Permalänk
Avstängd

Byta bredband från ett "tvunget"

Hej!

Jag har alltid bott i Södertälje och levt med bredband som levererar 100 MB/s till just mitt hem och inte någon annans (bredbandet delas alltså inte med grannar). Eftersom jag nu påbörjar studier i Linköping som ligger jävligt långt bort har mina föräldrar skaffat en bostadsrätt, i innerstan. Eftersom jag driver en Youtube-kanal och laddar konstant upp videor så kräver ju detta en hyfsad bra snabbhet på bredbandet.

Det enda jag har i mitt rum är två "internet-kabels-uttag", en som verkar vara för de här standardstorlekarna och en som är väldigt liten (troligen för något man använde förr i tiden så bostaden är rätt gammal). Hursomhelst så satte jag upp min setup igen i den nya bostaden och Gud vad förbannad jag blir när jag får reda på att SAMTLIGA i huset (det jag bor i är egentligen ett före-detta hotell, med flera rum) delar på ett och samma WiFi.

Jag tog och testade ladda upp något men Gud nej, det går inte. Det tar cirka 30 minuter att få 1 % i uppladdning i Youtube, och WiFi-styrkan blir sjukt svag när min bl.a. spelkonsol, mobilelefon, dator och grannjävlarna utnyttjar det.

Det jag då gjorde var att direkt rusa till närmaste Webbhallen här och köpa en router + internetkabel. Tanken var att routern skulle hjälpa mig ha min mobiltelefon och spelkonsol uppkopplad till, medan internetkabeln kopplas direkt mellan datorn och WLAN-ingången då kabel levererar bättre styrka än trådlöst och det lär vara superviktigt för datorn då jag laddar upp allt därifrån.

Men nepp, allt förgäves. Jag har tydligen inget "bredband" och den där internet-kabels-utgången fungerar inte trots att jag betalar 295 kr/mån för "bredband" enligt hyresvärden. Detta inkluderar bl.a. kabel-tv som jag ändå aldrig tittar på och den skitiga WiFi:n.

Jag gjorde då direkt en beställning hos Bredbandsbolaget och beställde 250 mb/s för studentpris. Detta gick tydligen inte då de svarade med: Vi kan dessvärre inte erbjuda studentkampanjen till dig. Anledningen är att det är Öppet Nät/Stadsnät och studentkampanjen är endast kopplat mot Bredbandsbolagets egna nät. Det jag kan göra för dig är att ge dig 3 månader fritt på bredband 100/10. Bindningstiden är 12 månader och startavgiften 295 kr. Efter 3 månader är ordinarie pris på bredbandet 339 kr /mån.

Vid det här laget gör jag vad som helst, bara jag får en snabbare internet. Jag ställde ytterligare frågor till Bredbandsbolaget och fick svaret: Ser att det finns fiber på adressen, kan inte se att något företagsabbonemang eller studentabbonemang är aktivt från oss där så det ska inte vara något problem att beställa en tjänst från oss. Det finns en möjlighet att hyresvärden har tecknat något via någon annan leverantör, du bör kolla upp det innan vi går vidare i beställning då tidigare abbonent måste avslutas innan du kan aktiveras på adressen.

Såsom jag förstått det lär inte studenterbjudandet funka, utan jag måste köpa som "vanligt". Det spelar ingen roll, men det som spelar roll är vad de säger där i slutet. Om nu hyresvärden tecknat ett abonnemang, vilket hon verkar ha gjort då jag ju har denna skitiga WiFi och kabel-tv, finns då möjlighet att liksom ändå beställa från Bredbandsbolaget? Jag menar, internetuttaget i rummet är ju inte aktivt. Det enda jag gör med datorn och alla andra grejer är att ansluta trådlöst till WiFi:n i "hotellet", d.v.s. ingen kabel är anslutet eller så. Men jag är inte så insatt i det hela, så detta kanske inte spelar någon roll, men vet ni hur det funkar?

Hyresvärden är sjukt dryg och vid samtal med henne säger hon konstant "det här går nästan inte att förklara mer ord" vilket jag ser som en dumförklaring gentemot mig. Men hon nämnde något med att "bostäderna har tills vidare detta bredband..." och att någon förändring kanske händer i slutet av året. Uppfattade inte riktigt allt hon sade, men någon här kanske vet hur det funkar. Är det så att vissa bostäder har ett fast bredband som man inte kan göra något åt eller så?

Jag skiter i om det blir "dubbla betalningar". Jag behöver internetet för annars är min youtube-karriär helt åt helvete.

Edit: Går jag in i Bredbandsbolagets sida och skriver in min adress för att se vad de har att erbjuda mig, med mitt specifika lägenhetsnummer, så finns bl.a. bredband 100 med ned- och uppladningshastigheter 60-100 MB/s. Väljer jag det så kan jag tydligen direkt "beställa" och det lär ta 15 minuter att aktivera det. Är det värt att försöka och se ifall något händer om jag gör detta?

Ovårdat språk /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd

Ok, så det kom ett gäng killar idag och kontrollerade fiberuttaget. De menade att om 2-3 veckor så ska fiberstrukturen/nätstrukturen vara färdiginstallerad och mitt bredband från Bredbandsbolaget kommer kunna aktiveras. Skönt!

Men då ringer jag Fastighetsägaren och hon får det att verka som att jag inte kommer kunna ha något annat bredband än kollektivanslutningen. Jag förstår inte hur hon resonerar; galningen menar att eftersom jag valt ett snabbt bredband så kommer alla som använder kollektivanslutningen få långsammare hastigheter eftersom mitt är för snabbt. Vad i helvete menar hon? Jag har ju fått en egen trådlös router från Bredbandsbolaget och kopplat denna till fiberuttaget och min dator; hur påverkar det kollektivanslutningen!? Det borde vara tvärtom; alla som använder den fjuttiga kollektivanslutningen borde GYNNAS av att det nu är 1 person MINDRE som använder det! Kan någon förklara hur kärringen tänkt? Jag litar mer på fiberkillarna som var här idag och kontrollerade mitt fiberuttag...

Kan fastighetsägaren på något sätt "förinstallera" något som gör att jag inte kommer kunna välja något annat bredband? Kollektivanslutningen var som sagt något som tydligen alla var överens om INNAN jag flyttade till en bostadsrätt ägd av denna fastighetsägare. Bredbandet som det fjuttiga kollektivanslutningen ingår i skulle såsom jag förstått det av fastighetsägaren upphöra snart. Jag är medveten om att jag nu kommer bli tvungen att betala för "två bredband" men det skiter jag i; jag lider av bredbandets seghet. Om 2-3 veckor bör det nya aktiveras, eller hur? Kan fastighetsägaren "slå ut" det på något sätt genom att förbeställa något för alla bostadsrätter? Eller måste hon fråga var och en av oss innan hon kör med något fult trick som att installera ett billigt och svagt bredband för alla som en jävla kommunist?

Har självklart mailat kärringen men hon svarar aldrig och på telefon är hon fortfarande dryg. Blev helt paff när hon surt förklarade på telefon att alla andra i bostaden skulle få lida av mitt snabbare bredband. Kärringjäveln gör mig förbannad.

Hur ser ni på det hela?

Förresten, kan hyresvärden på något sätt bli så pass irriterad att hon kan slänga ut mig från min bostad? Blir nog lite rädd nu här haha. Man bör väl först få en skriftlig/muntlig varning innan en utvisning va?