folk som dig och andra att se att det är svinlätt att få pengar i krypto idag. Speciellt när världens största länder har accepterat det. Kina, Japan, Korea, Singapore m.fl. Alla har sagt att dom kommer att acceptera kryptovaluta och dom välkomnar utvecklingen.

Tex så har majoriteten i Asien som lever i fattigdom inga bankkonton då dom inte har råd. Dessa kan nu enkelt ha ett gratis bankkonto i form av kryptovalutor och där har vi en stor marknad.

Ni är så j*vla förblindade av svenska "molnet". Sjuk rädsla och kan inte se utanför medias skriverier och politikernas hustlande.

Jag vet att spekulationer kan få folk att ta ut pengar, men det finns 6-7 miljarder folk i världen, tror ni att lilla sverige bestämmer över krypto? Halva världen bor i Asien och där är det accepterat av länderna.

Så ta USA, Europa och övriga skitländer och gå den vägen. Asien kommer aldrig förbjuda det, Kina står bakom Neo och asiens motsvarighet till PAYPAL har deras OmiseGO kryptovaluta.

Läs och lär innan ni snackar. Ni kan bara bitcoin men är så sjukt lite pålästa. Släpp era svenska källor för dom är så vinklade så jag vet inte vad jag ska säga.

Det finns kryptovalutor där du hyr ut din hårddisk. Det finns kryptovalutor för att dela med sig av datorkraft. Det finns kryptovalutor för Spelsiter, det finns kryptovalutor för anonyma transaktioner, kryptovalutor i form av "BAT" vilket du kan se i browsern:

Brave.

Där får du kryptovaluta för att acceptera reklam hos hemsidor.

Med andra ord en väldig förenkling för att dela reklam via internet för hemsidor. Se på vår reklam och du får liten del kryptovaluta.

Vi kommer en dag att landa på någon/några kryptovalutor som kommer vara huvudvaluta. Den dagen kommer vinningen i krypto att sakta försvinna. Men idag är det så mycket nya ideer, det är som att du startat en ny planet och kommer på idéer, därför går priserna upp sjukt, och bra ideer kan ge sjuka ökningar.

Därför läser man 6-8 timmar per dag om och om igen, följer utvecklare, scannar av marknaden med statistikverktyg, botar osv.

Men för en person som inte vet, 99% av sverige. resterande 0,99% vet bara bitcoin, så är det kanske inte värt att leka med kryptovalutor.

Därför kom jag till slutsatsen att svenskar kan antingen inte, eller är för rädda för att ge sig in. Antagligen pga du och alla andra är starkt negativa, tillsammans med svenska genuspolitiker och övrigt indroktinerad folk i europa.

Nu har jag sagt mitt. Hoppas att ni finner lite värde i era aktier, stort grattis till han där uppe som hade en avkastning på 18% på sina aktier som får anses som säkra. Väldigt bra gjort måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Du tog ut pengar. Jag nämnde ovan vilka förlorarna är. Folk som tar ut pengar i nedgångar, och folk som köper scam-coins.

250.000 kr (200k vinst) sedan juni. 5 månader och 200.000 vinst. 40.000 netto i månaden.

Att du tycker att det är lite jämfört med folk som köpte bitcoin tidigt, no shit. Jag påstår inte att jag är en kung inom krypto. Ändå tjänar jag runt 100x mer än standardpersonen som stoppar pengar i aktier. Och då har jag knappt flyttat runt pengarna.

5 Månader till och 500% så ligger jag på 1,250,000 (1,2 miljoner) i vinst.

Det handlar inte om att skryta om sina egna pengar, det handlar att få folk som dig och andra att se att det är svinlätt att få pengar i krypto idag. Speciellt när världens största länder har accepterat det. Kina, Japan, Korea, Singapore m.fl. Alla har sagt att dom kommer att acceptera kryptovaluta och dom välkomnar utvecklingen.

Tex så har majoriteten i Asien som lever i fattigdom inga bankkonton då dom inte har råd. Dessa kan nu enkelt ha ett gratis bankkonto i form av kryptovalutor och där har vi en stor marknad.

Ni är så j*vla förblindade av svenska "molnet". Sjuk rädsla och kan inte se utanför medias skriverier och politikernas hustlande.

Jag vet att spekulationer kan få folk att ta ut pengar, men det finns 6-7 miljarder folk i världen, tror ni att lilla sverige bestämmer över krypto? Halva världen bor i Asien och där är det accepterat av länderna.

Så ta USA, Europa och övriga skitländer och gå den vägen. Asien kommer aldrig förbjuda det, Kina står bakom Neo och asiens motsvarighet till PAYPAL har deras OmiseGO kryptovaluta.

Läs och lär innan ni snackar. Ni kan bara bitcoin men är så sjukt lite pålästa. Släpp era svenska källor för dom är så vinklade så jag vet inte vad jag ska säga.

Det finns kryptovalutor där du hyr ut din hårddisk. Det finns kryptovalutor för att dela med sig av datorkraft. Det finns kryptovalutor för Spelsiter, det finns kryptovalutor för anonyma transaktioner, kryptovalutor i form av "BAT" vilket du kan se i browsern:

Brave.

Där får du kryptovaluta för att acceptera reklam hos hemsidor.

Med andra ord en väldig förenkling för att dela reklam via internet för hemsidor. Se på vår reklam och du får liten del kryptovaluta.

Det spelar ingen roll hur många som använder kryptovalutor...ALLA marknader får sättningar förr eller senare, kommer det en rejäl sättning i kryptovalutor så finns det ingen botten då det inte finns något substantiellt som står bakom värdet. Absolut ingenting. Vill tillräckligt många sälja så blir det panik och värdet sjunker drastiskt. Anledningen till att det går upp nu är just entusiastfasen där folk inte ser någon bortre gräns för hur mycket det kan gå upp, alla vill med och tjäna massvis med pengar och man ser inga risker...tills det hela börjar skaka lite. Då vill för många sälja samtidigt och botten går ur. Det är ett mönster som återkommer om och om igen på många ställen, detta är inget nytt fenomen även om det känns fantastiskt när man väl är inne i bubblan. Det är inte säkert att det blir så med kryptovalutor och om det blir så är det ingen som vet när och hur mycket priset sjunker, men risken att det händer är påtaglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

250.000 kr (200k vinst) sedan juni. 5 månader och 200.000 vinst. 40.000 netto i månaden.

Att du tycker att det är lite jämfört med folk som köpte bitcoin tidigt, no shit. Jag påstår inte att jag är en kung inom krypto. Ändå tjänar jag runt 100x mer än standardpersonen som stoppar pengar i aktier. Och då har jag knappt flyttat runt pengarna.

Det handlar som mycket annat också om att ha tur. Min bästa aktieaffär innebär att jag fick tillbaka insatt kapital x 170. Dvs 1 kr insatt blev 170 kr tillbaka. Dock är det inget som man kan förvänta sig upprepa så ofta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Det spelar ingen roll hur många som använder kryptovalutor...ALLA marknader får sättningar förr eller senare, kommer det en rejäl sättning i kryptovalutor så finns det ingen botten då det inte finns något substantiellt som står bakom värdet. Absolut ingenting. Vill tillräckligt många sälja så blir det panik och värdet sjunker drastiskt. Anledningen till att det går upp nu är just entusiastfasen där folk inte ser någon bortre gräns för hur mycket det kan gå upp, alla vill med och tjäna massvis med pengar och man ser inga risker. Det är mönster som återkommer om och om igen på många ställen, detta är inget nytt fenomen även om det känns fantastiskt när man väl är inne i bubblan.

Vad förstår du inte? Det är som att förinta ett virus. Det är helt omöjligt. Vad händer om alla människor får för sig att värdet i aktierna är noll? Då står du utan pengar?

Om dollarn blir värdelös och USA konkar så är dollarn värd SHIT. Samma med SEK och euro.

Ni pratar som att detta bara gäller Kryptovaluta.

En kryptovaluta har INGA skillnader mot vanlig valuta. SEK är bara digitalt och ett papper med siffror på. Finns inget som backar det. När kina säger: dollar är skit, vi vill inte ha det. Samma sak med EURO när länder i europa går åt h-vete i nästa krasch.

Sätter mina pengar på Krypto som backas av asien som har världens starkaste ekonomi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det handlar som mycket annat också om att ha tur. Min bästa aktieaffär innebär att jag fick tillbaka insatt kapital x 170. Dvs 1 kr insatt blev 170 kr tillbaka. Dock är det inget som man kan förvänta sig upprepa så ofta.

Tur? 500% i krypto är inte tur. Idag drog jag in 463% på GroestIcoin. Det ökade cirka 1280% denna vecka. Stoppade dock bara in 5000 kronor, men det om något är "tur".

Har precis sålt av och precis efter gick den ner lite igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vad förstår du inte? Det är som att förinta ett virus. Det är helt omöjligt. Vad händer om alla människor får för sig att värdet i aktierna är noll? Då står du utan pengar?

