Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ingen signal till TV

Hej.

Min signal till tv n bråkar med mig.

Jag har endast min tv som skärm. (Har ingen datorskärm.) Det har fungerat bra tills för någon vecka sedan då den bara tappade signalen.
När jag lånade hem en datorskärm från jobbet och kopplade i den så fick jag signal till tv n också. Man så fort jag tar bort datorskärmen så hittar tv n ingen signal.
Jag har tv n i bockad som min primära skärm.

Fattar inte vad som hänt.

Snälla hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara många fel, är du tex säker på att kabeln är fullt fungerande ? Använder du tvn som tv också så du har antenn eller har andra signalkällor anslutna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla kablar måste ju fungera för så fort jag kopplar in en datorskärm till datorn så får jag bild signal på tvn också. Tvn blir primär och datorskärmen sekundär. Men datorskärmen visas alltid som siffra 1 och tvn siffra 2. Det spelar ingen roll om jag kopplar in tvn först, den blir ändå nr 2.
Jag kör tvn via vga med en omvandlare till hdmi och datorskärmen kopplade jag in via dvi.
Det kan ju inte vara fel på omvandlaren heller för då hade jag ju inte haft någon bild när jag har inkopplat datorskärmen heller.
Kan det vara något med inställningar av video-output signalen? Om så är fallet var hittar man det?

Ja jag har tvn som tv också.
Det är både en tv box och ett ps3 inkopplat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av erre555:

Alla kablar måste ju fungera för så fort jag kopplar in en datorskärm till datorn så får jag bild signal på tvn också. Tvn blir primär och datorskärmen sekundär. Men datorskärmen visas alltid som siffra 1 och tvn siffra 2. Det spelar ingen roll om jag kopplar in tvn först, den blir ändå nr 2.
Jag kör tvn via vga med en omvandlare till hdmi och datorskärmen kopplade jag in via dvi.
Det kan ju inte vara fel på omvandlaren heller för då hade jag ju inte haft någon bild när jag har inkopplat datorskärmen heller.
Kan det vara något med inställningar av video-output signalen? Om så är fallet var hittar man det?

Ja jag har tvn som tv också.
Det är både en tv box och ett ps3 inkopplat.

Det kan definitivt vara fel på din signalomvandling, hdmi kräver hdcp men vga stödjer inte alls hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

En VGA-till-HDMI-omvandlare är en aktiv komponent och innehåller alltså elektronik. Så det mycket väl vara den som är trasig eller bråkar. Så försök i det längsta köra med HDMI/DVI direkt till TV:n. Du får bättre bildkvalitet den vägen också.

Permalänk
Medlem

Men hur kan det tvn fungera så fort jag pluggar i en extra datorskärm?
Då fungerar ju omvandlaren.

Har tyvärr ingen hdmi på datorn eller dvi på tvn.

Permalänk

Vad har du för dator som inte har HDMI eller DVI?
Har datorn DVI köp en adapter till HDMI (båda är digitala) så borde de gå bättre, hur kopplade du förövrigt in den extra skärmen?

Eftersom datorn för att putta ut bild på tvn behöver veta info om den som du förmodligen inte får från en trasig vga adapter så kan de kanske vara så att de går bra att klona infon till den källan när du har en display som ger datorn information om vad den ska skicka för upplösning etc.

VGA skall undvikas så långt de är möjligt ger sämre bild samt mer problem...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av erre555:

Men hur kan det tvn fungera så fort jag pluggar i en extra datorskärm?
Då fungerar ju omvandlaren.

Har tyvärr ingen hdmi på datorn eller dvi på tvn.

Det kan vara nått problem med hdcp, hdcp borde inte kunna triggas om du sänker upplösningen på höjden till under 720 pixlar så du kan ju prova det även om det inte är en lösning så kan det gå att se om det är problemet.
Varför kör du inte dvi från datorn till hdmi på tvn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@erre555: Tumregeln är att köra så "ren" och icke-förvanskad signal som möjligt. HDMI ut ur datorn till HDMI in i skärmen. Där räknas DVI och HDMI som exakt samma (förutom att DVI inte hanterar ljud) så länge vi talar om ren bildsignal och upp till 1920x1080 pixlar och 60 Hz.

Då kommer skärm och grafikkort att handskaka direkt med varandra, ta reda på vad som fungerar och inte. Minimalt med problem.

Så fort man blandar extra elektronik i den kedjan, likt en VGA-till-HDMI-omvandlare, bryter man direktkommunikationn. Omvandlaren talar med skärmen, grafikkortet talar med omvandlaren. Skärm och grafikkort får aldrig direkt kontakt med varandra. Bara där kan det krångla rejält baserat på hur omvandlaren fungerar.

Har du ett väldigt gammalt grafikkort med endast DVI och VGA bör du byta till något nytt och enkelt med modernare anslutningar.