Permalänk
Medlem

Motstånd till fläkt

Håller på att mecka lite smått med att sätta motstånd på 4st fläktar som jag har i en switch.
Standard så ligger dom på drygt 32dB vilket är lite i överkant.

Provade att koppla mellan ett simpelt motstånd (sådana som zalman sålde förr)
Och det fungerade bra efter att jag ändrat pin-layouten.

Dock undrar jag egentligen vad volten ligger på till fläkten med den här lösningen.
Efter lite googlande så kunde jag få fram att motståndet ligger på 56 Ohm och 5% tolerans.
(Färgerna är Grön,Blå,Svart,Guld)

Fläkten jag kopplade det till har specifikationerna: 12V 0.18A
Enligt specifikationer så ska det ligga på 7volt men det beror ju också på fläkten man ansluter.

Är totalt värdelös på att räkna ut detta så jag hoppas att någon annan här inne är smartare än vad jag är

Permalänk
Medlem

Enligt mina beräkningar så har du Lagom med volt
Sitter motståndet mellan strömkällan och switchen? eller mellan switchen och fläktarna? (Du kopplar in ett motstånd per fläkt alltså).
Är "switchen" en switch eller en hubb typ ? Hur är den speccad?
Jag tror att man får ta in lite sådana saker i beräkningarna oxå, men jag kan ha otroligt fel då jag inte kan ett smack om detta ^^,

Men så som jag ser det så borde alla fläktar nu ligga på 7 volt, tack vare motståndet. Dock är jag osäker på hur mycket ett sådant motstånd klarar av?

Varför var du tvungen att ändra Pin's? :S Har inte fläktarna haft samma pinouts de senaste 15 åren?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att räkna på ett ungefär eftersom fläkten antagligen inte är helt linjär.
Ta reda på fläktens impedans >
Ohms lag är det som ska användas.
12/0,18=66,7 Ohm
66,7+56=122,7 Ohm Rtot
Här kan man göra ett "ganska rätt överslag" eftersom siffrorna blev "bra" (som i lätträknade) hade kretsen matats med 12,3 V så hade spänningen varit 5,6V över resistorn och 6,7 över motorn, dvs 7 Volt är en vettig avrundning och vill du ha ett exakt svar så bör du mäta för du har variationer i både motorn och resistorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Varför var du tvungen att ändra Pin's? :S Har inte fläktarna haft samma pinouts de senaste 15 åren?

PC-fläktar har en standardiserad pin-out, OEM tillverkare specificerar sitt skit lite hur som helst, men använder oftast standardfärger för drivspänning, och nolla, så man kan lista ut vilka ben som är vad.
Problemet kan dock vara att drivningen inte är "gjord för" styrbar spänning, och kan få spatt när RPM'signalen har för låg spänning, eller kommer för sällan.
Jag har råkat ut för utrustning som får frispel när man skruvar ner fläktarna för mycket. Men då pratar vi om 5v, eller mindre. 7v borde fungera på det mest i OEM-väg.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Enligt mina beräkningar så har du Lagom med volt
Sitter motståndet mellan strömkällan och switchen? eller mellan switchen och fläktarna? (Du kopplar in ett motstånd per fläkt alltså).
Är "switchen" en switch eller en hubb typ ? Hur är den speccad?
Jag tror att man får ta in lite sådana saker i beräkningarna oxå, men jag kan ha otroligt fel då jag inte kan ett smack om detta ^^,

Men så som jag ser det så borde alla fläktar nu ligga på 7 volt, tack vare motståndet. Dock är jag osäker på hur mycket ett sådant motstånd klarar av?

Varför var du tvungen att ändra Pin's? :S Har inte fläktarna haft samma pinouts de senaste 15 åren?

Motståndet sitter på + mellan switch och fläkt.
Det är korrekt ett motstånd per fläkt.
Switchen är en Switch. Speccad på vad?

Jag var tvungen att ändra pinlayout eftersom många tillverkare, Dell i detta fallet, Ändrar pinnarna så att man inte ska kunna byta mot en standardfläkt om original går sönder, tjänar mer pengar helt enkelt, Dom vill säkert ha sin egen grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att räkna på ett ungefär eftersom fläkten antagligen inte är helt linjär.
Ta reda på fläktens impedans >
Ohms lag är det som ska användas.
12/0,18=66,7 Ohm
66,7+56=122,7 Ohm Rtot
Här kan man göra ett "ganska rätt överslag" eftersom siffrorna blev "bra" (som i lätträknade) hade kretsen matats med 12,3 V så hade spänningen varit 5,6V över resistorn och 6,7 över motorn, dvs 7 Volt är en vettig avrundning och vill du ha ett exakt svar så bör du mäta för du har variationer i både motorn och resistorn.

Det är inte så noga med exakt 7 volt, Men i det området går bra. Så länge jag slipper 12v då det låter som ett jetplan.

Tänkte använda mig av den här modellen:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Detta ser ut att vara korrekt modell av fläkt,
http://www.digikey.com/product-detail/en/delta-electronics/EF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Jag var tvungen att ändra pinlayout eftersom många tillverkare, Dell i detta fallet, Ändrar pinnarna så att man inte ska kunna byta mot en standardfläkt om original går sönder, tjänar mer pengar helt enkelt,

Jag tror faktiskt inte det är girighet, utan man speccar sin egen fläkt för att spara pengar vid produktion, och tar helt enkelt inte någon hänsyn till att slutkunden kanske behöver serva enheten i framtiden. I deras värld ska trasiga enheter repareras av certifierad servicetekniker, som naturligtvis har tillgång till deras reservdelslager. (Alternativt så ska grejerna inte gå sönder, under sitt användbara liv, och kasseras när de slutar fungera.)
Just Dell har varit sjukt hjälpsamma med att ta fram spec's på fläktar över telefon / email, så jag har kunnat köpa reservdelar från tredjepart. Mest tacksam ver jag när de hjälpte mig med en "end of life" switch powerconnect 2724, som säkert var 10 år gammal.
Deras tekniker plockade helt enkelt fram en likadan enhet som min driftade, och tittade efter för att kunna ange vad det satt för snurra där, och hade någon referenslista med "godtagbara alternativ" som jag så klart glatt ignorerade. Min ersättningsfläkt har suttit där i ett par år nu, utan problem. Men det är utan tvekan den mest högljudda enheten i rackskåpet, så ett motstånd där skulle kunna vara en ide. Opererade in ett justerbart Zalman någonting i UPS'en, och har mCubed styrningar (T-Balancer classic och BigNG) i chassina, men swichen har inte fått någon kärlek...

B!

Edit

Skrivet av Danne:

Det är inte så noga med exakt 7 volt, Men i det området går bra. Så länge jag slipper 12v då det låter som ett jetplan.

9000 RPM, ja fy hundan, jet-plan.
/Edit

2726? Den switchen finns fan inte. 2724 ska det vara.
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror faktiskt inte det är girighet, utan man speccar sin egen fläkt för att spara pengar vid produktion, och tar helt enkelt inte någon hänsyn till att slutkunden kanske behöver serva enheten i framtiden. I deras värld ska trasiga enheter repareras av certifierad servicetekniker, som naturligtvis har tillgång till deras reservdelslager. (Alternativt så ska grejerna inte gå sönder, under sitt användbara liv, och kasseras när de slutar fungera.)
Just Dell har varit sjukt hjälpsamma med att ta fram spec's på fläktar över telefon / email, så jag har kunnat köpa reservdelar från tredjepart. Mest tacksam ver jag när de hjälpte mig med en "end of life" switch powerconnect 2726, som säkert var 10 år gammal.
Deras tekniker plockade helt enkelt fram en likadan enhet som min driftade, och tittade efter för att kunna ange vad det satt för snurra där, och hade någon referenslista med "godtagbara alternativ" som jag så klart glatt ignorerade. Min ersättningsfläkt har suttit där i ett par år nu, utan problem. Men det är utan tvekan den mest högljudda enheten i rackskåpet, så ett motstånd där skulle kunna vara en ide. Opererade in ett justerbart Zalman någonting i UPS'en, och har mCubed styrningar (T-Balancer classic och BigNG) i chassina, men swichen har inte fått någon kärlek...

B!

Edit
9000 RPM, ja fy hundan, jet-plan.
/Edit

Detta är PowerConnect 6248, 2st till och med.
Ska byta ut mina gamla D-Link mot dessa men vill gärna lösa detta med fläktarna först.
Hade igång dom ett tag men som du säger, Dom överröstade allt det andra i racket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne:

Det är inte så noga med exakt 7 volt, Men i det området går bra. Så länge jag slipper 12v då det låter som ett jetplan.

Tänkte använda mig av den här modellen:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Detta ser ut att vara korrekt modell av fläkt,
http://www.digikey.com/product-detail/en/delta-electronics/EF...

Det är som sagt ingen exakt vetenskap att approximera spänningen men så länge det är rimligt byggt och fungerar så kör...
Ska du ha nått bättre så fixa en riktig fläktkontroller eller byt fläktar, det kan gå att sätta tysta 120mm fläktar i lådan om du moddar och använder topp eller botten och riktar om flödet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beror väl på fläktens inre resistans.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Detta är PowerConnect 6248, 2st till och med.

Säkert alldeles utmärkta. Lite avis är jag allt.

Skrivet av Danne:

Hade igång dom ett tag men som du säger, Dom överröstade allt det andra i racket.

Jag köpte en Gelid från eBay för ett par tior, och stoppade i en UPS nyligen. Gick utmärkt, och ger viss styrbarhet. Strax efter att jag köpt den, fick jag ett par Zalman FanMate (samma skit) så jag tror jag ska ta och göra något åt switchen när jag kommer hem.
Det KAN vara ett alternativ, om du vill ha mer flexibilitet för fläktarna i dina switchar... eBay har dem billigt, men frakten tar någon vecka.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är som sagt ingen exakt vetenskap att approximera spänningen men så länge det är rimligt byggt och fungerar så kör...
Ska du ha nått bättre så fixa en riktig fläktkontroller eller byt fläktar, det kan gå att sätta tysta 120mm fläktar i lådan om du moddar och använder topp eller botten och riktar om flödet.

Tyvärr är det inget val då dom ska sitta i ett rack. Går inte att överskrida dess 1U format då eftersom då kan jag inte montera något ovanför eller undertill., Samt kretskoret täcker hela botten av switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Säkert alldeles utmärkta. Lite avis är jag allt.

Jag köpte en Gelid från eBay för ett par tior, och stoppade i en UPS nyligen. Gick utmärkt, och ger viss styrbarhet. Strax efter att jag köpt den, fick jag ett par Zalman FanMate (samma skit) så jag tror jag ska ta och göra något åt switchen när jag kommer hem.
Det KAN vara ett alternativ, om du vill ha mer flexibilitet för fläktarna i dina switchar... eBay har dem billigt, men frakten tar någon vecka.
B!

Nu när du säger det. Jag har ett helt gäng Zalman FanMates liggandes, Problemet är att då måste jag köra 4st till varje switch och det är inget som kommer att se sådär snyggt ut att ha 8st FanMates hängandes sidan om

Så jag tror att jag försöker köra på fasta motstånd. Frågan är dom dom på kjell pallar effekten.

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen köra 4'a? En fläktkontroller klarar 700mA, så i teorin klarar en av att driva alla fläktarna i en switch. Plocka fram en multimeter och kolla om alla 12v linjerna är ihopkopplade på kretskortets fläktanslutningar... i så fall kan du ansluta dig till allihop med så nära likalång sladd som möjligt, för att inte riskera att dra för mycket över en kontakt... Du borde kunna koppla RPM-signalen rakt till kretskortet, och driva fläktarna via en ensam fläktkontroller.
Det borde fungera att driva alla 4'a på samma kontakt med, men det känns dyrt om det inte fungerar...

Skrivet av Danne:

Så jag tror att jag försöker köra på fasta motstånd. Frågan är dom dom på kjell pallar effekten.

Det gör de garanterat. 120mA per fläkt är hysteriskt lite.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Behöver du verkligen köra 4'a? En fläktkontroller klarar 700mA, så i teorin klarar en av att driva alla fläktarna i en switch. Plocka fram en multimeter och kolla om alla 12v linjerna är ihopkopplade på kretskortets fläktanslutningar... i så fall kan du ansluta dig till allihop med så nära likalång sladd som möjligt, för att inte riskera att dra för mycket över en kontakt... Du borde kunna koppla RPM-signalen rakt till kretskortet, och driva fläktarna via en ensam fläktkontroller.
Det borde fungera att driva alla 4'a på samma kontakt med, men det känns dyrt om det inte fungerar...

Det gör de garanterat. 120mA per fläkt är hysteriskt lite.
B!

Detta ska vara korrekt datasheet för fläktarna,
http://partner.delta-corp.com/Products/FANUploads/Specificati...

Slutade på R00 tydligen.
Stämmer nog bättre då med 0.12A med tanke på 1,44W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Slutade på R00 tydligen.
Stämmer nog bättre då med 0.12A med tanke på 1,44W.

120mA = 0.12A.
Hur som helst skulle du kunna köra 5 fläktar på en kontroller. Det ger dig lite marginal.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

120mA = 0.12A.
Hur som helst skulle du kunna köra 5 fläktar på en kontroller. Det ger dig lite marginal.
B!

Nu tänkte jag på motståndet som säljs på Kjell, Om det pallar lasten.
Jag tror jag skippar kontroller då jag aldrig kommer att justera dessa fläktar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne:

Nu tänkte jag på motståndet som säljs på Kjell, Om det pallar lasten.
Jag tror jag skippar kontroller då jag aldrig kommer att justera dessa fläktar.

Det anges ingen maxeffekt på resistorn, det kanske blir för mycket med 4 fläktar på en men varför inte köpa en löss resistorer och löda in på fläktkabeln ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det blir en per fläkt som jag nämde tidigare.
Jag googlade på samma specifikationer som den jag provade med och hittade följande.

https://www.elfa.se/sv/motstand-56-ohm-panasonic-automotive-i...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne:

Det blir en per fläkt som jag nämde tidigare.
Jag googlade på samma specifikationer som den jag provade med och hittade följande.

https://www.elfa.se/sv/motstand-56-ohm-panasonic-automotive-i...

Ska du driva en fläkt per resistor är det inga problem med färdiga adaptrarna och ska du dimensioner nått själv så borde det fungera med 1 W resistorer om de monteras luftigt annars brinner de antagligen av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du driva en fläkt per resistor är det inga problem med färdiga adaptrarna och ska du dimensioner nått själv så borde det fungera med 1 W resistorer om de monteras luftigt annars brinner de antagligen av.

Jag tänkte köpa färdiga adaptrar men jag har svårt att få fram specifikationerna, Om det håller eller om det brinner.
Men du säger att jag måste upp mot 1W? Det jag provade med är på 0,5W.

Något i den här stilen eller? http://www.svebry.se/motstand-56-ohm-1-watt/814-0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne:

Jag tänkte köpa färdiga adaptrar men jag har svårt att få fram specifikationerna, Om det håller eller om det brinner.
Men du säger att jag måste upp mot 1W? Det jag provade med är på 0,5W.

Något i den här stilen eller? http://www.svebry.se/motstand-56-ohm-1-watt/814-0

Som sagt så gäller Ohms lag men det är svårt att få några exakta värden att utgå från på fläkten om du inte provar och mäter upp dem själv (den nominella data tillverkaren anger är vid 12V)
Men 12* 0,18 =2,16 W
Säg nu att din krets får en impedans på 123 Ohm enligt tidigare resonemang, Ohms lag ger U/R=I > 12/123 =ca 0,1 A
Ohms lag ger också R*I^2=P > 56*0.1^2 =0,56 W
Så ja det borde nog hålla med 0,5 W resistorer om de placeras luftigt och motorn uppför sig någorlunda linjärt, om du däremot får tag på 1W så ska de hålla med bra marginal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja jag hittade 56 Ohm 1Watt som jag länkade till i förra inlägget.
Dock kvarstår frågan, Vad dom har nyttjat här.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne:

Ja jag hittade 56 Ohm 1Watt som jag länkade till i förra inlägget.
Dock kvarstår frågan, Vad dom har nyttjat här.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Du får köpa en och undersöka om du måste veta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Danne: Ett 1U chassi rymmer bara 40mm fläktar, om de inte ligger ner? så för att flytta mycket luft, måste de snurra snabbt.
Nackdelen med effektmotstånd är just "effekt". Den del av effekten du "snor från motorn" eldar du upp i motståndet, du tillför ännu mera värme i chassit, som du med nu långsammare fläktar måste blåsa bort.
Köp nya fläktar. Resultatet blir samma, fast du slipper "modda ner" varvtalet. Du köper helt enkelt fläktar, som snurrar med rätt varvtal från början i 12V. 40mm fläktar kostar inte många kronor. Bara att välje fyra med rätt spec från början.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Danne: Ett 1U chassi rymmer bara 40mm fläktar, om de inte ligger ner? så för att flytta mycket luft, måste de snurra snabbt.
Nackdelen med effektmotstånd är just "effekt". Den del av effekten du "snor från motorn" eldar du upp i motståndet, du tillför ännu mera värme i chassit, som du med nu långsammare fläktar måste blåsa bort.
Köp nya fläktar. Resultatet blir samma, fast du slipper "modda ner" varvtalet. Du köper helt enkelt fläktar, som snurrar med rätt varvtal från början i 12V. 40mm fläktar kostar inte många kronor. Bara att välje fyra med rätt spec från början.

Jo jag är helt med dig. Jag tittade på nya fläktar. Dock den modellen jag behöver måste jag beställa ifrån Kina.
Svåra att få tag på.

Permalänk
Medlem

@Danne: 40mm fläktar 4500rpm, 17.9dB.
Dock lite dyra, men jag sökte bara på det märket. Du hittar säkert andra för under halva priset..? ->Prisjakt!

EDIT:
Om det på dina fläktar, sitter vanliga kontakter, som det brukar vara på fläktar? Finns det två färdiga produkter att koppla fläktarna via för att få ner oljudet. L.N.A (Low Noise Adapter) som sänker spänningen till 7V. Eller U.L.N.A (Ultra) som sänker till 5V.
7V varianten jag länkade till tål fläkt med effekt upp till 2W. Kanske räcker med EN för alla fyra?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Danne: 40mm fläktar 4500rpm, 17.9dB.
Dock lite dyra, men jag sökte bara på det märket. Du hittar säkert andra för under halva priset..? ->Prisjakt!

EDIT:
Om det på dina fläktar, sitter vanliga kontakter, som det brukar vara på fläktar? Finns det två färdiga produkter att koppla fläktarna via för att få ner oljudet. L.N.A (Low Noise Adapter) som sänker spänningen till 7V. Eller U.L.N.A (Ultra) som sänker till 5V.
7V varianten jag länkade till tål fläkt med effekt upp till 2W. Kanske räcker med EN för alla fyra?

Problemet med dom är att dom är 10mm, Original är 20mm. Så då får man se till att mecka med monteringen också.
Samt frågan är om dom orkar hålla tempen nere. Just nu ligger dom på 37 grader med originalfläktarna.

Samt måste köra en fläkt per header annars gnäller den på Fan Failure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Problemet med dom är att dom är 10mm, Original är 20mm. Så då får man se till att mecka med monteringen också.
Samt frågan är om dom orkar hålla tempen nere. Just nu ligger dom på 37 grader med originalfläktarna.

Samt måste köra en fläkt per header annars gnäller den på Fan Failure.

Förutom djupet, att dessa bara är 10mm tjocka, så tycker jag prestanda är ganska imponerande.
8.2 kubikmeter luft i timman är inte kattpiss för en liten 40mm fläkt. Dessutom klarar den 1.78mm vatten pelare.
17.9dB på fullt flås och 4500rpm. Du ville ha tystare fläktar. Vad tror du händer om du tystar dina original fläktar med motstånd? Du lär inte hålla din server på några 37 grader i alla fall.
Jag vet inte hur dina fläktar sitter idag, men att byta mot hälften så tjocka, kan väl inte vara svårare än att löda motstånd?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!