Om dollarn blir värdelös och USA konkar så är dollarn värd SHIT. Samma med SEK och euro.

Ni pratar som att detta bara gäller Kryptovaluta.

En kryptovaluta har INGA skillnader mot vanlig valuta. SEK är bara digitalt och ett papper med siffror på. Finns inget som backar det. När kina säger: dollar är skit, vi vill inte ha det. Samma sak med EURO när länder i europa går åt h-vete i nästa krasch.

Sätter mina pengar på Krypto som backas av asien som har världens starkaste ekonomi.

Skillnaden vi har pekat på om och om igen är att bakom aktier och vanliga valutor så står det något fundamentalt. Med aktier äger du en del av ett företag och deras framtida vinster, med valutor så finns det en stat som garant för värdet på valutan. Visst kan vanliga valutor krascha, det finns det många exempel på när staten bakom inte sköter sina finanser med galopperande inflation som följd.

Skillnaden med kryptovalutor är att det inte finns något substantiellt alls bakom vilket gör riskerna ENORMT mycket högre. Vad är det som är svårt att förstå med det? Jättekul att du går plus, men mönstret i sig är inget nytt, det har troligen funnits lika länge som det funnits pengar. Detta är ett klassiskt exempel från 1600-talet:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Skillnaden vi har pekat på om och om igen är att bakom aktier och vanliga valutor så står det något fundamentalt. Med aktier äger du en del av ett företag och deras framtida vinster, med valutor så finns det en stat som garant för värdet på valutan. Visst kan vanliga valutor krascha, det finns det många exempel på när staten bakom inte sköter sina finanser med galopperande inflation som följd.

Skillnaden med kryptovalutor är att det inte finns något substantiellt alls bakom vilket gör riskerna ENORMT mycket högre. Vad är det som är svårt att förstå med det? Jättekul att du går plus, men mönstret i sig är inget nytt, det har troligen funnits lika länge som det funnits pengar. Detta är ett klassiskt exempel från 1600-talet:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Haha, och ett företags värde garanterar säkerhet hos aktier? Hur många företag går inte åt helvete? Nämn du en av top 50 coins idag som har konkat. Så nämner jag hur många av top 50 företagen genom tiderna som konkat.

"Värde" bakom aktier. Tills allt investeras, går åt helvete och aktierna sjunker till noll. Det sitter 1-10 personer som avögr företagets öde. I krypto sitter en hel planet.

I längden enligt folk med aktier och banker så är hög risk bäst i långa loppet för högst avkastning.

Varför gäller detta inte kryptovaluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vad förstår du inte? Det är som att förinta ett virus. Det är helt omöjligt. Vad händer om alla människor får för sig att värdet i aktierna är noll? Då står du utan pengar?

Om dollarn blir värdelös och USA konkar så är dollarn värd SHIT. Samma med SEK och euro.

Ni pratar som att detta bara gäller Kryptovaluta.

En kryptovaluta har INGA skillnader mot vanlig valuta. SEK är bara digitalt och ett papper med siffror på. Finns inget som backar det. När kina säger: dollar är skit, vi vill inte ha det. Samma sak med EURO när länder i europa går åt h-vete i nästa krasch.

Sätter mina pengar på Krypto som backas av asien som har världens starkaste ekonomi.

Tror inte riktigt att du förstår vad värdet i aktier baseras på.
För att en aktie ska gå ner i värdet 0 så måste bolaget anses vara värt 0kr.
Och för stora bolag som Apple, nvida etc är det ganska mycket mer osannolikt än att folk ska börja tvivla på en cryptovaluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Tur? 500% i krypto är inte tur. Idag drog jag in 463% på GroestIcoin. Det ökade cirka 1280% denna vecka. Stoppade dock bara in 5000 kronor, men det om något är "tur".

Har precis sålt av och precis efter gick den ner lite igen.

Dock lite skillnad på x5 och x170.

Varför säljer du? Du har i inlägg efter inlägg skrivit att det bara är förlorare som säljer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Dock lite skillnad på x5 och x170.

Varför säljer du? Du har i inlägg efter inlägg skrivit att det bara är förlorare som säljer.

Förlorare säljer i NEDGÅNGAR. Jag sålde på peaken, den gick ned efter jag sålde.

1,15 till 1,03 dollar gick den ned efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Tror inte riktigt att du förstår vad värdet i aktier baseras på.
För att en aktie ska gå ner i värdet 0 så måste bolaget anses vara värt 0kr.
Och för stora bolag som Apple, nvida etc är det ganska mycket mer osannolikt än att folk ska börja tvivla på en cryptovaluta.

Apple och Nvidia. Kör på det, risken vs avkastning är inte i närheten av det du får från kryptovalutor idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Förlorare säljer i NEDGÅNGAR. Jag sålde på peaken, den gick ned efter jag sålde.

1,15 till 1,03 dollar gick den ned efter.

Sorry, jag läste fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

250.000 kr (200k vinst) sedan juni. 5 månader och 200.000 vinst. 40.000 netto i månaden.

En fundering till, jag antar att du menar brutto? Eller räknas det inte på samma sätt som vanliga kapitalvinster?

Edit: ändrade valuta till kapital.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Sorry, jag läste fel.

Idag finns statistik på kryptovalutor som i stort sätt säger: köp och sälj aldrig. Men fördela pengarna på den som kommer gå upp mest.

Alla stora coins har enligt statistiken alltid gått upp efter nedgång. Vet inte hur pass mycket statistik folk läser, men det är en väldigt bra väg att gå till att börja med.

Kina har bannat ICO'er (tillfälligt insåg man i efterhand) Det har stängts ner Exchanges, det har blivit förbud här och där. Vart är vi idag?

Priserna har gått upp till samma nivå och sedan vidare på det.

Att kryptovalutor skulle krascha kräver egentligen ett sammarbete mellan Europa, usa och majoriteten av asiatiska länderna. Där detta är ett brott.

Dock om detta händer så kommer många coins fortfarande ha kvar sitt värde, tillochmed öka sitt värde.

Man måste fördela pengarna efter vad som händer. Vad behöver? Vad kommer hända? När det händer, är du snabb på att sälja eller gå över till andra coins?

Att något skulle bomma ner allt, ja, good luck säger jag bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

En fundering till, jag antar att du menar brutto? Eller räknas det inte på samma sätt som vanliga valuta vinster?

Beror på vilket land du bor i. Danmark har ingen skatt tex. Sverige har vinstskatt på Bitcoin (30%).

Jag tar ut mina pengar när jag flyttar utomlands, sen om skatten är noll eller 15%, det gör mig inget. Men betalar mer skatt än vad jag borde i sverige, plus att jag behöver inte pengarna idag så då tar jag ut dom sen

Folk betalar ju knappt någon skatt på ISK-konton idag så finns ingen anledning att betala 30% för att staten inte vågar erkänna det som en valuta.

Kan nämnas att huvudsyftet är inte att slippa skatt för min del, jag ska flytta iväg och behöver inte pengarna idag, så man behöver ju inte vara dum i det hela

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oouhdawg:

Beror på vilket land du bor i. Danmark har ingen skatt tex. Sverige har vinstskatt på Bitcoin (30%).

Jag tar ut mina pengar när jag flyttar utomlands, sen om skatten är noll eller 15%, det gör mig inget. Men betalar mer skatt än vad jag borde i sverige, plus att jag behöver inte pengarna idag så då tar jag ut dom sen

Folk betalar ju knappt någon skatt på ISK-konton idag så finns ingen anledning att betala 30% för att staten inte vågar erkänna det som en valuta.

Kan nämnas att huvudsyftet är inte att slippa skatt för min del, jag ska flytta iväg och behöver inte pengarna idag, så man behöver ju inte vara dum i det hela

Helt sant, men det är inte så smart att erkänna skattefusk.. Oavsett hur jag känner om crypto så hoppas jag den logiken går in..

Permalänk
Medlem

Fast innan man säljer så uppstår inte någon beskattningsbar vinst så inget direkt skattefusk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Apple och Nvidia. Kör på det, risken vs avkastning är inte i närheten av det du får från kryptovalutor idag.

Där igen tar du helt fel, för att du undervärderar risken något otroligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Helt sant, men det är inte så smart att erkänna skattefusk.. Oavsett hur jag känner om crypto så hoppas jag den logiken går in..

Det är inte skattefusk då försäljningen inte sker i sverige. Jag har en produkt (färdigskattad och klar, SEK som jag inkomst-skattat på).

Sen har jag bytt det mot en produkt, helt lagligt. Nu stiger värdet på produkten, men jag tar inte ut värdet förrän jag flyttat till ett annat land.

Som sagt, skatten för mig spelar ingen roll, då troligtvis kommer bli beskattad den dagen jag flyttar iväg i nästa land

Men idag så är det tex ingen skatt i Danmark. Det förtydligar jag.

Sen går jag inte under stolen med att jag gladligen mottar fördelen med att slippa skatta 30% på min vinst. Precis som att andra i sverige inte skattar mer än 1,5 eller 1,75 % på deras ISK aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det är inte skattefusk då försäljningen inte sker i sverige. Jag har en produkt (färdigskattad och klar, SEK som jag inkomst-skattat på).

