Permalänk
Medlem

Om den inte är sånt där tjockt tyg / gummi så hade jag kört diskmedel och skrubbat av den. Min erfarenhet är att musmattor är robustare än man tror. Själv brukade jag köra min gamla func surface i diskmaskinen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Jag har en Logitech G240 musmatta som jag använt ganska länge, så den har blivit lite smutsig.

Jag har läst runt att det är fullt acceptabelt att tvätta musmattan i duschen med lite diskmedel.

Men frågan är om det finns några nackdelar med att göra det? Jag tänker på själva prestandan/friktionen som musmattan har när man köpte den. Blir den EXAKT likadan även efter jag tvättat mattan med varmt vatten och lite medel? Friktionen är väl kvar precis som den dagen man köpte mattan?

Intressant fråga. har aldrig ens tänkt tanken. brukar bara köpa ny matta en gång om året.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

hha jag har gjort samma som dig fast det är nog mest pga okunskap istället.

Senaste jag köpte var dock en i aluminium, så den lär väl klara sig lite bättre...

http://www.corsair.com/en-us/corsair-vengeance-mm600-dual-sid...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Senaste jag köpte var dock en i aluminium, så den lär väl klara sig lite bättre...

http://www.corsair.com/en-us/corsair-vengeance-mm600-dual-sid...

jo den ltåer tom lättare att tvätta, lite diskmedel på en trasa och torka av i lätt fukt borde vara tillräckligt på den.

Jag kör med denna: https://www.komplett.se/product/840118/gaming/gamingmoss-tang...

lite större.. samt så tar det upp mycket plats så jag vill ej veta vad som ligger där och suktar efter mänskligt blod.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Jag har tvättat tyg musmattor men livslängen har blivit kortare. Nu har jag Roccat Alumic, den är inte jättestor men passar mig. Den går att tvätta snabbt och enkelt, klart bästa musmatta jag haft. Alla mina drygt 8 mus har funkat perfect med den. Den är nog 2mm aluminium och möstret är som nytt.

Permalänk
Vägledare

Jag rullar min med en klädvårdsrulle lite då och då

Permalänk
Medlem

Med den här tråden som inspiration tvättade jag min matta (steelserier, tyg) i mskin på 40 grader.

Jävlar i helvete vad ren och fin den blev, som ny. Tidigare har jag alltid gnuggat rent den med en trasa men nu inser jag att den aldrig blev helt ren.

Jag upplever även att greppet mot bordet blev bättre, antar att jag fick loss en massa skit som satt fast på gummit under.

Men... jag räknar med att livslängden förkortas. Den ser fortfarande hel och fin ut efter en tvätt, men hur ser den ut efter fem tvättar? Troligtvis inte så fin. De är ju inte så väldans dyra så om jag behöver byta ut den efter tre år istället för fyra gör mig inte så mycket.

5/5 kommer göra om det.

Permalänk
Medlem

Jag brukar tvätta mina med ljummen duschstråle och en liten klick schampo faktiskt, det låter konstigt men det funkar jättebra. Schampo är så pass skonsamt att det inte sliter på musmattan, sen brukar lägga den på ett ljummet element så den får torka.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Har själv lite problem med att tvätta musmattor av tyg... dom blir ju typ inte rena av det, smutsen består ju typ av ingrott fett från ens hud, och antar att typ avfettande medel borde funka men det gör det ju inte...

Det enda jag lyckas göra är att då och då skrapa bort några kilo döda hudceller från mattorna men oavsett hur länge man sitter med kniven och skrapar så kommer det ju bara kilo efter kilo med fett... Känns hopplöst xD

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Chromatic:

Har själv lite problem med att tvätta musmattor av tyg... dom blir ju typ inte rena av det, smutsen består ju typ av ingrott fett från ens hud, och antar att typ avfettande medel borde funka men det gör det ju inte...

Det enda jag lyckas göra är att då och då skrapa bort några kilo döda hudceller från mattorna men oavsett hur länge man sitter med kniven och skrapar så kommer det ju bara kilo efter kilo med fett... Känns hopplöst xD

Skicka in mattan ensam i tvättmaskinen så ska det nog lösa sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Skicka in mattan ensam i tvättmaskinen så ska det nog lösa sig

Finns det något botemedel mot när mattan "warpar" ? Det är tydligen rätt så vanligt och har inträffat mig, den blir helt kurvig typ i kanterna och vill vika in sig... Har testat o blöta ner den o sen ställa en bok på den i några dagar men nix...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Chromatic: Menar du att tyget släpper från gummit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@envelope91: Menar du att tyget släpper från gummit?

Nej, menar när hela gummit och mattan typ "lyfter sig" runt kanterna, det påverkar egentligen inte så mycket men det ser för jävla fult upp...

Antar att det är billigt gummi som sväller eller något och får skiten att bli böjd.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Chromatic: Jaha, det är ingenting jag varit med om hittills iallafall. :/

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade samma problem för drygt ett år sedan.
Gjorde som dig, skapade en tråd
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1419211-tvatta-musmatta

Dock så körde jag inte tvättmaskin, utan tog det för hand, var rädd att tvättmaskinen skulle ha sönder den.
För att göra en lång historia kort, så har du här bilder på före och efter.

Min blev bokstavligen som ny.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •