Playstation 4 Pro får få spel i 4K-upplösning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Som sagt, 1080p skalar kanon bra till 4k (då det trots allt är 4x den upplösningen).
Samt, de flesta av PC användarna faktiskt kör ett 1060(3,8-4,3TFLOPS)/ 970(3,5TFLOPs)/ 390 och 480(5,1TFLOPS) kort eller under, som denna PS4 Pro (ca 4,2 TFLOPS) borde kunna matcha hyfsat bra till 1080p (speciellt med sina optimeringar).

Det bör mao vara fullt möjligt att göra en kanonbra spelupplevelse för 1080p, och de har därför också chansen "att" just göra konsolen till en enhet som bör kunna passa de flesta, och därför sälja betydligt fler av dem (då kan ta över en del av enklare PC-marknadens sida).
Varför skulle de inte göra det?!

Vi kan väl hoppas på att speltillverkarna siktar i de tankebanorna så att de krattar gången för både PCversioner och konsolversioner av framtida spel.
Jag tycker dörren hålls öppen för det också så jag ser inte så mycket motsättning egentligen. Vi får väl helt enkelt se hur speltillverkarna väljer att balansera resurserna och hur efterfrågan ser ut (vilket kommer synas på säljsiffror för spelen snarare än forumåsikter ).

Skrivet av Paddanx:

Så vad ni två säger är:
Att istället för att guida hela konsol världen mot en bättre upplevelse, där det både flyter och fungerar bra (istället för att skryta med tex 4k, som den ändå inte klarar bra), och samtidigt göra den kraftfull nog (som denna PS4 Pro faktiskt är), så att den kan göra de flesta spelarna (inkl majoriteten av PC spelarna) glada, så ska man skita i användarna och $$$ och göra den sämre eller använda kraften på fel sätt??? Eller vad säger ni? Att den aldrig blir lika bra som en PC?

Nog fan det dummaste jag hört, och verkligen inte något jag förväntade mig (speciellt från dig @Söderbäck).

Även solen har väl sina fläckar, haha ;).
Äe men jag tycker det är en storm i ett vattenglas som jag ser som halvfullt och en del andra ser det som halvtomt.
Det viktiga är väl att det här tilltalar den stora gruppen som faktiskt kan tänkas köpa de här konsolerna. Det är mindre poäng med att försöka blidka de som ändå tycker PCn är bättre. 4K utlovas ju inte till allt för alla heller.
Jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning av vad jag säger här ovan heller. Det är en ganska tillskruvad bild. Tror du att jag tycker att man ska skita i användarna för pengarnas skull så kan jag å andra sidan förstå varför du tycker jag är fel på det hela ;).
Spelutvecklarna får använda kraften hur de vill framöver också. PS3an kom med löfte om 1080p-möjligheter. Ändå valde speltillverkarna i början (och framöver) att generellt anpassa spelen efter vad de trodde var lämpligast för sina kunder där 900p med uppskalning var vanligast. Jag har svårt att se att speltillverkarnas förmåga att välja själva hur de ska balansera resurserna skulle ha förändrats i någon större utsträckning sedan dess så jag tror det kommer fungera "as usual".

Skrivet av Paddanx:

Självklart måste den inte ersätta en PC, men med kraften de har i den nu, kan de utan problem ersätta många enklare PC-spel maskiner hemma, som sitter på typ 960/280 (eller under) om den bara görs på så sätt att den tar tillvara på prestandan på rätt sätt.

Vad som är rätt och fel tycker jag är för svårt. För mig passar inte konsolupplägget sedan väldans länge, men jag har svårare att dra bättre slutsatser än Sony själva om vad som är rätt för Sonys kundgrupper. Tror de har mer insikt än mig där, även om deras tankegångar inte passar mig riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skippa 4k... bara släng iden på den och gör en bra 1080p upplevelse istället.

Det finns iofs inget i upplägget runt Pro som hindrar en utvecklare från att satsa på en "bättre upplevelse i 1080p". "Bättre upplevelse" är förstås relativt till OG PS4.

Citat:

(TVn kan skala till 4k...)

Tjaa, vid 1080p output kommer förstås en 4K tv skala till 2160p men syftet med 2160p output-läget är att erbjuda bättre/skarpare bildkvalité än vad som är möjligt vid 1080p-output. Det är ju lixom lite därför man från första början väljer att "skruva upp outputten"...

Vill man inte ha den typ av förbättringar så kör man förstås 1080p-output och hoppas på att utvecklarna där gjort prioriteringar/investeringar (se nedan) som faller smaken bättre.

Här får man dock förstå att Sony knappast kan tvinga utvecklare hur de ska utnyttja upp-hottningen. Dvs det måste vara upp till utvecklaren att se till att 1080p output kryddas med bättre shaders, bättre texturer etc etc. Detta eftersom den typen av grafikförbättringar kan medföra en rätt duktig merkostnad för utvecklaren. Att föreslå att Sony skulle tvinga fram det är förstås fullständigt hål i huvudet. Att inte tänka på ekonomi är iofs vardagsmat här på SweC men i den riktiga världen funkar inte det så bra...

Däremot kan Sony erbjuda utvecklare en enkel och förhållandevis billig lösning som iaf ger nån skillnad mot OG PS4. Checkerboard rendering i [för spelet och hårdvaran] lämpligt vald upplösning kan användas för både 2160p-läget och (efter supersampling) 1080p-läget.

Att tvinga nån att göra mer än så, eller att utnyttja hårdvaran på annat sätt, är helt orimligt att lägga på Sony (även om vi alla hoppas att utvecklarna faktiskt gör mer än så).

Skrivet av matnojje:

Om det bara körs i 1440 så lär ju bilden bli betydligt bättre på en 4k tv/skärm efter uppskalning.

Sony hoppas på att utvecklarna kommer använda andra metoder, checkerboard rendering, än att bara rendera i 1440p. 1440p ger, relativt 1080p, enl dem för liten skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det möjligtvis vara så att frågan som ställs i destillerad form ser ut som följer?
- "Varför har Sony över huvud taget lagt in stöd för 4k i en en konsol som hårdvarumässigt inte riktigt är lämpad för att driva ögongodistitlarna i denna upplösning?"

Om detta är "core"-frågan så kanske det beror på följande:
Som @zeagan var inne på lite tidigare så vill säkerligen många som skaffat en 4K-TV koppla denna till något roligare än kabelTVn som sällan klarar av att leverera något med högre upplösning än 720p. En medieenhet som PS4 Pro kan ju även köra exempelvis netflix som stöder högre än 1080p så det känns väl rimligt att konsolen är anpassad för den typen av efterfrågan. Någon form av högupplöst stöd är nog rätt rimligt iaf.

Och har man nu stöd för 4K i konsolen så behöver man ju inte förbjuda spelutvecklarna tillgång till detta.

@yoshman har ett inlägg(här) tidigare i tråden som också rör frågan om vad som egentligen utlovas när det kommer till 4K vilket jag tycker är relevant också.

Låter det heltokigt eller kan detta vara förklaringen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

4K är en gimmick för TV-soffan. Jag är nöjd med 1080p/60.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska märkligt vis att argumentera när du lägger på åsikter på oss båda och sedan argumenterar emot just de fiktiva argumenten du själv hittat på att vi står för. Ganska låg nivå tyvärr.

Med tanke på att du själv säger:

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Håller med dig i det du skriver...

När du citerar Söderbäck, som trots allt inte höll med mig om 4k tänket (i hans första svar).
Hur tänkte du då att jag ska tolka det?
Men okej... jag har "tolkat" era svar fel då.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag håller med dig annars, personligen ser jag ingen anledning att börja lägga en massa kraft på att skala upp grafiken, men nu är inte heller vi en grupp man funderar speciellt mkt över när det gäller lansering och marknadsföring. Gemene man tycker 4K låter coolt och "i tiden", så jag kan förstå att man gör så här, därav inte sagt att det tvunget måste vara det bästa alternativet rent spelmässigt.

När du säger det så, i att 4k borde skippas, då det inte är något mer än marknadsföring, så är vi på samma tanke.

Och med tanke på att jag mer eller mindre citerat (och försökt förtydliga) min åsikt ovan, varför skulle det vara "låg nivå"? Snarare är det en kraftig misstolkning mellan oss i så fall, där du verkar ha en väldigt svängande åsikt.

Oavsett. Om det du säger ovan är din åsikt, så är vi på samma sida.

Skrivet av Söderbäck:

Kan det möjligtvis vara så att frågan som ställs i destillerad form ser ut som följer?
- "Varför har Sony över huvud taget lagt in stöd för 4k i en en konsol som hårdvarumässigt inte riktigt är lämpad för att driva ögongodistitlarna i denna upplösning?"

Om detta är "core"-frågan så kanske det beror på följande:
Som @zeagan var inne på lite tidigare så vill säkerligen många som skaffat en 4K-TV koppla denna till något roligare än kabelTVn som sällan klarar av att leverera något med högre upplösning än 720p. En medieenhet som PS4 Pro kan ju även köra exempelvis netflix som stöder högre än 1080p så det känns väl rimligt att konsolen är anpassad för den typen av efterfrågan. Någon form av högupplöst stöd är nog rätt rimligt iaf.

Och har man nu stöd för 4K i konsolen så behöver man ju inte förbjuda spelutvecklarna tillgång till detta.

@yoshman har ett inlägg(här) tidigare i tråden som också rör frågan om vad som egentligen utlovas när det kommer till 4K vilket jag tycker är relevant också.

Låter det heltokigt eller kan detta vara förklaringen?

Här har vi äkta Söderbäck-svar, som jag tycker är bra

I film och streaming, klart 4k bör vara ett alternativ. Det kan dock frågas om inte förra konsolen ("vanlig" PS4) borde också ha kraven nog för detta dock tycker man, då GPUn i den har haft x264 stöd länge. Så 4k som "output" i en meny eller film är helt okej, men vi vet båda att det är mindre kul med 4k @ 15-30 fps i ett spel..., speciellt då de flesta inte ens ser skillnaden mellan 1080p och 4k. Sen har vi kompression som ofta kan förstöra 4k material så att det blir värre än 1080p.

Ang "förbjuda", nej självklart inte. Men om vi tittar på tex free-sync och g-sync som exempel på "gjorda hur som helst" vs "gjorda efter tillverkarens spec", så måste även jag säga att jag föredrar G-syncs hårda hand. Ja, rent ekonomiskt är det sämre, och ja rent "öppet vs stängt" är det helt klart sämre, men slutresultatet på kvalitén är stor skillnad också. Så det finns fördelar med att ställa lite krav på "hur" tex spelen ska göras till dessa, något de iaf gjort på VR (om jag förstått det rätt). Det gör nämligen att man får ett slags... "minimum/riktlinje" att följa.

Så även om självklart inte Sony ska "förbjuda något", så borde man få bättre resultat om man guidar åt rätt håll, istället för att släppa händerna fria och få sämre produkt.

Ang det du nämner ovan med PS3, så säger jag att största skillnaden är att idag, för första gången, är majoriteten av PC spelarna på samma nivå som konsolen, i prestanda. Att man inte bara kan hålla 1080p, utan man har nog med kraft att lägga till iaf lite ögongodis på det också, samtidigt som man kan hålla 50-60 fps. Just denna nivån är vad många har strävat efter att hålla.... länge. Så min tanke här är vad som gynnar både spelarna och Sony.

De enda som vill ha mer, är entusiaster, och även om jag kan säga att jag hellre vill ha mer (personligen), så tror jag de flesta nöjer sig väl med denna nivå, speciellt för priset på konsolen. Så gör man denna nivå bra, och struntar i gimmickar, så kan det bli en riktig PC-spel "dödare". Inte för dig. Inte för mig. Men för många som kanske inte vill lägga 5000kr på en konsol och 5000kr(+) på en PC... För du måste trots allt lägga en hel del för att få en PC som slår detta idag... på GPU nivå iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att du själv säger:
När du citerar Söderbäck, som trots allt inte höll med mig om 4k tänket (i hans första svar).
Hur tänkte du då att jag ska tolka det?
Men okej... jag har "tolkat" era svar fel då.

När du säger det så, i att 4k borde skippas, då det inte är något mer än marknadsföring, så är vi på samma tanke.

Och med tanke på att jag mer eller mindre citerat (och försökt förtydliga) min åsikt ovan, varför skulle det vara "låg nivå"? Snarare är det en kraftig misstolkning mellan oss i så fall, där du verkar ha en väldigt svängande åsikt.

Oavsett. Om det du säger ovan är din åsikt, så är vi på samma sida.

Här har vi äkta Söderbäck-svar, som jag tycker är bra

I film och streaming, klart 4k bör vara ett alternativ. Det kan dock frågas om inte förra konsolen ("vanlig" PS4) borde också ha kraven nog för detta dock tycker man, då GPUn i den har haft x264 stöd länge. Så 4k som "output" i en meny eller film är helt okej, men vi vet båda att det är mindre kul med 4k @ 15-30 fps i ett spel..., speciellt då de flesta inte ens ser skillnaden mellan 1080p och 4k. Sen har vi kompression som ofta kan förstöra 4k material så att det blir värre än 1080p.

Ang "förbjuda", nej självklart inte. Men om vi tittar på tex free-sync och g-sync som exempel på "gjorda hur som helst" vs "gjorda efter tillverkarens spec", så måste även jag säga att jag föredrar G-syncs hårda hand. Ja, rent ekonomiskt är det sämre, och ja rent "öppet vs stängt" är det helt klart sämre, men slutresultatet på kvalitén är stor skillnad också. Så det finns fördelar med att ställa lite krav på "hur" tex spelen ska göras till dessa, något de iaf gjort på VR (om jag förstått det rätt). Det gör nämligen att man får ett slags... "minimum/riktlinje" att följa.

Så även om självklart inte Sony ska "förbjuda något", så borde man få bättre resultat om man guidar åt rätt håll, istället för att släppa händerna fria och få sämre produkt.

Ang det du nämner ovan med PS3, så säger jag att största skillnaden är att idag, för första gången, är majoriteten av PC spelarna på samma nivå som konsolen, i prestanda. Att man inte bara kan hålla 1080p, utan man har nog med kraft att lägga till iaf lite ögongodis på det också, samtidigt som man kan hålla 50-60 fps. Just denna nivån är vad många har strävat efter att hålla.... länge. Så min tanke här är vad som gynnar både spelarna och Sony.

De enda som vill ha mer, är entusiaster, och även om jag kan säga att jag hellre vill ha mer (personligen), så tror jag de flesta nöjer sig väl med denna nivå, speciellt för priset på konsolen. Så gör man denna nivå bra, och struntar i gimmickar, så kan det bli en riktig PC-spel "dödare". Inte för dig. Inte för mig. Men för många som kanske inte vill lägga 5000kr på en konsol och 5000kr(+) på en PC... För du måste trots allt lägga en hel del för att få en PC som slår detta idag... på GPU nivå iaf.

Tycker det blir väldigt komplicerat att påskriva två personer åsikter som de inte uttryckligen har påstått. Så det var inget som imponerade på mig om jag ska vara ärlig.

Annars verkar vi vara ganska överens. Det finns en "spec-jakt" idag inom elektronikbranschen som inte är hälsosam. Men samtidigt erbjuder de det som kunderna efterfrågar, så frågan är hur man ska komma runt det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det finns en "spec-jakt" idag inom elektronikbranschen som inte är hälsosam. Men samtidigt erbjuder de det som kunderna efterfrågar, så frågan är hur man ska komma runt det.

Bra fråga faktiskt.

Folk köper dyraste telefonerna för de vill ha något bra. De köper dyraste BMW/Audi:n för de vill ha något lyxigt, som de tror är bra iaf. De köper 500krs guldpläterade HDMI kablar, "för de är också bättre...", så kunskapsnivån är ofta låg, och folk kan övertalas för enkelt. De ser en högre siffra och tror "bättre" tex. minns detta med tex Celeron på 3,5Ghz vs AMD/P4or på 3Ghz.

TV-branschen har egentligen inget vettigt nytt att sälja (på de senaste 10 åren), så de säljer gimmickar, så hårt de bara kan. Och tyvärr smittar det av sig på konsolerna :=/

Jag tror dock också att kvalité är något som många är villig att betala för idag dock, så kan du hålla hög kvalité på saker, så vill folk ha det. Och detta är lite varför jag har den åsikten jag har ovan, att lite tightare styrning från Sony kanske inte är något negativt.

Men i slutet av dagen så kan du alltid sälja skräp till okunniga... oavsett. Frågan är väl då, är det så man vill förknippa PS4an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bra fråga faktiskt.

Folk köper dyraste telefonerna för de vill ha något bra. De köper dyraste BMW/Audi:n för de vill ha något lyxigt, som de tror är bra iaf. De köper 500krs guldpläterade HDMI kablar, "för de är också bättre...", så kunskapsnivån är ofta låg, och folk kan övertalas för enkelt. De ser en högre siffra och tror "bättre" tex. minns detta med tex Celeron på 3,5Ghz vs AMD/P4or på 3Ghz.

TV-branschen har egentligen inget vettigt nytt att sälja (på de senaste 10 åren), så de säljer gimmickar, så hårt de bara kan. Och tyvärr smittar det av sig på konsolerna :=/

Jag tror dock också att kvalité är något som många är villig att betala för idag dock, så kan du hålla hög kvalité på saker, så vill folk ha det. Och detta är lite varför jag har den åsikten jag har ovan, att lite tightare styrning från Sony kanske inte är något negativt.

Men i slutet av dagen så kan du alltid sälja skräp till okunniga... oavsett. Frågan är väl då, är det så man vill förknippa PS4an?

Det är inget fel med ditt resonemang. Problemet är att en aktör inte har råd att göra "det rätta" medan de andra fortsätter att hetsa kring specs eller enskilda gimmicks. Gemene man har inte en susning om vilka komponenter eller teoretisk prestanda som finns i en spelkonsol eller för den delen andra grejor. Men står det 4K på den ena och 1080p på den andre så lär de allra flesta tro att den med 4K är den bästa, svårare är det inte.

Personligen tycker jag att det är kul med PC, PS4, XBONE, Nintendo osv. Spel i alla format är bra för gaming-communityn. Man kan få mer eller mindre precis den lösning som passar en och ens plånbok bäst.

På sätt och vis kan man ju hoppas att utvecklingen står stilla vid 4K ett bra tag till så att komponenterna både på PC och konsol-sidan kommer ikapp ordentligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

[i]- "Varför har Sony över huvud taget lagt in stöd för 4k i en en konsol som hårdvarumässigt inte riktigt är lämpad för att driva

Har redan svarat på det. Av den enkla anledningen att det är ett enkelt och billigt sätt att erbjuda "visuellt mervärde" över OG PS4. Och "visuellt mervärde" är lite utav poängen med Pro.

Dessutom, eftersom upplägget är "2160p ELLER 1080p", inte "2160p I STÄLLET FÖR 1080p"(*) så är snarare frågan, varför inte? Har utvecklaren, och kunden, möjlighet att välja så finns det inget direkt behov av "topp-styrning".

För den som stör sig på jaggies (i vilket fall som helst så erbjuder inte OG PS4 det ultimata på den fronten, heller), i såväl det spatiala som temporala planet, så är förövrigt rendering i >1080p ytterst lämpligt. Sure, man kan ösa på med AA men ska man verkligen få bort jaggies, samtidigt som man håller hög skärpa, så behöver man rendera i hög upplösning.

Sen kanske många tycker att kraften ska nyttjas på annat sätt men det är en smaksak och vare sig Sony eller enskilda individer här bör göra valet åt andra, överlåt det till utvecklarna (och producenterna, det är ju ändå de som betalar) och kunderna.

(*) Det verkar som om flera här har missat det, men följande 4 förbättringspunkter som Sony pekade ut för Pro är redovisade UTAN inbördes ordning:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

De satsar på bättre grafik vid 1080p, oxå.

Källa?

Skrivet av ipac:

Nej. Inte relativt OG PS4 varianten.
Vilket förstås är väldigt relevant eftersom syftet med produkten är att erbjuda PS4 spel med bättre grafik.

Så om jag förstår dig rätt: Upsampling/Reconstruction Tech + lägre detaljnivåer, avstängda effekter = "erbjuda PS4 spel med bättre grafik" Konstig logik.

Skrivet av ipac:

Ganska obegriplig liknelse. Men när du ändå är inne på fordonsindustrin, tror du själv att specad bränsleförbrukning och accelerationssiffror avser en fullt lastad bil?

Då kanske du har svårt att tolka saker. Liknelsen var klockren. Du lastar inte världens snabbast accelererande motorcyckel med en massa last, på samma sätt som du inte sätter släp och takbox och fraktar blyvikter i en Bugatti Veyron heller, så din kommentar ovan är inte relevant.

Skrivet av ipac:

Bottom line: Reklam är förenklat och vinklat. Det ligger på konsumenten att ta reda på hur det faktiskt ligger till (och inte som flertalet i denna tråd gör, komma med högvis av inkorrekta påståenden på ett forum - då blir det ännu mer förvirrat).

Ja, om man ska se det på ett pappersriktigt och juridiskt korrekt sätt ja. Men jag pratar om den moraliska faktorn här och vad som majoriteten av kunderna egentligen kommer se. Du kanske gillar att försvara företag som håller på med fulspel och vinklad marknadsföring, men jag gör det inte.

Skrivet av ipac:

Ahm, nyss var ju 60 fps så viktigt. OM 60 fps hade varit, säg obligatoriskt, på PS4-spel så hade det missgynnat PC. Hur ska du ha det?

Jag har aldrig sagt att 60 fps är viktigt, säger bara att de borde satsa på att erbjuda en bra spelupplevelse med högre mängd ögongodis innan de ger sig på högre upplösningar än 1080p.

Skrivet av ipac:

Då kommer man ofta behöva göra uppoffringar på grafiska effekter och ögongodis. Relativt lägre upplösta varianter.
Så det får vi väl hoppas att folk inte gör, eller hur?

Det är inte mycket man behöver sänka för att driva runt spel i 4K med ett 1070 på 2100 Mhz med fullt spelbara bildfrekvenser. Inte i närheten av lika mycket som måste sänkas för att PS4 Pro ska orka driva spel i 1440p uppskalat till 4K.

Skrivet av ipac:

edit: Och vänta nu, inte kallade du väl GTX1070 för 4K nu? Fyyyyy!

Skulle det där skulle vara ironi eller ett skämt? Det fungerade inte kan jag meddela dig. Jag kallade inte 1070 för 4K. Jag sade att uppgraderar man till ett 1070 och sitter på hyfsad övrig hårdvara så kan man spela i 4K alla dagar i veckan. Och nej, jag pratar inte max grafik eller krav på 60 fps. Jag pratar höga inställningar och fullt spelbara bildfrekvenser.

Man börjar ju undra vad alla konsolkåta pojkar och Sony försvarare egentligen gör på en hemsida för överklockning

Skrivet av huxflux:

4K är en gimmick för TV-soffan. Jag är nöjd med 1080p/60.

Testa att spela moderna PC spel på en 24" 4K skärm.. Natt och dag mot 1080p.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Källa?
Så om jag förstår dig rätt: Upsampling/Reconstruction Tech + lägre detaljnivåer, avstängda effekter = "erbjuda PS4 spel med bättre grafik" Konstig logik.

Då kanske du har svårt att tolka saker. Liknelsen var klockren. Du lastar inte världens snabbast accelererande motorcyckel med en massa last, på samma sätt som du inte sätter släp och takbox och fraktar blyvikter i en Bugatti Veyron heller, så din kommentar ovan är inte relevant.
Ja, om man ska se det på ett pappersriktigt och juridiskt korrekt sätt ja. Men jag pratar om den moraliska faktorn här och vad som majoriteten av kunderna egentligen kommer se. Du kanske gillar att försvara företag som håller på med fulspel och vinklad marknadsföring, men jag gör det inte.

Jag har aldrig sagt att 60 fps är viktigt, säger bara att de borde satsa på att erbjuda en bra spelupplevelse med högre mängd ögongodis innan de ger sig på högre upplösningar än 1080p.

Det är inte mycket man behöver sänka för att driva runt spel i 4K med ett 1070 på 2100 Mhz med fullt spelbara bildfrekvenser. Inte i närheten av lika mycket som måste sänkas för att PS4 Pro ska orka driva spel i 1440p uppskalat till 4K.

Skulle det där skulle vara ironi eller ett skämt? Det fungerade inte kan jag meddela dig. Jag kallade inte 1070 för 4K. Jag sade att uppgraderar man till ett 1070 och sitter på hyfsad övrig hårdvara så kan man spela i 4K alla dagar i veckan. Och nej, jag pratar inte max grafik eller krav på 60 fps. Jag pratar höga inställningar och fullt spelbara bildfrekvenser.

Man börjar ju undra vad alla konsolkåta pojkar och Sony försvarare egentligen gör på en hemsida för överklockning

Testa att spela moderna PC spel på en 24" 4K skärm.. Natt och dag mot 1080p.

Vad har du för grafikkort? Vi kan även ta processor när vi ändå är igång.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Folk köper dyraste telefonerna för de vill ha något bra.

Lite lustigt att 'alla' har premium telefoner. Finns naturligtvis undantag. Men de flesta verkar ha smartphone av någon någorlunda nyare/bättre modell idag.

Skrivet av Paddanx:

De köper 500krs guldpläterade HDMI kablar

Här har du en för 2000kr

Finns de som köper sånt också. Men är det verkligen så vanligt?
De flesta köper väl billigare kablar?

Skrivet av Paddanx:

De köper dyraste BMW/Audi:n för de vill ha något lyxigt

Självklart finns de de som köper dyra lyxbilar och/eller superbilar. Globalt är det tillräckligt stor marknad för att de ska vara lönt att göra dessa typer av bilar.
Men ser man på en mer lokal nivå så på de flesta ställen är de inte så vanliga.
Både BMW i8 och Audi R8 kostar långt över miljonen om du ska ha en helt ny (ej begagnad).

Ingen av mina grannar har bilar som är värd över miljonen.

Eller räcker det att en produkt säljer överhuvudtaget för att räknas som "Folk köper" ?
Det finns ju de som har privat jet också. En relativt liten andel som gör det, men de finns.
Kan vi då säga att folk köper privat jet ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad har du för grafikkort? Vi kan även ta processor när vi ändå är igång.

Jag har ett GTX 980 Ti@1525 samt en 6800K@4.5. Spel fungerar okej i 4K, dock får jag skruva ned lite på ögongodis och effekter för att hålla 30-40 fps. Just nu inväntar jag 1080 Ti, så jag kan köpa två och SLI koppla Sen fattas bara en 120hz 4K skärm och även OLED, men det blir längre fram.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Testa att spela moderna PC spel på en 24" 4K skärm.. Natt och dag mot 1080p.

Ok? Vad har det med TV-soffan att göra?

Ang din sidospår så spelar jag bara UT2004 på PC. Med lägsta grafikinställningarna på en 27" 1440p/165 hz skärm.
Är inte ute efter grafiskt bling bling, utan en stabil upplevelse. Och 30 fps är för lågt för min smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Okej, citerar dig igen

Skrivet av huxflux:

spelar på PC på en 27" 1440p/165 hz skärm.

Skrivet av huxflux:

Jag är nöjd med 1080p/60.

Hur ska vi ha det?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Okej, citerar dig igen

Hur ska vi ha det?

Hur har du det med läsförståelsen? Tv-soffan och framför datorn är två skilda saker. Men troligen förstår du det eftersom du väljer att bara citera delar av det jag skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jag har ett GTX 980 Ti@1525 samt en 6800K@4.5. Spel fungerar okej i 4K, dock får jag skruva ned lite på ögongodis och effekter för att hålla 30-40 fps. Just nu inväntar jag 1080 Ti, så jag kan köpa två och SLI koppla Sen fattas bara en 120hz 4K skärm och även OLED, men det blir längre fram.

Fina grejor

Dock måste jag ju säga att det blir väldigt svårt att ta dina argument om att Sony skulle vara något unikum när det gäller märklig marknadsföring eller att bete sig illa på andra vis när du själv sitter på Intel och Nvidia grejor Blir lite dubbelmoral.

Själv förnekar jag inte att storföretag i allmänhet beter sig svinigt, men att ge sig på ett och samtidigt stödja andra som betett sig minst lika illa om inte värre, klingar illa i mina öron.

Men som sagt, fina komponenter! Hur kyler du processorn? Temps?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Nu får du väl ändå skärpa dig. Det kommer ju i vissa fall finnas olika lägen, som ex 1080p 60fps. Det är ju upp till spelutvecklarna vad de vill stödja. Det som körs uppskalat kommer garanterat se bättre ut än vanlig 1080p, sen att man inte kan köra med alla effekter på är ju en annan sak. På tal om det, då är ju inte Titan X (Maxwell) och GTX 1070 heller tillräckliga för upplösningen 1080p (förmodligen inte GTX 1080 heller), eftersom de inte kan "maxa" alla spel i den upplösningen utan att dyka en bit under 60fps. Witcher 3 är ett bra ex. när hairworks används, som dessutom är en Nvidia teknik.

"Blir äcklad av hur dåligt allting ser ut på konsoler" Jahapp! Hoppas du inte blir tvingad att spela konsoll alltför ofta då. Låter ju riktigt jobbigt det där.

Jämföra med PC prestanda är ju helt irrelevant, då uppgradering inte bara är möjligt, men inställningarna även inställbara. Dessutom ligger det inte alltid på GPUn. Konsolerna är låsta, om ett spel körs i 1080p 20fps, kommer de inte ifrån de.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inget fel med ditt resonemang. Problemet är att en aktör inte har råd att göra "det rätta" medan de andra fortsätter att hetsa kring specs eller enskilda gimmicks. Gemene man har inte en susning om vilka komponenter eller teoretisk prestanda som finns i en spelkonsol eller för den delen andra grejor. Men står det 4K på den ena och 1080p på den andre så lär de allra flesta tro att den med 4K är den bästa, svårare är det inte.

Personligen tycker jag att det är kul med PC, PS4, XBONE, Nintendo osv. Spel i alla format är bra för gaming-communityn. Man kan få mer eller mindre precis den lösning som passar en och ens plånbok bäst.

På sätt och vis kan man ju hoppas att utvecklingen står stilla vid 4K ett bra tag till så att komponenterna både på PC och konsol-sidan kommer ikapp ordentligt.

Är ju exakt detta jag hade hoppats här. Nu när komponenterna faktiskt klarar av vad de påstår.

Så problemet ligger i att folk accepterar "sämre"... inte i att tillverkaren gör sämre. Så om du verkligen hoppas att de ska göra det vettigt... SKRIK FFS! (istället för att tycka synd om Sony). För det är först när kunden säger "vf är detta för skit" som tillverkarna bryr sig.

Håller med dig att det är bra med flera format, och har aldrig påstått något annat. Men det behöver ju inte betyda att det är okej med sämre kvalité på något, bara för att man ska marknadsföra den bättre än den är.

Ta kända 970 tex. och dens 3,5GB VRAM och uteblivande andra delar... det gör inte kortet sämre än den redan är, eller hur? Men om du "tror" (pga det står så på lådan) att det är 4GB VRAM med full prestanda, och fulla mängder ROF mm... så är du lurad.

På samma sätt anser jag att PS4 är med 4k. Ja den kan spela upp 4k material... men den kan inte göra en bra upplevelse i 4k på spel, så varför överdriva, istället för att vara stolt över att den faktiskt kan bli en kanon bra spelmaskin i 1080p?

