Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Räcker med U = R * I sen ska man kunna härleda resten. Men märk att detta endast gäller likspänning, med switchmode och växelspänning så kommer en del annat in med reaktans, fasförskjutning m.m.
Man räknar då även med Komplexa tal i polär form som består av reella och imaginära tal = en helt annan form av matematik/fysik.

Jag vet, vi hade faktiskt det när jag gick i gymnasiet fastän det var el-tele inriktning telereparatör jag gick åren 80-82 fast det är sedan länge glömd kunskap fastän vi körde 4 dubbeltimmar matte var måndag i första ring! (Inte allt du räknade upp nu alltså)

Men figuren åskådliggör det på ett bra & enkelt sätt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SectionX2:

För att dom har lurat konsumenterna i åratal på ockerpriser.

Hur har de lurat någon?

De har tagit de priser de kunnat och som marknaden och kunderna tillåtit. De bedriver ingen välgörenhet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det kommer nog att bli en hel del BIOS uppdateringar i början innan det är någorlunda bra

Jo, man får ju hoppas att folk förstår att mindre buggar kommer det att finnas. Det gör det alltid vid en ny lansering. Bara dom inte är allt för allvarliga.

Jag kommer vänta ut marknaden en aning och köpa innan semestern. Nu har jag ju inte pengarna iaf men jag låtsas som om jag gör ett klokt val.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Prisänkningar på G från Intel dock.
men deras 4c är ju körda.

http://wccftech.com/intel-amd-price-war-ryzen-processors/

Yes! Konsumenterna jublar! Kommer iaf köpa ett AMD-system bara för att!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Som tur är kan vi nu konstatera att Sweclockers i alla fall har ett exemplar och är i full fart med testandet
https://twitter.com/SweClockers/status/835446683995529216

Lurat? Intel har producerat väldigt bra produkter, AMD har inte haft något att sätta emot och Intel har därmed tagit ett pris som folk varit villiga att betala. Marknadsekonomi 101.

Frågan är om dom bara fått en 1800x eller om dom fått 1700x och 1700 med. mest nyfiken på prestandan i en 1700 då jag funderar på en sådan till dottern.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Prisänkningar på G från Intel dock.
men deras 4c är ju körda.

http://wccftech.com/intel-amd-price-war-ryzen-processors/

Undrar om vi kommer få se dom där priserna i Sverige snart.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tagit bort en bild med stötande innehåll. Vänligen tänk på innehållet innan ni länkar bilder

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Köpte mig en kontorsstol från NKV för nästan 7 år sen, gick på runt 4-6k och hade en grej som var skadad men som gick att fixa, har hållt för en som har genom åren vägit från 89 till 120 kg och kommer fortsätta hålla några år till. Och då är kvalitén och ergonomin, där man kan ställa in armstöden samt nackstödet, riktigt bra. Bland dom bästa investeringar jag har gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Permalänk
Medlem

#16684075
BOOOOOM!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Frågan är om dom bara fått en 1800x eller om dom fått 1700x och 1700 med. mest nyfiken på prestandan i en 1700 då jag funderar på en sådan till dottern.

Det står 1800x på den så men får ju hoppas dom fått fler..

Permalänk
Medlem

Man kan hoppas att folk är så pass smarta att dom ändå skippar Intel och köper AMD istället när Ryzen verkar ha kommit ikapp med prestandan. Det är bäst för oss som konsumenter om AMD tar marknadsandelar och det blir en jämnare kamp om marknaden.

Permalänk
Medlem

@S1im: det är det jag befara. Nu sänker intel priserna och folk köper dem ändå och så har AMDs arbete varit i onödan och vi är tillbaka till ruta 1. Folk måste också köpa AMD annars är det kört.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nu beställde jag Asus Hero för dess minnes och OC möjligheter. Men varför är det så mkt lull lull på korten som man inte behöver? tex skit som integrerad grafik, massa LED belysningar, USB 2.0 portar etc

Hero kortet har ej utgångar för för APU (enda kortet som inte har det). LED är väldigt populärt, om Asus inte haft det på sitt flaggskepp så hade det nog förlorat en massa försäljning. USB 2.0 portar är bra för allt i denna värld har inte stöd för USB 3.0 tyvärr, och bakåtkompabiliteten är inte 100%. Jag har ett relativt nytt server modkerkort här hemma som man inte kan komma in i bios på, om man inte kör tangentbordet i 2.0 portarna. Sen finns det gamla linux distributioner som inte har stöd och och beroende på vilken tillverkare av kretsen för USB 3.0 det är på moderkotet, så kan Windows XP inte heller ha stöd förrän efter man installerat drivrutiner (vilket vore svårt om man inte hade tillgång till tangentbord eller mus).

