Varför kan vi inte förbjuda Nyårsraketer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Inte lika lätt vad gäller katter och andra djur som lider. Det är inte bara hundar som lider av fyrverkerier. I många fall skiter säkerligen husse och matte i detta utan "det får gå eftersom det bara händer en gång per år". Djuren drabbas lika hårt oavsett.

Det argumentet kan du bara inte försvara.

Mina två katter sätter sig i fönstret och ser på himlen. Inga spår av rädsla där inte.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheYardbird:

@Tumnus: Men det är ju just det, det är inte bara 30 minuter per år. Fyrverkeriet börjar säljas precis efter, om inte t.o.m innan julafton. Smällarna pågår i veckor i vilket samhälle som helst med mer än 20 invånare.
Nu vet jag inte hur det är det du bor, men i de städer som faktiskt finns på kartan så finns det alltid människor som har kul med raketer och smäller cirka en vecka innan och cirka en vecka efter nyårsafton. Det är inget påhitt. Det är så det är.
Om du på nåt vänster fått för dig att det inte är så så är jag ganska avundsjuk då du på något magiskt sätt tror att samhället är fridfullt för alla cirka 364 dagar om året.

Ännu en gång så kanske det sker hos dig men inte här och ändå bor jag i ett samhälle med "fler än 20 innevånare" (Multiplicera det med 5000 så kommer du närmare). Här börjar det smälla lite sporadiskt vid halv nio (antagligen för att barn vill se lite "pang" innan de går och sover) för att sedan lugna ned och bli tyst fram till fem i tolv då det börjar smälla ordentligt. Bara för att man inte har samma upplevelse som dig så betyder det inte att man bor i någon håla ute i skogen.. Och vem sa att samhället är fridfullt 364 dagar om året? Du är den enda som ens varit i närheten av att nämna det.. Utan jag är fullt medveten om att det finns idioter i varenda stad i varenda land i världen.. däremot skulle man börja förbjuda saker som kan vanskötas så skulle man behöva bo i en grotta ute i skogen.. eller vänta....

Skrivet av rinosaur:

Mina två katter sätter sig i fönstret och ser på himlen. Inga spår av rädsla där inte.

Har hund och han är inte ens måttligt nöjd när det börjar smälla. Sitter oftast vid honom medan det smäller ordentligt och sedan brukar han lugna ned sig när han får komma ut och se att de inte smäller längre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@rinosaur: DINA katter, ja. Jag har en hund som nu verkligen har genomlidit nyårsafton 8, snart 9 gånger. Och han har varit helt förstörd i dagar efteråt. Det är väl självklart att det finns djur som inte störs av fyrverkerier. Lik väl finns det människor som inte störs av porr som innehåller avföring och avlidna personer. Det betyder ju inte att det är OK för det.

Innan du kommer med något aggressivt motargument så vill jag bara säga att jag förstår precis din poäng. Men snälla tänk på de stackars djur som gömmer sig under sängar, soffbord, i städskrubbar och vad fan som helst minst i flera timmar efter att deras terror (fyrverkerierna) har slutat.

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Ok.. jag känner att vi börjar komma in på en lite väl fientlig bana här. Jag ursäktar om jag var lite väl brysk i mitt tidigare inlägg.
Men i alla fall, du har en jäkla tur om människorna i ditt samhälle är lugna med raketer och andra fyrverkerier fram tills 12-slaget. Dock är det väldigt många andra städer i Sverige där människor skjuter fyrverkerier hejvilt i flera veckor nära nyårsafton. Du kan väl ändå inte förbise det problemet? Både för djur och människor är ju detta en risk.

Och självklart ska man inte börja förbjuda saker hur som helst, men just fyrverkerier som endast används en gång per år för den vanliga svensken så lär det ju inte vara någon större förlust om vi helt enkelt sket i det hela. Eller gjorde det till ett evenemang som sköts av kommunen eller dylikt.

Permalänk
Medlem

INVÄLLARE............

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: Vad? Va? Vem?

Permalänk
Medlem

Konstigt när jag var under 18 så fick jag gott böna och be mina föräldrar och farföräldrar om att köpa ut åt mig. Farsan såg mig dra av en airbomb för nära centrum. Tro fan att han tog varenda smällare jag hade.

