Permalänk
Medlem

Flicker på Mg248Q?

Hej, jag har nyligen inskaffat mig en Asus Mg248Q skärm och är nöjd, men ibland när jag har freesync påslaget så blir det som vågor på skärmen och det händer oftast när jag sätter på datorn när freesync är på. Vågorna försvinner när jag går in på skärminställningarna och stänger av och på Adaptive sync.
Någon som har nåt förslag på hur detta kan fixas? Köpte nämligen skärmen för freesync funktionen + 144hz :/

Tack på förhand

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Inaktiv

Eftersom ingen svarar men tyvärr har jag inget vettigt lösning, har du testat sänka värde hz om det går och se om det fortfarande flimrar?
Har du prövat andra drivrutiner till grafikkortet?
Testa v-sync av och på.
Om du kör med 2 skärmar så koppla bort en.

Permalänk
Medlem

@anon34443: Har prövat med v-sync av och på men det hjälpte inte. Har också kopplat ut min andra skärm som jag använder ibland. Tror jag har kört dem senaste 2-3 Amd drivrutinerna till mitt grafikkort, bör jag pröva äldre? Ska prova med att sänka hz, tack för tipset.

Skulle också vilja lägga till att flimmret försvinner när jag sätter på och av skärmen, om det säger något

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grabfate:

@Perssonabbe: Har prövat med v-sync av och på men det hjälpte inte. Har också kopplat ut min andra skärm som jag använder ibland. Tror jag har kört dem senaste 2-3 Amd drivrutinerna till mitt grafikkort, bör jag pröva äldre? Ska prova med att sänka hz, tack för tipset.

Skulle också vilja lägga till att flimmret försvinner när jag sätter på och av skärmen, om det säger något

Stänga av och på skärmen hjälpte mig tyvärr inte, sen om det går till sig om du sänker hz så är ju inte det bra heller, lär väl vara skärmen det är något fel på då. Har du köpt över internet eller har du möjlighet att titta förbi din butik ifall det försvinner när du sänker?
Känner du någon som har ett grafikkort som stödjer freesync som du kan pröva hos med din skärm?

Jag har något svagt flimmer i överkant på min skärm som knappt är synligt men finns där och är lite störande eftersom jag tänker på det, men märker inte alls när jag lirar eller ser på film.

Har dock inte testat dra ut min andra 19" skärm som jag kör vga-dvi som möjligtvis skulle kunna vara boven för nya drivare har jag prövat.

Permalänk
Medlem

Hur ser flickrandet ut precis? Har nämligen också en Freesync (AOC G2460PF) och upplever ibland att skärmen bara av sig själv flimmrar.

Är det så här du upplever det?

https://gifs.com/gif/76OMXw

Permalänk
Medlem

@Teicaus: Nej, det är mer som "vågor" som går över skärmen vilka syns bäst med svart bakgrund.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Inaktiv

Tänkte fråga om v-sync, har du stängt av den i spelmeny samt avbockat fpslimiters och enbart ha den på eller av i skärminställningarna och att den primära bildskärmen är din freesync?
Glömde tillägga att visst är freesync inställt för både windowed/fullscreen mode, det måste jag ställa in på min g-sync.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grabfate:

Hej, jag har nyligen inskaffat mig en Asus Mg248Q skärm och är nöjd, men ibland när jag har freesync påslaget så blir det som vågor på skärmen och det händer oftast när jag sätter på datorn när freesync är på. Vågorna försvinner när jag går in på skärminställningarna och stänger av och på Adaptive sync.
Någon som har nåt förslag på hur detta kan fixas? Köpte nämligen skärmen för freesync funktionen + 144hz :/

Tack på förhand

Asus ROG Swift PG348Q 34"

Har du någon update, mitt fel är här och verkar inte bättre än att man måste skicka in och få en ny och ha flyt, eller så är det så här på alla dessa vilket suger då den kostar multum. https://www.youtube.com/watch?v=jTbCYfMnzAM