För mig är det Asus kortet perfekt, jag kommer köra custom vattenkylning och det finns dedikerade 4 pins kontakter för vattenpump, flödes mätare, volt mätpunkter, diagnostisk led och precis rätt mängd RGB (eftersom jag kommer köra färgtema på mitt bygge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Man kan hoppas att folk är så pass smarta att dom ändå skippar Intel och köper AMD istället när Ryzen verkar ha kommit ikapp med prestandan. Det är bäst för oss som konsumenter om AMD tar marknadsandelar och det blir en jämnare kamp om marknaden.

Jag väntar på tester innan jag bestämmer mig. AMD har som sagt en historik av att inte leverera när det kommer till mitt speciella område. Nämligen audioproduktion. Vill se tester på hur moderkorten hanterar diverse audio engines.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Man kan hoppas att folk är så pass smarta att dom ändå skippar Intel och köper AMD istället när Ryzen verkar ha kommit ikapp med prestandan. Det är bäst för oss som konsumenter om AMD tar marknadsandelar och det blir en jämnare kamp om marknaden.

Skrivet av Bernd_P1:

@S1im: det är det jag befara. Nu sänker intel priserna och folk köper dem ändå och så har AMDs arbete varit i onödan och vi är tillbaka till ruta 1. Folk måste också köpa AMD annars är det kört.

Har känt så här sen Ryzen kom på tal, att det är risk för att det blir så. Dock kan du vara lugn om att det inte startar om från ruta 1, kommer inte hända denna gång. Denna gång, om det blir så igen som under Bulldozer-perioden, så försvinner AMD för gott. För dom som köper Intel så spelar det ingen roll, visst priserna kan man säga bye bye till men det spelar nog ingen roll när Intel är kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Har känt så här sen Ryzen kom på tal, att det är risk för att det blir så. Dock kan du vara lugn om att det inte startar om från ruta 1, kommer inte hända denna gång. Denna gång, om det blir så igen som under Bulldozer-perioden, så försvinner AMD för gott. För dom som köper Intel så spelar det ingen roll, visst priserna kan man säga bye bye till men det spelar nog ingen roll när Intel är kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast Intel får väl inte vara ensamma kvar så AMD kan inte försvinna, eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast Intel får väl inte vara ensamma kvar så AMD kan inte försvinna, eller?

Förstår inte hur det skulle fungera, går någon random in med pengar och räddar AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

En fråga... Hur förhåller sig den nya Ryzen till server bruk? Jag håller på att uppgradera min PLEX server med CentOS och 14 TB till 26 TB och tänkte kanske uppgradera processor och moderkort. Kör nu ett basic Gigabyte H97 MATX kort med en i7 4790K. Jag funderar på att uppgradera till den bästa Ryzen för 6 TKR ELLER köra på Xeon. Men jag vill ha så mycket som möjligt för pengarna... Xeon är DYRT. Samtidigt vill jag ha bättre stabilitet och säkrare drift än jag har nu med i7. Helst vill jag ha ECC RAM också.

Jag är väldigt dåligt insatt i AMD sedan FXJag är ute efter att bygga en riktigt ambitiös hemmaserver utan att lägga ner multum. Kanske jag kan lägga 8000 kr (eller 4000 kr x2) på processorer. Om jag får en stadig uppgradering från min i7:a. Stabilitet, säkerhet, hållbarhet och prestanda är viktigt... Självklart har jag på den 24/7 året om och den kommer att bearbeta multipla streams varav vissa i 4K från lossless 4K blu-ray på disk med transcoding i PLEX. Är Ryzen bara för gamers och workstations typ? Eller kommer man att släppa kompontenter för server bruk också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xhrone:

En fråga... Hur förhåller sig den nya Ryzen till server bruk? Jag håller på att uppgradera min PLEX server med CentOS och 14 TB till 26 TB och tänkte kanske uppgradera processor och moderkort. Kör nu ett basic Gigabyte H97 MATX kort med en i7 4790K. Jag funderar på att uppgradera till den bästa Ryzen för 6 TKR ELLER köra på Xeon. Men jag vill ha så mycket som möjligt för pengarna... Xeon är DYRT. Samtidigt vill jag ha bättre stabilitet och säkrare drift än jag har nu med i7. Helst vill jag ha ECC RAM också.

Jag är väldigt dåligt insatt i AMD sedan FXJag är ute efter att bygga en riktigt ambitiös hemmaserver utan att lägga ner multum. Kanske jag kan lägga 8000 kr (eller 4000 kr x2) på processorer. Om jag får en stadig uppgradering från min i7:a. Stabilitet, säkerhet, hållbarhet och prestanda är viktigt... Självklart har jag på den 24/7 året om och den kommer att bearbeta multipla streams varav vissa i 4K från lossless 4K blu-ray på disk med transcoding i PLEX. Är Ryzen bara för gamers och workstations typ? Eller kommer man att släppa kompontenter för server bruk också?