Problemet ligger ju inte i att det är "bara" 1080p på båda, problemet är att PS4 (vanliga) påstås ha bra 1080p... när man ofta får skala ner spelen, eller köra 20-30 fps. Mao.. ditt resonemang ovan bygger på att man ska ljuga/överdriva... för det är enda anledningen till varför det är ett problem att kalla PS4 Pro för "Good gaming in 1080p".

Skrivet av GuessWho:

Lite lustigt att 'alla' har premium telefoner. Finns naturligtvis undantag. Men de flesta verkar ha smartphone av någon någorlunda nyare/bättre modell idag.

Jag är omgiven av folk som ska ha allt från Iphone 7 till Samsung Galaxy 7 osv. Jag som sitter på en uppdaterad gammal Galaxy 2 är på den aspekten föråldrad... och tittar nu på en ersättare.

Självklart finns det undantag, men faktum är att extremt många byter telefon varje år utan att det egentligen behövs, och vi pratar ofta 5kkr+ telefoner. (Städarna som jobbar deltid hos oss tex har Samsung Edge 6 och Iphone 6, vilket säger en del.)

Grunden till detta är ju att folk köper abonnemang där en dyr telefon ingår. De betalar tom överpris på en redan dyr telefon, för de "får den på köpet" när de pungar ut vad som känns som en tank bensin pengar, varje månad.

Pröva argumentera mot en Iphone/Macbook ägare om att det finns mer ekonomiska alternativ, så får du ofta svaret "denna är bättre", på något sätt. De är mao villiga att betala premium pris, för vad de anser vara en premium telefon.

Men okej, "alla" är en överdrift, och vi ändra till "de flesta". Nöjd?

Skrivet av GuessWho:

Här har du en för 2000kr

Finns de som köper sånt också. Men är det verkligen så vanligt?
De flesta köper väl billigare kablar?

"De flesta" köper en guldpläterad kabel på elgiganten/netonnet eller någonstans där de köpte TVn (eller liknande). Och pga okunnigheten så har man själv, i dessa butiker, fler än en gång hört, "sen vill jag ha den bästa HDMI kabeln"... Och då får de en överprisad skräpkabel.

Finns ffs tom poster på detta forum med folk som "svär" på att den kabeln från XXXX gav dem sååå mycket bättre bild, trots att tekniken säger "omöjligt".

När det finns till salu, silver kablar (för silver leder marginellt bättre ström), eller tom guldpläterade optiska... (ja ljus kablar), visar det hur pass löjliga folk kan vara, med att det ska vara "det bästa", även om de ofta inte vet varför, eller tror sig höra skillnad.

De som vet vf de köper dock, de köper den billigaste HDMI kabeln som inte ger instabil bild (ECC fel). Men hur många tror du det är, när butikens egna säljare "lovar dig" att denna ger bättre bild?

Skrivet av GuessWho:

Självklart finns de de som köper dyra lyxbilar och/eller superbilar. Globalt är det tillräckligt stor marknad för att de ska vara lönt att göra dessa typer av bilar.
Men ser man på en mer lokal nivå så på de flesta ställen är de inte så vanliga.
Både BMW i8 och Audi R8 kostar långt över miljonen om du ska ha en helt ny (ej begagnad).

Ingen av mina grannar har bilar som är värd över miljonen.

Nu drog jag inte direkt gränsen på miljonen, men på den parkering som jag har mina bilar (ja, jag har 2), så står där ca 10-15% nyare BMW, 5-10% nyare A6/A4 Audi och en 10% blandning av andra nyare, dyra bilar. Är en distinkt skillnad man ser mellan dem faktiskt, där de antingen har en ny sådan bil, eller så har de en begagnad Toyota, VW, Mazada osv. Mao, de som bryr sig om bilen, eller de som bara vill ha en som tar dem A->B. Resten är firma bilar eller udda/äldre bilar som inte alltid är i bra skick. (Finns enstaka undantag så klart).

För iaf 2 av dem (som jag pratat med), (ena BMW X6 och andra Audi A6), så är det att de vill ha en lyxig bil. Det ger dem status (deras egna ord). Så det är inte taget ur luften, utan är baserat på svar från dem som faktiskt har så pass nya bilar och varför de väljer dem.
Även om de för halva pengen kan få en bra bil av ett annat märke, så vill de ha just dessa, tydligen, för det är lyx för dem.

Familjerna som bor i min trapp tex har som dyrast en ny VW Passat, men ofta är det begagnade bilar. De vill ha en A->B för barnen mm. Men det finns gott om dyrare alternativ på parkeringen.

Skrivet av GuessWho:

Eller räcker det att en produkt säljer överhuvudtaget för att räknas som "Folk köper" ?
Det finns ju de som har privat jet också. En relativt liten andel som gör det, men de finns.
Kan vi då säga att folk köper privat jet ?

Har inte påstått något jag inte har sett tecken på själv, så du behöver inte överdriva.

Tänk efter lite dock. Hur många hem har inte en dyr fin TV i vardagsrummet, och en bra ljudanläggning till det? Varför skulle de då inte vilja ha en bra spelkonsol till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är ju exakt detta jag hade hoppats här. Nu när komponenterna faktiskt klarar av vad de påstår.

Så problemet ligger i att folk accepterar "sämre"... inte i att tillverkaren gör sämre. Så om du verkligen hoppas att de ska göra det vettigt... SKRIK FFS! (istället för att tycka synd om Sony). För det är först när kunden säger "vf är detta för skit" som tillverkarna bryr sig.

Håller med dig att det är bra med flera format, och har aldrig påstått något annat. Men det behöver ju inte betyda att det är okej med sämre kvalité på något, bara för att man ska marknadsföra den bättre än den är.

Ta kända 970 tex. och dens 3,5GB VRAM och uteblivande andra delar... det gör inte kortet sämre än den redan är, eller hur? Men om du "tror" (pga det står så på lådan) att det är 4GB VRAM med full prestanda, och fulla mängder ROF mm... så är du lurad.

På samma sätt anser jag att PS4 är med 4k. Ja den kan spela upp 4k material... men den kan inte göra en bra upplevelse i 4k på spel, så varför överdriva, istället för att vara stolt över att den faktiskt kan bli en kanon bra spelmaskin i 1080p?

Problemet ligger ju inte i att det är "bara" 1080p på båda, problemet är att PS4 (vanliga) påstås ha bra 1080p... när man ofta får skala ner spelen, eller köra 20-30 fps. Mao.. ditt resonemang ovan bygger på att man ska ljuga/överdriva... för det är enda anledningen till varför det är ett problem att kalla PS4 Pro för "Good gaming in 1080p".

Jag är omgiven av folk som ska ha allt från Iphone 7 till Samsung Galaxy 7 osv. Jag som sitter på en uppdaterad gammal Galaxy 2 är på den aspekten föråldrad... och tittar nu på en ersättare.

Självklart finns det undantag, men faktum är att extremt många byter telefon varje år utan att det egentligen behövs, och vi pratar ofta 5kkr+ telefoner. (Städarna som jobbar deltid hos oss tex har Samsung Edge 6 och Iphone 6, vilket säger en del.)

Grunden till detta är ju att folk köper abonnemang där en dyr telefon ingår. De betalar tom överpris på en redan dyr telefon, för de "får den på köpet" när de pungar ut vad som känns som en tank bensin pengar, varje månad.

Pröva argumentera mot en Iphone/Macbook ägare om att det finns mer ekonomiska alternativ, så får du ofta svaret "denna är bättre", på något sätt. De är mao villiga att betala premium pris, för vad de anser vara en premium telefon.

Men okej, "alla" är en överdrift, och vi ändra till "de flesta". Nöjd?

"De flesta" köper en guldpläterad kabel på elgiganten/netonnet eller någonstans där de köpte TVn (eller liknande). Och pga okunnigheten så har man själv, i dessa butiker, fler än en gång hört, "sen vill jag ha den bästa HDMI kabeln"... Och då får de en överprisad skräpkabel.

Finns ffs tom poster på detta forum med folk som "svär" på att den kabeln från XXXX gav dem sååå mycket bättre bild, trots att tekniken säger "omöjligt".

När det finns till salu, silver kablar (för silver leder marginellt bättre ström), eller tom guldpläterade optiska... (ja ljus kablar), visar det hur pass löjliga folk kan vara, med att det ska vara "det bästa", även om de ofta inte vet varför, eller tror sig höra skillnad.

De som vet vf de köper dock, de köper den billigaste HDMI kabeln som inte ger instabil bild (ECC fel). Men hur många tror du det är, när butikens egna säljare "lovar dig" att denna ger bättre bild?

Nu drog jag inte direkt gränsen på miljonen, men på den parkering som jag har mina bilar (ja, jag har 2), så står där ca 10-15% nyare BMW, 5-10% nyare A6/A4 Audi och en 10% blandning av andra nyare, dyra bilar. Är en distinkt skillnad man ser mellan dem faktiskt, där de antingen har en ny sådan bil, eller så har de en begagnad Toyota, VW, Mazada osv. Mao, de som bryr sig om bilen, eller de som bara vill ha en som tar dem A->B. Resten är firma bilar eller udda/äldre bilar som inte alltid är i bra skick. (Finns enstaka undantag så klart).

För iaf 2 av dem (som jag pratat med), (ena BMW X6 och andra Audi A6), så är det att de vill ha en lyxig bil. Det ger dem status (deras egna ord). Så det är inte taget ur luften, utan är baserat på svar från dem som faktiskt har så pass nya bilar och varför de väljer dem.
Även om de för halva pengen kan få en bra bil av ett annat märke, så vill de ha just dessa, tydligen, för det är lyx för dem.

Familjerna som bor i min trapp tex har som dyrast en ny VW Passat, men ofta är det begagnade bilar. De vill ha en A->B för barnen mm. Men det finns gott om dyrare alternativ på parkeringen.

Har inte påstått något jag inte har sett tecken på själv, så du behöver inte överdriva.

Tänk efter lite dock. Hur många hem har inte en dyr fin TV i vardagsrummet, och en bra ljudanläggning till det? Varför skulle de då inte vilja ha en bra spelkonsol till det?

Tycker varken synd om Sony eller förespråkar att man ska ljuga. Så hoppas jag verkligen inte att du läst mina inlägg på det viset. Det enda jag försöker få fram är att det blir på något vis fel att ösa galla över en aktör när alla mer eller mindre gör på precis samma sätt.

Det är som sagt inget fel på ditt resonemang. Håller med gällande det mesta, problemet är väl snarare att jag eventuellt är lite mer realist och inser att man förmodligen inte kommer att nyttja potentialen till en riktigt bra 1080p upplevelse, även om man skulle önska det. På marknaden idag handlar det om att ha häftigast specs och röra sig med termer som talar om framtid och styrka. Det är så marknadsföring fungerar, hur dumt det än må vara.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker varken synd om Sony eller förespråkar att man ska ljuga. Så hoppas jag verkligen inte att du läst mina inlägg på det viset. Det enda jag försöker få fram är att det blir på något vis fel att ösa galla över en aktör när alla mer eller mindre gör på precis samma sätt.

Gör det absolut inte på en aktör. Öser galla på samtliga som gör det fel

Men läs dina egna inlägg, för det låter som "jag ger upp, de får göra som de vill" för alla oss som vill ha bättring. Antingen är du med och gör din röst hörd, eller så är du motstånd. (Är lite så det blir).

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är som sagt inget fel på ditt resonemang. Håller med gällande det mesta, problemet är väl snarare att jag eventuellt är lite mer realist och inser att man förmodligen inte kommer att nyttja potentialen till en riktigt bra 1080p upplevelse, även om man skulle önska det. På marknaden idag handlar det om att ha häftigast specs och röra sig med termer som talar om framtid och styrka. Det är så marknadsföring fungerar, hur dumt det än må vara.

Håller helt med dig att det är så det fungerar idag.
Men om du håller med att det inte är så det borde fungera... säg ifrån, istället för att ge upp.

Oavsett, låt oss lägga ner detta. Vi vet varandras åsikter, och vi håller med om grunderna till det. Så om vi ska dra det vidare så måste du hitta viljan att kämpa för förändring, och det är helt upp till dig. Jag tänker fortsätta kämpa för hur det borde vara iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Bilden precis ovanför ditt inlägg, lustigt nog. Lyft blicken har aldrig varit ett mer passande råd...

Att du inte känner till att Sony vid flertalet tillfällen, med start redan dag 1 (premiär/pressvisningen av Pro, jag förutsätter att du kan Googla även om du inte orkat det hittills), lyft fram fördelar även vid 1080p output påvisar problemet med flertalet inlägg denna tråd (och flera andra trådar på SweC, tyvärr). Du med flera andra uttalar er om saker som ni inte förstår och/eller är alldeles för dåligt pålästa i att ni inte borde knapprat på tangentbordet från första början.

Citat:

Så om jag förstår dig rätt: Upsampling/Reconstruction Tech + lägre detaljnivåer, avstängda effekter = "erbjuda PS4 spel med bättre grafik" Konstig logik.

Nej, du förstår som väntat inte alls.
Rendering i högre upplösning + Upsampling/Reconstruction + samma eller bättre detaljnivåer och effekter = "erbjuda PS4 spel med bättre grafik"
Behöver du hjälp med att förstå den logiken?

Citat:

Ja, om man ska se det på ett pappersriktigt och juridiskt korrekt sätt ja. Men jag pratar om den moraliska faktorn här och vad som majoriteten av kunderna egentligen kommer se. Du kanske gillar att försvara företag som håller på med fulspel och vinklad marknadsföring, men jag gör det inte.

Nej jag har inga problem med Sonys marknadsföring eftersom de redan från dag 1 klargjort att det, som regel, inte rör sig om native 4K.

Jag har heller inga problem med att förstå varför de ibland (inte alltid de gör det, återkommer till det) använder begreppet "4K" när en av huvudpoängerna för produkten ska förklaras i så korta, och så kända, ordalag och buzzwords som möjligt. Av de alternativ som finns tillgängliga är "4K" det som ligger absolut närmast sanningen.

Mer detaljerad/djupare info om vad Pro ämnar göra finns oxå, redan från dag 1, för de individer som söker mer konkret info, utöver vad som sägs i typiskt enkel reklamtext. Det blir då lite mer komplext dock så individer som, precis som många här, inte gräver djupare än reklam-ytan mår snarare bäst av stanna vid "4K". Det är inte 100% sant men iaf mer rätt än flera av de felaktigheter som dykt upp i denna tråd.

Citat:

Jag har aldrig sagt att 60 fps är viktigt, säger bara att de borde satsa på att erbjuda en bra spelupplevelse med högre mängd ögongodis innan de ger sig på högre upplösningar än 1080p.

Jo du har sagt "tråkigt att Sony försöker satsa på 4K i stället för att satsa på 60 fps och högre detaljnivåer". Varför tycker du det är tråkigt att Sony inte satsar på 60 fps om du inte trycker det är viktigt?

Citat:

Man börjar ju undra vad alla konsolkåta pojkar och Sony försvarare egentligen gör på en hemsida för överklockning

Mina inlägg här har inte ett dyft med korkad fanboyism att göra. Att du trillar ner i sånt trams säger mer om dig än om mig förövrigt.

Däremot har det precis allt att göra med att jag tycker det är beklagligt att medlemmar på teknikrelaterad sajt uttalar sig om saker de inte begriper och/eller vet något om. Varför är det beklagligt? Jo, det går att återkoppla till det jag sa ovan. Individer som, till skillnad från slöhjärnorna här, söker mer konkret info om ett ämne riskerar att hamna just på denna sajt. Därför är det viktigt (oavsett vilket företag eller produkt det handlar om) att det som står här är korrekt och att det finns en allmän förståelse som ligger på en nivå som är iaf lite över "buuu, företag X är onda".

Och det är här i det ligger en rejäl motsägelse där flera här skjuter sig själva i foten. Folk här ödslar energi på att gnälla högt och lågt under en slags täckmantel som lyder "tänk på kunderna som får fel uppfattning". Det är rent skitsnack. Hade kundernas uppfattning varit viktigt så hade man börjat med att själv ta reda på hur det ligger till med saker och ting innan man börjar posta. Det har inte gjorts så därför är slutsatsen att det viktiga snarare är att få en chans att gnälla. Konstruktivt? Not much. Trångsynt och rent av korkat? Säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mer detaljerad/djupare info om vad Pro ämnar göra finns oxå

Flera inlägg i denna tråd, samt den uselt skriva artikel som är upphov till denna tråd, gör gällande att Sony trycker på att Pro ska ge spel i 4K.

Om vi då gör en väldigt enkel research och kollar på hur Sony marknadsför Pro på sin egen hemsida ser vi:

Citat:

Spectacular Graphics - Explore vivid game worlds with rich visuals heightened by PS4™ Pro*

Citat:

Enhanced Gameplay - Support for faster frame rates delivers super-sharp action for select PS4™ games*

Vad innebär då den lilla *-symbolen? Jo:

Citat:

*Look for the 'PS4™ Pro Enhanced' icon on software packaging. 'PS4™ Pro Enhanced' features vary by game. Select titles may have enhanced visuals, frame rate, HDR 10 support, or increases in resolution. Select features depend on the type of display connected to PS4™ Pro. PS4™ Pro plays all PS4™ format games.

Ja herregud vad de trycker på spel i 4K! Det här måste vi ju bara gnälla på. Fruktansvärt oetiskt.

Det är flera inlägg här som ser rejält dumma ut nu...

Permalänk
Medlem

@ipac: jag har också ett vagt minne av att de gick ut med nyheten om en pro-version pga VR och inte pga 4K.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

@ipac: jag har också ett vagt minne av att de gick ut med nyheten om en pro-version pga VR och inte pga 4K.

Som den tidigare postade bilden visar så har Pro flera syften, inte ett syfte.
Syften som inte nödvändigtvis har nån slags inbördes ordning.

Bilden ska tolkas som "för 4K-display" (nej, det betyder inte att de sagt att spelen renderas i 4K...).
Och "för HDR-display". Och "för HDTV(1080p)-display". Och "för PS VR".

Ska dock tilläggas att Sony inte varit helt tydliga här. Det vore ju sjukt mkt hål i huvudet av Sony (än mer så än avsaknad av UHD Blu-ray som jag personligen tycker var helt värdelöst tänkt) om outputen vid "för HDTV(1080p)-display" inte är valbar för den som sitter på en 4K-display. Vad jag vet så har Sony inte berättat hur det kommer funka här. Givetvis ska det vara upp till kunden att få välja som den vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Självklart finns det undantag, men faktum är att extremt många byter telefon varje år utan att det egentligen behövs, och vi pratar ofta 5kkr+ telefoner. (Städarna som jobbar deltid hos oss tex har Samsung Edge 6 och Iphone 6, vilket säger en del.)

Jo jag håller med dig att man ska ha en häftig telefon är verkligen utbrett. Inte bara höginkomsttagare utan som du säger städare och lite vem som helst egentligen.

Skrivet av Paddanx:

Nu drog jag inte direkt gränsen på miljonen, men på den parkering som jag har mina bilar (ja, jag har 2), så står där ca 10-15% nyare BMW, 5-10% nyare A6/A4 Audi och en 10% blandning av andra nyare, dyra bilar. Är en distinkt skillnad man ser mellan dem faktiskt, där de antingen har en ny sådan bil, eller så har de en begagnad Toyota, VW, Mazada osv. Mao, de som bryr sig om bilen, eller de som bara vill ha en som tar dem A->B. Resten är firma bilar eller udda/äldre bilar som inte alltid är i bra skick. (Finns enstaka undantag så klart).

För iaf 2 av dem (som jag pratat med), (ena BMW X6 och andra Audi A6), så är det att de vill ha en lyxig bil. Det ger dem status (deras egna ord). Så det är inte taget ur luften, utan är baserat på svar från dem som faktiskt har så pass nya bilar och varför de väljer dem.
Även om de för halva pengen kan få en bra bil av ett annat märke, så vill de ha just dessa, tydligen, för det är lyx för dem.

Familjerna som bor i min trapp tex har som dyrast en ny VW Passat, men ofta är det begagnade bilar. De vill ha en A->B för barnen mm. Men det finns gott om dyrare alternativ på parkeringen.

Det att med att bry sig om bilen finns olika varianter på.
Det finns de som ser bilen mest som en statussymbol och kanske vill ha en nyare BWM/Mercedes/Audi.
Sen finns det dem som har ett bilintresse och där kan det vara lite allt möjligt faktiskt.

Exempelvis om man gillar att mecka med bilar så vill man troligtvis inte ha en helt ny bil (inte som enda bil iaf) för att då finns det inget behov att mecka med den om man inte ska bygga om den.
Sen rent allmänt är äldre bilar med mindre elektronik mer meckvänliga också.

Har sett att ibland står det en Saab i området som de har byggt bur i. Alltså sån skyddsbur som gör att man ska ha större chans att klara sig om man voltar med bilen. Har inte sett hur den ser ut under huven, men skulle bli förvånad om allt är original.
Det skulle jag tro är någon som bryr sig om bilen.

De som har en bil som är 20-30 år gammal eller äldre, men har den i fint skick, det är nog någon som bryr sig om bilen.

Sen om man har flera bilar så kanske man inte har alla hemma vid bostaden heller. Speciellt om man inte har stort garage, bra meck möjligheter osv.

Då skulle exempelvis någon kunna ha en året runt A-B bil hemma. Sen någon annanstans kan de ha en fin bil för de där solskensrundorna. Eller kanske någon bil för tävling/bankörning någonstans. Det kan t.o.m. vara en folkrace bil som det inte behöver ligga mycket pengar i, men som de har kul att köra på ett sätt grannen inte hade vågat köra med sin nya Audi.

Sen finns de dem som gillar sleepers, bilar som ska se så standardbil som möjligt utvändigt men ha betydligt bättre prestanda så de kan köra ifrån det mesta ändå.

Så vissa som bryr sig om bilen, de som har ett bilintresse, kanske det inte alltid märks så mycket om du inte snackar bilar med dem, eller träffar dem på banan eller i garaget.

De som inte har något bilintresse utan har bilen som statussymbol brukar synas ganska bra.
(Finns de som hamnar i båda kategorierna)

Skrivet av Paddanx:

Hur många hem har inte en dyr fin TV i vardagsrummet, och en bra ljudanläggning till det? Varför skulle de då inte vilja ha en bra spelkonsol till det?

Från Sonys perspektiv handlar det om volymer. Får vi flest konsoler sålda om vi säljer dem för 4000kr eller 8000kr eller 15000kr eller ...
Finns säkert de som kan tänka sig att lägga långt över 4000 - 5000kr på en konsol. Men kanske inte lika många som om konsolen är någorlunda billig.
Sen även om man kan ta större förtjänstmarginaler per såld konsol om man gör dyrare konsoler, så blir det en mindre marknad för spelutvecklare och tillbehör också.
Det kan leda till att någon som hade kunnat tänka sig att lägga mycket pengar på en konsol, avstår för att det finns för få spel till den, eftersom marknaden är för liten för många speltillverkare att bry sig.

Det är en avvägning. Jag är ganska säker på att någon inom Sony har gjort uppskattningar vad de tror är rimligt och räknat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Man börjar ju undra vad alla konsolkåta pojkar och Sony försvarare egentligen gör på en hemsida för överklockning

Du tycker inte att SweClockers är bredare än ett community för överklockning?

Det tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det att med att bry sig om bilen finns olika varianter på.
Det finns de som ser bilen mest som en statussymbol och kanske vill ha en nyare BWM/Mercedes/Audi.
Sen finns det dem som har ett bilintresse och där kan det vara lite allt möjligt faktiskt.

Exempelvis om man gillar att mecka med bilar så vill man troligtvis inte ha en helt ny bil (inte som enda bil iaf) för att då finns det inget behov att mecka med den om man inte ska bygga om den.
Sen rent allmänt är äldre bilar med mindre elektronik mer meckvänliga också.

Har sett att ibland står det en Saab i området som de har byggt bur i. Alltså sån skyddsbur som gör att man ska ha större chans att klara sig om man voltar med bilen. Har inte sett hur den ser ut under huven, men skulle bli förvånad om allt är original.
Det skulle jag tro är någon som bryr sig om bilen.

De som har en bil som är 20-30 år gammal eller äldre, men har den i fint skick, det är nog någon som bryr sig om bilen.

Jo, jag håller med ditt resonemang. Själv är jag nog mellan meck och 20åriga bilen... då min sommarbil är 10år detta år, och jag försökt hålla henne i skick, samt njuta av den.

Och ang saab, så verkar de vara en prisvärd trimbil faktiskt. Du kan får 200-300 hästar ur motorn, utan för mycket pilleri, och de är turbo-matade från stock, som gör det mycket enklare att börja justera upp boost, med mindre kostnad. Inte för att jag är i närheten expert på dem, utan för att jag faktiskt har tittat på att skaffa en för att mecka och köra på bana, så man läser på...

Skrivet av GuessWho:

Sen om man har flera bilar så kanske man inte har alla hemma vid bostaden heller. Speciellt om man inte har stort garage, bra meck möjligheter osv.

Då skulle exempelvis någon kunna ha en året runt A-B bil hemma. Sen någon annanstans kan de ha en fin bil för de där solskensrundorna. Eller kanske någon bil för tävling/bankörning någonstans. Det kan t.o.m. vara en folkrace bil som det inte behöver ligga mycket pengar i, men som de har kul att köra på ett sätt grannen inte hade vågat köra med sin nya Audi.

Är lite denna plan jag hade tittat på, då det är svårt att hitta prisvärt meck-ställe var jag bor.

Skrivet av GuessWho:

Sen finns de dem som gillar sleepers, bilar som ska se så standardbil som möjligt utvändigt men ha betydligt bättre prestanda så de kan köra ifrån det mesta ändå.

Älskar dem.
Och många underskattar som sagt min Corolla

Skrivet av GuessWho:

Så vissa som bryr sig om bilen, de som har ett bilintresse, kanske det inte alltid märks så mycket om du inte snackar bilar med dem, eller träffar dem på banan eller i garaget.

De som inte har något bilintresse utan har bilen som statussymbol brukar synas ganska bra.
(Finns de som hamnar i båda kategorierna)

Håller med.
Och det är lite där mina grannar verkar hamna

Skrivet av GuessWho:

Från Sonys perspektiv handlar det om volymer. Får vi flest konsoler sålda om vi säljer dem för 4000kr eller 8000kr eller 15000kr eller ...
Finns säkert de som kan tänka sig att lägga långt över 4000 - 5000kr på en konsol. Men kanske inte lika många som om konsolen är någorlunda billig.
Sen även om man kan ta större förtjänstmarginaler per såld konsol om man gör dyrare konsoler, så blir det en mindre marknad för spelutvecklare och tillbehör också.
Det kan leda till att någon som hade kunnat tänka sig att lägga mycket pengar på en konsol, avstår för att det finns för få spel till den, eftersom marknaden är för liten för många speltillverkare att bry sig.

Det är en avvägning. Jag är ganska säker på att någon inom Sony har gjort uppskattningar vad de tror är rimligt och räknat på det.

Tror faktiskt att i detta fall är det "äta kakan" och "ha den kvar". För de som vill ha den "sämre", billigare konsolen kan köpa vanliga PS4an. Och de som faktiskt vill ha prestandan och är villig att betala extra för det, kan köpa PS4 Pro. Så om du har rätt eller fel i detta, kan vi se på försäljningssiffrorna om typ nått års tid.

Det viktiga att komma ihåg dock är att Sony tjänar inte på konsolen (inte primärt iaf), utan på spelen, Playstation-Network och tjänster. Så det ligger i att sälja den så billigt det bara går, med så bra värde för pengarna man kan, för att låsa in kunden i deras ekosystem.

Personligen tror jag att folk kommer i två kategorier.
Snåla - och spenderar inte en krona mer än de behöver.
Ha-galna - och spenderar mer än de behöver på det de verkligen vill ha.
Med det sagt, folk kan mycket väl snåla på en sak, och spendera på något annat... så frågan ligger väl då... vill de verkligen ha bättre spelupplevelse?

EDIT: Ett tillägg man borde tänka på också är att, PS4 Pro ser ut, enligt rykten, att bli den svagare konsolen vs nya XBox, så att snåla på hårdvaran kan slå dem dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

EDIT: Ett tillägg man borde tänka på också är att, PS4 Pro ser ut, enligt rykten, att bli den svagare konsolen vs nya XBox, så att snåla på hårdvaran kan slå dem dyrt.

Så kan det definitivt bli. Om tillräckligt många tycke prestanda är en viktig faktor.

Men samtidigt, hårdvara är en balans mellan prestanda, tillverkningskostnad och "time to market".
Ijmf med Scorpio så förlorar Pro på prestanda, men den vinner i tillverkningskostnad och "time to market".

Och med tanke på det du själv sa så bra:

Citat:

Det viktiga att komma ihåg dock är att Sony tjänar inte på konsolen (inte primärt iaf), utan på spelen, Playstation-Network och tjänster. Så det ligger i att sälja den så billigt det bara går, med så bra värde för pengarna man kan, för att låsa in kunden i deras ekosystem.

"Sälja så billigt det bara går" begränsas förstås av tillverkningskostnad. Och ska man göra det primära, sälja spel, måste man finnas ute på marknaden. Produkter som ligger på ritbordet genererar inte så mkt spelförsäljning om man säger så...

Så ja, det kan stå Sony dyrt men det skulle likväl kunna vara tvärtom oxå, att det står MS dyrt. Min personliga gissning är dock att båda kommer må ganska bra de kommande åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Så kan det definitivt bli. Om tillräckligt många tycke prestanda är en viktig faktor.

Om vi säger så här... detta har varit "tipvågen" för många som köpte PS4 av mina bekanta, så underskatta inte inte det. Och tittar man på XBox problem att hålla 720p @ 30 fps i vissa spel (som den har fått hård kritik för), så tror jag att om de nu ska över i 4k... så kommer det nu vara PS4 Pro som kommer har dessa problem (jämfört).

Skrivet av ipac:

Men samtidigt, hårdvara är en balans mellan prestanda, tillverkningskostnad och "time to market".
Ijmf med Scorpio så förlorar Pro på prestanda, men den vinner i tillverkningskostnad och "time to market".

Och med tanke på det du själv sa så bra:
"Sälja så billigt det bara går" begränsas förstås av tillverkningskostnad. Och ska man göra det primära, sälja spel, måste man finnas ute på marknaden. Produkter som ligger på ritbordet genererar inte så mkt spelförsäljning om man säger så...

Så ja, det kan stå Sony dyrt men det skulle likväl kunna vara tvärtom oxå, att det står MS dyrt. Min personliga gissning är dock att båda kommer må ganska bra de kommande åren.

Helt klart.
Se det på AMD vs Nvidia också... spela egentligen ingen roll hur bra Vega blir, om alla redan sitter på 1070/1080. Så jag håller med dig.

Men det som kan göra undantaget här är att spelen ska göras för att passa båda. Dvs både PS4 och PS4 Pro, samt båda Xbox versionerna. Så om du redan sitter på en konsol, kan de redan idag sälja spelen. Och om du sen vill ha den nya, så kan du köpa den, och i teorin (enligt tillverkarna) kunna köra dem också, och sen sälja den gamla (eller behålla den i ett annat rum).

Just att PS4 Pro kommer ut tidigare dock, gör att den kan fånga lite av "wow" faktorn dock, som sen blir typ "benchmark" för Xbox att slå. Och därför förstår jag varför Xbox måste vara snabbare, för om den kommer ut senare, och är lika bra/sämre, är det ingen poäng.

Oavsett så får vi se hur de löser det. Jag själv är nöjd med en PS4 Pro, så länge spelen inte körs i 4k, utan i 1080p, men det återstår ju att se...