Vart är föräldraansvaret idag?

Permalänk
Medlem

@Mimematis: Det är bannemig en bra farsa du har. Många föräldrar har allt för dålig koll på vad barnen gör tyvärr. Men i alla fall, vad fick du ut av att dra iväg denna överjävliga (ja, jag är fortfarande smått rädd för dessa) fyrverkeripjäs? Om inte lite coolhetspoäng och tonårstillfredsställning?

Permalänk
Medlem

@TheYardbird: Är väl exakt det man är utefter. Coolhetspoäng och tillfredsställande.
Det är ändå en väldigt speciell känsla att dra av en fyrverkeripjäs.

Skulle vilja säga att det är väldigt likt den känslan som när man skjuter ett vapen, gav mig helt klart en kick. (att det är olagligt med en åldersgräns spelar nog också roll)
Dock inte samma kick nu när man är något äldre. Oklart om det är avtrubbning eller att man ser på det annorlunda med mer mogna ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@rinosaur: DINA katter, ja. Jag har en hund som nu verkligen har genomlidit nyårsafton 8, snart 9 gånger. Och han har varit helt förstörd i dagar efteråt. Det är väl självklart att det finns djur som inte störs av fyrverkerier. Lik väl finns det människor som inte störs av porr som innehåller avföring och avlidna personer. Det betyder ju inte att det är OK för det.

Jag skrev inlägget bara för att påpeka att det finns djur som gillar dunder och ljusglimtar också, ditt inlägg vinklade sig i mitt tycke åt att alla djur lider. Jag är mycket väl medveten om att de många hundar/hästar blir vettskrämda.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

För att handeln tjänar på det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Allmänheten lider också av att folk drar upp vägpinnar och slår dem runt sig på fyllan också.. För att inte snacka om Alkoholen.. Folk som inte förstår att man inte kan bete sig på fyllan beljar i sig alkohol och går ut och beter sig arslen på stan. Ska vi inte förbjuda alkohol också? Den tillför egentligen inte samhället något.. Eller så får man inse att det handlar om prioriteringar. Nog många kan hantera raketer och pyroteknik så väl att det inte finns någon anledning att förbjuda skiten. Däremot så gör man sitt och starkt reglerar försäljning av den.

Japp. Sänd in militären.. Att det bryter mot svensk grundlag ska vi skita i.. Enbart för att ett par idioter inte kan bete sig. Låter ju logiskt eller hur?

Ja. Varför kan inte folk bete sig.. Man vet att man inte ska dricka saker som finns under diskbänken men att börja hantera explosiva raketer verkar gå ann. Vanligtvis brukar de som kommer in med sprängda fingerar rå för det helt själv pga. att de var korkade. Som att hålla fast i raketen tills den smäller t.ex.

Ja men det är tur att man inte kan dricka t.ex. klorin så det skadar någon annan. Säger inte att alla skador är själv vållande..

Senast igår läste jag att ungdomar sköt en raket på en 4:a åring. Så jäkla löjliga som ska föesvara raketer, ta bort skiten. Skulle likställa det med att sälja c4 som man spränger sen bli sur för att folk missbrukar det. Det är därför vi behöver förbud precis som med allt annat. Ni klarar er med tomtebloss.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Kommer nog bli ett hett ämne inom en snar framtid. Själv är jag dock för rakteter, men emot personerna mot inte kan hantera dem. Det är dem som borde straffas och förbjudas använda raketer...

Känns nästan som att de är lite samma sak med drönarförbudet...

Jo, absolut BORDE personerna som bryter mot lagen lagföras.
Men när det är så uppenbart att polisen inte behöver en extrauppgift av den magnituden så kanske det vore enklare och välkommet att istället förbjuda privatpersoner från att köpa raketer. Jag tycker istället att kommunen borde anordna någon schyst uppskjutning.

Permalänk

Många kommuner ordnar fina fyrverkerier. Jag har bott på flera ställen där just kommunen haft riktigt tjusiga fyrverkerier.

Jag tycker verkligen att det borde förbjudas försäljning till privatpersoner. Kostar mkt pengar för samhället med alla skador varje år. Vad kostade branden i Husby? Massor samt allt lidande de drabbade råkat ut för.