De ska släppa en server version också, kallas för Naples, motsvarar Xeon, priser och liknande vet man inte, endast att toppmodellen har 32 kärnor.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@Xhrone: Någon gång under senare halvan av Q2 2017 ska AMD släppa deras server inriktade CPU'er (Naples), ECC minne kanske stödjs av Ryzen, men vi har inget konkret bevis om jag minns rätt.

Du får helt enkelt vänta någon vecka eller två tills alla säkra på att allt fungerar som det ska, sedan måste du ju också ha en GPU då du ska rigga upp datorn iaf.

dåligt minne
Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

@Xhrone:
Ja, alltså... Svårt att säga något än. Ryzen är inte ens släppt än. Det är möjligt att den uppfyller dina krav, men för mig känns det ändå som att du hellre borde titta på Intels X99-platform. Ryzen ser jag som X99-liknande processorer i en Z270-liknande plattform vilket jag personligen är väldigt intresserad av, men det känns inte riktigt som det är vad du söker.

Som GarfieldPower nämnde så kommer det en mer serverinriktad variant av Zen som kallas Naples, men vem vet när den kommer och vem vet vad den kostar? Jag vet inte...

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det är det EN butik som sänkt priserna och det i från ett förpris som är dyrare än här på hemmaplan. Prissänkningen är långt i från så våldsam som wccftech vill ha det till. Dessutom har ju wccftech visat sig att posta massa bluffar och fakes, även om nånting stämmer ibland. Bara se på nivån i kommentatorfälten där så förstår man vad det är för hak. Ungefär som spelet wow om man ska skaffa kompisar där. Ett par hundra på varje server har ju pippat min morsa liksom. Samma nivå.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

@Xhrone: Någon gång under senare halvan av 2017 ska AMD släppa deras server inriktade CPU'er (Naples), ECC minne kanske stödjs av Ryzen, men vi har inget konkret bevis om jag minns rätt.

Du får helt enkelt vänta någon vecka eller två tills alla säkra på att allt fungerar som det ska, sedan måste du ju också ha en GPU då du ska rigga upp datorn iaf.

Nog är det väl fortfarande Q2 som är sagt för Naples? Eller har det ändrats?

@Xhrone: Ryzen kör obuffrade minnen så 64Gb är nog max. Som andra har sagt så är det oklart med ECC-stödet, eventuellt stödjer processorn det men de moderkort som släpps nu har hittils haft kryptisk information. Vi vet nog mer om en vecka. Jag gissar att Naples kommer att ligga under Xeon i pris, men inte så mycket under, då det är en mindre priskänslig marknad än desktop.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Förstår inte hur det skulle fungera, går någon random in med pengar och räddar AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Om ett företag är för stort eller har monopol på en viss marknad kan olika konkurrensmyndigheter tvinga företaget att dela på sig eller sälja delar av sin verksamhet.

Detta är något som Microsoft var nära att råka ut för med Windows om jag inte minns fel. Så om AMD skulle dö så skulle troligtvis Intel vara tvungen att splittra sin verksamhet i konkurrensstärkande syfte.

Antar att Intel vill slippa detta och låter AMD ta vissa marknadsandelar. Finns säkert andra intressegrupper som vill förhindra att ett företag får absolut monopol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Nog är det väl fortfarande Q2 som är sagt för Naples? Eller har det ändrats?

stämmer än.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Nog är det väl fortfarande Q2 som är sagt för Naples? Eller har det ändrats?

@Xhrone: Ryzen kör obuffrade minnen så 64Gb är nog max. Som andra har sagt så är det oklart med ECC-stödet, eventuellt stödjer processorn det men de moderkort som släpps nu har hittils haft kryptisk information. Vi vet nog mer om en vecka. Jag gissar att Naples kommer att ligga under Xeon i pris, men inte så mycket under, då det är en mindre priskänslig marknad än desktop.

Skrivet av Flopper:

stämmer än.

whoops det var jag som tog fel på det och APU'erna

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba, informativa svar. Jag kommer nog satsa på Napples då. Om inte priserna blir jättehöga... Om inte annat kan jag vänta något.

EDIT: Vet ni om server versionen är en APU? Eller måste man köpa ett grafikkort till? Jag vet inte hur mycket som är släppt kring Napples men uppemot 32 kärnor låter uppenbarligen som ett upplyft gentemot min i7 4790k? I af. om inte varje kärna presterar väldigt dåligt i jämförelse... Är det Ryzen och Napples en del av "Zen"? Det motsvarar Sandy bridge, Ivy Bridge etc.? Har jag förstått det rätt då?

Permalänk
Medlem

Finns redan 4st BIOS på Asus sida till Crosshair VI Hero. Mest stabilisering

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Denna var hyfsat rolig;

Tror och hoppas att Ryzen blir den stora hit AMD behöver och förtjänar.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED