Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Om ni vill får ni gärna pinga detta IP: 92.222.150.56 och se vad ni får. Jag får just nu 53 i ping och använder som sagt Bredband2.

28ms konsekvent, med BredBand2. Helsingborg, Öresundskrafts öppna stadsnät.

Skrivet av Talisker00:

Precis som du skriver är traceroute inte att lita på av den anledningen. Man får reda på vilken väg som trafiken tar, men latency i hoppen är lite godtyckligt...

Fast, om man gör ett större antal tester, vid olika tidpunkter, så kan man se om det konsekvent är samma noder som är långsamma, och i så fall, hur pass långsamma.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Frankrike, så som Tyskland verkar ha lite jobbig peering med andra länder. Därfor landar round trip på 30+ ms.
Tyvärr är det ingenting som kan påverkas av oss vanliga dödliga Dom routing tabeller rörs ytterst sällan.

Telia 1gig
Ping-statistik för 92.222.150.56:
Paket: Skickade = 21, Mottagna = 21, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 35 ms, Högsta = 38 ms, Medel = 37 ms

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

43 ms med Tele2, 50 för Telia och 56 hemifrån med T3.

Generellt skulle jag säga att fiber är ruskigt snabbt i sig. Att det tar längre tid beror givetvis till en liten del på avståndet, men det handlar oftare om hur många routrar den passerar. (Vilket också brukar vara fler om det är längre avstånd).

"Off Topic" :
Intressant nog är mikrovågslänkar snabbare än fiber. Vanligtvis inte i bandbredd dock. Läste nyligen en artikel där HFT (high frequency trading) använder mikrovågslänkar mellan städer i Europa därför att det helt enkelt ger mindre latens än fiber.
Artikeln : http://arstechnica.co.uk/information-technology/2016/11/priva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

"Off Topic" :
Intressant nog är mikrovågslänkar snabbare än fiber. Vanligtvis inte i bandbredd dock. Läste nyligen en artikel där HFT (high frequency trading) använder mikrovågslänkar mellan städer i Europa därför att det helt enkelt ger mindre latens än fiber.
Artikeln : http://arstechnica.co.uk/information-technology/2016/11/priva...

Det lär väl inte vara fibern i sig (ljussignalerna?) Det borde väl vara utrustningen runtomkring. Eller? Oavsett blir ju effekten den samma.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Jag föredrar Googles DNS. De spar loggar i marknadsförande syfte som de har rätt att dela med tredje part.

Permalänk
Medlem

29 ms Bredband2. Vellinge Stadsnät.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det lär väl inte vara fibern i sig (ljussignalerna?) Det borde väl vara utrustningen runtomkring. Eller? Oavsett blir ju effekten den samma.

Nej,mikrovågor kan i alla fall inte vara snabbare än ljuset:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det lär väl inte vara fibern i sig (ljussignalerna?) Det borde väl vara utrustningen runtomkring. Eller? Oavsett blir ju effekten den samma.

Ljuset i fibern rör sig i ca 200.000km/s medans elektronerna i luften rör sig 299,700km/s.
Enligt artikeln så tar det typ 17ms mellan London och Frankfurt med fiber och ca 4.2ms med mikrovågslänk. Då är routerhopp och förstärkare inräknat.

Skrivet av Talisker00:

Nej,mikrovågor kan i alla fall inte vara snabbare än ljuset:)

Jopp. Ljuset i fibern går långsammare än mikrovågorna i luften.

Permalänk
Medlem

34ms, ownit sthlm

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fragwolf:

Det lär väl inte vara fibern i sig (ljussignalerna?) Det borde väl vara utrustningen runtomkring. Eller? Oavsett blir ju effekten den samma.

Skrivet av Talisker00:

Nej,mikrovågor kan i alla fall inte vara snabbare än ljuset:)

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att ljusvågorna studsar i fibern så de går en mycket längre sträcka än fiberns längd medan radiolänken verkligen går med nästan 1C även inom atmosfären.
Fiber är generellt det som överför data långsammast, radio är snabbast och däremellan kommer kabel men fiber har andra egenskaper som gör att den används men hastigheten är alltså inte dess bästa egenskap men närmast gigantisk bandbredd och störtålighet är däremot starka sidor.

Det finns också olika typer som ger mer eller mindre lång signalväg genom samma längd på fibern >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

pingar 36 mot ipn du angav. bahnhof stadnät, västerås

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Inaktiv

Ljusets hastighet är som sagt inte en konstant. 299792458 m/s ska ses som en max hastighet. När ljuset rör sig genom materia så sjunker hastigheten. Ta till exempel vatten. Nikola tesla argumenterade för att det fanns hastigheter snabbare än ljusets. En riktigt intressant läsning för er som orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Ljusets hastighet är som sagt inte en konstant. 299792458 m/s ska ses som en max hastighet. När ljuset rör sig genom materia så sjunker hastigheten. Ta till exempel vatten. Nikola tesla argumenterade för att det fanns hastigheter snabbare än ljusets. En riktigt intressant läsning för er som orkar.

Detta är redan bekräftat inom astronomin.
http://www.feandft.com/quasars-and-pulsars-faster-than-light-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Nej,mikrovågor kan i alla fall inte vara snabbare än ljuset:)

Skickades från m.sweclockers.com

Till och med ADSL är "snabbare" än fiber.

Permalänk
Medlem

Snabbare är väl fel term. Ljust är snabbare, man måste bara jämföra dem på samma vilkor, men som nämnts så studsar de ju och därmed behöver röra sig mycket längre. Samt med trådlöst på är det mindre hopp, enligt ovanstående ex? Då trådlöst kan röra sig längre sträckor utan hopp så blir det automatiskt snabbare på den sträckan. Men skulle du haft en rak kabel och mätt med samma förutsättningar så skulle ljuset vara snabbare. Och som nämnts så hastigheterna helt ok, iaf enligt mig med <20ms runt omkring norden och delar av eu. Samt du får upp till gigabit i bandbredd.

Visa signatur

.