Vi firar alltid nyår hemma pga rädda djur. Alla vänner har också djur som är rädda så i vår bekantskapskrets finns inte ett enda nyårsparty. På jobbet finns flera som varit med om krig och som har ett mindre helvete varje nyår pga fyrverkerier. För många skadas illa.

Jämställ fyrverkerier med andra sprängmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jo, absolut BORDE personerna som bryter mot lagen lagföras.
Men när det är så uppenbart att polisen inte behöver en extrauppgift av den magnituden så kanske det vore enklare och välkommet att istället förbjuda privatpersoner från att köpa raketer. Jag tycker istället att kommunen borde anordna någon schyst uppskjutning.

Håller med att t.ex. kommun bör fixa.

Skrivet av DocStargazer:

Många kommuner ordnar fina fyrverkerier. Jag har bott på flera ställen där just kommunen haft riktigt tjusiga fyrverkerier.

Jag tycker verkligen att det borde förbjudas försäljning till privatpersoner. Kostar mkt pengar för samhället med alla skador varje år. Vad kostade branden i Husby? Massor samt allt lidande de drabbade råkat ut för.

Vi firar alltid nyår hemma pga rädda djur. Alla vänner har också djur som är rädda så i vår bekantskapskrets finns inte ett enda nyårsparty. På jobbet finns flera som varit med om krig och som har ett mindre helvete varje nyår pga fyrverkerier. För många skadas illa.

Jämställ fyrverkerier med andra sprängmedel.

Varför förbjuda sprängmedel? Bara för att vissa idioter inte kan sköta sig och använder det för att skada. Ungefär så här resonerar folk här.

Hoppas att min hund som upplever sitt första nyår ska slippa bli rädd för att någon idiot kastar smällare efter en.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Vi har haft 10 hundar (slädhundar) och en katt och ingen av dem var rädda för raketer eller höga ljud.

Och jag känner inte en enda som har en hund eller katt som är rädd för raketer. Verkar mest vara en grej i södra Sverige/folk som bor i stora städer.

Det går att träna sina djur mot skotträdsla ganska enkelt om man orkar bry sig (vilket de flesta inte verkar göra) och sen klagar de I princip över sin egen lathet... #Sverige2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkbait:

Vi har haft 10 hundar (slädhundar) och en katt och ingen av dem var rädda för raketer eller höga ljud.

Och jag känner inte en enda som har en hund eller katt som är rädd för raketer. Verkar mest vara en grej i södra Sverige/folk som bor i stora städer.

Det går att träna sina djur mot skotträdsla ganska enkelt om man orkar bry sig (vilket de flesta inte verkar göra) och sen klagar de I princip över sin egen lathet... #Sverige2016

Smäller kanske mer här än i skogen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Smäller kanske mer här än i skogen.

Det skjuts raketer här där jag bor I ungefär 15-25 minuter från tolvslaget. Hur länge håller de på i Stockholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkbait:

Det skjuts raketer här där jag bor I ungefär 15-25 minuter från tolvslaget. Hur länge håller de på i Stockholm?

Bra fråga har bara firat i Stockholm så kan inte heller jämföra med något men det smäller hela kvällen tycker jag och värst är det vid 11:30 - 01:00..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Bra fråga har bara firat i Stockholm så kan inte heller jämföra med något men det smäller hela kvällen tycker jag och värst är det vid 11:30 - 01:00..

Det skjuts några raketer tidigare här också, mest familjer med småbarn. Köper inte raketer själv längre, är mest ett slöseri med pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

För att handeln tjänar på det.

Därför är det beundransvärt att Plantagen, Rusta, City Gross, Coop, Axfood, ICA Maxi och Bauhaus
frivilligt slutat med försäljningen.

Men, tyvärr dyker det upp småhandlare som säljer från sina små vagnar istället, eller
så säljer de andra bara mer.

Permalänk
Skrivet av jerkbait:

Det skjuts raketer här där jag bor I ungefär 15-25 minuter från tolvslaget. Hur länge håller de på i Stockholm?

Ett år var det non-stop från 10 på förmiddagen fram till 04 på natten. Det året blev alla djur i området skotträdda. Vana jakthundar fick pensioneras från jakt just pga av att de blev skotträdda. Trots enveten träning fortsatte hundarna att vara skotträdda.

I vår villa var det dimmigt pga krutröken och allt mat smakade krut. Det var inget trevligt nyår för vare sig människor eller djur.

I en del områden runt Stockholm skjuts det raketer flera dagar innan nyår och även efter nyår.

Permalänk
Skrivet av jerkbait:

Vi har haft 10 hundar (slädhundar) och en katt och ingen av dem var rädda för raketer eller höga ljud.

Och jag känner inte en enda som har en hund eller katt som är rädd för raketer. Verkar mest vara en grej i södra Sverige/folk som bor i stora städer.

Det går att träna sina djur mot skotträdsla ganska enkelt om man orkar bry sig (vilket de flesta inte verkar göra) och sen klagar de I princip över sin egen lathet... #Sverige2016

Nej, det är inte alltid lätt att träna bort skotträdsla tyvärr. Har djuret redan blivit ordentligt rädd är det inte säkert att det går. Flera grannar råkade ut för att jakthund blev rädd pga fyrverkeri. Vana jakthundar och där ägarna satsade mkt tid och pengar på att försöka få bort skotträdslan utan att lyckas. De hundarna är numera rena sällskapshundar till ägarnas besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Ett år var det non-stop från 10 på förmiddagen fram till 04 på natten. Det året blev alla djur i området skotträdda. Vana jakthundar fick pensioneras från jakt just pga av att de blev skotträdda. Trots enveten träning fortsatte hundarna att vara skotträdda.

I vår villa var det dimmigt pga krutröken och allt mat smakade krut. Det var inget trevligt nyår för vare sig människor eller djur.

I en del områden runt Stockholm skjuts det raketer flera dagar innan nyår och även efter nyår.

Tror knappast att precis alla djur i området blev skotträdda.

Hur fick ni in krutrök in i huset? De tände eld på en skog i närheten där jag bor en sommar, för att förebygga skogsbrand och man kunde knappt gå ut i två dagar p.g.a. av röken. Men det var ingen lukt i huset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Gör man inte? Fast ålder på utköp och stark reglering är alltså att man inte gör något åt saken?

Barnen är över 18 så tillräckligt gör man tydligen inte.

Permalänk
Medlem

@DocStargazer: Ett tips är att inte smälla av fyrverkerier inomhus. Då slipper du krutröken.

Permalänk
Inaktiv

Borde vara förbjudet.. av flera skäl. Dels de du nämner.
Samt naturen påverkas mycket negativt, djur, miljö. Finns något positivt förutom ett vackert sken i några sekunder? Samt de flesta städer ebjuder detta gratis på ett professionellt plan. Så ja privat borde det verkligen förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

@DocStargazer: Ett tips är att inte smälla av fyrverkerier inomhus. Då slipper du krutröken.

Nu var du roligt! Nä, skjuter aldrig fyrverkerier vare sig inomhus eller utomhus. Eftersom du inte fattade så förtydligar jag - är det väldigt mkt fyrverkerier som håller på under lång tid lägger sig krutröken tungt i området och tar sig till slut in i husen trots stängda fönster och ventiler. Att slippa krutrök inomhus går inte tyvärr.

Förstår att det finns många fördelar med att bo ute på landet, Tobblish. Tyvärr är det inte möjligt för alla.

Permalänk
Skrivet av jerkbait:

Tror knappast att precis alla djur i området blev skotträdda.

Hur fick ni in krutrök in i huset? De tände eld på en skog i närheten där jag bor en sommar, för att förebygga skogsbrand och man kunde knappt gå ut i två dagar p.g.a. av röken. Men det var ingen lukt i huset.

Jo, tyvärr blev samtliga djur rädda. Många barn grät och det var som en krigszon i området. Ett par gäster vi hade på besök klarade inte av det och åkte hem vid 9-tiden på kvällen.

Så mkt rök att det inte gick att se mer än en meter framåt utomhus. Då kommer det in i huset även om man har stängda fönster.

Vissa saker kanske måste upplevas för att man ska förstå. Det var så illa att hade nästa nyår blivit lika vidrigt så hade vi sålt huset och flyttat.

Permalänk
Medlem

http://www.strawpoll.me/11997197 RÖSTA ! Så får vi se allas opinion !