Permalänk

Utöka trådlösa nätverket

Hej på er.
Har skummat igenom diverse trådar utan att bli klokare..

Jag bor i en 1½ plans villa med källare och ett fristående garage.
Har väldigt dålig mottagning via trådlöst i andra änden av huset (routern står i källaren på ena sidan av huset) och i garaget samt på övervåningen..
Har ingen direkt möjlighet att flytta routern , dock skaffade jag en repeater / accespunkt på netonnet.. men jag tycker att den verkar störa ut routern ibland så jag får stänga av wifi på telefonen o sätta igång den igen..
Vet inte om jag konfigurerat repeatern rätt eller hur jag ska göra för att förbättra signalen.

Nån som har några tips?

Routern är en Asus Rt-ac 68u och repeatern en andersson wir 2.0 (har jag för mig)

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte har anslutit en nätverkskabel till den ifrån routern? Vilket betyder att du använder den som en "repeater". Den ska alltså snappa upp den svaga trådlösa signalen och förstärka denna.

Ansluter man en kabel till den ifrån routern så kör man den som "accesspunkt". Vilket kan jämföras med att förlänga antennerna på routern, enkelt förklarat.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns hundra trådar om detta här redan. I kortet är det AP's du ska satsa på, dvs du drar en sladd fram till enheten. En repeater som tar emot och sänder om signalen sabbar farten i ditt trådlösa när. Vill du ha flera trådlösa sändare som samverkar så krävs speciell utrustning, tex av märket Ubiquiti.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1441034-ersattare-till-...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad hindrar dig från att flytta routern? Den bör ju vara placerad så centralt som möjligt för att få bra täckning på det trådlösa.

Skrivet av berggren4:

Hej på er.
Har skummat igenom diverse trådar utan att bli klokare..

Jag bor i en 1½ plans villa med källare och ett fristående garage.
Har väldigt dålig mottagning via trådlöst i andra änden av huset (routern står i källaren på ena sidan av huset) och i garaget samt på övervåningen..
Har ingen direkt möjlighet att flytta routern , dock skaffade jag en repeater / accespunkt på netonnet.. men jag tycker att den verkar störa ut routern ibland så jag får stänga av wifi på telefonen o sätta igång den igen..
Vet inte om jag konfigurerat repeatern rätt eller hur jag ska göra för att förbättra signalen.

Nån som har några tips?

Routern är en Asus Rt-ac 68u och repeatern en andersson wir 2.0 (har jag för mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad hindrar dig från att flytta routern? Den bör ju vara placerad så centralt som möjligt för att få bra täckning på det trådlösa.

Troligtvis en ovilja att använda sig av nätverkskablage istället för trådlöst när inkommande uttag är placerat i källaren.

Väldigt vanligt idag även då det handlar om att dra in ny fiber.

Förstår inte riktigt varför man inte ber om att få den mer centralt placerad? Alltså att fler ber om det. De flesta verkar vilja ha den direkt på källarväggen.

Permalänk

Jag har tyvärr för mycket saker centralt placerade och sen har jag min stationära dator, nas, nätverksskrivare o lite mer inkopplade i mitt kontor i källaren.. därav kan jag inte placera den på bättre sätt.. kan inte borra hål i golvet för mer kablar.. kör dessutom med en tp link till tv, box, mediaspelare, stereo... så tyvärr måste jag lösa det trådlösa lite bättre..

Jag har testat köra via ap men jag tyckte det stökade till det med byte av nätverk.. eller kan man få den att funka på samma nätverksnamn med ap?
Det va en nätverkstekniker som sa att det blir bättre med 2 olika nätverksnamn för att slippa att dom "slår ut varandra"

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du stänger av det trådlösa på routern. Sedan placerar du en accesspunkt, inte repeater, centralt. Om du redan har en kabel dragen till något centralt placerat kan du ju sätta in en switch istället för att dra ytterligare en kabel. Då får du bästa trådlösa täckningen och slipper problemet med två trådlösa nät.

Skrivet av berggren4:

Jag har tyvärr för mycket saker centralt placerade och sen har jag min stationära dator, nas, nätverksskrivare o lite mer inkopplade i mitt kontor i källaren.. därav kan jag inte placera den på bättre sätt.. kan inte borra hål i golvet för mer kablar.. kör dessutom med en tp link till tv, box, mediaspelare, stereo... så tyvärr måste jag lösa det trådlösa lite bättre..

Jag har testat köra via ap men jag tyckte det stökade till det med byte av nätverk.. eller kan man få den att funka på samma nätverksnamn med ap?
Det va en nätverkstekniker som sa att det blir bättre med 2 olika nätverksnamn för att slippa att dom "slår ut varandra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av berggren4:

Jag har tyvärr för mycket saker centralt placerade och sen har jag min stationära dator, nas, nätverksskrivare o lite mer inkopplade i mitt kontor i källaren.. därav kan jag inte placera den på bättre sätt.. kan inte borra hål i golvet för mer kablar.. kör dessutom med en tp link till tv, box, mediaspelare, stereo... så tyvärr måste jag lösa det trådlösa lite bättre..

Jag har testat köra via ap men jag tyckte det stökade till det med byte av nätverk.. eller kan man få den att funka på samma nätverksnamn med ap?
Det va en nätverkstekniker som sa att det blir bättre med 2 olika nätverksnamn för att slippa att dom "slår ut varandra"

Vill du ha ett bra trådlöst nätverk, men kan inte tänka dig att göra vad som krävs för det så är nog enda alternativet att köra med repeatern. Annars kan du ju kolla på rekommendationerna i tråden som jag länkade. Där står hur du kan få två AP's att bilda ett nät. Det är nästan inga konsumentprylar som fixar det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ja det är ju faktiskt en idé , får testa lite .. hoppas bara det räcker ut till garaget @Hubertus:

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vill du ha ett bra trådlöst nätverk, men kan inte tänka dig att göra vad som krävs för det så är nog enda alternativet att köra med repeatern. Annars kan du ju kolla på rekommendationerna i tråden som jag länkade. Där står hur du kan få två AP's att bilda ett nät. Det är nästan inga konsumentprylar som fixar det.

Jag tackar för förslagen och funderar