Sen har jag bytt det mot en produkt, helt lagligt. Nu stiger värdet på produkten, men jag tar inte ut värdet förrän jag flyttat till ett annat land.

Som sagt, skatten för mig spelar ingen roll, då troligtvis kommer bli beskattad den dagen jag flyttar iväg i nästa land

Men idag så är det tex ingen skatt i Danmark. Det förtydligar jag.

Sen går jag inte under stolen med att jag gladligen mottar fördelen med att slippa skatta 30% på min vinst. Precis som att andra i sverige inte skattar mer än 1,5 eller 1,75 % på deras ISK aktier.

Det spelar ingen roll vart försäljningen sker. Du beskattas där arbetet skett/pengarna tjänats, alltså när du bodde i sverige. Sen vet jag inte hur lagstiftningen ser ut dit du tänker flytta när du säljer dina coins. Jag har själv ganska mycket pengar i krypto, så rätta mig gärna om jag har fel. I så fall drar jag också vid försäljning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrBoss:

Det spelar ingen roll vart försäljningen sker. Du beskattas där arbetet skett/pengarna tjänats, alltså när du bodde i sverige. Sen vet jag inte hur lagstiftningen ser ut dit du tänker flytta när du säljer dina coins. Jag har själv ganska mycket pengar i krypto, så rätta mig gärna om jag har fel. I så fall drar jag också vid försäljning.

Nej, du beskattas när du säljer din kryptovaluta eller handlar i det landet du är i.

Bor du 6 månader i danmark så ska du beskattas i det landet. Däremot om du med flit flyttar utomlands 6 månader, kommer undan skatt och sedan flyttar tillbaka till sverige så kommer fabror staten att beskatta dig ändå.

Men jag har inte tänkt att bo i Sverige och därav kommer jag inte skatta i sverige heller.

(Flyttar jag till ett nytt land med nytt socialt system så ska jag betala skatt för att ta del av det som erbjuds. Mao varför ska jag betala skatt i sverige om jag inte vill ta del av det sociala systemet här, och inte kommer göra det heller).

"Avyttring av tillgångar medför en kapitalvinstbeskattning. Med avyttring menas försäljning, byte och liknande överlåtelse av tillgångar. En renodlad försäljning av bitcoin där man erhåller en ersättning i form av kronor eller utländsk valuta ska således kapitalvinstbeskattas" - Skatteverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

[...] finns ingen anledning att betala 30% för att staten inte vågar erkänna det som en valuta.

Skatt på valutahandel är 30% på vinsten. Alltså kapitalvinstbeskattning.
För kryptovalutor gäller samma sak.

Du kan betala med guld om du vill eller 1 ton skrot/stål för tjänster om personen/företaget accepterar det. Staten behöver inte "erkänna" något mer än vad som skattas.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv

@oouhdawg: Tja, asså.. Om ISK funkar, vilket jag är tveksam till, så ska det ju inte skattas mer än just skatten på ISK-kontot. Så då spelar det väl mindre roll. Kom dock ihåg att byte funkar likadant som försäljning i sverige. Jag är som sagt högst tveksam till att ISK ses som godtagbart, då de inte vill ersätta vid förlust. Låter lite som om de ser på kryptovalutor som exempelvis en bil. Fast ja.. Skatteverket har ju varit lagom duktiga i definitionen, tillämpar lagar som de själva känner för
Edit: Ersätta är väl fel ord.. Godkänna avdrag var väl snarare vad jag syftade på..

Permalänk
Medlem

Bitcoin har gått upp mycket på sistone så risken är stor att kursen rasar som jag ser det. Jag brukar undvika köpa sådant som ökat mycket i kurs på sistone för då är raset nära. Däremot har jag litegrann i andra kryptovalutor men bara för skojs skull och inte mer än att det inte gör något om allt förloras. Tror inte på att man ska satsa allt på ett kort och oftast är det något annat än det man själv trodde som man tjänat mest på.

Det jag gör investeringsmässigt är att betala tillbaka mina lån. Räntorna är låga men jag är inte säker på att det alltid kommer vara så. Har betalat tillbaka en fjärdedel av huslånet på 10 år. Betalar mer än banken tycker men jag vet att banken bara vill tjäna pengar på mig så jag tänker tvärtom mot vad de säger. Helst skulle jag vilja vara helt utan lån men tänker att så länge det finns ett bra värde i det jag lånat till så är det inte så stor panik.